abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70912553
Ik heb in mijn appartement een kamer zonder ramen naar buiten toe. Ook is er geen mogelijkheid om door de buitenmuur te boren, want ik huur. Wel heb ik aan 1 zijde de badkamer zitten. Omdat het altijd benauwd warm is in die kamer, wil ik er een mobiele airco plaatsen. De afvoerslang wil ik, via een gat in de tussenmuur, naar de badkamer leiden een daar in een condensbak (zoals je die voor drogers hebt) stoppen. Het gaat dan wel warm worden in de badkamer, maar dat maakt niet uit: ik zit niet uren per dag daar, maar wel in die kamer (die omgebouwd is tot mijn werk/studeer/prutshok).

Mijn vraag is: hebben jullie ervaring met mobiele airco's op deze manier gebruiken? Waarbij je de afvoerslang niet naar buiten leidt? Is dit een goed idee of is het - om een reden die ik niet kan verzinnen - vragen om problemen?
  Boks-Chick zondag 12 juli 2009 @ 21:17:18 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_70913696
In K&W krijg je ongetwijfeld een goed antwoord
lolwut
pi_70914277
Geen enkel klein raampje wat open kan in die kamer?

Anders zou je bij de bouwmarkt zo'n plastic pijpje kunnen halen waar de slang op past, die pijpje monteer je in een stuk MDF wat iets groter is dan het raamkozijn en je bent klaar. Als het raampje naar buiten opengaat is het heel makkelijk, en anders haal je de scharnieren los en leg je het raampje in je berging.

Ik zou de lucht uitlaat nooit in een andere kamer laten uitkomen. Dan creëer je warmte in je huis, en douchen wordt er niet echt beter van. Vraag me zelfs af of het wel gezond is, maar dat terzijde.
pi_70914845
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:41 schreef Reveller het volgende:
Ik heb in mijn appartement een kamer zonder ramen naar buiten toe.
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:36 schreef Tha_Duck het volgende:
Geen enkel klein raampje wat open kan in die kamer?
Zeg dan niets...
pi_70914992
waarom zou t niet kunnen? je maakt hooguit een sauna van je badkamer
pi_70915012
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:53 schreef Reveller het volgende:

[..]

[..]

Zeg dan niets...
Sla er dan 1 van de ruiten uit, en monteer daarin een plaatje hout.
pi_70915206
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
waarom zou t niet kunnen? je maakt hooguit een sauna van je badkamer
Nee het is zeer zeker niet aan te raden.
Bij een klant (een bedrijf) hebben ze het wel een tijdje gedaan, daar ging de airco defect en hadden ze een tijdje een mobiele airco in de server ruimte geplaatst, en de uitblaaszijde naar de cv ruimte gebracht, de ruimtetemperatuur was daar zomers standaard zo'n 48 graden.
Voor de omzet was het wel goed natuurlijk, het een na het ander stopte ermee.
pi_70915888
quote:
Op zondag 12 juli 2009 22:03 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee het is zeer zeker niet aan te raden.
Bij een klant (een bedrijf) hebben ze het wel een tijdje gedaan, daar ging de airco defect en hadden ze een tijdje een mobiele airco in de server ruimte geplaatst, en de uitblaaszijde naar de cv ruimte gebracht, de ruimtetemperatuur was daar zomers standaard zo'n 48 graden.
Voor de omzet was het wel goed natuurlijk, het een na het ander stopte ermee.
!

hangt er dus vanaf wat voor bagger je allemaal in je badkamer hebt?

de standaard badkamer alleen een bad/douche en een wasbak ( en toilet ) kan weinig aan stuk gaan toch? :-P
pi_70916026
quote:
Op zondag 12 juli 2009 21:53 schreef Reveller het volgende:

[..]

[..]

Zeg dan niets...
Krijg dan schurft en los je eigen shit op...
pi_70917515
ZIjn er routes te bedenken vanuit je werkkamer die wel leiden naar een vertrek met een raam? Een mobiele airco met een flexibele slang van enkele meters die door een raam naar buiten kan lijkt me namelijk het meest efficient.

M.b.t de suggestie van de badkamer: is er in de badkamer een ontluchting aanwezig? Zo ja kan je die dan gebruiken, eventueel in combinatie met een ventilator die je warme lucht naar buiten brengt.

