abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:14:15 #1
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_70994794
Tot vorig jaar was ik geheel niet sportief, maar ben nu mezelf met fietsen en zwemmen in vorm te krijgen. Als ik voldoende kilo's kwijt ben wil ik daar ook wat hardlopen aan toevoegen, zodat ik volgend jaar eens een kwart triathlon ofzo kan doen.
Maar toen ik daarover wat info aan het opzoeken was, kreeg ik een hersenspinsel.
Waarom zou je stoppen bij het combineren van alleen zwemmen, fietsen en lopen? Met een schuin oog naar de moderne vijfkamp, ging ik afwegen wat voor sporten je hier bij zou kunnen voegen, en uiteindelijk ben ik gekomen op kanovaren (niet wildwater maar gewoon een afstand afleggen) en handboogschieten, naar voorbeeld van de biatlon.
Met het kanoen voeg je een extra waterelement toe, en nauwkeurig mikken als je net van de fiets stapt bijvoorbeeld, maakt het een geestelijk behoorlijk interessante uitdaging denk ik.

Bestaat zoiets eigenlijk al? Zo ja, heeft iemand er ervaring mee? Zo nee, als ik gek genoeg ben om volgend jaar het te proberen, wie doet er mee?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_70994967
Dat kanovaren erbij klinkt leuk, maar dat boogschieten vind ik toch wat minder. Alle andere 4 dingen werken gewoon met tijd. Jij doet er zo lang over, en daarom ben je 1ste, 2de, 3de etc. Met boogschieten ga je dan blijkbaar net als bij biatlon met een tijdstraf of extra rondje werken. Ik vind het moeilijk te bepalen hoeveel tijdstraf 1 misser dan zou zijn. Verder vraag ik mij af wat een misser is, want bij biatlon is het met schieten raak of niet raak, met boogschieten heb je verschillende gradaties van raak.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:20:11 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_70994971
Je hebt tegenwoordig wel van die adventure/challenge achtige events waarbij een team een bepaalde afstand moet afleggen, waarbij gebruik gemaakt wordt van :
- kano's, ofwel kayak (dubbelbladige peddel), ofwel canadees (enkelbladige peddel)
- vlotten
- lopen
- MTB
- abseilen/klimmen
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:22:34 #4
62913 Blik
The one and Only!
pi_70995029
klinkt idd een beetje als adventure racing wat je dan krijgt. Maar dan zitten er ook nog wat andere dingen bij. Ook moet je zelf navigeren
pi_70995258
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 11:20 schreef mvdejong het volgende:
Je hebt tegenwoordig wel van die adventure/challenge achtige events waarbij een team een bepaalde afstand moet afleggen, waarbij gebruik gemaakt wordt van :
- kano's, ofwel kayak (dubbelbladige peddel), ofwel canadees (enkelbladige peddel)
- vlotten
- lopen
- MTB
- abseilen/klimmen
Wat ik altijd een beetje tricky vindt om dit in wedstrijdvorm op te nemen bij een quintathlon of adventure race. gehaast knoopjes leggen en klimgordels aantrekken, in de haast je karabiners vergeten dicht te schroeven is een recept voor ongelukken...

De triathlon uitbreiden met kanoën lijkt me leuk, ik heb zelf ook een kajak. t is alleen niet handig als het ene programma onderdeel individueel is (fietsen, hardlopen, zwemmen) en het andere in groepsverband (vlot bouwen, canadese kano varen)
Dan wordt het een combi van adventure racen en triathlon.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:45:16 #6
153506 Captain_Fabulous
pi_70995737
Hoe het schieten zou moeten werken ben ik ook nog niet uit...kanovaren wilde ik er absoluut in omdat het inderdaad een adventure tintje toevoegd.
En wat Gripper al zei, ik vind ook niet dat je groups en individuele elementen moet mixen, het is bedoeld als individuele uitdaging. Ik heb zelf een racefiets en een el cheapo opblaaskano, dus afgezien van het lopen en schieten ga ik het binnenkort maar eens combineren, fiets en kano in de auto bij de loosdrechtse plas zetten, eerst een stuk fietsen en dan fiets in de auto doen en stuk kanoen....zien hoe het gaat
pi_70997031
Mooie van triathlon is dat steeds andere spiergroep belast waardoor je de 3 sporten achter elkaar kan beoefenen. Zwemmen is vooral armen / schouders en grote rugspier, wielrennen doe je met je quadriceps en hardlopen met je hamstrings.

Voeg je hier ook nog eens kano'en bij dan kan ik je vertellen dat het een stuk minder goed gaat, omdat je armen al moe zijn van het zwemmen. En tja, als je triathlon nog niet divers genoeg vindt moet je inderdaad eens bij adventure-racing gaan kijken.

Er bestaan wel "triathlons" met kano'en ipv zwemmen: http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php?chapter=Nieuws&ID=09,070

Zelf geen ervaring met triathlons zoals deze hierboven, ik vind hard zwemmen, hard fietsen en dan nog eens hardlopen voldoende uitdaging en afwisseling.
Hmm, Nutella.
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:36:17 #8
153506 Captain_Fabulous
pi_70997135
Lopend naar m'n lunch kreeg ik nog een idee om het sadisme wat op te hogen:
schieten eruit, maar wel zeilen en mountainbiken erbij.
Dan krijg je natuurlijk dat spiergroepen op meerdere manieren belast worden, maar als je dingen gaat toevoegen aan triathlon zal dat per definitie zo worden denk ik...
Al kun je dan ook overwegen om toch in teams te werken, het zeilen en roeien bijvoorbeeld door 1 persoon, en de rest door een ander. Of zelfs het mountainbiken bij de zeiler/roeier neer te leggen.

Het is maar een brainwave van me, ik stel julie commentaar erg op prijs!
pi_70997205
Hmm, Nutella.
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:51:13 #10
153506 Captain_Fabulous
pi_70997538
Tja, die tristar is 'gewoon' een gehusselde triatlon..en dat zwitserse...het moet wel iets zijn dat in 1 dag te doen is denk ik....dus een complete triatlon afstand is niet ideaal denk ik. Hoelang doet een getrained mens (amateur) eigenlijk gemiddeld over een triatlon?
pi_70998687
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:51 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tja, die tristar is 'gewoon' een gehusselde triatlon..en dat zwitserse...het moet wel iets zijn dat in 1 dag te doen is denk ik....dus een complete triatlon afstand is niet ideaal denk ik. Hoelang doet een getrained mens (amateur) eigenlijk gemiddeld over een triatlon?
De hele afstand? 3800m zwemmen / 180km fietsen / 42.2km lopen - De echt rappe amateurs doen er minder dan 10h over - al is 11h ook al snel. De wedstrijd sluit als er 17 uur verstreken is. Dus gemiddeld 14h denk ik.

1:10 zwemmen (ong 1:50 per 100m) - 6:30 fietsen (28km/h gem) - 4h+ marathon.

Zoiets denk ik.

edit: Even ironman Nice resultaten bekeken, en het gros van de deelnemers eindigt in de 12 tot 14h. Fietsen gaat wat rapper dan ik schatte.
Hmm, Nutella.
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:02:16 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_70999776
Ik zou niet gewoon fietsen en MTBen in hetzelfde evenement doen.
Een normale triathlon bevat 3 sporten die een redelijk gelijkmatige duurinspanning vergen, een MTB-etappe vergt daarentegen snel wisselende variaties in soort inspanning. Als je gaat varieren, laat dan het vlakke fietsen eruit. Kanoen, enkel- of dubbel-bladig, is wel een goede afwisseling, dat belast met name de arm-spieren meer dan de andere sporten. Om de goede afwisseling te krijgen zou ik dan deze volgorde kiezen :
- zwemmen (als eerste, te gevaarlijk om te doen als je al moe bent)
- MTBen
- kanoen
- (deel-)marathon
Dit scenario voelt bij mij als een heel aantrekkelijke combinatie.
Organisatorisch voordeel is ook dat je dan mogelijk hetzelfde water voor zwemmen ook voor kanoen zou kunnen gebruiken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:23:13 #13
130803 Gripper
Get a grip
pi_71000487
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Lopend naar m'n lunch kreeg ik nog een idee om het sadisme wat op te hogen:
schieten eruit, maar wel zeilen en mountainbiken erbij.
Dan krijg je natuurlijk dat spiergroepen op meerdere manieren belast worden, maar als je dingen gaat toevoegen aan triathlon zal dat per definitie zo worden denk ik...
Al kun je dan ook overwegen om toch in teams te werken, het zeilen en roeien bijvoorbeeld door 1 persoon, en de rest door een ander. Of zelfs het mountainbiken bij de zeiler/roeier neer te leggen.

