Belastingplichtig voor welke belasting?quote:Op zondag 12 juli 2009 17:39 schreef Halcon het volgende:
Ik had laatst met de notaris een discussie over de belastingplicht van een economische eigenaar van het onroerend goed.
De notaris gaf aan dat wanneer een economisch eigenaar zich als economisch eigenaar gaat gedragen belastingplichtig is. Hij gaf ook aan dat de belastingdienst hier normaliter niet achter komt en je geen slapende honden hoeft wakker te maken. Dit laatste lijkt me geen juiste basis, regels moet je naleven en belastingoplichting wil ik niet aan beginnen natuurlijk. Overdrachtsbelasting bij winst bij doorverkoop staat hier los van, die moet sowieso betaald worden in voorkomende gevallen.
Nu is mijn vraag: wat is het criterium voor "je gedragen als economisch eigenaar" ? Hebben mensen hier ervaring mee?
OZB bijvoorbeeld en of je als bedrijf stenen op de balans moet zetten.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
Belastingplichtig voor welke belasting?
Ware het niet dat de NL belasting zelf zo corrupt als de *** is natuurlijk.quote:Dit laatste lijkt me geen juiste basis, regels moet je naleven en belastingoplichting wil ik niet aan beginnen natuurlijk
quote:Op zondag 12 juli 2009 19:00 schreef Maharbal het volgende:
Je bent economisch eigenaar als het risico van waardedaling danwel stijging voor jou rekening komt.
Het zijn van economisch eigenaar heeft dan ook weinig te maken met het feit hoe jij je (feitelijk) gedraagt.
En dan ben je alsnog economisch eigenaar. Nogmaals, je feitelijke gedragingen hebben geen invloed op het zijn van economisch eigenaar. Zodra het risico van waardedaling danwel stijging overgaat op de koper, is de koper economisch eigenaar, en niet pas als de koper zich als zodanig gaat gedragen.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt als economisch eigenaar natuurlijk ook zaken ondernemen om de waardedaling te beperken of de waardestijging van het onroerend goed te stimuleren.
Zonder een reeds getekende leveringsovereenkomst door de economisch eigenaar, heb je toch altijd enig risico op waardedaling of waardestijging?quote:Op zondag 12 juli 2009 19:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En dan ben je alsnog economisch eigenaar. Nogmaals, je feitelijke gedragingen hebben geen invloed op het zijn van economisch eigenaar. Zodra het risico van waardedaling danwel stijging overgaat op de koper, is de koper economisch eigenaar, en niet pas als de koper zich als zodanig gaat gedragen.
Ik snap je vraag niet helemaal.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zonder een reeds getekende leveringsovereenkomst door de economisch eigenaar, heb je toch altijd enig risico op waardedaling of waardestijging?
De overdrachtsbelasting is te tackelen door het onroerend goed binnen 6 maanden over te laten gaan naar een andere partij, die dan juridisch eigenaar wordt.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:28 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet helemaal.
Het zijn van economisch eigenaar dient onderscheiden te worden van het zijn van juridisch eigenaar. Zodra het risico van waardedaling danwel stijging over gaat op de koper, is de koper economisch eigenaar. Dat betekent dat op dat moment ook (bij onroerende zaken) overdrachtsbelasting moet worden betaald.
De economisch eigenaar kan wel (veel) later de juridisch eigenaar worden, maar hij is al belast bij het verkrijgen van de economische eigendom. Het verkrijgen van de juridische eigendom (de bij notariële akte getekende levering) is dan onbelast.
Het onderscheid economisch/juridisch eigenaar bestaat omdat mensen vroeger (toen het begrip economisch eigendom nog niet bestond) simpelweg wel alles over lieten gaan op de koper (dus het risico e.d.) zonder daadwerkelijk juridisch te leveren. Op deze manier kon men vroeger het betalen van overdrachtsbelasting omzeilen.
Daarmee bereik je alleen dat er geen overdrachtsbelasting hoeft te worden betaald bij de opvolgende levering.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
[quote]
De overdrachtsbelasting is te tackelen door het onroerend goed binnen 6 maanden over te laten gaan naar een andere partij, die dan juridisch eigenaar wordt.
Waarom zou je slechts de economische eigendom willen hebben van iets waarmee jij wilt gaan handelen? Jij kunt namelijk het onroerend goed niet doorverkopen als jij slechts economisch eigenaar bent.quote:Als je zo´n pand gaat verzekeren, opknappen en actief gaat verkopen als economisch eigenaar, dan zou het toch kunnen zijn dat het op de balans moet worden gezet?
De akte de command geeft slechts aan wie de volmachtgever en gevolmachtigde is. Is je vraag nou of de gevolmachtigde economisch eigenaar is? Als dat je vraag is, is het antwoord nee. De gevolmachtigde handelt namens de volmachtgever en de koop komt dan namens de volmachtgever tot stand.quote:Op zondag 12 juli 2009 20:54 schreef Halcon het volgende:
Je kunt toch wel op basis van een akte de command handelen? Je doet dan een bod op een onroerend goed, spreekt een leveringsdatum af en verkoopt het intussen met een akte de command met dezelfde condities (al kun je de prijs aanpassen) door.... ?
Dat kan dus niet. Je "neemt de woning niet af" en verkrijgt dus niet de eigendom van de woning. Zonder eigendom kun je (in dit geval) niet doorverkopen. Er gebeurt dus niks. De woning blijft bij de oorspronkelijke verkoper (de geëxecuteerde danwel de hypotheeknemer).quote:Op maandag 13 juli 2009 20:01 schreef Halcon het volgende:
Bijvoorbeeld: een woning wordt per executie verkocht, ik koop deze woning en neem uiteindelijk niet af, maar verkoop middels een akte de command de woning door aan een derde partij.
Zie AVVE 2006, punt 11: de akte de command.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:32 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Je "neemt de woning niet af" en verkrijgt dus niet de eigendom van de woning. Zonder eigendom kun je (in dit geval) niet doorverkopen. Er gebeurt dus niks. De woning blijft bij de oorspronkelijke verkoper (de geëxecuteerde danwel de hypotheeknemer).
En daarin staat uitgelegd wat een akte de command inhoudt, hetgeen ik hierboven ook al heb beschreven.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zie AVVE 2006, punt 11: de akte de command.
quote:Op maandag 13 juli 2009 20:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En daarin staat uitgelegd wat een akte de command inhoudt, hetgeen ik hierboven ook al heb beschreven.
Wat moet ik hier precies zien?
Het antwoord dat ik hierboven heb gegeven blijft staan.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=41360quote:Maar de afmijner kan ook aan de notaris mededelen dat hij heeft gekocht ‘voor zichzelf of nader te noemen meester’. Deze mogelijkheid wordt vooral benut door professionele handelaren die de bedoeling hebben het aangekochte door te verkopen aan een derde. Mocht dat lukken, dan wordt er een zogenaamde ‘akte de command’ opgesteld door de veilingnotaris, waarin is vastgelegd voor wie de afmijner heeft gekocht. Het voordeel daarvan is gelegen in de besparing van extra overdrachtskosten.
Nogmaals, ik weet wat een akte de command inhoudt maar je vraagstelling is juridisch compleet fout. Als jij iets niet afneemt gaat de juridische eigendom niet over. Als jij in het geval van een akte de command zegt dat je niet afneemt betekent dit dat je gevolmachtigde niet afneemt (alles wat hij doet doet hij namens jou en komt voor jou naam).quote:Op maandag 13 juli 2009 20:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
[..]
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=41360
Dat klopt. Een akte de command geeft echter slechts op een veiling aan in wiens naam het registergoed door de gevolmachtigde wordt gekocht en dat deze gevolmachtigde het op zijn naam gekochte registergoed uitdrukkelijk aanvaardt.quote:Op maandag 13 juli 2009 20:50 schreef Halcon het volgende:
De juridische eigendom gaat pas over als de desbetreffende persoon in het Kadaster wordt vermeld als eigenaar en dat is bij een akte de command niet door.
Ik denk dat ik je eindelijk begin te snappen.quote:Stel ik koop een pand voor EUR 250.000,00 met daarbij veilingkosten conform de geldende veilingvoorwaarden, dan kan ik toch een akte de command laten opstellen om het pand te kunnen "doorverkopen" aan ´n andere persoon. Ik ben dan intussentijd wel economisch eigenaar neem ik aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |