FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / viertakt grasmaaier loopt onregelmatig
wobbeldinsdag 14 juli 2009 @ 15:43
Oke, ik denk dat ik hier wel op de goede plaats ben...

Ik heb een viertakt motor op m'n grasmaaier. Heb er gewoon euro 95 ingegoten en bij de olie zit gewoon wat motorolie (10w40 ) Alleen nu loopt de grasmaaier onregelmatig. De eerste minuut dat ie aan is loopt ie prima en constant, daarna zakt het toerental in tot ong. de helft en dan gaat hij weer omhoog..blijft 5 seconden weer goed en zakt weer in, gaat weer omhoog blijft 5 sec goed en zakt weer in tot de helft.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Weet niks van motoren verder. Heb hem laatst helemaal uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt omdat ie het eerst helemaal niet deed. Nu doet ie het wel, maar loopt ie onregelmatig

(de grasmaaier hoort bij m'n anti-kraak huisje dus ik weet niet wat er allemaal aan gesleuteld is )

Wat-O-wat kan het zijn?
Smart-Einsteindinsdag 14 juli 2009 @ 16:07
Meet je accuspanning eens...
Keiichidinsdag 14 juli 2009 @ 16:19
Je weet niets van motoren, je haalt 'm uit elkaar, zet 'm terug in elkaar en daarna werkt ie

Of je hebt gewoon 2 rechterhandjes.
wobbeldinsdag 14 juli 2009 @ 16:59
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 16:19 schreef Keiichi het volgende:
Je weet niets van motoren, je haalt 'm uit elkaar, zet 'm terug in elkaar en daarna werkt ie

Of je hebt gewoon 2 rechterhandjes.
Wat dat betreft ben ik zeer handig en heb ik een fotografisch geheugen welk onderdeeltje waar moest.
Heb hem opengehaald en elk onderdeeltje schoongemaakt en hem weer in elkaar gezet. Daarna liep ie wel, maar onregelmatig. (alles binnen in was helemaal aangekoekt en uber ranzig vet en er zat zelfs gras in alle leidingen enzo)

Wat zou het kunnen zijn?
Captain_Ghostdinsdag 14 juli 2009 @ 17:01
Ook al ben je handig en fotografisch geheugen, toch hebt je iets foutje gedaan tijdens in elkaar zetten..

Anders draaide het goed door
wobbeldinsdag 14 juli 2009 @ 17:04
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:01 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ook al ben je handig en fotografisch geheugen, toch hebt je iets foutje gedaan tijdens in elkaar zetten..

Anders draaide het goed door
Mja, daarvoor deed ie het helemaal niet dus ik vind het zelf al een hele verbetering
noutiedinsdag 14 juli 2009 @ 17:09
Het zou in de vlotterkamer kunnen zitten

De terugloop in het toerental kan komen omdat hij iets verzuipt. Asl de kamer leegraakt krijgt ie minder en gaat ie weer harder lopen.

Kijk de carburateur ook even goed na op speling. Sproeiers ed zijn goed schoon? Vertoont de maaier dit gedrag bij elke instelling (Schildpad-Haas)?
gatewaydinsdag 14 juli 2009 @ 17:13
verzuipt ie?? stationair stelschroef bijstellen?
wobbeldinsdag 14 juli 2009 @ 17:14
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:09 schreef noutie het volgende:
Het zou in de vlotterkamer kunnen zitten

De terugloop in het toerental kan komen omdat hij iets verzuipt. Asl de kamer leegraakt krijgt ie minder en gaat ie weer harder lopen.

Kijk de carburateur ook even goed na op speling. Sproeiers ed zijn goed schoon? Vertoont de maaier dit gedrag bij elke instelling (Schildpad-Haas)?
Oke, nu wordt het al moeilijk

Wat bedoel je precies met speling in de carburateur? En kan ik nog wat instellen aan dat ding dan?
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 17:13 schreef gateway het volgende:
verzuipt ie?? stationair stelschroef bijstellen?
Aah, die zit vast op m'n carburateur ergens
noutiewoensdag 15 juli 2009 @ 09:22
Speling houdt in dat het asje in een andere richting kan bewegen dan waarin dit asje hoort te bewegen.

Het kan zijn dat de sproeiernaald niet netjes recht omhoog komt. Hierdoor ontstaat er teveel ruimte en komt er teveel brandstof in het blok. Even controleren of er iets buitensporige speling heeft. Bij een grasmaaier zit er meestal wel wat beweging op.
tupolev141woensdag 15 juli 2009 @ 10:09
Beetje off topic, maar let er ook op dat luchtgekoelde grasmaaiermotoren ontzettend heet worden, en gewone olie kan daar niet altijd goed tegen.
wobbelwoensdag 15 juli 2009 @ 12:24
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 10:09 schreef tupolev141 het volgende:
Beetje off topic, maar let er ook op dat luchtgekoelde grasmaaiermotoren ontzettend heet worden, en gewone olie kan daar niet altijd goed tegen.
Ja na lange tijd rookt ie sosm wel 'n beetje waar kan ik speciale olie kopen dan?
Turquaz52woensdag 15 juli 2009 @ 13:58
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:24 schreef wobbel het volgende:

[..]

Ja na lange tijd rookt ie sosm wel 'n beetje waar kan ik speciale olie kopen dan?
oshirowoensdag 15 juli 2009 @ 16:15
Als het een simpel ding is zou ik eens naar de windvaan kijken die het toerental regelt. Zit met wat veertjes en stangetjes aan de gasklep vast.
wobbelwoensdag 15 juli 2009 @ 23:56
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 16:15 schreef oshiro het volgende:
Als het een simpel ding is zou ik eens naar de windvaan kijken die het toerental regelt. Zit met wat veertjes en stangetjes aan de gasklep vast.
Aah zo'n plastic klepje bovenop iig bij mij....kan ik ook nog naar kijken morgen
oshirowoensdag 15 juli 2009 @ 23:59
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 23:56 schreef wobbel het volgende:

[..]

Aah zo'n plastic klepje bovenop iig bij mij....kan ik ook nog naar kijken morgen
Mja ik heb hier een aggregaat en een grasmaaier, ook twee van die simpele gevallen. Toerental wordt geregeld door een windvaan die in de luchtstroom staat van de ventilator die in het vliegwiel zit. Hardere wind -> minder gas, zachtere wind -> meer gas. Als daar dus wat mis mee is (veer weg ofzo) kan ie dus best gaan schommelen in toerental.
Vaantje zit meestal achter de kap die over de ventilator zit (vaak die met een trekstart). Moet wel zo'n simpel gebakje zijn dus
wobbeldonderdag 16 juli 2009 @ 10:29
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 23:59 schreef oshiro het volgende:

[..]

Mja ik heb hier een aggregaat en een grasmaaier, ook twee van die simpele gevallen. Toerental wordt geregeld door een windvaan die in de luchtstroom staat van de ventilator die in het vliegwiel zit. Hardere wind -> minder gas, zachtere wind -> meer gas. Als daar dus wat mis mee is (veer weg ofzo) kan ie dus best gaan schommelen in toerental.
Vaantje zit meestal achter de kap die over de ventilator zit (vaak die met een trekstart). Moet wel zo'n simpel gebakje zijn dus
Klopt inderdaad, ga hem zo eens even opentrekken en kijken
El_Liberalistedonderdag 16 juli 2009 @ 18:50
Euro 95? Ik dacht altijd dat die dingen alleen diesel lustten
Anyway, leuke TT in PTA
tupolev141donderdag 16 juli 2009 @ 20:01
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 12:24 schreef wobbel het volgende:

[..]

Ja na lange tijd rookt ie sosm wel 'n beetje waar kan ik speciale olie kopen dan?
In veel doe-het-zelf zaken van enige omvang hebben ze meestal die olie wel, of tuinzaken die grasmaaiers verkopen maar ik heb de indruk dat die nogal prijzig zijn.

In de mijne moet volgens het boekje Monograde SAE30 olie.
oshirodonderdag 16 juli 2009 @ 20:06
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:50 schreef El_Liberaliste het volgende:
Euro 95? Ik dacht altijd dat die dingen alleen diesel lustten
Anyway, leuke TT in PTA
Een benzinemaaier heeft gewoon een bougietje hoor