Een condensor toepassen kan wel maar dan moet je zorgen dat je voldoende koeling aanvoert om de condensatie te laten plaatsvinden. Kan in een badkamer natuurlijk uitstekend door koud water te gebruiken.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_70919029
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:02 schreef quo_ het volgende:
ZIjn er routes te bedenken vanuit je werkkamer die wel leiden naar een vertrek met een raam? Een mobiele airco met een flexibele slang van enkele meters die door een raam naar buiten kan lijkt me namelijk het meest efficient.

M.b.t de suggestie van de badkamer: is er in de badkamer een ontluchting aanwezig? Zo ja kan je die dan gebruiken, eventueel in combinatie met een ventilator die je warme lucht naar buiten brengt.

Een condensor toepassen kan wel maar dan moet je zorgen dat je voldoende koeling aanvoert om de condensatie te laten plaatsvinden. Kan in een badkamer natuurlijk uitstekend door koud water te gebruiken.
gebruik dan zo weinig mogelijk flexibele slang.. dat leverd alleen maar meer weerstand op :p
pi_70920637
quote:
Op zondag 12 juli 2009 23:02 schreef quo_ het volgende:
Heb ik ook al aan gedacht, maar ons appartement heeft alleen ramen aan de voorkant; deze kamer ligt aan de achterkant. Officieel is het ook niet als woonvertrek bedoeld maar als berghof, ik wil er alleen graag een bruikbare kamer van maken. Het dichtstbijzijnde raam is al snel een meter of 9 hier vandaar, en om daar te komen moet ik gaten maken in meerdere muren. Opzich geen probleem, maar doe het niet graag ivm huurflat.
quote:
Nee, de badkamer heeft ook geen raam. Er is wel een luchtverversings-systeem (van die roosters in het plafond waar gefilterde buitenlucht uit komt), maar dat is een lucht inlaat, geen uitlaat. De warme kan dus niet uit de badkamer.
quote:
Maar hoe zou dat dan gaan? Ik dacht dat zo'n standaard wasdroger condensbak ervoor zorgt dat er niets uit lekt, dus hoopte dat dat voldoende was. Hoe zou ik dat moeten koelen? Er de hele tijd water langs laten stromen? Wat bedoeld je precies?
pi_70952276
quote:
quote:
Maar hoe zou dat dan gaan? Ik dacht dat zo'n standaard wasdroger condensbak ervoor zorgt dat er niets uit lekt, dus hoopte dat dat voldoende was. Hoe zou ik dat moeten koelen? Er de hele tijd water langs laten stromen? Wat bedoeld je precies?
Bij nader inzien niet zo erg duidelijk geformuleerd, bovendien haal ik twee dingen door elkaar.

De condensbak is bedoeld om om afvoerdrogers te kunnen gebruiken zonder dat er een afvoer naar buiten aanwezig is. Die dingen werken echter niet of nauwelijks omdat de warme en vochtige lucht uit een droger niet genoeg kan afkoelen in zo'n plastic bak, het gevolg is dan dat er onvoldoende condensatie plaatsvindt en de ruimte alsnog vol damp staat.

In jouw geval zou je warme (en relatief droge lucht) in de condensbak brengen. Ook die lucht koelt niet of nauwelijks af in die plastic bak, dat is het eerste probleem. Maar een ander probleem is dat je de warme lucht naar je badkamer transporteeert maar er vind geen warmte afvoer vanuit die ruimte plaats. (Zoals klipper schetste zal de temperatuur daar enorm oplopen)

Mijn suggestie was om de warme lucht die je naar de badkamer brengt zijn warmteinhoud af te laten geven aan koud water uit de kraan. En het warm geworden water spoel je via het riool weg.
Een airco is toch al een millieu onvriendelijke energie slurper, dus een beetje water verbruik kan er ook nog wel bij.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 08:52:43 #14
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70957178
Je moet de warme lucht die de airco uitblaast naar buiten afvoeren, niet naar een ruimte op dezelfde verdieping; de warme uitgeblazen lucht kan dan weer terug stromen en dan staat je airco feitelijk voor jan met de korte achternaam te draaien.
Je warme uitblaaslucht moet dus naar buiten. Optie is idd om en rooster in de muur te maken, alleen zou ik dat eerst met de verhuurder opnemen of dat idd wel mag.
Een gat voor een rooster maken is niet zo moeilijk, alleen moet je er wel van buiten bij kunnen om een exterieurrooster te plaatsen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')