Waarom mogen allochtonen meer spelfouten maken? Ze willen toch gelijk behandeld worden?quote:DEN HAAG (ANP) - De VVD is boos en geschrokken doordat allochtone
scholieren meer spelfouten lijken te mogen maken bij het examen dan
autochtone. Volgens het Algemeen Dagblad mogen allochtone
havo-leerlingen vijf fouten maken en hun autochtone klasgenoten
maar twee.
Op het vmbo mogen allochtone leerlingen er zelfs zes maken tegen
autochtone twee. De krant beroept zich op een advocaat, die stelt
dat de Centrale Examencommissie Vaststelling Opgaven (CEVO) de
correctievoorschriften onjuist heeft versoepeld.
VVD'er Ineke Dezentjé Hamming: ,,Ik sta voor onderwijs waar het
diploma waardevast is, en waar niet met twee maten wordt gemeten''.
Zij en haar collega Paul de Krom hebben de staatssecretaris van
Onderwijs Marja van Bijsterveldt om opheldering gevraagd. ,,Ik wil
weten waarom zij dit onrechtvaardige systeem zomaar laat bestaan.
Waarom heeft ze als verantwoordelijke niet de CEVO gecontroleerd en
aangesproken toen de normering werd aangepast?'', aldus Dezentjé
Hamming.
De Krom vraagt zich af hoe de afkomst van de leerlingen wordt
vastgesteld. ,,Wat hier gebeurt gaat in tegen artikel 1 van de
grondwet. Ik ben heel benieuwd wat de staatssecretaris hiertegen
gaat doen.''
Ook het CDA vindt dat de vermoede praktijken niet door de beugel
kunnen. Parlementariër Jan de Vries: ,,Deelt u de mening dat er nu
misschien allochtone leerlingen zijn geslaagd, terwijl zij
misschien de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn om succesvol
te kunnen doorstromen in het vervolgonderwijs? Hoe worden deze
benadeelde leerlingen voldoende bijgespijkerd?'', vraagt hij de
bewindsvrouw.
Jij kunt ook wel een versoepelde norm gebruiken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:24 schreef mtx1680 het volgende:
eens met de klacht. als die buitenlanders zo graag gelijk behandelt willen worden, waarom gebeurt dat dan niet?
Want allochtonen hebben hier ook echt een handje in gehad?quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:20 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Waarom mogen allochtonen meer spelfouten maken? Ze willen toch gelijk behandeld worden?
gebruiken ja.quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:25 schreef TNA het volgende:
[..]
Jij kunt ook wel een versoepelde norm gebruiken.
All right, dat is weer eens een orignele klacht over de overheidquote:Op woensdag 8 juli 2009 15:27 schreef Yi-Long het volgende:
Laat de overheid er dan eerst eens voor zorgen dat we een normale logische taal hier in Nederland krijgen...
Verklaar uzelf nader?quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:27 schreef Yi-Long het volgende:
Laat de overheid er dan eerst eens voor zorgen dat we een normale logische taal hier in Nederland krijgen...
Je draait allochtoon en autochtoon om?quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:27 schreef PinkCake het volgende:
Ik zie het al voor me, dat zo'n autochtoon dan een allochtoon uitlacht omdat hij een hoger cijfer voor Nederlands krijgt. 'Haha! Ik ben beter in jouw eigen taal dan jij!'...(Nou, dat ben je dus NIET!)
Weten die allochtonen eigenlijk van die norm?
Dus jij denkt dat de overheid niets aan de taal kan veranderen, of er geen invloed op heeft!?quote:Op woensdag 8 juli 2009 15:27 schreef TNA het volgende:
[..]
All right, dat is weer eens een orignele klacht over de overheidBETALEN WE ZOVEEL BELASTING, HEBBEN WE NOG GEEN GOEDE TAAL!!
Onze taal kan gewoon veel makkelijk gemaakt worden, waardoor het voor iedereen veel simpeler zal worden om foutloos te schrijven, en waardoor we ons dus weer gewoon op de inhoud van de boodschap kunnen focussen, ipv op de 'vorm' van die boodschap. De functie van taal is duidelijkheid in het communiceren, en in het Nederlands is dat nogal 'moeilijk' soms, door de vele verschillende vervoegingen en uitzonderingen en aanpassingen etc etc.quote:
Shit inderdaad. Daaronder had ik het wel goed... ze mogen voor mij ook wel zo'n norm invoerenquote:Op woensdag 8 juli 2009 15:31 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Je draait allochtoon en autochtoon om?
En ik ben inderdaad beter in Nederlands dan veel andere Nederlanders (ook mede-VWO-ers en WO-ers) als Turk.
(Zeik nou maar niet over die streepjes na VWO en WO als ze fout zijn, dat is al meer dan een jaar geleden en ik heb toch een acht gehaald zonder dat onderdeel te leren)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |