Dan moet je toch heeeel ver van het padje af zijn....quote:De vijftienjarige dochter van de 35-jarige Gwen Vangestel uit Heppen (Leopoldsburg) heeft bekend dat ze samen met haar vriendje van zeventien jaar haar moeder om het leven heeft gebracht. Dat heeft persmagistraat Sofie Delbroek van het parket in Hasselt deze middag bevestigd. Over het motief van de moord kon het parket niets zeggen. Vandaag zijn de twee minderjarigen overgebracht naar een gesloten instelling.
De moord speelde zich donderdagochtend rond 3 uur af in het appartement van het slachtoffer aan de Markt in Heppen. Een tweeling van zeven jaar lag op dat ogenblik te slapen.
De dochter van vijftien jaar had zelf naar de politiediensten gebeld, toen haar moeder met zware verwondingen aan het hoofd in de woonkamer in de zetel lag. Het meisje had een verhaal verzonnen dat haar moeder haar om sigaretten naar een tankstation had gestuurd.
Toen ze zogezegd na twintig minuten terug thuis kwam, trof ze haar zwaar toegetakelde moeder aan. De 35-jarige vrouw werd nog naar de spoedafdeling van het Sint-Franciscusziekenhuis van Heusden-Zolder gebracht, maar daar bezweek ze kort na haar aankomst.
De federale gerechtelijke politie van Hasselt begon een onderzoek. De vrouw had met een voorwerp zware slagen op haar hoofd gekregen en die werden haar fataal. In het begin tastten de speurders in het duister in het onderzoek naar de dader.
'Vrijdagnamiddag kwam het onderzoek in een stroomversnelling. Tijdens een verhoor ging de vijftienjarige dochter door de knieën. Ze deed dat samen met haar zeventienjarige vriend, die dit jaar achttien wordt', vertelt Sofie Delbroek van het Hasseltse parket. Het meisje van vijftien had haar vriend de opdracht gegeven haar moeder te doden.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:27 schreef cultheld het volgende:
Dat gebied heette vroeger niet voor niets Germania Inferior.
Dichterbij dan je denktquote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:25 schreef vosss het volgende:
Ow, het is helemaal niet in Amerika. Ik had alleen de TT gelezen
Vijf zelfs, ook die van de tweeling. En van die moeder ook natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:26 schreef Elfletterig het volgende:
Drie toekomsten vergooid. Deze twee langdurig uit de samenleving verwijderen graag.
Gefeliciteerd, u bent een achterlijke flapdrol.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:25 schreef vosss het volgende:
Ow, het is helemaal niet in Amerika. Ik had alleen de TT gelezen
Klik hier om je prijs te claimen! Een BMW!quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:45 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, u bent een achterlijke flapdrol.
Zulke moorden komen wel vaker voor. Moederlief was er om haar dochter te beschermen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 17:52 schreef wapwip het volgende:
Had dat stomme wijf maar niet moeten zeggen dat dochterlief niet uit mocht vanavond..
ofzoiets zal het wel weer zijn
Hij kreeg zijn Bacardi terug?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 19:39 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Zulke moorden komen wel vaker voor. Moederlief was er om haar dochter te beschermen.
Ik denk dat de opdrachtgever in dit delict er nog bekaaider van afkomt dan haar vriend, dit is een huurmoord.
FAIL.quote:Tijdens een verhoor ging de vijftienjarige dochter door de knieën.
Ik zou het doen met een botte bijl en KOMO vuilniszakken inderdaad.quote:Op maandag 13 juli 2009 03:34 schreef Crack_ het volgende:
Laatst ook zoiets in Nederland toch, dat een meisje samen met haar vriend haar moeder wou vermoorden met rattengif, uiteindelijk muizengif ?
Echt te gek voor woorden :S
quote:
Jongen slaat moeder vriendin dood
HEPPEN - Een 17-jarige jongen heeft, in het bijzijn van zijn vriendin (15), haar moeder met een hamer doodgeslagen. De vriendin van de dader zou bang zijn geweest haar moeder te vertellen dat ze zwanger is...
Gwen Vangestel werd in de nacht van woensdag op donderdag vermoord in haar appartement in het Belgische Heppen, meldt de Gazet van Antwerpen. Daarna werden de dochter van het slachtoffer, Joy, en haar vriendje Dimitri opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de brute moord. Later bekenden ze samen de moord te hebben beraamd, die voor de ogen van Joy werd uitgevoerd door Dimitri.
Het Openbaar Ministerie onderzoekt of een mogelijke zwangerschap van het meisje de aanleiding is geweest voor de moord. Uit de eerste verhoren zou naar voren zijn gekomen dat het meisje zwanger is en dat niet durfde te vertellen aan haar moeder.
Jeugdzorg
Het Openbaar Ministerie heeft een maand geleden al aan het Comité Bijzondere Jeugdzorg laten weten dat er problemen waren in het gezin. Gwen zou tegen de relatie van haar dochter met Dimitri geweest zijn, waarna het meisje van huis wegliep en met Dimitri bij zijn moeder ging wonen. Na twee weken kwam ze weer terug, waarna het afgelopen week gruwelijk misging.
Toen ze daar allemaal niet aan konden komen, hebben ze het met een mierenlokdoosje geprobeerd?quote:Op maandag 13 juli 2009 03:34 schreef Crack_ het volgende:
Laatst ook zoiets in Nederland toch, dat een meisje samen met haar vriend haar moeder wou vermoorden met rattengif, uiteindelijk muizengif ?
Ik ook niet.quote:Op maandag 13 juli 2009 11:02 schreef Paaskonijn het volgende:
Ik zou dat echt niet willen zien denk ik.
quote:
Mama moest dood omdat ze vriendje verbood
LIMBURGSE TIENERS JOY (15) EN DIMITRI (17) BERAMEN HAMERMOORD IN KOELEN BLOEDE
LEOPOLDSBURG - De hamermoord op een Limburgse moeder van drie was het werk van haar 15-jarige dochter en haar nieuwe vriendje. Kinderverzorgster Gwen Vangestel (35) moest sterven omdat ze zich tegen de relatie van haar dochter kantte.
'Nu is de tragedie compleet.' De moeder van Gwen Vangestel zucht diep wanneer ze het verbijsterende nieuws verneemt dat haar bloedeigen kleindochter van 15 jaar de moord heeft beraamd - een ontwikkeling waarvan het gerecht haar nog niet op de hoogte had gebracht.
'Heel Heppen denkt al dagen dat Joy en haar vriendje Dimitri die moord op hun geweten hebben', zegt een vriendin van Vangestel. 'We zitten er blijkbaar geen haar naast.'
De 15-jarige Joy V. belde donderdagochtend omstreeks 3 uur in paniek naar de politie. Ze had haar moeder Gwen, een alleenstaande vrouw van 35, hevig bloedend aangetroffen in haar flat in Heppen, een deelgemeente van Leopoldsburg. De vrouw was het hoofd ingeslagen. Ze overleed korte tijd later in het Sint-Franciscusziekenhuis in Heusden-Zolder.
Het meisje verklaarde aanvankelijk aan de politie dat ze omstreeks 2 uur door haar moeder om sigaretten was gestuurd. Toen ze twintig minuten later thuiskwam, zou ze haar moeder zieltogend hebben aangetroffen in het fauteuil.
'Zowel het meisje als de jongen zijn vrijdagavond laat tot gedeeltelijke bekentenissen overgegaan, namelijk dat ze samenspanden om de moeder van het meisje om het leven te brengen', zegt de Hasseltse parketwoordvoerder Sofie Delbroek. 'Beiden zitten nu in een gesloten jeugdinstelling opgesloten.'
Het onderzoek kwam in een stroomversnelling toen speurders de getuigenis van het meisje tegen het licht hielden. Die bleek vol ongeloofwaardigheden te zitten. Na urenlange verhoren ging eerst het meisje door de knieën, daarna haar vriendje.
Delbroek wilde afgelopen weekend niets kwijt over het motief voor de moord. Maar volgens eensluidende bronnen kon het meisje het niet verkroppen dat haar moeder zich tegen haar kersverse relatie met de 17-jarige Dimitri L. verzette. Dimitri is allesbehalve een onbesproken figuur, getuige zijn bijnaam 't crimineeltje .
Joy, die studeert aan de hotelschool van Hasselt, zou omstreeks 2 uur de deur van de familieflat hebben geopend om Dimitri binnen te laten. Hij sloeg vervolgens met een hamer het hoofd van de compleet verraste Gwen Vangestel in. Dat moordwapen is ondertussen ook teruggevonden.
Terwijl haar moeder voor haar leven vocht, ging het meisje in een verderop gelegen Esso-tankstation nog snel sigaretten kopen om haar verhaal te staven. Maar ze kon haar smoes niet hard maken: in de flat troffen speurders nog verschillende volle pakjes aan.
Slachtoffer Gwen Vangestel werkte als kinderverzorgster in Mol in de buitenschoolse kinderopvang. Ze had ook nog een tweeling van 7 jaar oud. Anke en Cleo sliepen doorheen de tragedie die zich afspeelde in de kamer naast hun slaapkamer. De twee meisjes worden nu door hun grootmoeder en vrienden van de vermoorde vrouw opgevangen.
'We hadden een sterk vermoeden dat Dimitri en Joy de dood van Gwen op hun geweten hadden. Zeker toen we haar een dag na de moord hevig zagen feesten met Dimitri, terwijl die twee anders nooit geld hadden', zegt L., een vriendin van het slachtoffer.
Een meisje dat met Joy in de klas zat, hoorde haar geregeld zeggen dat ze haar moeder dood wilde. 'Ik begreep niet waarom ze dat zei. Haar mama was een heel lieve, fijne vrouw die altijd voor iedereen klaar stond. Het leek soms of Joy jaloers was op haar moeder die met iedereen overweg kon.'
De betrokkenheid van Dimitri L. verrast werkelijk niemand in het gehucht Heppen. De17-jarige tiener, die een halve kilometer verderop inwoont bij zijn vader, staat wijd en zijd bekend vanwege zijn agressieve inborst en drugsgebruik. 'Hij terroriseert al jaren de buurt. Zijn vader, een beroepsmilitair in Leopoldsburg, wist niet meer wat hij met zijn zoon moest aanvangen', zeggen kennissen. 'De man kreeg zelf geregeld slaag van hem.'
'Begin dit jaar moest de politie eraan te pas komen toen Dimitri zijn vader met een hamer de kop wilde inslaan. Gelukkig kon een kameraad hem tegenhouden. Dimitri is toen enkele maanden opgesloten in een gesloten jeugdinstelling. Hij is sinds eind april weer op vrije voeten. Maar hij is geen haar veranderd.'
'Ik beschouwde die jongen als een tikkende tijdbom. Iedereen wist dat het ooit slecht ging aflopen met hem. Ik heb sneller gelijk gekregen dan gedacht', aldus nog een kennis. 'Ik zei ooit tegen de politie: Gaan jullie nu echt wachten tot Dimitri iemand van kant maakt voor jullie hem opsluiten? Maar de agenten antwoordden dat ze niet konden ingrijpen. Toen hij enkele weken na zijn vrijlating twee weken lang van huis wegliep met in zijn kielzog Joy, zijn laatste amoureuze verovering, greep haar mama in. Sindsdien mocht het meisje Dimitri niet meer zien. Dat deed de emoties bij haar thuis hevig oplaaien.'
De buurt heeft erg te doen met de vader van Dimitri. 'Die man heeft echt alles geprobeerd om zijn zoon, die compleet ontspoorde na de pijnlijke echtscheiding van zijn ouders, weer op het rechte pad te brengen. Maar niks hielp. Diep vanbinnen is de man waarschijnlijk opgelucht dat zijn zoon nu achter de tralies zit. Al heeft dat natuurlijk een bijzonder zwaar offer geëist.'
