abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:50:02 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70787993
Vanmiddag werd ik over deze kwestie geraadpleegd. Iemand vroeg zich af of het verschil in klasse nu een klasseverschil is of een klassenverschil.

Ik zei direct: klasseverschil. Zonder tussen-n. Ik heb het niet zo op die tussennneurose waar onze geschreven taal sinds een decennium of wat nogal koortsig onder lijdt. Sowieso spreekt de Hollandse goegemeente die -n- helemaal niet meer uit, dus wat zouden we?

Maar goed, ik was niet thuis dus ik kon het niet opzoeken.

Een uur later werd ik weer gebeld, met de mededeling: ja maar het Groene Boekje zegt dat het wél "klassenverschil" is. Mét tussen-n.

Ik heb het meteen in mijn Van Dale opgezocht, en die meldt prinsheerlijk:

klasseverschil, met een verwijzing naar klassenverschil zoals in het Groene Boekje staat vermeld.

Maar mijn Van Dale is er een uit 1999. En op dit moment heb ik geen toegang tot een nieuwere uitgave.

Kan iemand mij uitsluitsel geven over deze kwestie?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 8 juli 2009 @ 18:58:38 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70788265
Ik zou ook zeggen klasseverschil omdat het anders gaat over het verschil tussen klassen (van klas) maar dat is gevoelsmatig. Iig weet ik wel zeker dat het friet is.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:04:01 #3
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_70788415
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:58 schreef Rosbief het volgende:
. Iig weet ik wel zeker dat het friet is.
HOAX! Het is patat!
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:10:47 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70788643
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:58 schreef Rosbief het volgende:
Ik zou ook zeggen klasseverschil omdat het anders gaat over het verschil tussen klassen (van klas) maar dat is gevoelsmatig.
Zegt ook mijn gevoel maar helaas strookt dat gevoel niet altijd met de officiële regels. Zo schrijf je "ruggengraat" en "pannenkoek" terwijl het toch echt de graat van één enkele rug is en ik nog niemand heb ontmoet die meer dan één pan nodig had om zijn koeken in te bakken.

Maar goed, met ruggengraat en pannenkoek is ook Van Dale 1999 eenduidig, terwijl die met klasseverschil expliciet van de Groene norm afwijkt.

Alleen Koninginnedag mag van iedereen zonder -n-, omdat er van de koningin bewijsbaar maar één wettelijk exemplaar in ons land bestaat.
quote:
Iig weet ik wel zeker dat het friet is.
.

PATAT!
  woensdag 8 juli 2009 @ 19:16:27 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70788851
Laat ons het schema volgen:

Is het linkerdeel een zelfstandig naamwoord?

Ja.

Heeft het linkerdeel een meervoud dat eindigt op -en?

Ja.

Heeft het linkerdeel een meervoud op -es?

Nee.

schrijf -en-
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  Moderator woensdag 8 juli 2009 @ 19:42:37 #6
42184 crew  DaMart
pi_70789741
De digitale versie van de Van Dale uit 2005 kent klasseverschil in ieder geval niet (meer), maar klassenverschil wel.
  Moderator woensdag 8 juli 2009 @ 19:43:33 #7
42184 crew  DaMart
pi_70789775
En discussies over gefrituurde aardappels mogen hier verder achterwege blijven.
  woensdag 8 juli 2009 @ 20:39:55 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70791803
Thanks Iblis, DaMart. Een nette beslisboom, uitkomst onbetwist, maar het blijft behelpen. Geïnstitutionaliseerde taalverloedering.

Dat wordt dus mijn ongelijk toegeven. Of erkennen dat ik hopeloos in het verleden leef.
  woensdag 8 juli 2009 @ 20:44:06 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70791953
Als het Groene Boekje de meervoudsvorm ‘klasses’ zou erkennen, dan zou het natuurlijk wél klasseverschil zijn. Ik snap ook niet helemaal waarom die meervoudsvorm niet bestaat. Bij gesubstantiveerde adjectieven, is het duidelijk. het meervoud van ‘gewonde’ is alleen ‘gewonden’, en ‘invalide’ heeft alleen ‘invaliden’ als meervoud. Daarom: ‘invalidenparkeerplaats’. Als ik Google – maar dat zegt niets natuurlijk – komt ‘klasses’ toch wel vrij vaak voor.

Ik had zonder het te raadplegen ook niet met zekerheid kunnen zeggen dat ‘klasses’ niet mag.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70792220
Mijn gevoel zegt klasseNverschil, maar waarom weet ik niet.
  woensdag 8 juli 2009 @ 21:09:29 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70792849
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:44 schreef Iblis het volgende:
Als het Groene Boekje de meervoudsvorm ‘klasses’ zou erkennen, dan zou het natuurlijk wél klasseverschil zijn. Ik snap ook niet helemaal waarom die meervoudsvorm niet bestaat. Bij gesubstantiveerde adjectieven, is het duidelijk. het meervoud van ‘gewonde’ is alleen ‘gewonden’, en ‘invalide’ heeft alleen ‘invaliden’ als meervoud. Daarom: ‘invalidenparkeerplaats’. Als ik Google – maar dat zegt niets natuurlijk – komt ‘klasses’ toch wel vrij vaak voor.

Ik had zonder het te raadplegen ook niet met zekerheid kunnen zeggen dat ‘klasses’ niet mag.
Dat is weer een ander punt, en ook interessant. Ik geloof niet dat ik klasses op basis van mijn intuïtie als correct meervoud zou aanmerken, maar hoe vaker ik het woord uitspreek, hoe meer ik ga twijfelen.

Ik vind die hele regel tamelijk absurd. Hij is een stuk eenvoudiger toe te passen dan wat pakweg twintig jaar geleden aan regels voorhanden was, maar toch. Hij snijdt geen hout in bepaalde gevallen; de regel zorgt voor een woordbeeld dat in strijd is met het woordconcept.

Het gaat om een verschil in klasse. Zoals het ook gaat om een verschil in leeftijd. Of om een verschil in mening. Laatste twee maken leeftijdsverschil en meningsverschil. In deze gevallen is de tussen-s terecht, want fonetisch bepaald; men spreekt de -s- nu eenmaal hoorbaar uit. Dus wordt ze geschreven.

Maar die -n- in klassenverschil? In morfologisch opzicht hoort zij daar niet; het is een verschil in klasse en niet een verschil tussen klassen. En in fonologisch opzicht staat ze daar, als we haar uit ellende een plek in het woord hebben gegund, voor 90% van de Nederlandstaligen reliek te wezen, aangezien de slot-n al sinds generaties niet meer wordt uitgesproken.

Misplaatst en overbodig. Dus. Weg ermee.
  woensdag 8 juli 2009 @ 21:34:53 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70793680
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 21:09 schreef Ringo het volgende:
Dat is weer een ander punt, en ook interessant. Ik geloof niet dat ik klasses op basis van mijn intuïtie als correct meervoud zou aanmerken, maar hoe vaker ik het woord uitspreek, hoe meer ik ga twijfelen.
Misschien dat het Engels meespeelt. Ik vind dit nog wel een moeilijkheid. Bijvoorbeeld ‘waardes’ is wel een correct meervoud, ‘voorwaardes’ niet. Ik weet niet precies wat bepaalt wanneer een meervoud op ‘s’ toegestaan is, en wanneer niet.
quote:
Maar die -n- in klassenverschil? In morfologisch opzicht hoort zij daar niet; het is een verschil in klasse en niet een verschil tussen klassen. En in fonologisch opzicht staat ze daar, als we haar uit ellende een plek in het woord hebben gegund, voor 90% van de Nederlandstaligen reliek te wezen, aangezien de slot-n al sinds generaties niet meer wordt uitgesproken.
Maar jouw interpretatie is toch weer zoals ze voor de spellingswijziging (het Groene Boekje wil in dat woord overigens geen tussen-s) was? Overigens vind ik het idee dat je de schrijver zelf laat kiezen of hij dit bedoelt wel een goed idee. Een gedachtewisseling klinkt mij ook nog steeds weinig enerverend in de oren. Je moet denk ik echter wat de nieuwe spelling betreft eigenlijk van het idee af dat bij zulke samenstellingen die ‘n’ een meervoud aanduidt.
  woensdag 8 juli 2009 @ 21:37:17 #13
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_70793759
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:39 schreef Ringo het volgende:
Thanks Iblis, DaMart. Een nette beslisboom, uitkomst onbetwist, maar het blijft behelpen. Geïnstitutionaliseerde taalverloedering.

Dat wordt dus mijn ongelijk toegeven. Of erkennen dat ik hopeloos in het verleden leef.
Of je spreekt gewoon over stratificatie.
Resistance is futile
pi_70805189
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:39 schreef Ringo het volgende:

Of zeggen dat je de witte spelling volgt; dan mag het namelijk allebei! (maar dat kan dan weer niet als op school zit/ in het onderwijs of bij de overheid werkt).
  vrijdag 10 juli 2009 @ 08:53:34 #15
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_70837953
Uitsluitsel over spelling van alles:
http://woordenlijst.org/zoek/?id=41865
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')