Waarom ben ik niet verbaasd..quote:NEW YORK - De voormalige Amerikaanse vice-president Dick Cheney heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat het Congres acht jaar lang onwetend is gehouden van een geheim antiterreurprogramma van de inlichtingendienst CIA.
Dat meldt The New York Times zondag op basis van twee goed ingevoerde bronnen.
Volgens hen heeft CIA-directeur Leon Panetta de inlichtingencommissies in het Amerikaanse parlement op 24 juni achter gesloten deuren geïnformeerd over de dienstorders van Cheney over het programma. Ondergeschikten hadden Panetta een dag eerder op de hoogte gesteld van het bestaan van het antiterreurprogramma, dat na de terreuraanslagen van 11 september 2001 op New York en Washington werd opgezet.
De CIA-topman heeft meteen een einde gemaakt aan het programma. Wat de CIA precies heeft gedaan, is onduidelijk. De wet eist van de Amerikaanse regering dat deze het parlement volledig en tijdig informeert over de activiteiten van de inlichtingendiensten.
Dick Cheney was volgens de krant niet bereikbaar voor commentaar.
(ANP)
Bron: AD
http://www.ad.nl/buitenla(...)im_CIAprogramma.html
Bush Sr. is de enige ex-president zo'n beetje die dagelijks gebruikt maakt van de bevoegdheid om CIA-informatie in te zienquote:Op zondag 12 juli 2009 17:55 schreef SkyChat het volgende:
Kom je er nu pas achter dat de macht bij de CIA ligt en niet bij een President?
Maar dan wel zo dat het geheim blijft tot het moment dat de informatie niet echt schadelijk meer isquote:Op zondag 12 juli 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
Ik geef Chney gelijk. Terroristen bestrijden doe je in het geheim.
Cheney's begrip "terrorist" is nogal ruim te noemen...quote:Op zondag 12 juli 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
Mandela was ook een terrorist.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:17 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Cheney's begrip "terrorist" is nogal ruim te noemen...
quote:Op zondag 12 juli 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
quote:Op zondag 12 juli 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
Zo geheim dat de nieuwe directeur er zelfs niks van weet?quote:Op zondag 12 juli 2009 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
heerlijkquote:Op maandag 13 juli 2009 02:02 schreef Farenji het volgende:
Dus de geheime dienst had een geheim programma maar wat dat geheime programma precies inhield is, is nog geheim.
Het moet niet veel gekker worden hoor.
Het ging er niet om dat het uit de kranten gehouden werd, maar dat de Volksvertegenwoordiging er niet van op de hoogte was gesteld, en dat was illegaal. In de VS is er een commissie, net zoals we die in Nederland hebben, die geinformeerd moet worden over dit soort dingen, en oordeelt of dit geheim gehouden moet worden, of dat de voltallige volksvertegenwoordiging hierover moet worden ingelicht. De SP heeft tijden recht gehad om in de Nederlandse versie van die commissie te zitten, maar weigerde omdat er een geheimhoudingsplicht aan gekoppeld was, waar de SP zich niet in kon vinden.quote:Op maandag 13 juli 2009 01:53 schreef Masanga het volgende:
Ik ben niet zo onder de indruk van dit nieuws. Uiteindelijk weten we bijna niks, en al zeker niet over de concrete inhoud.
En ondanks het feit dat ik absoluut geen fan ben van Cheney, vind ik ook dat terrorismebestrijding niet in real-time in de gazetten moet uit de doeken gedaan worden.
Het was te verwachten ja. En natuurlijk weten we lang niet alles, en dat zal ook altijd zo blijven.quote:Op maandag 13 juli 2009 18:33 schreef Provinciaal het volgende:
CIA en geheimen, wie had dat gedacht...
Ik koesterde ooit de hoop dat Obama dat zou regelen zodra hij president zou worden. Hij sloot het destijds niet uit. Maar er is weinig van terechtgekomen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 22:43 schreef Monidique het volgende:
Waarschijnlijk een plan om de CIA mensen te laten vermoorden, wat illegaal is volgens de Amerikaanse wet.
Hopelijk dat ooit nog eens een paar hooggeplaatste leden van het vorige rechts-extremistische regime in Amerika veroordeeld worden voor deze misdaden en andere (oorlogs)misdaden. Onwaarschijnlijk, maar hopelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |