Nee, dat kan niet. Maar jezus zeg, hoe kom je aan een vol jaar vakantiedagen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:23 schreef Timmehhh het volgende:
Mijn vader mag vanaf dit jaar maar 500 snipperuren meenemen naar het volgende jaar. Dat is nieuw beleid wat dit jaar is ingevoerd in het bedrijf. Het komt er op neer dat die 1600 uur moet laten uitbetalen. Hij valt in het 52% tarief en zal zo'n ¤18.000 aan belasting moeten betalen als hij ze dit jaar laat uitbetalen.
Minder werken of vakantiedagen opnemen is geen optie, en me vader doet niet aan de spaarloonregeling.
Kan hij het geld wat vrijkomt van de vakantiedagen (zo'n 35.000) niet laten storten in een fiscaal gunstige koopsompolis of KEW ofzo? Hij wil niet al teveel belasting betalen.
Iemand tips?
Mijn vader is al 58 en werk al vanaf zijn 23ste ofzo bij dat bedrijf, en hij neemt niet al te veel vrij neequote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:27 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Maar jezus zeg, hoe kom je aan een vol jaar vakantiedagen?
Volgens mijn vader is dat pas onlangs afgesproken met de vakbonden dat er niet meer dan 550 uur mag worden meegenomen naar volgend jaar.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:35 schreef joene2205 het volgende:
geloof er geen zak van. Al die bedrijven zijn ervan op de hoogte van het aantal uren dat meegenomen mag worden + de geldigheid hiervan. Is zelfs wettelijk bepaald.
Snap ik niet, 1600 uur = ¤ 35.000, da's op jaarbasis zo'n ¤ 45.000. Dan kom je niet in het 52% tarief, toch?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:23 schreef Timmehhh het volgende:
Mijn vader mag vanaf dit jaar maar 500 snipperuren meenemen naar het volgende jaar. Dat is nieuw beleid wat dit jaar is ingevoerd in het bedrijf. Het komt er op neer dat die 1600 uur moet laten uitbetalen. Hij valt in het 52% tarief .....
.... het geld wat vrijkomt van de vakantiedagen (zo'n 35.000) ....
wel als het bovenop je gewone salaris komt...quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:28 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Snap ik niet, 1600 uur = ¤ 35.000, da's op jaarbasis zo'n ¤ 45.000. Dan kom je niet in het 52% tarief, toch?
Aja, dank je, stom van mequote:Op woensdag 8 juli 2009 09:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
wel als het bovenop je gewone salaris komt...
Het is geen max. Je mag als bedrijf vakantieuren oneindig laten doortellen, alleen MAG de werkgever ze na 5 jaar laten vervallen. Het is geen EIS.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:29 schreef Sjeen het volgende:
ofwel heeeeeeeel veel overwerken of een bedrijf dat tot voor kort niet bekend was met de regel dat vakantiedagen max. vijf jaar na jaar van opbouw geldig blijven.
Nope niet als binnen het bedrijf normaal was wat je vakantiedagen onbeperkt mocht meenemen dat is namelijk niet in strijd met de wet. En dat kan je niet achteraf veranderen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:31 schreef Sjeen het volgende:
In principe heeft je vader sowieso maar recht op de vakantiedagen van 2003 tot nu...
Het MAG een bedrijf is het niet verplicht om te doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:35 schreef joene2205 het volgende:
geloof er geen zak van. Al die bedrijven zijn ervan op de hoogte van het aantal uren dat meegenomen mag worden + de geldigheid hiervan. Is zelfs wettelijk bepaald.
Zal normaal in de CAO geregeld worden en dat is hier blijjkbaar niet het geval geweest.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:31 schreef Sjeen het volgende:
In principe heeft je vader sowieso maar recht op de vakantiedagen van 2003 tot nu...
Het is de moeite waard om je vader even laten nagaan of dit mogelijk is voor hemquote:Jaarlijks mag maximaal 12% van het brutosalaris van dat jaar op de levenslooprekening worden gestort. Het jaarmaximum van 12% geldt niet voor personen die op 31 december 2005 51 jaar of ouder maar nog geen 56 jaar oud waren.
Naast het jaarmaximum geldt er een totaalmaximum. Wanneer het levenslooptegoed inclusief het gerealiseerde rendement aan het begin van het jaar meer bedraagt dan 210% van het jaarloon van het voorafgaande jaar, mag er niet meer worden gestort. Dit totaalmaximum geldt ook indien u op 31 december 2005 51 jaar of ouder maar nog geen 56 jaar was.
De snipperdagen zijn opgebouwd met het gewone salaris. De rest van zijn salaris is omzetgerelateerd.quote:Op woensdag 8 juli 2009 07:28 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Snap ik niet, 1600 uur = ¤ 35.000, da's op jaarbasis zo'n ¤ 45.000. Dan kom je niet in het 52% tarief, toch?
Sorry had het verkeerd opgeschreven. Hij doet wel aan spaarloon. En kan dus niet die constructie met de levensloop toepassenquote:Op woensdag 8 juli 2009 10:05 schreef _Flash_ het volgende:
Mooi dat je pa niet aan spaarloon doet.
Betekent dat hij wel een levensloopstorting kan doen.
Dan betaal je geen belasting en kan je het geld gebruiken voor sabbatical of eerder stoppen met werken. Lijkt mij het beste.
Je kun toch niet voor levensloop gaan als je al spaarloon hebt ?quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:07 schreef _Flash_ het volgende:
En als hij even gaat overleggen met HR? Wellicht dat hij ze toch mee kan nemen naar volgend jaar als hij ze dan in januari direct in de levensloop stort?
Als hij een pensioengat heeft kan je er denk ik ook wel iets mee, flexioen van Interpolis ofzo. Maar geen ervaring mee.
Ik zou voor levensloop gaan.
elk jaar opnieuw mag je de keuze maken, dus misschien is dit wel een oplossing.quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:56 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Je kun toch niet voor levensloop gaan als je al spaarloon hebt ?
Dat is niet waar. Levensloop leg je ook bruto in. Het is alleen wel loon voor de WN-verzekeringen, maar niet voor de ZVW en de LB.quote:Op woensdag 8 juli 2009 21:16 schreef Essebes het volgende:
[..]
elk jaar opnieuw mag je de keuze maken, dus misschien is dit wel een oplossing.
Hoewel de inleg in levensloop NETTO inleg is, en geen bruto!
Jawel, je mag de keuze per jaar maken. Je kunt alleen niet aan beiden in hetzelfde jaar meedoen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 14:56 schreef Timmehhh het volgende:
[..]
Je kun toch niet voor levensloop gaan als je al spaarloon hebt ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |