Even een andere quotestyle, om je vragen te beantwoorden:
als je niet weet wie je zelf bent, dan kan het beantwoorden van deze vragen moeilijk zijn.
>Ik ben het hier deels met je eens. Jij zegt dat je je leven kan maken zoals het is.
inderdaad. als namenlijk iemand anders dat voor mij zou bepalen, dan klopt er iets niet. dit gebeurt weleens en dan is het tijd om je leven in eigen hand te nemen, i.p.v. over te laten aan iemand anders. aangezien de wereld nog steeds niet beseft dat we allemaal één zijn, ga ik er voor het moment even vanuit dat iedereen een afzonderlijk individu is, met zijn/haar eigen ego en de wens om dat ego in stand te houden. er zijn wel groepen van mensen met dezelfde gedachtengangen, maar we gedragen ons als mensheid nog steeds niet als een geheel. zo'n groep is dus op zich een ego dat toevallig uit meerdere personen bestaan. zo blijft er sprake van verdeeldheid. bevind je je in zo'n groep, dan zal je doen en laten niet meer geheel je eigen keus zijn, maar vaak een opgedrongen gedrag, als je pech hebt is dat gedrag bepaalt door de "sterkste" individu binnen die groep. Groepen zijn ook erg goed in individuen die de groep verlaten of niet accepteren het gevoel te geven dat zij hun identiteit zijn verloren. dus: je bent niet de groep waar je deel vanuit maakt. (you are not your job, you are not your car, you are not your clothes.. you are not your friends)
>Maar dan is de vraag wie ben jij? Jij bent jezelf, zou je zeggen lijkt me.
inderdaad, dat zou ik zeggen. al ben ik me wel bewust van de groepsprogrammering waarmee ik ben opgevoed. iets waar ik uit alle macht van probeer los te komen. om ook mezelf te blijven. Ik werd mij op een gegeven moment bewust van deze 'voorprogrammering' en besefte dat ik pas echt mezelf kon zijn als ik dat allemaal kon loslaten.
>Maar wie/wat definieert wie jij bent, of wie je wordt.
zolang je je onbewust bent van de mogelijkheid jezelf te zijn, zul je gevormd worden door de groep mensen waar je in opgroeid/ mee verder leeft. zodra je echter ontdekt wat de waarheid is, namelijk dat niemand behalve jijzelf ook maar iets te zeggen heeft over wie jij bent of moet worden, zul je in staat zijn te worden wie jijzelf wilt. Persoonlijk ben ik momenteel nog teveel compromissen aan het sluiten puur omdat mijn omgeving (ouders, oude vrienden) nog teveel waarde hechten aan hun eigen verwachtingen over mij i.p.v. mij te laten Zijn, zoals ik in principe hun ook laat Zijn. ze zouden me opsluiten als ik echt zou uitleven wie ik ben. in het ideale geval definieer ik mezelf. define or be defined, that;s the issue
>Wie/wat bepaalt dat jij klassieke muziek mooi vindt, en house muziek niet.
Muziek is iets waar ik in heb moeten groeien (ben toevallig al bijna 20 jaar muzikant) ik heb geluisterd naar zo'n beetje alles wat er is en moet zeggen dat wat ik mooi vind erg van mijn stemming afhangt. mijn stemming, dus waarschijnlijk ook mijn keus. soms klassiek, soms drum and bass, soms metal, whatever.
mijn eerste kennismaking met muziek was natuurlijk muziek die door anderen is gemaakt. waarom ik toen het een wel mooi vond en het ander niet kan ik niet meer met zekerheid zeggen. wat mij op dit moment aantrekt zijn vooral de kwaliteit van de muziek. en dan heb ik het over hoe goed de muziekanten zijn, maar ook simpelweg hoe een bepaalde klank mij kan 'raken.' zelf muziek maken geeft een heel andere dimensie aan het geheel. en ook een andere manier van luisteren naar wat er al is.
>Wie/wat bepaalt dat jij vrienden bent met die ene jongen, of dat ene meisje,
>en niet die/dat andere jongen/meisje?
In dit geval bepaal ik dat niet geheel zelf. Ik geloof dat alleen een sociopaat geheel zelf de regie in handen heeft als het gat om keuze van vrienden, maar bij mij is dat voornamelijk afhankelijk van die vrienden, en niet van mij. Mensen die geen vooroordelen hebben zullen makkelijk mijn vrienden kunnen worden, mensen met vooroordelen vanuit hun groeps-identiteit kunnen maar beter uit mijn buurt blijven.
quote:
Het antwoord op al die vragen lijkt mij erg moeilijk. Jij wordt gevormd door je omgeving en door jezelf, en dus ben je afhankelijk van je omgeving, in wat je leuk vindt en wat niet. Ik betwijfel of je ook echt zelf keuzes maakt. Misschien zijn die keuzes allang gemaakt (weliswaar door jezelf), voordat je het wist, omdat je gevormd bent door anderen.
Dus je maakt misschien wel zelf die keuzes, maar dit komt zoals je al zegt door die levenservaring, die je gemaakt heeft zoals je nu bent.
Ik geloof persoonlijk niet in dat die keuzes al gemaakt zijn voor mij. Zijn ze dat wel, dan klopt er zogezegd iets niet. Zelfs God bepaalt niet voor mij wat ik doe, want dan zou mijn bestaan nutteloos zijn. dan zou ieders bestaan nutteloos zijn. dan had God beter in z'n eentje kunnen blijven.. en dat is niet het geval, dus Hij zal wel andere bedoelingen hebben dan alles voor ons vastleggen. Maar genoeg over the big guy, ik zou Hem ook in alle bovenstaande anwoorden kunnen verwerken, maar ik merk dat er teveel zwijnen op fok rondloeren om parelen voor rond te strooien.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015