Amai slecht voorbereid zequote:Terwijl haar moeder voor haar leven vocht, ging het meisje in een verderop gelegen Esso-tankstation nog snel sigaretten kopen om haar verhaal te staven. Maar ze kon haar smoes niet hard maken: in de flat troffen speurders nog verschillende volle pakjes aan.
quote:''Joy dreigde enkele weken geleden al: óf zelfmoord, óf ik vermoord mijn mama'
LEOPOLDSBURG - De moeder van de 17-jarige Dimitri L. zegt dat het Comité Bijzondere Jeugdzorg al meer dan een maand wist dat Dimitri's vriendinnetje Joy V. (15) haar moeder dood wilde. 'Maar ondanks die zware bedreigingen verplichtte Jeugdzorg het weggelopen meisje toch om weer bij haar moeder in te trekken.
Carine Jansen (40) zit er verslagen bij in de tuin van haar woning in Retie. Ze probeert te leven met het besef dat haar 17-jarige zoon vorige week donderdag met een hamer het hoofd insloeg van een moeder van drie kinderen, en dat op aansteken van zijn 15-jarige liefje. Ze probeert haar zenuwen te bedwingen door de ene naar de andere sigaret op te steken. Het helpt niet. 'Ik heb Dimitri vrijdagavond heel even aan de lijn gehad. Hij had toen juist aan de speurders zijn betrokkenheid bij de moord toegegeven. Ik vroeg hem: waarom? Er kwam geen antwoord. Ik vroeg hem waarom hij niet aan zijn moeder had gedacht, die hij nu zoveel verdriet deed. Of hij dat dan niet besefte? Hij begon te huilen en verbrak de verbinding.'
'Begin juni stonden Dimi en Joy hier plots voor de deur', begint de moeder de kroniek van de afgelopen weken te vertellen, een kroniek die doet vermoeden dat de moord op de 35-jarige Gwenn Vangestel misschien wel voorkomen kon worden. 'Al sinds 2002 vragen we hulp, onder andere thuisbegeleiding. Maar ofwel komt die er niet, ofwel trekt ze op niets.' 'Dimi en Joy waren begin juni thuis weggelopen. Hij van bij m'n ex-man met wie het al een hele tijd scheef zat, zij van bij haar moeder.
Joy had het blijkbaar bijzonder lastig met de nieuwe vriend van haar ma die aan de drugs zat. Blijkbaar waren Bij die aanvaringen met haar moeder en diens nieuwe vriend waren de emoties zeer hoog opgelopen. Ze vertelde bij ons een paar keer dat ze zelfmoord zou plegen als ze terug naar huis moest, of anders zou ze haar moeder van kant maken.' De vrouw beklemtoont dat ze meteen de politie en ook het Comité Bijzondere Jeugdzorg op de hoogte bracht dat de twee weggelopen tieners bij haar waren opgedoken.
'De politie van Arendonk nam contact op met het Hasseltse gerecht, ik kreeg enkele uren later te horen dat ik ze beide mocht binnenpakken, in afwachting van een verdere beslissing.' 'Bij het Comité voor Bijzondere Jeugdzorg duurde het een week voor ik de juiste persoon aan de lijn kreeg. Aanvankelijk gingen ze me terugbellen. Toen dat niet gebeurde, heb ik zelf opnieuw gebeld. Daarop kreeg ik te horen dat ik Dimi en Joy stante pede weer naar huis moest sturen.Op uw verantwoordelijkheid, heb ik toen duidelijk gezegd, gelet op het feit dat het meisje over zelfmoord sprak of nog erger, dat ze haar moeder wilde ombrengen als ze weer naar huis moest. Maar dat maakte op die jeugdconsulente geen indruk. Nog diezelfde dag zijn ze weer vertrokken, beiden dik tegen hun zin. Een dag later hoorde ik dan dat Gwenn, die trouwens anderhalve week niets van zich liet horen, haar dochter had verboden nog langer met Dimitri om te gaan. Ergens vreesde ik toen al dat daar miserie van ging komen...'
Carine Jansen: 'Toen ik vorige week donderdagochtend dan hoorde dat de mama van Joy was vermoord, heb ik meteen Dimi gebeld. Want toen die twee hier die anderhalve week bij mij waren, had ik gemerkt dat Joy mijn zoon geweldig kon beïnvloeden. Pas donderdagavond pakte hij zijn telefoon op. Gij hebt dat toch niet gedaan, vroeg ik hem. Neen, verzekerde hij me. Zijt ge zot, grinnikte hij door de telefoon.'
De vrouw zucht diep. 'Met Dimitri hebben we nooit problemen gehad, tot mijn toenmalige man en ik in 1998 uit elkaar gingen. Dimitri en zijn jongere zus trokken bij mij in. Maar het boterde niet tussen Dimitri en mijn nieuwe partner. Dimitri, altijd wel een beetje een gesloten jongen, vond hem te streng. Dat klopt, maar liever een beetje te streng dan andersom, vonden we.' 'Mijn ex-man heeft dat element uitgespeeld. Bij hem mocht Dimitri echt alles. Van liefjes mee naar huis brengen, tot bier drinken en roken. Hij kreeg van hem ook alles en in 2006 is Dimitri bij hem ingetrokken. Toen is het snel bergaf gegaan. Nadat hij gewend was dat hij alles kreeg – een brommer, dan weer een laptop – draaide zijn vader plots de kraan dicht. Dat leidde tot twisten die steeds feller werden, zware vechtpartijen ook. Op het laatste gedroegen ze zich als twee leeuwen in een kooi.
Dimi bleef steeds vaker thuis weg, leerde de foute vrienden kennen, begon met drugs te experimenteren. Nooit greep zijn vader in. Als ik hem daarop aansprak, zei die dat hij hij zijn vrijheid niet wilde opgeven. Het zijn misschien zware woorden, maar mijn ex-man is even schuldig aan die moord als Dimi. Hij heeft mijn zoon totaal verknipt.'
'Dimitri leed er ook zwaar onder dat zijn vader hem van alles de schuld gaf. Hij vertelde me wel eens dat iedereen in de wijk waar hij woonde hem met een vuile blik aankeek. Terwijl zijn vader even schuldig was, maar die verkocht zich met zijn mooie praatjes altijd als slachtoffer. Ik heb Dimitri ooit letterlijk tegen een jeugdconsulent horen zeggen dat hij alleen niet in begeleiding ging als zijn vader die ook niet kreeg.'
'Een vreselijke tijd was dat, je zoon zo zien afglijden. Ik heb Dimitri verschillende keren voorgesteld om weer bij mij in te trekken. Maar zo'n puber die in Leopoldsburg zijn kameraden heeft, een vriendinnetje, en een vader die hem in feite geen strobreed in de weg legt, wat zou die bij mij in Retie moeten komen zoeken, waar hij wist dat we veel strenger waren ook?'
Recenter ontspoorde de situatie helemaal en moest haar zoon twee keer naar een gesloten instelling. 'Telkens na zeer zware vechtpartijen met zijn vader. Hoewel hij daar kalmeerde, kwam hij uiteindelijk slechter uit die instellingen dan hij er was binnengegaan. Ze schreven hem er medicatie tegen ADHD voor, naast slaappillen omdat hij bijzonder onrustig sliep, volgens mij omdat hij zich thuis bij zijn vader nooit op zijn gemak voelde, altijd zwaar gespannen rondliep. De jongste weken pakte hij extreem veel van die pillen. Aan de telefoon klonk hij telkens enorm versuft. Ik sluit niet uit dat hij die moord onder invloed van een overdosis van die pillen heeft gepleegd.'
De vrouw gruwt zichtbaar van wat haar zoon heeft gedaan. 'Maar het blijft mijn zoon. Ik blijf hem steunen, zal voor hem een advocaat betalen al kost me dat mijn laatste spaarcenten. Weet je, Dimitri zou in september in het leger zijn gegaan. Zo'n gestructureerd leven, weg van zijn pa – die hem vanochtend trouwens geld voor een advocaat heeft geweigerd – had hem waarschijnlijk ongelofelijk goed gedaan.' (zucht) 'Was het al maar september geweest.'
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=MH2CLH5N
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |