abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70996517
Na enig zoekwerk en het checken van de lijst met topics over bands en artiesten, ontdekte ik dat er kennelijk geen centraal Moby-topic is in MUZ. Ik kan althans niks vinden. Dus bij deze maar een opzetje, zodat ik mijn ei kwijt kan over zijn concert in Amsterdam, gisteren...

Richard Melville Hall (Harlem, New York City, 11 september 1965) is een Amerikaanse popmuzikant, bekend onder zijn artiestennaam Moby.

In de eerste helft van de jaren negentig maakte Moby naam met techno en housemuziek. Hij scoorde dan ook zijn eerste hit Go, gebaseerd op het nummer "Laura Palmer's Theme" van Twin Peaks. Moby's eerste succesvolle album was Everything is Wrong, met de hits "Feelin' so Real" en "Everytime you touch me". In 1996 verscheen het album Animal Rights. Dat liet een heel andere kant van Moby horen: punk en metal. In 1997 had hij een hit met zijn bewerking van de James Bond Theme.

Zijn echte doorbraak was het album Play, in 1999. Het album bevatte rustige elektronische popdeuntjes met veel lounge-, triphop- en ambient-invloeden. Van dit album kwamen veel hits, waaronder Honey, Bodyrock, Porcelain, Natural Blues en Why does my heart feel so bad?. Op zijn album 18 ging hij verder waar Play ophield. Bekende singles waren We Are All Made Of Stars, Extreme Ways en In This World.

Het album Hotel uit 2005 leverde singles op als Lift Me Up, Raining Again en Slipping Away. In 2008 verscheen Last Night, waarop Moby diverse muzikale paden bewandelt die hij al eerder bewandelde. Het was minder succesvol: alleen "Disco Lies" is een noemenswaardige single.

Nu is Moby weer terug met een gloednieuw album: Wait For Me. Het is zijn rustigste album ooit. Als voorloper op het album verscheen een videoclip van het nummer 'Shot in the Back of the Head'. De eerste echte single is 'Pale Horses'.

Voor bovenstaande openingpost is gebruik gemaakt van informatie van Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moby

Zijn er gisterenavond nog mensen naar de Melkweg geweest om het concert van Moby te zien?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2009 12:26:52 ]
pi_70996680
Toevallig gisteren gedownload en net geluisterd. Staan een paar goede nummers op, waarvan Pale Horses er uit springt (na 1 luisterbeurt).
pi_70997358
Heb es een keer het album Play van iemand geleend, vond dat daar wel goede dingen tussen zaten. Luister verder eigenlijk nooit gesamplede muziek.
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:45:59 #4
30785 Syndicate
Pure euphoria!
pi_70997385
tvp
Henry darling! Mary told me the police are looking for you. What have you done?
If you must know, ACID!
Op donderdag 10 maart 2011 00:44 schreef -Will- het volgende:
*-Will- wil later wel een house met een garage in de jungle
  woensdag 15 juli 2009 @ 13:15:14 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70998292
Gisteren hem in de Melkweg gezien was erg tof.

Foto`s komen vanavond.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_70998412
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:45 schreef svefn het volgende:
Heb es een keer het album Play van iemand geleend, vond dat daar wel goede dingen tussen zaten. Luister verder eigenlijk nooit gesamplede muziek.
Moby heeft ook heel veel muziek zonder samples hoor. Vooral op Play en 18 hoor je nummers waarin gesamplede zanglijnen zitten, maar er zijn ook zat nummers zonder zulke samples.
  † In Memoriam † woensdag 15 juli 2009 @ 18:15:44 #7
128220 Peter6000
pi_71008683
Was goed gisteren, alleen wel erg kut dat het pas om half 10 begon waardoor ik de toegift moest missen ivm het halen van de trein.
De eerste keer in de Rabozaal beviel me prima (wel relatief veel zitplaatsen).

Optreden vond ik goed, ook leuk dat de zangeressen veel ruimte kregen.
De harde dancenummers (heet dat zo, weet ik eigenlijk niet ) hadden van mij niet gehoeven, maar er viel genoeg te genieten. Ook de nummers van het laatste (rustigere) album klonken live prima, dat begon al meteen krachtig met Shot in the Back of the Head. En ook Mistake (het meest toegankelijke nummer van het laatste album) was erg lekker.

Waarom Kelly Scar het voorprogramma mocht doen ipv Joy Malcolm (die was ècht goed) snap ik verder niet. Maar goed: alles bij elkaar was het de moeite waard, gisteren.

Recensie OOR:
quote:
ZITTENDE MOBY MAAKT MELKWEG INTIEM :: 15-7-2009

In de aankondiging van het concert sprak de Melkweg over een ‘intiem optreden’ en ‘meer persoonlijke en melodische muziek.’ Bij het vijfde nummer wordt duidelijk dat MOBY zelf deze tekst niet gelezen heeft. Na een vermakelijk verhaal over zijn eerste keer in Amsterdam kondigt hij house klassieker Go aan. Vanaf dat moment gaan alle remmen los, met een muzikaal feest dat op geen enkel festivalhoofdpodium zou misstaan.

Moby is in Europa om zijn nieuwe album Wait For Me te promoten. Tijdens zijn set komt er van dit album dan ook een flink aantal tracks langs. Op Wait For Me smelten teksten en melodieën samen tot schitterende tapijten van geluid. Het album is klein en integer. De live versie van dezelfde nummers hebben meestal heel wat meer pit. Op het album is bijvoorbeeld Pale Horses te kenschetsen als een zwartgallig en dromerig popnummer. Live wordt het gespeeld met een dusdanige felheid en kracht dat het bijna een danskraker genoemd kan worden. Wait For Me is een album waarop melancholie overheerst, maar vanaf het podium is de sympathieke zanger in staat om zelfs aan het zwartste zwart een gouden randje mee te geven.

Tussen de nieuwe nummers door is er ook voldoende ruimte voor het oudere en meer bekende werk. Schitterend is de toegift waarin het nummer Honey, afkomstig van zijn grootste commerciële succes Play, wordt uitgerekt tot een versie die volgens de zanger zelf 20 minuten duurt. Tijdens het nummer worden pauzes ingelast waarin de New Yorkse artiest een slowrockvariant, een bossanova interpretatie en een dubversie van het nummer ten gehore brengt.

In de band van Moby nemen de twee zangeressen een bijzondere plek in: Kelly Scarr (die gekleed in iets dat nog het meest lijkt op een bloemetjes hanssop en gewapend met slechts een microfoon en een live sampler eerder als voorprogramma de zaal in vervoering kreeg) en Joy Malcolm, die het publiek van verschillende bijdragen op de albums van Moby kent en zowel qua uiterlijk als stem doet denken aan een jonge Tina Turner. Zij geeft met name de dance georiënteerde tracks net iets meer diepgang mee.

Moby is een man met een mening en hoewel hij zichzelf al vele malen in zijn leven heeft voorgenomen niet meer over politiek te praten, kan hij het toch niet laten om het vrije karakter van Amsterdam en Nederland bij herhaling te prijzen. Het is dan ook geen wonder dat hij afsluit met het nummer Lift Me Up. Dit gaat, volgens de zanger zelf, over de gevaarlijke kant van de Verenigde Staten.

Begin juni is de Rabo Zaal, waar het concert plaatsvindt, officieel geopend. Met Moby heeft die zijn vuurdoop gekregen. De bezoekers springen en hossen dat het een lieve lust is en het gebouw veert vrolijk mee. Echt intiem is de zaal - een samenwerking van de Melkweg, Toneelgroep Amsterdam en de Stadschouwburg, met in toraal 500 zitplaatsen - hiermee niet te noemen; er zijn gewoon te veel mensen om een huiskamergevoel te creëren. Dit neemt niet weg dat het bijzonder is om een artiest van het formaat Moby op zo’n korte afstand aan het werk te zien. Intiem maakt de meester het namelijk zelf. Na ongeveer een uur spelen vraagt hij één van zijn twee zangeressen om naast hem op de rand van het podium te komen zitten. Zo zal ’s werelds bekendste veganist op de zomerfestivals vast nergens te zien zijn.

Setlist:

Shot in the Back Of The Head
Wait For Me
Great Escape
Mistake
Go
Extreme Ways
In This World
Pale Horses
Porcelain
Walk With Me
Natural Blues
J.L.T.F.
Why Does My Heart Feel So Bad?
We Are All Made Of Stars
Raining Again

Honey
Lift Me Up
pi_71012379
Goeie recensie van OOR, alleen doen ze die zangeres Joy ondanks de positieve woorden nog flink tekort. Ze stal namelijk helemaal de show.

LiveXS schreef ook een recensie. Onderstaand wat fragmenten:
quote:
Knusse Moby experimenteert in Melkweg Amsterdam
Na de HMH en Pinkpop 2003 leek het succes van Moby alleen nog maar groter en groter te gaan worden. De 43-jarige besloot echter een aantal stappen terug doen. Een ontoegankelijk album en een optreden in de Melkweg zijn het resultaat.

Aangezien Richard Melville Hall liever niet alleen op het podium staat en geen fan is van zijn eigen zangstem, wordt hij vandaag vergezeld door twee zangeressen en een aantal andere muzikanten. Wanneer de enorme groep het podium betreedt, valt gelijk zangeres Kelli Scarr (ex-Moonraker) op. Een leuke verassing, wat we zagen de brunette eerder vandaag reeds als voorprogramma. Ook de glamoureuze zangeres Joy Malcolm is een indrukwekkende verschijning. De Brit heeft een zeer krachtige stem en blijkt geboren voor het podium.

En hoewel de muzikale duizendpoot zichzelf vooral ziet als ‘een gekke oude en kale kerel die toevallig bekend is geworden’, weet hij vandaag een perfect optreden te geven. Toegegeven, vooral met dank aan de geweldige band om hem heen.
Meer op http://www.livexs.nl/Joom(...)lkweg-Amsterdam?ed=3

Het was een erg geslaagd concert. Wat ik zelf erg miste, waren nummers van Everything Is Wrong. Zangeres Kelli Scarr had het nummer "Into The Blue" ongetwijfeld geweldig kunnen brengen. En de akoestische versie van "Everytime You Touch Me" die Moby jaren geleden speelde in Ahoy, had ik ook nog wel eens willen horen. En "Feelin' So Real" miste. Dat was een mooie afsluiter geweest; ik vond "Lift Me Up" een mindere keuze als afsluiter.

Wel erg gaaf vond ik de dance-versies van "Raining Again" en "We Are All Made Of Stars". Ook "Natural Blues" was een hoogtepunt, vooral dankzij de geweldige zang van Joy Malcolm. Die dame heeft echt indruk gemaakt, gisterenavond.
  Moderator zaterdag 25 juli 2009 @ 10:28:40 #9
42184 crew  DaMart
pi_71309223
Het nieuwe album klinkt weer goed!

Pale Horses, Leave me now en JLTF zijn op dit moment wel mijn favorieten van het album .
pi_71347610
Als ik bovenstaande recensies lees begin ik steeds meer te balen dat ik er niet bij kon zijn in de Melkweg.
Old enough to know better. Too young to care.
pi_71350286
Had er ook best graag heen gewild eigenlijk. Zeker als ik het zo hoor.

Wait for me is mooie CD Wat mij betreft geen Play, maar wel goed. Vooral JLTF
  maandag 27 juli 2009 @ 00:47:03 #12
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_71354818
Mooi nieuw album .
pi_71773255
Voor wie het concert in de Melkweg gemist heeft:

Ik las op internet dat Moby in september nog naar Brussel komt voor een optreden in de Ancienne Belgique.
pi_72126611
Wow, het nieuwe album is echt zwaar relaxed Ook de EP Pale Horses heeft een paar fantastische versies van dat nummer, geweldig
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  † In Memoriam † maandag 28 september 2009 @ 20:19:18 #15
128220 Peter6000
pi_73191101
Op dinsdag 10 november staat hij in 013 in Tilburg.

Moby terug naar Nederland
pi_73193175
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:19 schreef Peter6000 het volgende:
Op dinsdag 10 november staat hij in 013 in Tilburg.

Moby terug naar Nederland
Dat is goed nieuws.

November wordt een druk maandje met concerten.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 11:54:20 #18
170626 Yevgeni
Suddenly Appears..
pi_73304433
Is de 013 een beetje fatsoenlijk bereikbaar met het OV?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 15:07:46 #20
170626 Yevgeni
Suddenly Appears..
pi_73306839
Heavenly Awaiting
pi_73309092
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:07 schreef Yevgeni het volgende:

[..]

Nieuwe url, vorige is verlopen...

http://www.ticketmaster.nl/html/evinfo.htmI?CNTX=7606399&l=NL&C=
en nog steeds niet...

zaterdag 3 oktober om 10.00 uur begint de verkoop.
pi_73310810
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:52 schreef Norrage het volgende:
Is de 013 een beetje fatsoenlijk bereikbaar met het OV?
Ja zeker.

Het ligt op loopafstand van station Tilburg.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 17:19:30 #23
170626 Yevgeni
Suddenly Appears..
pi_73311249
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 16:11 schreef phenomanon het volgende:

[..]

en nog steeds niet...

zaterdag 3 oktober om 10.00 uur begint de verkoop.
http://www.ticketmaster.nl/html/connect.htmI?EVNT=MBY1011&brand=nl_013web

Deze werkt wel gewoon.
Heavenly Awaiting
pi_73313710
quote:
quote:
Tickets zijn nog niet in de verkoop. Tickets vrijgegeven: Za, 03/10/09 10.00 uur
pi_73329075
Kaartjes zijn binnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')