abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70787850
Hallo allemaal,

Ik studeer momenteel op de Tue Technische Bedrijfskunde en inmiddels mijn P gehaald. Omdat ik me graag wil verbreden wilde ik een extra studie starten op de uvt.
Ik dacht hierbij meteen aan bedrijfseconomie of algemene economie. Echter liep ik tegen wat vragen aan.:

1) Hoeveel uur ben je per week 'bezig' met bedrijfseco of algemene eco? Zit hier op dat punt veel verschil tussen de twee. In het eerste jaar zijn deze studies trouwens gezamenlijk.

2) Hoeveel verplichte werkgroepen/colleges heb je? Valt dit een beetje te combineren met mijn huidige studie?

3) Hoe nuttig zijn deze studies uberhaupt voor mij, zo zag ik bijvoorbeeld vakken als 'wiskunde' en andere vakken die redelijk wat overlap hadden met mijn huidige studie. Valt dit mee, is dat bij algemene eco minder dan bij bedrijfseconomie?

4) Klopt het dat beide studies hard aan het verpauperen zijn. Ik hoorde laatst van wat vrienden dat deze studies qua niveau hard aan het dalen zijn. Klopt dit beeld met betrekking tot de toekomst.

Alvast reuze bedankt voor de moeite.
  woensdag 8 juli 2009 @ 20:37:44 #2
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70791723
3) Voor vakken die praktisch hetzelfde zijn, of wiskundevakken die overruled worden door de wiskunde die je al gehad hebt, kan je vrijstellingen krijgen. En het lijkt me zeker nuttig!
Oh really?
pi_70794106
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:37 schreef Matthijs- het volgende:
3) Voor vakken die praktisch hetzelfde zijn, of wiskundevakken die overruled worden door de wiskunde die je al gehad hebt, kan je vrijstellingen krijgen. En het lijkt me zeker nuttig!
Thanks, nuttig wel maar als ik bij studie tegen de 40 uur per week bezig ben zal het vrij lastig te combineren zijn. Daarom ben ik benieuwd hoe 'zwaar' economie is (qua moeilijkheid en tijd)
pi_70796593
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 18:44 schreef Caps__ het volgende:
Hallo allemaal,

Ik studeer momenteel op de Tue Technische Bedrijfskunde en inmiddels mijn P gehaald. Omdat ik me graag wil verbreden wilde ik een extra studie starten op de uvt.
Ik dacht hierbij meteen aan bedrijfseconomie of algemene economie. Echter liep ik tegen wat vragen aan.:

1) Hoeveel uur ben je per week 'bezig' met bedrijfseco of algemene eco? Zit hier op dat punt veel verschil tussen de twee. In het eerste jaar zijn deze studies trouwens gezamenlijk.

2) Hoeveel verplichte werkgroepen/colleges heb je? Valt dit een beetje te combineren met mijn huidige studie?

3) Hoe nuttig zijn deze studies uberhaupt voor mij, zo zag ik bijvoorbeeld vakken als 'wiskunde' en andere vakken die redelijk wat overlap hadden met mijn huidige studie. Valt dit mee, is dat bij algemene eco minder dan bij bedrijfseconomie?

4) Klopt het dat beide studies hard aan het verpauperen zijn. Ik hoorde laatst van wat vrienden dat deze studies qua niveau hard aan het dalen zijn. Klopt dit beeld met betrekking tot de toekomst.

3. Vrijstellingen dus.

4. Klopt, maar vooral ook de masteropleidingen dalen hard in niveau, onder andere door de vele HBO'ers.
pi_70797150
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:46 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

3. Vrijstellingen dus.

4. Klopt, maar vooral ook de masteropleidingen dalen hard in niveau, onder andere door de vele HBO'ers.
Volgens mij kunnen HBO'ers alleen een master bedrijfseconomie doen en geen algemene economie, aangezien er geen algemene economie op het HBO gegeven wordt.
  donderdag 9 juli 2009 @ 05:52:41 #6
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_70802177
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 22:46 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

3. Vrijstellingen dus.

Pardon? Als er 1 volk achterlijk is, dan zijn het wel mensen die van het VWO meteen doorgaan naar het WO en hierdoor geen sociale vaardigheden hebben en alleen maar theoretische kennis hebben waar je in het echte leven geen flikker aan hebt. Bij mijn master waren de groepsopdrachten het beste gemaakt door voormalig HBO'ers, omdat zij tenminste snappen hoe het in een bedrijf werkt. VWO --> WO'ers zijn echt dom. Die maken enquetes voor bedrijven met 100 vragen

[ Bericht 12% gewijzigd door FB14 op 09-07-2009 06:07:08 ]
Een troll is een troll is nooit zomaar een troll
pi_70802473
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 05:52 schreef FB14 het volgende:

[..]

Pardon? Als er 1 volk achterlijk is, dan zijn het wel mensen die van het VWO meteen doorgaan naar het WO en hierdoor geen sociale vaardigheden hebben en alleen maar theoretische kennis hebben waar je in het echte leven geen flikker aan hebt. Bij mijn master waren de groepsopdrachten het beste gemaakt door voormalig HBO'ers, omdat zij tenminste snappen hoe het in een bedrijf werkt. VWO --> WO'ers zijn echt dom. Die maken enquetes voor bedrijven met 100 vragen
Prima. Bij mijn master waren de groepsopdrachten het beste gemaakt door WO'ers omdat zij het in hun hadden de theoretische kennis te vertalen naar praktische aanbevelingen.
  donderdag 9 juli 2009 @ 08:00:18 #8
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70802575
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 05:52 schreef FB14 het volgende:

[..]
HBO'ers, omdat zij tenminste snappen hoe het in een bedrijf werkt. VWO --> WO'ers zijn echt dom. Die maken enquetes voor bedrijven met 100 vragen
Hoewel ik er niet aan twijfel dat HBO'ers in sommige gevallen beter presteren dan WO'ers, is het echt een achterlijke opmerking om te stellen dat VWO --> WO'ers 'echt dom' zijn. Je voelt je duidelijk tegen het harnas gejaagd. Niet doen - daar hebben ze je juist mee.
  donderdag 9 juli 2009 @ 12:01:52 #9
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_70807954
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 08:00 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Hoewel ik er niet aan twijfel dat HBO'ers in sommige gevallen beter presteren dan WO'ers, is het echt een achterlijke opmerking om te stellen dat VWO --> WO'ers 'echt dom' zijn. Je voelt je duidelijk tegen het harnas gejaagd. Niet doen - daar hebben ze je juist mee.
Ach vergelijk voor de grap maar eens op linkedin de CV's van HBO-WO'ers en VWO-WO'ers. De eerste groep heeft duidelijk de beste CV met werkervaring en diversiteit.
pi_70808317
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:01 schreef FB14 het volgende:

[..]

Ach vergelijk voor de grap maar eens op linkedin de CV's van HBO-WO'ers en VWO-WO'ers. De eerste groep heeft duidelijk de beste CV met werkervaring en diversiteit.
Wat is 'beste' en wie bepaald dit? Jij?

Het is sowieso al afhankelijk van het type functie en bij welk bedrijf je solliciteerd.
pi_70808650
- doe maar niet -

[ Bericht 89% gewijzigd door GlowMouse op 09-07-2009 12:28:45 ]
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:31:21 #12
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_70811019
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:12 schreef arj1o1 het volgende:

[..]

Wat is 'beste' en wie bepaald dit? Jij?

Het is sowieso al afhankelijk van het type functie en bij welk bedrijf je solliciteerd.
laat ik het zo zeggen: een gevulde cv is altijd beter dan een lege cv. De meeste wo'ers vinden hun cv al perfect als er 1 maand ballenclubje opstaat. Maar werken hebben ze nog nooit gedaan.
pi_70821520
Kan er ook nog iemand inhoudelijk reageren?
pi_70821647
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:19 schreef S.C.Vindicat het volgende:
Kan er ook nog iemand inhoudelijk reageren?
idd, wo'ers bashen doe je maar ergens anders.
pi_70822142
Tja met instroom van HBOers is verpaupering van het niveau onvermijdelijk. Afschaffen van doorstromingsmogelijkheden benadeelt echter een zeer kleine groep van de HBOers die naar de uni gaan, die het wel in zich hebben om het niet verpauperde uni niveau aan te kunnen.

Ontopic: ik zou zeggen pak het onderwijsprogramma van TBK en economie erbij en vergellijk goed voor welke vakken je een vrijstelling zou krijgen. Met je beta opleiding stelt een studie economie niks voor en je krijgt waarschijnlijk zoveel vrijstellingen dat je een beperkt aantal uur per week bezig bent.

Ik denk wel dat economie theoretische is dan bedrijfseconomie, dit betekent minder groepsopdrachten en meer tijdsbesparing.
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:31:44 #16
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_70825979
quote:
Afschaffen van doorstromingsmogelijkheden benadeelt echter een zeer kleine groep van de HBOers die naar de uni gaan, die het wel in zich hebben om het niet verpauperde uni niveau aan te kunnen

De selectieprocedure moet gewoon veranderen. Het niveauverschil bij hbo'ers is echt enorm. Talentvolle hbo'ers met veel potentie dien je juist te verwelkomen op de universiteit i.p.v. te mijden, immers zij zouden met hun talent een bijdrage kunnen leveren aan de wetenschap, het product van de universiteit. Het switchen tussen het hbo en uni moet om die reden gemakkelijk worden gehouden. Aan de andere kant begrijp ik ook dat er vanuit het hbo veel rotzooi binnenkomt, in de vorm van de '5.5'-studenten die het wel leuk leek om de studententijd voort te zetten. Ik zou er dan ook voor pleiten om het principe van de RuG toe te passen. De RuG heeft voor bovengemiddelde hbo-studenten een '30-ec'-programma waarmee ze direct na het hbo kunnen instromen in een master (dus geen schakeljaar). Voor de '5.5'-studenten zou ik i.p.v. een eenjarig schakeljaar kiezen voor een tweejarige verkorte bachelor, academische vorming kan dan beter plaatsvinden. Moraal van het verhaal: Houd de heterogeniteit van de hbo-studenten als groep in de gaten bij het vormen van een mening over de toelatingsprocedures.
pi_70828401
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:31 schreef GR het volgende:

[..]

De selectieprocedure moet gewoon veranderen. Het niveauverschil bij hbo'ers is echt enorm. Talentvolle hbo'ers met veel potentie dien je juist te verwelkomen op de universiteit i.p.v. te mijden, immers zij zouden met hun talent een bijdrage kunnen leveren aan de wetenschap, het product van de universiteit. Het switchen tussen het hbo en uni moet om die reden gemakkelijk worden gehouden. Aan de andere kant begrijp ik ook dat er vanuit het hbo veel rotzooi binnenkomt, in de vorm van de '5.5'-studenten die het wel leuk leek om de studententijd voort te zetten. Ik zou er dan ook voor pleiten om het principe van de RuG toe te passen. De RuG heeft voor bovengemiddelde hbo-studenten een '30-ec'-programma waarmee ze direct na het hbo kunnen instromen in een master (dus geen schakeljaar). Voor de '5.5'-studenten zou ik i.p.v. een eenjarig schakeljaar kiezen voor een tweejarige verkorte bachelor, academische vorming kan dan beter plaatsvinden. Moraal van het verhaal: Houd de heterogeniteit van de hbo-studenten als groep in de gaten bij het vormen van een mening over de toelatingsprocedures.
Mensen die na hun HBO een WO Master er achter plakken zijn vaak echt geen 5.5 studenten! Ongemotiveerde studenten gaan echt niet na vier jaar HBO 'eventjes' 2 jaar universitair onderwijs volgen, en ook als die luie studenten het schoppen om een HBO Bachelor te halen filtert de premaster de lamullen er wel uit.
pi_70829125
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:33 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Mensen die na hun HBO een WO Master er achter plakken zijn vaak echt geen 5.5 studenten! Ongemotiveerde studenten gaan echt niet na vier jaar HBO 'eventjes' 2 jaar universitair onderwijs volgen, en ook als die luie studenten het schoppen om een HBO Bachelor te halen filtert de premaster de lamullen er wel uit.
Ten dele waar. Echter krijgt de universiteit natuurlijk ook een toelage per student en bied het dus voordeel meer studenten te hebben.

Ook kan een docent over het algemeen niet aankomen met een slagingspercentage van slechts enkele procenten... (ook al komt dit door de lamlendigheid van de meeste HBO'ers). Wat gebeurd er dus? Het niveau van de tentamens (en dus het vak) gaat omlaag zodat meer mensen slagen.
pi_70830297
Niet alleen die toelatingstest voor HBOers invoeren, maar ook voor VWOers! Het vwo is zo zwaar verpauperd, ik denk dat de helft van de VWOers bij een toelatingstest naar het HBO zou worden verbannen.

Gelukkig hebben de beta-opleidingen hier geen last van, domme lui gaan bij dat soort opleidingen toch gigantisch af. Daarom ook genieten de Nederlandse beta-opleidingen in tegenstelling tot de alfa-opleidingen internationaal gezien nog een beetje aanzien.
pi_70830970
^Economie is toch geen alfa opleiding maar een gamma opleiding?

In het buitenland moet men een GMAT afleggen zodra je wilt instromen in een economische master, zou wel handig zijn als Nederland dat ook zou invoeren. GMAT is een soort IQ test (niet helemaal), het kijkt hoe goed je cijfermatig inzicht is en (Engelse) taalvaardigheid.
  donderdag 9 juli 2009 @ 22:51:20 #21
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70831499
Misschien moet (een deel van) de discussie verplaatst worden? TS krijgt nergens antwoorden.
Oh really?
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:08:07 #22
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_70832212
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:31 schreef GR het volgende:

[..]

Dat wetenschappelijke gedoe op de universiteit is allemaal leuk en aardig, maar meer iets van 30 jaar terug. Vrijwel niemand die afstudeert aan de universiteit wordt wetenschapper; zij kiezen voor een échte baan in het bedrijfsleven. Ik weet wel dat universiteiten dit niet willen zien en hun kop ervoor in het zand steken, maar misschien zouden ze beter energie kunnen steken in het voorbereiden van studenten op de arbeidsmarkt. Maar goed dit past natuurlijk niet in het bijzonder smalle straatje van de universiteit. Hetzelfde is met afstudeerstages (voor studenten die wel iets avn hun toekomst willen maken door broodnodige ervaring op te doen bij een bedrijf): wordt (door mijn universiteit) totaal niet begeleidt, terwijl 80%(!!) van de afstudeerders dit combineert met een stage. Dit is gewoon het ontkennen van veranderingen en stil blijven staan in 1970 in hun eigen trieste, bekrompen wereldje.
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:11:30 #23
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70832357
Niet begeleid(t ?) ? Moet je die studenten dan bij het handje nemen? Kunnen ze zelf wel regelen.
Oh really?
  donderdag 9 juli 2009 @ 23:26:06 #24
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70832899
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:11 schreef Matthijs- het volgende:
Niet begeleid(t ?) ? Moet je die studenten dan bij het handje nemen? Kunnen ze zelf wel regelen.
Ook de WO'ers in dit topic maken d-t fouten. Niet helemaal fair om daar op te commenten. Ben het overigens wel met je eens. Universiteit moet gewoon, naar mijn mening, zoveel mogelijk wetenschappelijk onderwijs blijven. Mensen die een studie toegespitst op het bedrijfsleven willen, kiezen wel een toepasselijke HBO opleiding.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 01:17:49 #25
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_70835586
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 23:26 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ook de WO'ers in dit topic maken d-t fouten. Niet helemaal fair om daar op te commenten. Ben het overigens wel met je eens. Universiteit moet gewoon, naar mijn mening, zoveel mogelijk wetenschappelijk onderwijs blijven. Mensen die een studie toegespitst op het bedrijfsleven willen, kiezen wel een toepasselijke HBO opleiding.
Dan zijn er alleen 2 problemen:
het niveau van het HBO is voor sommigen studenten te laag en zij willen graag wat meer uitdaging.
Bedrijven vinden een Master nu eenmaal erg belangrijk.

Hierdoor wordt je verplicht WO te doen, ook al wil je geen wetenschapper worden (zoals 90% van de wo-studenten) en heb je hierin ook geen interesse. Het WO is nu nog hetzelfde als 30 jaar geleden, maar de wereld eromheen veranderd. Jammer dat de instellingen dat zelf niet willen zien en zich eens richten op de klant (klant is immers koning, maar dat snapt geen een opleiding, noch hbo noch wo).
pi_70835725
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 01:17 schreef FB14 het volgende:

[..]

Dan zijn er alleen 2 problemen:
het niveau van het HBO is voor sommigen studenten te laag en zij willen graag wat meer uitdaging.
Bedrijven vinden een Master nu eenmaal erg belangrijk.

Hierdoor wordt je verplicht WO te doen, ook al wil je geen wetenschapper worden (zoals 90% van de wo-studenten) en heb je hierin ook geen interesse. Het WO is nu nog hetzelfde als 30 jaar geleden, maar de wereld eromheen veranderd. Jammer dat de instellingen dat zelf niet willen zien en zich eens richten op de klant (klant is immers koning, maar dat snapt geen een opleiding, noch hbo noch wo).
Dan heb je nog altijd MBA programma's voor beroepsgerichte mensen, maar die dingen zijn rete duur (30.000 euro per collegejaar)
pi_70859700
Leuk dat iedereen zo ontopic reageert
  zaterdag 11 juli 2009 @ 11:20:20 #28
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70871812
In de OP van deze thread vind je meerdere economiestudenten van de UvT. Daar is ongetwijfeld iemand die je helpen kan.
Oh really?
pi_70921702
Ik zal maar even inhoudelijk reageren.
De eerste drie jaar bedrijfseconomie stellen vrij weinig voor op de Uvt. Volgens mij heb ik minimaal2 dagen per week vrij gehad gedurende de opleiding. In mijn laatste jaar zelfs rond de 10uur college per week. Qua tijd goed te doen dus. Je zal wss ook niet zoveel moeite hebben met de cijfermatige vakken, die voor de meesten het moeilijkst zijn.
Qua haalbaarheid is het prima te doen denk ik, qua nuttigheid heb ik zo mijn twijfels, aangezien het echt een 'van alles wat' opleiding is, weinig gerichte kennis dus.
  maandag 13 juli 2009 @ 01:24:27 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_70922178
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:20 schreef Matthijs- het volgende:
In de OP van deze thread vind je meerdere economiestudenten van de UvT. Daar is ongetwijfeld iemand die je helpen kan.
Die economiestudenten zie je niet zo vaak in dat topic.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_70923537
Heb je enigsinds een goede basis kennis over economie? Vind je het leuk? Dan wals je door WO bedrijfskunde heen, waarschijnlijk zelfs met 2 vingers in de neus. Is het zinvol? Je kunt iets leuks bijschrijven op je C.V

Probleem is dat er altijd een aantal externe opdrachten gemaakt moeten worden waar wel een voldoende opgehaald moet worden maar redelijk kansloos zijn dat je motivatie ergens diep onder ijsland kan zakken. En dan zakken sommige studenten nog wel eens helemaal weg terwijl bedrijfskunde, voor mensen die economie interessant vinden, echt niet moeilijk is. Maarja, ik denk dat je met een diploma bedrijfskunde ook niet heel catchy bent voor een werkgever, mits je het hebt afgerond met een 8 of hoger.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 13 juli 2009 @ 16:44:21 #32
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70937909
Wat lul je slap s_e, niemand heeft het over Bedrijfskunde.
Oh really?
pi_70942838
quote:
Op maandag 13 juli 2009 01:03 schreef GustavFTW het volgende:
Ik zal maar even inhoudelijk reageren.
De eerste drie jaar bedrijfseconomie stellen vrij weinig voor op de Uvt. Volgens mij heb ik minimaal2 dagen per week vrij gehad gedurende de opleiding. In mijn laatste jaar zelfs rond de 10uur college per week. Qua tijd goed te doen dus. Je zal wss ook niet zoveel moeite hebben met de cijfermatige vakken, die voor de meesten het moeilijkst zijn.
Qua haalbaarheid is het prima te doen denk ik, qua nuttigheid heb ik zo mijn twijfels, aangezien het echt een 'van alles wat' opleiding is, weinig gerichte kennis dus.
Bedankt voor je reactie! Ik had niet verwacht dat bedrijfseconomie zó aan het verpauperen was, had altijd gedacht dat dat toch een studie was met een bepaalde status. Er blijven dan gewoon vrij weinig mogelijke 2e studies over die ook daadwerkelijk wat toevoegen en die bovendien haalbaar blijven. Blijft een lastige beslissing, ik dacht ook even aan bijvoorbeeld rechten, alleen dat zal nog wel wat makkelijker zijn dan economie.
pi_70949009
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:44 schreef Matthijs- het volgende:
Wat lul je slap s_e, niemand heeft het over Bedrijfskunde.
Het was wat laat en had het niet allemaal op een rijtje .

Maar bedrijfseconomie, globale economie, algemene economie, bedrijfskunde etc. etc. lijken allemaal erg op elkaar. Ook hier op de uni's volg je bijna de helft van al je lessen met die lui.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_70951591
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het was wat laat en had het niet allemaal op een rijtje .

Maar bedrijfseconomie, globale economie, algemene economie, bedrijfskunde etc. etc. lijken allemaal erg op elkaar. Ook hier op de uni's volg je bijna de helft van al je lessen met die lui.
Nou bij ons niet hoor, bedrijfseconomie is meer accounting, algemene economie meer micro- en macro-economie.
pi_70953402
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:30 schreef Finitio het volgende:

[..]

Nou bij ons niet hoor, bedrijfseconomie is meer accounting, algemene economie meer micro- en macro-economie.
hmm, bij ons is het vooral in het laatste jaar dat je je meer gaat specialiseren, eerste 2 jaar loop je nog ong. dezelfde koers. Je hebt bij ons nu eenmaal zoveel studies die ZO veel op elkaar lijken. Een voorbeeld van de studies waarvan je bij bijna iedereen wel colleges volgt Een goed voorbeeld is de varieteit aan studies die ze hier hebben op de universiteiten. Zie hier een lijstje waar nog niet eens alle economische studies op staan! om een idee te geven hoe 'gelijkvormig' de studies met elkander zijn. Terwijl elke studie je dus een ander diploma krijgt.

Accounting
Accounting & Finance
Accounting and Banking
Accounting and Business
Accounting Information Systems
Banking
Banking & Finance
Business
Business and Marketing
Business Economics
Business Economics & Finance
Business Enterprise
Business Management
Business Operations Management
Economic Studies
Economics
Economics and International Business
Mathematical Economics
Entrepreneurship
European Banking & Finance
Finance
Financial Economics
Financial Services
Financial Mathematics
International Business
International Business Management
International Development
International Economics
International Economics & Finance
International Financial Services
International Relations
Investment
Investment and Banking
Investment and Finance

[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 14-07-2009 00:33:09 ]
pi_70953489
Indrukwekkende lijst inderdaad, jij doet economics toch?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 00:26:34 #38
122997 zquing
Drama Junk
pi_70953537
TVP.,

ik ga dit jaar ongeveer het zelfde doen. Technische bestuurskunde in Delft met economie aan de UvA
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_70953917
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:24 schreef Finitio het volgende:
Indrukwekkende lijst inderdaad, jij doet economics toch?
En het is nog niet eens alle ecnomisch gerelateerde studies! Kan je nagaan dat je dus veel studie matties hebt die 2 / 3 van dezelfde vakken volgen, maar een compleet andere studie doen.

Overigens doe ik inderdaad puur Economics, en omdat wij zoveel vrije keuze hebben in vakken kiezen, de lijst voor vakken is nog vele malen groter dan alle studies die we hebben Ik doe qua mn vrije keuze in vakken dus zoveel mogelijk studies van Financial services, zodat ik na 3 jaar hopelijk zoveel vakken heb gedaan dat ik ook kan zeggen dat ik een propedeuse heb behaald in Financial Services.
pi_70982922
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:39 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En het is nog niet eens alle ecnomisch gerelateerde studies! Kan je nagaan dat je dus veel studie matties hebt die 2 / 3 van dezelfde vakken volgen, maar een compleet andere studie doen.

Overigens doe ik inderdaad puur Economics, en omdat wij zoveel vrije keuze hebben in vakken kiezen, de lijst voor vakken is nog vele malen groter dan alle studies die we hebben Ik doe qua mn vrije keuze in vakken dus zoveel mogelijk studies van Financial services, zodat ik na 3 jaar hopelijk zoveel vakken heb gedaan dat ik ook kan zeggen dat ik een propedeuse heb behaald in Financial Services.
welke uni studeer jij?
pi_71022756
Misschien wat laat maar toch even mijn visie op het geheel. Ik heb eerst een studie Civiele Techniek gedaan, hier ben ik na 2 jaar mee gestopt, omdat het niet echt beviel maar omdat ik nog niet wist wat ik dan wel wilde ben ik nog een jaar gaan werken. Vervolgens ben ik Economie in Rotterdam gaan studeren (EUR dus), en ben er na een jaar ook Werktuigbouwkunde bij gaan doen. Dus dat is even mijn situatie, een belangrijk voordeel van mijn toch wat technische achtergrond vind ik de goede wiskunde kennis. Bij behoorlijk wat tentamens heeft mijn wiskunde kennis mij er doorheen gesleept, met Technische Bedrijfskunde heb je dus een fijne basis.
quote:
Ik denk dat ik in totaal, dus werkcolleges (hoorcolleges sla ik eigenlijk altijd over bij economie) en zelfstudie, hooguit 10 uur per week kwijt ben. Mijn zwakke punten zijn vooral accounting en allerlei bedrijfskundige vakken, dus daar besteed ik relatief veel tijd aan, met de echte economische vakken ben ik eigenlijk maar heel weinig tijd kwijt wat ook weer te herleiden is naar goede wiskunde beheersing.
quote:
Werkcolleges zijn bij mijn economiestudie verplicht, in totaal komt dat neer op 3 werkcolleges van 2 uur per week. Het valt bij mij goed te combineren met werktuigbouwkunde maar je moet af en toe wel dubbele tentamens ofzo accepteren, die moet je dan dus herkansen. Ook laat ik soms een vak schieten omdat anders praktisch gezien een helse toer wordt om de vakken te volgen, 's morgens op lokatie A, van 12 tot 14 op lokatie B en dan nog een uurtje op lokatie A, om maar een voorbeeld te noemen. En ook omdat ik het soms een beetje zat ben.
quote:
Ik vind algemene economie een stuk nuttiger dan bedrijfseconomie omdat je met algemene economie een beter inzicht krijgt in de werking van de wereld om je heen. De werking van markten, de manier waarop optimaliserend effecten van een markt tot stand komen, en waardoor deze optimaliserende effecten verstoord kunnen worden, en of welke beperkingen er zijn om verklaringen te vinden voor de werkelijkheid (wat weer inzicht verschaft in de beperkingen van modellen).
quote:
Verpauperen weet ik niet, ik weet niet hoe het vroeger was. Maar ik vind het wel jammer dat er zo veel economiestudenten zijn die toch niet zoveel binding met het vakgebied hebben. Men zou daar op in moeten spelen en het niveau van de vakken verhogen, en ook meer aandacht moeten besteden aan de filosofische kant van de economie (is BBP wel een geschikte waarde om welvaart in uit te drukken, om maar eens wat te noemen). Maar goed gezien de tijd die ik er in stop vind ik het wel een nuttige studie, ik heb er toch heel wat meer inzicht in het dagelijks leven door gekregen en ik kan mij in het sociale/politieke debat veel beter verweren.

Overigens, de UvT heeft wel een van de betere economiestudies van het land in de aanbieding, samen met de EUR voor finance/micro-economie en Groningen voor macro-economie. Dus opzicht is de UvT wel een goede keus qua universiteit, hoewel ik begrijp dat het vanuit praktisch oogpunt ingegeven is. Over de UvA, Maastricht en de UU, zijn ze bij ons in Rotterdam vrij negatief en dat strookt ook redelijk met visitaties/kwaliteitsonderzoeken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 16-07-2009 02:40:59 ]
pi_71022805
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:26 schreef zquing het volgende:
TVP.,

ik ga dit jaar ongeveer het zelfde doen. Technische bestuurskunde in Delft met economie aan de UvA
Waarom niet aan de EUR? Dat is een stuk dichterbij. Kwartiertje trein en dan nog 10 minuten met de metro/tram (uitstappen bij Blaak en dan tram 21 naar de De Esch/Woudestein ).
  donderdag 16 juli 2009 @ 03:44:20 #43
122997 zquing
Drama Junk
pi_71023027
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 02:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waarom niet aan de EUR? Dat is een stuk dichterbij. Kwartiertje trein en dan nog 10 minuten met de metro/tram (uitstappen bij Blaak en dan tram 21 naar de De Esch/Woudestein ).
Heb ouders wonen in amsterdam(waar ik ongeveer de helft van de week ben aangezien mn sociale leven zich zo'n beetje afspeelt in amsterdam). Verder wou ik de intreeweek doen in amsterdam aangezien een paar vrienden van me dat ook gaan doen. En ik krijg korting voor de artis
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_71028354
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:30 schreef Finitio het volgende:

[..]

Misschien een hele domme vraag, maar jij studeert toch aan de Erasmus? Zo ja: Daar heb je toch geen 'algemene economie'? Tenminste in het eerste jaar kun je alleen Economie&Bedrijfseconomie kiezen toch? Geen Algemene Economie, of zie ik nu iets heel erg over het hoofd
pi_71030981
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:34 schreef Conversatie het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar jij studeert toch aan de Erasmus? Zo ja: Daar heb je toch geen 'algemene economie'? Tenminste in het eerste jaar kun je alleen Economie&Bedrijfseconomie kiezen toch? Geen Algemene Economie, of zie ik nu iets heel erg over het hoofd
Je kunt gewoon alleen zuiver economische vakken kiezen, dan studeer je de Algemene Economie (afgezien van enkele bedrijfseconomische vakken in de Ba1,2). Je moet de naam dus zien als dat er zowel Bedrijfseconomie als Algemene Economie wordt aangeboden > Economie & Bedrijfseconomie. De naam zal denk ik gekozen zijn vanwege het bedrijfseconomische verleden van de EUR die toen nog Nederlandse Economische Hogeschool heette en toen er vooral veel bedrijfseconomische opleidingen werden aangeboden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bolkesteijn op 16-07-2009 13:10:05 ]
pi_71031529
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 13:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je kunt gewoon alleen zuiver economische vakken kiezen, dan studeer je de Algemene Economie (afgezien van enkele bedrijfseconomische vakken in de Ba1,2). Je moet de naam dus zien als dat er zowel Bedrijfseconomie als Algemene Economie wordt aangeboden > Economie & Bedrijfseconomie. De naam zal denk ik gekozen zijn vanwege het bedrijfseconomische verleden van de EUR die toen nog Nederlandse Economische Hogeschool heette en toen er vooral veel bedrijfseconomische opleidingen werden aangeboden.
Ah oke, dat is dan duidelijk. Bedankt!
  zaterdag 18 juli 2009 @ 23:58:18 #47
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71106900
quote:
Overigens, de UvT heeft wel een van de betere economiestudies van het land in de aanbieding, samen met de EUR voor finance/micro-economie en Groningen voor macro-economie. Dus opzicht is de UvT wel een goede keus qua universiteit, hoewel ik begrijp dat het vanuit praktisch oogpunt ingegeven is. Over de UvA, Maastricht en de UU, zijn ze bij ons in Rotterdam vrij negatief en dat strookt ook redelijk met visitaties/kwaliteitsonderzoeken.
Hoe kom je aan die kennis of een opleiding goed is?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_71107496
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 23:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die kennis of een opleiding goed is?
Praatje maken met de docent/prof in de pauze of na het college. Die testen verkrijg ik via mijn moeder, zij werkt op een middelbare school in de bibliotheek en voorziet studiekiezers daar van informatie, en dan vraag ik natuurlijk ook gelijk hoe het met de studies er voor staat waar ik interesse in heb.
  zondag 19 juli 2009 @ 02:10:08 #49
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_71109519
Ik las laatst ook een Amerikaans onderzoek naar economische studies in Europa, waarbij Tilburg en Rotterdam er veruit het best uitkwamen van Nederland (Tilburg zelfs #1 van Europa in economie, vlak voor LSE, Oxford en Cambridge ). Ze werden hierin op redelijke afstand gevolgd door Amsterdam (UvA) en Maastricht.
Oh really?
pi_71109939
RSM (Rotterdam School of Management van de EUR) scoort ook altijd heel erg goed, de beste bedrijfskunde opleiding van Nederland bieden zij aan volgens Elsevier ( ) en ze zitten in de top 10 van Europa voor wat betreft een MBA. De huidige rector van RSM was eerst professor aan Cambridge. Niet dat je hier ook maar iets aan hebt als je Algemene Economie gaat doen, maar het is wel leuk voor Rotterdam en de EUR.
  zondag 19 juli 2009 @ 11:06:05 #51
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71112476
quote:
Op zondag 19 juli 2009 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Praatje maken met de docent/prof in de pauze of na het college. Die testen verkrijg ik via mijn moeder, zij werkt op een middelbare school in de bibliotheek en voorziet studiekiezers daar van informatie, en dan vraag ik natuurlijk ook gelijk hoe het met de studies er voor staat waar ik interesse in heb.
Heb je wat verwijzingen naar goede testen? En dan bedoel ik opleidingsspecifieke testen. Dus welke opleiding, of deelgebied (bijv. macro-economie bij de economie studie) goed is bij welke universiteit.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_71764935
quote:
Op zondag 19 juli 2009 11:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Heb je wat verwijzingen naar goede testen? En dan bedoel ik opleidingsspecifieke testen. Dus welke opleiding, of deelgebied (bijv. macro-economie bij de economie studie) goed is bij welke universiteit.
Daar zijn veel verschillende van in omloop. De WO-monitor is een goede, maar heeft van lang niet alle economische opleidingen voldoende respons van studenten. De Elsevier publiceert jaarlijks wat testen, alleen gaan die niet in op opleidingen maar op faculteiten.

Voor economie is de beste wellicht het vergelijkend onderzoek wat een overheidscommissie eind dit jaar gaat publiceren - alleen heb je daar nu nog niets aan

Sowieso zou ik niet te zwaar tillen aan testen, omdat het niveau in Nederland heel dicht bij elkaar ligt.
  Moderator / Redactie Sport maandag 10 augustus 2009 @ 17:41:32 #53
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_71765961
quote:
Hallo allemaal,

Economie & Bedrijfseconomie VU hier . Inmiddels derde jaars.
quote:
Op de VU is de eerste twee jaar gecombineerd, je krijgt van alles wat. In totaal 14 uur les in de week. Tenminste de eerste twee jaar. Derde jaar wisselt per vak.
quote:
Alleen een paar themacolleges(in Januari en Juli) zijn verplicht. Voor de rest mag je naar alle colleges. Wel aanbevolen trouwens.
quote:
Zullen wel vrijstellingen voor te regelen zijn.
quote:
Wisselt per vak, heb hele schoolse vakken gehad maar ook wel uitdagende vakken. Tweede jaar werd meer uitdagend in het eerste jaar was het toch redelijk veel stampen. Tweede jaar wordt meer onderzoekend.
quote:
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')