Volgens mij hebben ze zich er tot het einde tegen verzet, maar ja, het houdt ergens op, helaas. Als ze er nu niet aan toegeven overtreden ze de wet.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik dacht dat er nog een protest- of weigeractie van XS4ALL kwam? Of durven die niet meer?
Welke communicatiemiddelen zijn dit? Ouderwets praten?quote:nu communicatiemiddelen gaan gebruiken die niet onder de bewaarplicht zullen vallen
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:36 schreef waht het volgende:
Welke communicatiemiddelen zijn dit? Ouderwets praten?
Dat vind ik inderdaad de belangrijkste reden. De overheid behoort in principe de burger te dienen en niet andersom. De overheid zou bijvoorbeeld de privacy van haar burgers moeten respecteren en beschermen, niet ontnemen. Het is de omgekeerde wereld.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:35 schreef Schadenfreude het volgende:
Schandalig. De overheid dient met haar poten van mijn gegevens af te blijven.
Nee, zo erg is het nog niet. Het valt relatief gezien nog mee (ik zeg relatief, want deze stap is er al één te veel), maar de ervaring leert dat grenzen steeds verder worden verlegd.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Dus alles wat ik nu schrijf wordt opgeslagen?
http://www.eerstekamer.nl(...)wet_5/f=/w31145a.pdfquote:Van een telefoongesprek moeten gedurende twaalf maanden o.a. worden bewaard de begin- en eindtijd, de telefoonnummers, de namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers (niet van toepassing bij anonieme prepaid-gebruikers), en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden, maar niet de inhoud van het gesprek. Bij SMS en MMS analoog.
Van e-mails moeten soortgelijke gegevens twaalf maanden (na de reparatiewet: zes maanden) bewaard worden, zoals datum en tijdstip en e-mailadressen, maar niet de inhoud.
Van een internetsessie moet o.m. twaalf maanden (na de reparatiewet: zes maanden) bewaard worden datum en tijdstip van de log-in en log-off en het IP-adres van de gebruiker, maar niet de bezochte webpagina's.
Afgezien van deze gegevens van de internetsessie valt webmail van niet-Europese providers, bijv. Hotmail en Gmail, buiten de bewaarplicht, en ook communicatie waarbij de "verzender" een concept-e-mailbericht opslaat en de "ontvanger" met behulp van gedeelde inloggegevens dit leest, en ook communicatie via sociale netwerksites.
Dit is het gevolg van het conservatieve klimaat waarin bange burgers torenhoge verwachtingen hebben van de overheid, dezelfde overheid waarop zij de hele dag lopen te kankeren. Maar als het om denkbeeldige gevaren als terrorisme en islamisering gaat kan het ineens niet gek genoeg. Prima als mensen hun privacy willen opofferen omdat ze bang zijn, maar laat mij er buiten svp. Ik hoef niet beschermd te worden tegen denkbeeldige gevaren.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:45 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat vind ik inderdaad de belangrijkste reden. De overheid behoort in principe de burger te dienen en niet andersom. De overheid zou bijvoorbeeld de privacy van haar burgers moeten respecteren en beschermen, niet ontnemen. Het is de omgekeerde wereld.
Daarnaast zijn er andere redenen: het helpt geen fluit in het tegengaan van criminaliteit en terrorisme (de officiële reden), het kost veel geld en het is verspilling van energie en milieuvervuilend.
Inderdaad minder spannend en daarom gelijk ook minder tot helemaal niet nuttig om terrorisme tegen te gaan. Maar ja, je moet als overheid zijnde toch ergens je geld aan uit geven.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 16:53 schreef waht het volgende:
Indymedia: Tegenmaatregelen bewaarplicht telecomgegevens
Van wikipedia:
[..]
http://www.eerstekamer.nl(...)wet_5/f=/w31145a.pdf
Al met al wat minder spannend.
Hoeveel terroristen hebben ze nou eigenlijk inmiddels al opgepakt dankzij de ID-plicht?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:20 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Inderdaad minder spannend en daarom gelijk ook minder tot helemaal niet nuttig om terrorisme tegen te gaan. Maar ja, je moet als overheid zijnde toch ergens je geld aan uit geven.
Zero.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:29 schreef. het volgende:
[..]
Hoeveel terroristen hebben ze nou eigenlijk inmiddels al opgepakt dankzij de ID-plicht?
die werken gewoon mee/maken het mogelijkquote:Op vrijdag 10 juli 2009 15:32 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik dacht dat er nog een protest- of weigeractie van XS4ALL kwam? Of durven die niet meer?
Wat moeten ze anders? De wet overtreden? Dat kun je van niemand vragen. Het enige wat je kunt doen is fel beargumenteren waarom zo'n maatregel er niet moet komen. Maar als de hoge heren in al hun oneindige wijsheid de adviezen en kritieken in de wind slaan, dan houdt het gewoon op.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 18:59 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]
die werken gewoon mee/maken het mogelijk
Ze mochten wel een berichtje sturen aan hun abonnees waarin hun standpunt wordt uitgezet, of een demonstratie organiseren, of het via de media spelen. Een protestsite, samenwerking met of steun aan andere organisaties met gelijke belangen. Desnoods alles tegelijk. Maar zover ik weet is het gebleven bij berichten op een zijtak van hun website. Als je het ergens als bedrijf niet mee eens bent, moet je dat mijns inziens zo bekend mogelijk maken, daar bereik je veel meer mee dan vooral buiten de openbaarheid om wat proberen te regelen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:01 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Wat moeten ze anders? De wet overtreden? Dat kun je van niemand vragen. Het enige wat je kunt doen is fel beargumenteren waarom zo'n maatregel er niet moet komen. Maar als de hoge heren in al hun oneindige wijsheid de adviezen en kritieken in de wind slaan, dan houdt het gewoon op.
O.a. wat handtekeningen hebben ze ingediend. Al jaren geleden, maar toch.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 19:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ze mochten wel een berichtje sturen aan hun abonnees waarin hun standpunt wordt uitgezet, of een demonstratie organiseren, of het via de media spelen. Een protestsite, samenwerking met of steun aan andere organisaties met gelijke belangen. Desnoods alles tegelijk. Maar zover ik weet is het gebleven bij berichten op een zijtak van hun website. Als je het ergens als bedrijf niet mee eens bent, moet je dat mijns inziens zo bekend mogelijk maken, daar bereik je veel meer mee dan vooral buiten de openbaarheid om wat proberen te regelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |