abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70837597
Gisteren is mijn vriend van de weg geplukt op een stuk dat vroeger 80 was, maar tegenwoordig 50 wegens de aanleg van een nieuwe woonwijk.... Waar de weg nog steeds uitnodigt 80 te blijven rijden en wat ook door 75% van alle automobilisten wordt gedaan.

Nuja, als je te hard rijdt, weet je dat je fout bent. Maar wat er gisteren gebeurde was best opmerkelijk. Mijn vriend werd staande gehouden door een agent in burger die alleen was en die zijn snelheidsovertreding heeft vastgesteld aan de hand van zijn geijkte kilometerteller. De conclusie was dat, na correctie, mijn vriend 33 km per uur te hard reed. Overigens heeft de agent ook een schrijffout gemaakt in ons adres (verkeerde huisnummer, overgeschreven van autopapieren dus niet door ons fout aangegeven).

Maar wat ik mij nu afvraag: is het wel juridisch toegestaan om een boete uit te delen zonder enige meetapparatuur maar puur op basis van een gok van een agent? Aangezien hij ook nog eens alleen was heeft hij niet eens een getuige die het kan bevestigen.... Mijn vriend is zelf van mening dat hij niet harder reed dan 80 km/h, wat de boete een stuk lager zou maken. Kunnen we bezwaar maken en hoe pak je dat aan?

Wie heeft tips?
I had a signature once. It was awful.
pi_70837633
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:23 schreef zoeperzazke het volgende:
...
en die zijn snelheidsovertreding heeft vastgesteld aan de hand van zijn geijkte kilometerteller.
...
quote:
...
.. is het wel juridisch toegestaan om een boete uit te delen zonder enige meetapparatuur
...
pi_70837650
Ja, het is juridisch toegestaan het is immers met een geijkte boordsnelheidsmeter waargenomen.
Je kan het ijkrapport van de boordsnelheidsmeter opvragen maar ik geef ze weinig kans.
pi_70837687
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:28 schreef sjimz het volgende:
Ja, het is juridisch toegestaan het is immers met een geijkte boordsnelheidsmeter waargenomen.
Je kan het ijkrapport van de boordsnelheidsmeter opvragen maar ik geef ze weinig kans.
Mits die geijkt is, wat zeer onwaarschijnlijk is als de desbetreffende agent in zijn eigen auto zat. Ook zijn er verschillende dienstvoertuigen bij de politie, die hebben niet allemaal een geijkte teller. Bezwaar maken dus en het ijkrapport opvragen. Even kijken op flitsservice voor voorbeelden
  vrijdag 10 juli 2009 @ 08:31:44 #5
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_70837688
dat mag een agent idd doen ja. Hij heeft een ambtseed afgelegd. Het heeft totaal geen nut om hier bezwaar tegen aan te tekenen want dat verlies je toch. Dit kost idd 240 ipv 204. Tevens zal de boete niet komen van het CJIB maar van justitie. Kortom een aantekening en bij een puntenrijbewijs een punt kwijt.
pi_70837720
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:31 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Mits die geijkt is, wat zeer onwaarschijnlijk is als de desbetreffende agent in zijn eigen auto zat. Ook zijn er verschillende dienstvoertuigen bij de politie, die hebben niet allemaal een geijkte teller. Bezwaar maken dus en het ijkrapport opvragen. Even kijken op flitsservice voor voorbeelden
Waar staat het dat het zijn eigen auto is?
De politie heeft ook onopvallende dienstvoertuigen (burgerauto's)
En van wat ik weet uit eigen ervaring was altijd elk dienstvoertuig geijkt.
pi_70837738
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:31 schreef ArnoKlaassen het volgende:
dat mag een agent idd doen ja. Hij heeft een ambtseed afgelegd. Het heeft totaal geen nut om hier bezwaar tegen aan te tekenen want dat verlies je toch. Dit kost idd 240 ipv 204. Tevens zal de boete niet komen van het CJIB maar van justitie. Kortom een aantekening en bij een puntenrijbewijs een punt kwijt.
even ijkrapport opvragen inderdaad. lang niet alle politievoertuigen hebben een geijkte teller en als hij in zijn eigen voertuig reed zal die al helemaal niet geijkt zijn.

heb je toevallig genoteerd in wat voor voertuig de agent reed? merk type en liefst ook kenteken?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 08:37:38 #8
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_70837752
quote:

[..]

Er staat Agent in burger, dat kan betekenen dat die gewoon dienst had in een onopvallende wagen.
En ook die hebben een geijkte snelheidsmeter.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
pi_70837769
Sowieso het ijkrapport opvragen, ook al denk ik dat je weinig kans maakt.

offtopic; was jij nou gestopt met de DC opleiding?

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2009 08:40:22 ]
pi_70837877
Knap van die agent dat hij op een paar km/h precies kan aflezen op zijn snelheidsmeter in de auto.
Ijkingsrapport opvragen, en argumenteren dat agent nooit op een paar km/h precies kan aflezen van de snelheidsmeter in een auto.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 08:57:21 #11
25288 royjn
Uuuuuuuuuuuh ?!?!
pi_70838033
Zo wie zo, mensen die gaan klagen als ze bewust een snelheidsovertreding begaan
what's your life worth when it's boring? Stop wasting your life ,you only live life once.
pi_70838116
Een geijkte kilometerteller die dus de snelheid van zijn éígen voertuig aangeeft vind ik in geen enkel opzicht klinken als een betrouwbare meting. je weet toch nooit wanneer je precies even hard rijdt als het voertuig voor je? Dat is dus mijn twijfelpunt, zoals Ducatid aangeeft. Het is zíjn waarneming geweest waarvan hij bewijs noch getuigen heeft.

Ik heb geen idee of het zijn eigen wagen was, ik weet alleen dat het om een blauwe Ford Focus ging...

Scorpie, door een speling van het lot ben ik er niet meer aan begonnen.
pi_70838145
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:00 schreef zoeperzazke het volgende:
Een geijkte kilometerteller die dus de snelheid van zijn éígen voertuig aangeeft vind ik in geen enkel opzicht klinken als een betrouwbare meting. je weet toch nooit wanneer je precies even hard rijdt als het voertuig voor je? Dat is dus mijn twijfelpunt, zoals Ducatid aangeeft. Het is zíjn waarneming geweest waarvan hij bewijs noch getuigen heeft.

Ik heb geen idee of het zijn eigen wagen was, ik weet alleen dat het om een blauwe Ford Focus ging...

Jij niet, Justitie wel.
pi_70838193
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:57 schreef royjn het volgende:
Zo wie zo, mensen die gaan klagen als ze bewust een snelheidsovertreding begaan
Neuh, als er gewoon een meting wordt gedaan waarbij zwart op wit is vastgesteld, dan is dat zo. Maar dit is een bekeuring gebaseerd op een waarneming en ik heb het nog nooit eerder gehoord. Ik klaag niet over de snelheid, er is te hard gereden en dat zijn de risico's, maar over de manier waarop dit is vastgesteld.

Overigens gaf de betreffende agent aan de hele dag op dat stuk te rijden om mensen te pakken.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:16:32 #15
25288 royjn
Uuuuuuuuuuuh ?!?!
pi_70838475
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:03 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Neuh, als er gewoon een meting wordt gedaan waarbij zwart op wit is vastgesteld, dan is dat zo. Maar dit is een bekeuring gebaseerd op een waarneming en ik heb het nog nooit eerder gehoord. Ik klaag niet over de snelheid, er is te hard gereden en dat zijn de risico's, maar over de manier waarop dit is vastgesteld.

Overigens gaf de betreffende agent aan de hele dag op dat stuk te rijden om mensen te pakken.
Dit is niets nieuws. Onopvallende dienstvoertuigen hebben allemaal geijkte meters.

En dit is de makkelijkste manier om geld in het laadje te krijgen. Zetten ze er een flitskast neer dat weet iedereen het binnen de kortste keren.

[constructief] Het enige wate je hieruit kan redden is als de geldigheid van het ijkingrapport verlopen is. En voortaan aan de snelheid houden. Doe ik ook altijd [/constructief]

[offtopic] of goed in je spiegels blijven kijken [/offtopic]
what's your life worth when it's boring? Stop wasting your life ,you only live life once.
pi_70838642
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:16 schreef royjn het volgende:
[offtopic] of goed in je spiegels blijven kijken [/offtopic]
Mja, het probleem is dat we in een Peugeot Partner rijden met achter twee deuren, dus in het midden zie je een dikke zwarte streep (en in je zijspiegels zie je het midden van de auto dicht achter je niet). Pas toen mijn vriend het halve dorp door was zag hij het stopteken pas De agent nam hem daarin in tweede instantie niets kwalijk, toen hij in onze auto zag dat die zwarte streep precies voor zijn stopteken zat met de afstand waarop hij achter ons reed....

En inderdaad, zo'n flitskast staat daar zeer regelmatig, als tegemoetkomende voertuigen groot licht seinen op de dijk weet je weer hoe laat het is (dijk Harderwijk-Zeewolde)
pi_70838795
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:00 schreef zoeperzazke het volgende:

En dus juist vanwege die onnauwkeurigheid krijg je een meet correctie van een paar kilometer/paar procent. Jij kan toch ook als je achter een andere wagen zit inschatten dat je dezelfde afstand houdt?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:41:15 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70839079
Dat mag ja. En als-ie al toegeeft dat-ie 80 reed, kan het ook prima 83 zijn geweest! M.a.w. veel te hard, iets met billen branden en blaren zitten.
censuur :O
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:42:55 #19
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_70839118
quote:

[..]

Dit gebeurd regelmatig hoor. Is gewoon een manier die de politie altijd gebruikt.

Ze gaan achter je rijden en zorgen dat ze qua afstand niet op je inlopen en dus kunnen ze dan zien hoe hard je rijd.

De manier waarop moet je dus niet om zeuren, je snapt toch zelf ook wel hoe dit werkt.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:42:59 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70839122
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:48 schreef Ducatid het volgende:
Knap van die agent dat hij op een paar km/h precies kan aflezen op zijn snelheidsmeter in de auto.
Ijkingsrapport opvragen, en argumenteren dat agent nooit op een paar km/h precies kan aflezen van de snelheidsmeter in een auto.
In de techniek leer je dat je op een analoog meetinstrument op tienden tussen de streepjes kan aflezen. Dus dat kan prima in een auto. Sterker nog: veel auto's hebben gewoon digitale tellers.
censuur :O
  vrijdag 10 juli 2009 @ 09:47:45 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70839254
Niet moeilijk doen, gewoon betalen. In beroep heeft geen zin.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70839597
quote:

[..]

Of was het gewoon een auto in burger van de politie? Dat onderscheid is niet zo heel makkelijk te maken.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_70839956
quote:

[..]

Nog nooit naar wegmisbruikers gekeken? Daar hebben ze niet _anders_ dan dit soort meting. Verschil is alleen dat het daar gefilmd wordt. De snelheden die je in beeld ziet tijdens de filmpjes, zijn de snelheden van de politiewagen, niet van de "wegmisbruiker".
Het idee is dat de poltiewagen geijkt is en dus (ongeveer) echte KM's aangeeft en geen afwijking heeft. Als er iemand voor je te hard rijdt en de politiewagen volgt, houdt de afstand tussen hem en de auto constant en kijkt op zijn teller hoe hard hij (en dus de auto voor 'm) rijden. Omdat je nooit helemaal zeker kan zijn van de afstand gaat er best een flinke correctie af, k geloof iets van 7 KM van wat de agent op z'n teller heeft staan.
pi_70840103
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 08:34 schreef sjimz het volgende:

[..]

Waar staat het dat het zijn eigen auto is?
De politie heeft ook onopvallende dienstvoertuigen (burgerauto's)
En van wat ik weet uit eigen ervaring was altijd elk dienstvoertuig geijkt.
Staat er een beetje krom, te weinig tekst van me Niet alle dienstvoertuigen zijn geijkt hoor, zitten ook auto's tussen die gebruikt worden door 'gewone' afdelingen om bijvoorbeeld naar een afspraak te gaan.
TS heeft nu aangegeven dat het met een stopbord/teken is gebeurd. Dat is dan wel zeker een geijkte teller. Bezwaar maken kan je sowieso proberen, nogmaals kijk op flitsservice.
pi_70840293
Ok, weer wat geleerd Dankjewel voor de reacties. Nu begrijp ik het ook wat beter
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:46:21 #26
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70841026
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 09:47 schreef karr-1 het volgende:
Niet moeilijk doen, gewoon betalen. In beroep heeft geen zin.
Heeft het wel. Gewoon een verzoek doen voor een kopie van het ijkingsrapport van die auto.
De politie weet zelf wel om welke auto het gaat. Wel de boete betalen. Dat geld krijg je later pas terug.
Of laten voorkomen maar aangezien er wel te hard is gereden kun je je ook de moeite besparen en die boete gewoon betalen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 11:12:53 #27
152789 karr-1
pi_70841977
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:46 schreef HarryP het volgende:

Of laten voorkomen maar aangezien er wel te hard is gereden kun je je ook de moeite besparen en die boete gewoon betalen.
Waarom dan nog moeite doen als je toch al weet wat de uitslag is?
pi_70844535
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 10:12 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Het idee is dat de poltiewagen geijkt is en dus (ongeveer) echte KM's aangeeft en geen afwijking heeft. Als er iemand voor je te hard rijdt en de politiewagen volgt, houdt de afstand tussen hem en de auto constant en kijkt op zijn teller hoe hard hij (en dus de auto voor 'm) rijden. Omdat je nooit helemaal zeker kan zijn van de afstand gaat er best een flinke correctie af, k geloof iets van 7 KM van wat de agent op z'n teller heeft staan.
En volgens mij klopt dat dus niet

Ze meten een gemiddelde snelheid over een afstand. Voorbeeldje:

Agenten staan (in een auto) stil langs de kant van de weg en zien jou aankomen met 100km/u.
Op het moment dat jij voorbij gaat starten ze een meting (= vast punt), ze staan dus nog stil. Vervolgens moeten ze flink doortrappen om bij jou in de buurt te komen (=+100km/u) . Zodra ze bij je in de buurt zijn zoeken ze een vast punt langs de kant van de weg, en zodra ze daar voorbij zijn stoppen ze de meting. Vervolgens rolt hier de tijd en afstand uit over dat stuk, en dus de gemiddelde snelheid die jij gereden hebt.

Althans, zo werd het in wegmisbruikers een keer uitgelegd
Trots van het Noorden!
pi_70844567
-dubbel-
Trots van het Noorden!
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:33:20 #30
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_70846795
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 11:12 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Waarom dan nog moeite doen als je toch al weet wat de uitslag is?
Als de auto niet geijkt is of dat te lang geleden is gebeurt dan heeft de politie geen geldige basis om een boete uit te schrijven. En is de boete dus helemaal ongeldig.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:33:54 #31
152789 karr-1
pi_70846818
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:33 schreef HarryP het volgende:

[..]

Als de auto niet geijkt is of dat te lang geleden is gebeurt dan heeft de politie geen geldige basis om een boete uit te schrijven. En is de boete dus helemaal ongeldig.
Ah oke
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')