abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70797943
Zen is een vorm van boeddhisme. Het boeddhisme is niet zo zeer een religie, maar meer een filosofie of levensbeschouwing, waarbij in de verschillende stromingen erg verschillende opvattingen bestaan over reïncarnatie, goden, etc.
In het boeddhisme wordt uitgegaan van de zogenaamde 'vier edele waarheden':
1. Elk menselijk bestaan is lijden.
2. De oorzaak van dit lijden is de gehechtheid aan het aardse bestaan die steeds een nieuwe reïncarnatie zoekt, het verlangen naar macht en zelfhandhaving, de begeerte naar zintuiglijke genoegens.
3. Het lijden moet worden opgeheven door het loslaten van de gehechtheid, het overwinnen van de begeerte.
4. De weg die naar opheffing van het lijden voert, is het 'edele achtvoudige pad'.

In het boeddhisme bestaan grofweg twee hoofdstromingen, het hinayana en het mahayana. Het hinayana gaat er van uit dat je alleen de cirkel van reïncarnatie kan stoppen met een evenwichtig karma, dat alleen te verkrijgen is in een leven als boeddhistische monnik.
Het mahayana, waar zen weer een aftakking van is, meent eigenlijk dat iedereen in beginsel die cirkel kan doorbreken maar dan met de hulp van allerlei leraren en goden.

Zen is eigenlijk een verdere ontwikkeling op het mahayana, maar zen is in veel opzichten totaal anders dan de andere boeddhistische stromingen. Vooral door de grote nadruk die wordt gelegd op de meditatiepraktijk 'zazen'. Dit is zittend mediteren (afgewisseld met lopend) waarin men tracht te onthechten van allerlei zaken en zo 'satori' probeert te ervaren, de ultieme ervaring in zen waarin alles op z'n plek valt.
Zen is het minst 'zweverig' van de boeddhistische stromingen, omdat het uitgaat van de kern van het boeddhisme: de constatering dat elk menselijk bestaan in het teken staat van 'lijden', dat dit lijden wordt veroorzaakt door de gehechtheid aan het leven (en alles wat daaraan vast zit) en dat de verlossing van dit lijden dus moet worden gevonden in een proces van onthechting.

Tot zover een korte inleiding in zen. Ik wou dit topic openen om eens te kijken of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zen, zelf weleens mediteren, of hier net als mij beginnend geïnteresseerd in zijn.
Excuses als er fouten in de OP staan, ben zelf dus nog maar kort geïnteresseerd in zen en heb er nog niet bar veel over gelezen.

Groetjes,
Something good: you look like Snoopy and it makes me smile.
Where you need improvement: you have smelly dog farts.
pi_70798131
/LB
pi_70798862
Zeer zeker interessant wat je hier vertelt. Ik denk dat met mediteren veel meer bereikt kan worden dan de meeste mensen zullen denken. Ik zou mediteren ook wel een beetje als een vorm van "zelfhypnose" kunnen bestempelen, of doe ik dan een van de twee tekort?
Mediteren schijnt in ieder geval een genezende werking te hebben op zo wat alle ziekten, en schijnt het "placebo-effect" te versterken. Dus een "healer" is helemaal zo gek niet. Het schijnt ook dat als je voor een bepaalde leeftijd (ik dacht voor je 25e) een streng boedistische monnik wordt, je een gelijke levensverwachting krijgt als alle monniken, wat betekent dat je gemiddeld stukken ouder wordt dan de gemiddelde mens. Dan is natuurlijk de vraag waardoor dat komt, door het weinige eten? Of door het vele mediteren? Of wellicht een veelheid van factoren.
Voor mij lijkt het allemaal te realistisch, en ik zit nog teveel "vast" aan de wereld om goed te kunnen mediteren. Anders gezegd vind ik het moeilijk om een poosje gewoon niets te doen. Dat is veel moeilijker dan je denkt. Ik verveel me dan snel.
Overigens vind ik de gedachte dat er reincarnatie is, een mooie gedachte, hoewel ik er niet in geloof, doet het een ieder die er wél in gelooft, streven naar een evenwichtig leven. Ik denk echter dat er na de dood helemaal niets is. Ook al zou er wel wat zijn, dan hebben we geen zintuigen om waar te nemen dat er iets is. Dat is mijn mening nu, hoewel ik wel weer overtuigende dingen lees in het bijna dood ervaringen verhaal van de heer Van Lommel.
Ben benieuwd naar je reactie.
pi_70799834
The things you own end up owning you.
pi_70806083
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:50 schreef HugoAben het volgende:
Overigens vind ik de gedachte dat er reincarnatie is, een mooie gedachte, hoewel ik er niet in geloof, doet het een ieder die er wél in gelooft, streven naar een evenwichtig leven. Ik denk echter dat er na de dood helemaal niets is. Ook al zou er wel wat zijn, dan hebben we geen zintuigen om waar te nemen dat er iets is. Dat is mijn mening nu, hoewel ik wel weer overtuigende dingen lees in het bijna dood ervaringen verhaal van de heer Van Lommel.
Ben benieuwd naar je reactie.
Nou ja, dat “we” geen zintuigen hebben om dat waar te nemen kun je misschien beter vervangen door: “ik heb geen zintuigen om dat waar te nemen”, want er zijn mensen die zeggen dat ze die wel hebben.

En er zijn sterke aanwijzingen, zie bv.:

reincarnatie vraagje

Het gaat om onderzoek van Ian Stevenson, een professor in de psychiatrie.

Ik denk overigens dat reïncarnatie ook prima valt in te passen binnen een christelijke levensovertuiging en niet in tegenspraak is met het Nieuwe Testament.

[ Bericht 0% gewijzigd door kleinduimpje3 op 09-07-2009 11:46:28 ]
  donderdag 9 juli 2009 @ 11:27:50 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70806798
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 23:24 schreef Kerdaben het volgende:
Zen is een vorm van boeddhisme. Het boeddhisme is niet zo zeer een religie, maar meer een filosofie of levensbeschouwing, waarbij in de verschillende stromingen erg verschillende opvattingen bestaan over reïncarnatie, goden, etc.
Boeddhisme is zeker wel een religie (in de bredere zin van het woord) aangezien het een constructie is waarbinnen spiritualiteit wordt beleefd.

Het is echter (in de kern) geen godsdienst maar ook die hallmark is in bepaalde stromingen niet terug te vinden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_70806964
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:05 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nou ja, dat “we” geen zintuigen hebben om dat waar te nemen kun je misschien beter vervangen door: “ik heb geen zintuigen om dat waar te nemen”, want er zijn mensen die zeggen dat ze die wel hebben.

En er zijn sterke aanwijzingen, zie bv.:

reincarnatie vraagje

Het gaat om onderzoek van Ian Stevenson, een professor in de psychiatrie.

Ik denk overigens dat reïncarnatie ook prima valt in te passen in een christelijke levensovertuiging en niet in tegenspraak is met het Nieuwe Testament.
Daarom zei ik al te twijfelen aan mijn eigen stelling, gezien het boek van de heer Van Lommel, over de bijna dood ervaringen. Hoe zelfs een blind iemand zichzelf kon zíen liggen. Dat is echt raar. Ik vraag me toch af, hoe dat kan. Er is al een verklaring hoe je kan waarnemen buiten je lichaam, dit kan door een zuurstoftekort in het hersengebied dat je plaats bepaalt. Maar dan nog is het raar dat je kunt waarnemen als je blind bent, of met je ogen dicht.
pi_70810274
Niet zijn is ook zijn.
niet handelen is ook handelen.
afwezigheid is ook aanwezigheid.

Insert corny zen sentence here.
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_70813933
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 11:33 schreef HugoAben het volgende:

[..]

Daarom zei ik al te twijfelen aan mijn eigen stelling, gezien het boek van de heer Van Lommel, over de bijna dood ervaringen. Hoe zelfs een blind iemand zichzelf kon zíen liggen. Dat is echt raar. Ik vraag me toch af, hoe dat kan. Er is al een verklaring hoe je kan waarnemen buiten je lichaam, dit kan door een zuurstoftekort in het hersengebied dat je plaats bepaalt. Maar dan nog is het raar dat je kunt waarnemen als je blind bent, of met je ogen dicht.
Dit zijn inderdaad ook aanwijzingen dat er meer is dan het zintuiglijke.
Materialisten wringen zich wel in allerlei bochten om deze verschijnselen materialistisch te verklaren, maar dat zijn waarschijnlijk de laatste stuiptrekkingen van het materialisme.
pi_70815567
Denk je ? Ik denk dat ik mezelf toch ook wel tot een materialist mag rekenen, als ik je beschrijving bekijk. Ik denk dat er toch veel, zo niet alles, te verklaren is door hersenwerking.
Het grappige is eigenlijk dat je met je eigen hersenen moet leren hoe hersenen werken. Het lijkt alsof we al zoveel weten, maar eigenlijk weten we nog niet zo veel. Ik denk dat zelfs voor het waarnemen buiten je lichaam als blinde een verklaring mogelijk is.
Er is namelijk bij sommige blinden helemaal geen verlies van dag- en nachtritme. Dit is raar, aangezien je je altijd aanpast aan het licht. Dit betekent dus dat er iets moet zijn dat tóch licht, terwijl je blind bent.
Je hebt natuurlijk ook verschillende vormen van blindheid. Het kan zijn dat je oog/retina op de een of andere manier helemaal kapot is, maar het kan ook zijn dat je een laesie in je occipitale cortex hebt. Misschien dat een link van je ogen naar een ander deel van je hersenen dan nog wel actief is, en je daarmee je dag- nachtritme mee reguleert.
Goed hier is volgens mij ook al een verklaring voor, het gebied in je hersenen in geidentificeerd, wie zegt dat er niet een bepaald gebied in je hersenen het zien onderdrukt bij sommige personen met blindheid, en dat toevallig bij dit voorbeeld de man een zuurstoftekort had in dat gebied? Het klink uiterst raar, en het zal ook niet zo zijn, maar wie zegt dat het niet mogelijk is? Ik denk dat je hersenen veel meer kunnen dan je denkt.
pi_70817596
En hoe los je dit op met hersenwerkzaamheid?
reincarnatie vraagje
pi_70817922
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:11 schreef Sattyagraha het volgende:
Niet zijn is ook zijn.
niet handelen is ook handelen.
afwezigheid is ook aanwezigheid.

Insert corny zen sentence here.
"Meester, hoe kan ik een volmaakt schilderij maken?"

"Wees volmaakt en schilder dan gewoon!"
pi_70820022
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:
En hoe los je dit op met hersenwerkzaamheid?
reincarnatie vraagje
Geen flauw idee, maar ik denk dat er zeker ook iets bestaat als toeval (betreffende die moedervlekken). Het kan natuurlijk allemaal oplichting zijn, dus dat hij het verhaal heeft opgezocht, en heeft gelinkt aan zichzelf. Er zijn allemal simpele verklaringen voor mogelijk. Net als dat iedereen die beweert helderziend, heldervoelend, mentalist of ies dergelijks te zijn, niet de waarheid spreekt. Er bestaan allerlei technieken zoals cold reading, om helderziend over te komen. Natuurlijk kun je ook nog dingen nazoeken, en dan bestaat er nog afluisteraparatuur, en weet ik veel wat allemaal. Er bestaat een instituut in amerika dat alle helderziende mensen uitnodigt te komen om zich te laten testen of zij echt helderziend zijn. Tot nog toe is niemand beter dan vanuit de kans van het gokken verwacht mag worden. Dit lijkt mij genoeg zeggen.
  donderdag 9 juli 2009 @ 18:11:47 #14
246373 Idler
Simplicity!
pi_70821274
Even een tvp'tje hoor, dit wil ik nog doorlezen!
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_70834549
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:43 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

"Meester, hoe kan ik een volmaakt schilderij maken?"

"Wees volmaakt en schilder dan gewoon!"

Ik trouwens ben op sommige gebieden al vrij onthecht.
Of in ieder geval op weg na onthechten, laten wij dat doorzetten.

Al is het wel vrij lastig jezelf te willen onthechten in een hectische maatschappij, dan lijkt me dat jouw genetisch materiaal daar ook zich volledig toe kan leggen, dat vol kan houden en vinden dat het leven een doel heeft.

[ Bericht 24% gewijzigd door hardromacore op 10-07-2009 00:31:03 ]
pi_70834854
Dit las ik ergens: verschillende stromingen hebben verschillende verklaringen voor de klaarblijkelijk van nature onvolmaaktheid van de mens. Tatoïsten noemen het onbalans, het boeddhisme noemt het onwetendheid, islam zegt dat onze ellende voortkomt uit rebellie tegen God, en de joods-christelijke traditie schrijft het toe aan de erfzonde.
Yogi's zeggen dat de misnoegdheid van de mens gewoon een kwestie is van verkeerde ideeën omtrent onze identiteit. We zijn ongelukkig omdat we denken dat we niet meer zijn dan op zich staande mensen. We geloven ten onrechte dat onze beperkte egootjes onze hele aard uitmaken, zonder te beseffen dat we een goddelijke aard in ons meedragen. Yoga is de inspanning om je eigen goddelijkhied persoonlijk terevaren en die ervaring vervolgens voor altijd vast te houden.

In de OP staat het woord mediteren, maar wat is dat dan overeenkomstig voorgaande?
pi_70834916
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:38 schreef Min-e het volgende:
We geloven ten onrechte dat onze beperkte egootjes onze hele aard uitmaken, zonder te beseffen dat we een goddelijke aard in ons meedragen. Yoga is de inspanning om je eigen goddelijkhied persoonlijk terevaren en die ervaring vervolgens voor altijd vast te houden.
pi_70834967
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:42 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Volgens mijn boek is dat zo.
pi_70836598
Waar zouden jullie je van willen onthechten?

Wat vind je het moeilijkst om los te laten?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_70837984
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 02:45 schreef Sattyagraha het volgende:
Waar zouden jullie je van willen onthechten?
Alles?
quote:
Wat vind je het moeilijkst om los te laten?
Verslavingen?
Menig zenmeester, werd zeker wel geleid door een verslaving
pi_70841290
Inderdaad verslavingen zijn enorm lastig, ieder mens heeft wel een verslaving. Bij iedereen om me heen kan ik zo iets aanwijzen, dat niet meer wordt gedaan/genomen voor het genot, maar puur voor de handeling, of "omdat het nodig is" =>verslaving
pi_70845580
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 00:23 schreef Ada. het volgende:
The things you own end up owning you.
Wat is dat voor nikszeggende uitspraak. Geef eens voorbeelden dan?
75 topics = FIN
pi_70856434
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 00:38 schreef Min-e het volgende:
Dit las ik ergens: verschillende stromingen hebben verschillende verklaringen voor de klaarblijkelijk van nature onvolmaaktheid van de mens. Tatoïsten noemen het onbalans, het boeddhisme noemt het onwetendheid, islam zegt dat onze ellende voortkomt uit rebellie tegen God, en de joods-christelijke traditie schrijft het toe aan de erfzonde.
Yogi's zeggen dat de misnoegdheid van de mens gewoon een kwestie is van verkeerde ideeën omtrent onze identiteit. We zijn ongelukkig omdat we denken dat we niet meer zijn dan op zich staande mensen. We geloven ten onrechte dat onze beperkte egootjes onze hele aard uitmaken, zonder te beseffen dat we een goddelijke aard in ons meedragen. Yoga is de inspanning om je eigen goddelijkhied persoonlijk terevaren en die ervaring vervolgens voor altijd vast te houden.

In de OP staat het woord mediteren, maar wat is dat dan overeenkomstig voorgaande?
Zazen meditatie is bedoeld om het Zelf te analyseren, de bewegingen van de geest. Veel mensen hebben moeite met stil zitten en de aandacht geconcentreerd houden terwijl het iets simpels zou moeten zijn. We willen altijd iets doen en als we iets gedaan hebben ervaren we kortstondige rust, dan willen we weer iets doen of bereiken en dit veroorzaakt onrust totdat hetgene is gedaan. Op die manier willen we steeds weer iets anders, hebben we iets anders dan willen we weer iets anders. Vaak krijgen we iets niet waardoor we dan ongelukkig worden of iets blijkt simpelweg niet wat we ervan verwachten.

Doordat het denken van de mens geconditioneerd is herhalen dezelfde gedachten zich steeds weer en daardoor worden we naarmate we ouder worden steeds minder bewust van de werkelijkheid en leven in een soort schijnwerkelijkheid.

"Voor verlichting hak je hout en haal je water, na verlichting hak je hout en haal je water" is een bekende zen uitspraak. De handeling blijft exact hetzelfde maar de ervaring daarvan niet.
pi_70857447
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:21 schreef loop het volgende:
Doordat het denken van de mens geconditioneerd is herhalen dezelfde gedachten zich steeds weer en daardoor worden we naarmate we ouder worden steeds minder bewust van de werkelijkheid en leven in een soort schijnwerkelijkheid.
Zeer interessante uitspraak.
pi_70868689
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 18:21 schreef loop het volgende:

[..]

Zazen meditatie is bedoeld om het Zelf te analyseren, de bewegingen van de geest. Veel mensen hebben moeite met stil zitten en de aandacht geconcentreerd houden terwijl het iets simpels zou moeten zijn. We willen altijd iets doen en als we iets gedaan hebben ervaren we kortstondige rust, dan willen we weer iets doen of bereiken en dit veroorzaakt onrust totdat hetgene is gedaan. Op die manier willen we steeds weer iets anders, hebben we iets anders dan willen we weer iets anders. Vaak krijgen we iets niet waardoor we dan ongelukkig worden of iets blijkt simpelweg niet wat we ervan verwachten.

"Voor verlichting hak je hout en haal je water, na verlichting hak je hout en haal je water" is een bekende zen uitspraak. De handeling blijft exact hetzelfde maar de ervaring daarvan niet.

Bedankt voor deze uitleg, het klinkt best aannemelijk, vooral die kortstondige cyclus
pi_70874533
tvp interessant dit..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_70876723
dit breng je mooi onder woorden. Ik denk dat je daar ook gelijk in hebt. Ik merk ook van mijzelf dat ik steeds als ik een moment van rust heb, aan het plannen ben wat ik allemaal nog wil doen. Ook als ik vrijwel niks te doen heb, dus voor nutteloze dingen ga ik al zitten plannen. Dan is het vervelendste nog, dat ik erg goed in uitstellen ben, dus zelfs onbenullige dingen als iemand even bellen, kunnen door mijn hoofd blijven spoken, terwijl dat helemaal nergens voor nodig is.
Het brein van de mens is echter ook gebouwd om dingen te kunnen doen náást wat je nu doet. Het is verzot op van alles automatiseren. Juist door dat automatiseren kunnen wij bijvoorbeeld bij het lezen van een tekst, behalve de woorden lézen, ook begrijpen wat er bedoeld wordt met die tekst. Voor elke handeling die je dus uitvoert geldt, als je het maar vaak genoeg hebt gedaan, dat je (in elk geval ik) automatisch andere dingen erbij gaat denken.
Ik vraag me eigenlijk af, hoe ik aan níks kan denken. Is er iemand hier die werkelijk niks kan denken? Dus dat je voor jezelf je gedachten afsluit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')