abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juli 2009 @ 17:28:46 #1
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70939275
Ik heb op dit moment het minimum inkomen en ben er recent achter gekomen dat ik allergisch ben voor soja en zeer waarschijnlijk ook gluten, dit naast mijn al bestaande allergieen voor varkensvlees, melkeiwit, kippen ei en vis.
Nu is het dankzij deze combinatie voor mij al zo goed als onmogelijk om boodschappen te doen vanwege de vindbaarheid.
Met mijn inkomen is het nu dus ook onmogelijk om rond te komen, puur omdat het eten waar ik niet ziek van wordt gigantisch duur is (een pak pasta van 500 gram kost 3,75 ipv ~50 cent) zijn hier vanuit de overheid potjes voor of vanuit de zorgverzekeraars declaraties mogelijk ?
  maandag 13 juli 2009 @ 17:33:59 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70939405
Schopje WGR.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70939578
Je kan dit soort dingen bij de belasting aftrekken ja, als jij kan aantonen dat je dit nodig hebt voor je gezondheid.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 13 juli 2009 @ 17:43:32 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_70939625
Dieetpreparaten worden volledig vanuit de basisverzekering vergoed indien je ondervoed bent (of dat risico loopt) a.g.v. ziekte. Een arts of diėtist moet de aanvraag indienen.

Weet niet of je daar onder valt, maar iets anders kan ik nu niet bedenken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_70939748
TVP
  maandag 13 juli 2009 @ 17:51:29 #6
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70939816
dieet preparaten heb ik (tot nu toe) niet nodig gehad, het grote probleem is dus dat mijn situatie redelijk accuut is: om redelijk te kunnen eten (en dan hoef ik niet eens iedere dag een warme maaltijd) ben ik al gauw meer dan 80 euro per week kwijt, na mijn vaste lasten is dat er gewoonweg niet en ben ik nu dus continu aan het bezuinigen op mijn eten.
Zijn er geen directe oplossingen (aangezien een belasting teruggave aan het eind van het jaar is)?
  maandag 13 juli 2009 @ 17:52:14 #7
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70939841
Je zou kunnen informeren bij je zorgverzekering of het UWV of er een potje is voor dit soort kosten. Ik denk namelijk dat als zo'n potje bestaat ze dat per geval bekijken. Is er geen potje voor dan zou je dieetvoeding en dergelijke inderdaad kunnen aftrekken van de belasting omdat het "voorgeschreven" is, maar dit is uiteraard helaas pas achteraf.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 13 juli 2009 @ 18:01:44 #8
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_70940022
Misschien kom je in aanmerking voor bijzondere bijstand? Ik zou maar eens snel gaan overleggen met je uitkeringsinstantie (als je die hebt - kan ik niet opmaken uit de OP - als je werkt wordt het lastiger vrees ik).

Zorgverzekering is wellicht ook een optie. Zorg in elk geval voor een verklaring van je arts!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_70940351
Wat betreft de aftrek: hier kun je de bedragen vinden, onderaan bij overig. Je kunt een voorlopige aanslag aanvragen, Binnen een week of 4 moet dat wel rond zijn.

Bij de zorgverzekeraar is volgens mij weinig te halen. Je zou eens bij een diėtist te rade kunnen gaan, hij/zij weet ongetwijfeld wat wel en niet vergoed wordt (gezien het feit dat een diėtist over het algemeen zelf declareert bij de verzekeraars).

Misschien via de gemeente eens informeren voor een soort van bijzondere bijstand? Die is er ook voor bijvoorbeeld een bijdrage in de kosten voor een sportclub als je een laag inkomen hebt dus ik kan me voorstellen dat voor voedsel bij intolerantie/allergie misschien ook een mogellijkheid is.
-edit- bijzondere bijstand was ook al geopperd zie ik nu, niet zo'n gek idee dus
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:56:46 #10
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70958424
thx
Bijzondere bijstand zat ik ook al aan te denken, en dat een voorlopige teruggaaf al binnen 4 weken geregeld kan zijn had ik me niet gerealiseerd, de bedragen zijn helaas niet helemaal realistisch op de dieetlijst, maar alle beetjes helpen op dit moment
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:58:49 #11
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_70958465
Bestaan er geen kuurtjes om van zo'n allergie af te komen?

Maar even voor mijn beeldvorming. Zitten er ook gluten enzo in aardappels en rijst? Anders kan je eens kijken of je voor de variatie zelf de juiste pasta kan maken.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 10:03:05 #12
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70958546
mijn hele omgeving roept wel al maanden ja dat ik naar een homeopaat moet gaan, en dat ik er dan vanaf zou komen, ik zelf geloof er niet echt in.
Als je kijkt naar beproefde wetenschap dan zijn er helaas geen kuurtjes om er vanaf te komen, ze zijn wel flink bezig met onderzoeken naar het uitschakelen van bepaalde antistoffen (een voedsel allergie houdt vaak in dus dat je antistoffen aanmaakt tegen voedingsstoffen die de meeste mensen wel normaal accepteren).
Enige wat ik op dit moment kan doen is ieder etiket doorlezen en zorgen dat ik niks binnenkrijg waar ik op reageer.
pi_70960752
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:28 schreef terror623 het volgende:
Ik heb op dit moment het minimum inkomen en ben er recent achter gekomen dat ik allergisch ben voor soja en zeer waarschijnlijk ook gluten, dit naast mijn al bestaande allergieen voor varkensvlees, melkeiwit, kippen ei en vis.
Hoe ben je achter deze allergie gekomen? Glutenallergie kan heel makkelijk vast gesteld worden door een gastroscopie waar naar ze kweekjes nemen om te bekijken wat er gebeurd.

Bij de AH hebben ze heel veel artikelen waarop staat vermeld of ze glutenvrij zijn of niet via een symbool, snel en makkelijk te zien. Ook bij het huismerk. Dat scheelt weer in vergelijking met allerlei dieetmerken. Helaas moet je inderdaad voor graanproducten: brood, pasta, wraps etc. wel van de duurdere glutenvrije producten gebruik maken. Anders kun je enkel het meel kopen en pasta of brood zelf maken. Prijzen zijn heftig, maar van nature glutenvrij brood zoals Teff is wel veel goedkoper. Kun je o.a. bij de Plus kopen.

Geen enkele homeopaat heeft ooit tegen mij gezegd dat glutenallergie op te lossen is. Zodra je d'r eentje weet, laat het me dan maar weten. Ken genoeg mensen die dat dan zeker wel zouden willen proberen en er dik voor willen betalen. Bij een echte glutenallergie reageren je darmen via ontstekingsreacties of reageert je autoimuumsysteem en dat kan niet gefixed worden.

Homeopathie heeft vaak wel een positieve invloed op voedselintoleraties. Als je lichaam namelijk bepaalde voedingsmiddelen niet zo goed kan verwerken (maar geen ontstekingen maakt), dan kan er wel nog wat gedaan worden.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:59:33 #14
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70963668
de glutenallergie is vooralsnog een aanname, ik moet nu 2 weken alle potentiele allergenen voor mij ontwijken om te kijken of mijn huid enigzins opknapt (ik mag nu iedere dag smeren met de meest heftige corticosteroiden ) en de rest van mijn gezondheid opknapt, de soja die staat vast, en voor soja allergie heb ik al een aantal keer gehoord dat een homeopaat het oplost (veel hippies in mijn omgeving ).
Teff klinkt als een mooie oplossing roggebrood is gelukkig eigenlijk ook heel betaalbaar (en stiekum veel lekkerder dan gewoon brood ) maar inderdaad pasta's enzo hakken er lekker in.
Lullige is dus dat dankzij soja+melkeiwit allergie veel alternatieven direct wegvallen omdat het een vaak met het ander wordt vervangen.
pi_70965070
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:30 schreef kahlie het volgende:

[..]

Hoe ben je achter deze allergie gekomen? Glutenallergie kan heel makkelijk vast gesteld worden door een gastroscopie waar naar ze kweekjes nemen om te bekijken wat er gebeurd.

Bedoel je geen coeliaki? Dat is volgens mij een voedselintolerantie, geen allergie.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 14:56:01 #16
56950 terror623
Arrrrrrr ☠
pi_70967724
Voor zover ik weet is coeliakie ook een allergie, het lichaam reageert namelijk met bepaalde antistoffen op gliadines (deze komen praktisch altijd samen voor met gluten, je bent dus eigenlijk niet allergisch voor de gluten, maar het stofje wat er praktisch altijd bij komt).
pi_70970427
Glutenvrije pasta's zijn een ramp. Veel te duur en om nou te zeggen lekker? Niet echt!
aardappels, verse groenten, noten, rijst, bonen. Allemaal zonder jouw allergenen en goedkoper dan dieetzooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')