Het is maar een brainwave van me, ik stel julie commentaar erg op prijs!
En dan breekt de grote dag van de multi-athlon aan, en is het compleet windstil...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 15 juli 2009 @ 14:27:17 #14
153506 Captain_Fabulous
pi_71000619
Is inderdaad wel een mooie mix dat laatste. Als er teveel in komt is het meer een adventure race geworden. Niets mis mee, maar iets anders.
pi_71004981
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 14:02 schreef mvdejong het volgende:
Ik zou niet gewoon fietsen en MTBen in hetzelfde evenement doen.
Een normale triathlon bevat 3 sporten die een redelijk gelijkmatige duurinspanning vergen, een MTB-etappe vergt daarentegen snel wisselende variaties in soort inspanning. Als je gaat varieren, laat dan het vlakke fietsen eruit.
Dat ben ik niet met je eens, ligt heel erg aan het parcours of het wielrennen een gelijkmatige inspanning is. Er bestaan dan ook triathlons waarbij het fiets-gedeelte uit racefiets + mtb bestaat.

Ook bestaat de Xterra-triathlon serie, dit is zwemmen + mtb + cross country lopen.

Als er nog wat bij moet zou ik voor het handboogschieten gaan ipv nog een fysieke activiteit. Triathlon is al fysiek zwaar genoeg in zijn huidige vorm. Maargoed, om nou 10km met een handboog op je rug rond te gaan lopen... Nee dankje
Hmm, Nutella.
pi_71014535
het is wel opzich een heel tof idee handboogschieten om als bijna laatste onderdeel te doen, uitputting verslechterd je aim behoorlijk, maar ja om hem nou de hele tijd mee te sjouwen is beetje lastig...

als je dit in een team verband wil proberen te organiseren doe ik zeke rmee emt team Groningen xD.. who is with me
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:23:54 #17
153506 Captain_Fabulous
pi_71016414
Je snapt precies waarom ik dat schieten erin wilde, mikken terwijl je uitgeput bent is de uitdaging. Maar je hoeft hem natuurlijk niet mee te slepen..je zou het als 1 na laatste onderdeel kunen doen, en voor elk gemist schot bijvoorbeeld een deelnemer strafgewicht laten dragen tijdens het laatste onderdeel, wat dan het beste lopen kan zijn denk ik.
pi_71040700
ik dnek dat het idee dat je het in een team doet makkelijker is en dan 2 schutters hebt bijv, en dan voor elke gemist schot of strafseconden doet of gewicht dragen het team... ik denk dat dit makkelijker werkt in een team omdat het dan mer oko een bekeken "wedstrijd" word omdat dan de tijd van de 4e, 5e of 6e man zou tellen.. dan kan je ok ebkjiken wie beter is in welk onderdeel want ik denk niet dat als het een solo idee word dat het dan heel spannend zou worden aangezien je als je neit kan boogschieten het laatste onderdeel, bijv rennen, dan al bijna onmogleijk word

ik denk dat eht er het beste ongeveer zo uit zou kunne zien, maar dit is oko maar een gedachte,

teams van 6, 6e tijd is de team tijd, bij 1 uitval 5e tijd +5 sec

onderdelen zou ik het houden op fietsen, rennen, zwemmen, boogschieten, en kanovaren...
deze kun je allemaal doen in elke weersomstandigheid (ookal is het neit altijd even ideaal) en gaat eht meer om spierkracht dan om kunde zoals bij zeilen het diee zou zijn...

en bij boogschieten kleine arets nemen en die meoten geraakt worden, bij elk gemiste target 2 zandzakken van 1 kilo laten meenemen met het laatste onderdeel (handigste is dan rennen)

zo denk ik dat het een leuke team ervaring is

what do you think?

[ Bericht 39% gewijzigd door Mkoolster op 16-07-2009 18:05:22 ]
pi_71075564
als zo iets dergelijk zou worden geörganiseerd wie zou er dan mee willen doen?
  vrijdag 17 juli 2009 @ 19:21:32 #20
153506 Captain_Fabulous
pi_71075601
ik zou er zelf mischien volgend jaar conditie voor hebben, dit jaar bepaald nog niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')