abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71007545
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.

Die is later wel verwijderd.
De Cumulo-bus.
pi_71007586
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
Bij mijn weten hebben ze ook dieselmotor aan boord. De huidige generatie heeft een volwaardig blok en de eerdere generatie had een ielig personenautoblokje. Uiteraard om stroom op te wekken en niet om de bus aan te drijven.
pi_71022370
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 01:22 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Ja
Het was een retorische vraag.
quote:
[..]

Zelfde type bus slimpie
Oh ja? Volgens de RDW is het een 7700 en bijna de helft jonger dan die 7000.
quote:
[..]

Weet ik wel, want ik heb 'm al verschillende keren van dichtbij gezien
Aah. Gezien. Nee, dan weet je het wel.
quote:
en al eens in een whisper-powered voertuig gereden.
Whisper is een bus.
quote:
Dus stil jij!
[..]

Deze ook, alleen nog niet publiekelijk. Zoals E-traction zelf al zegt; deze bus heeft een achteruitgang, waardoor er verschillende systemen verlegd moesten worden. De introductie op de weg heeft dus even geduurd. Dat betekend echter niet dat de bus er net pas is. Het betekend alleen dat de bus nu pas echt op de weg gaat. Er was verder ook een probleem met de nieuwe configuratie en de toelating op de weg omdat de config dus veranderd was. Dat administratieve 'probleem' vertraagde de presentatie terwijl de bus al klaar was...
[..]

In eerstenstantie binnen een paar weken zelfs. Maar zoals ik al zei moesten er wat dingen anders.
Onzin. Dat weet je dus van tevoren. 't Is niet dat ze dachten toen ie afgeleverd werd van:
"Oh, is dat nou een Volvo 7000, interessant man. Nou, dan hebben we nu dus een probleempje".
quote:
[..]

Die X ja, maar naar wat ik begrepen heb is die niet toegelaten en dient die interne test doeleinden vanwegen non-productie.
Die wordt opgevoerd als de e-traction bus wat een tamelijk nietszeggende naam is. Volgens mij wordt die gezien als een licht gewicht bus van de toekomst.
quote:
Verder zijn ze als de dood dat deze X hetzelfde lot beschoren is als de RET X.
Zoals ik 't lees is dat dus die ex-RET X97.
quote:
[..]

Wel, lees de site maar eens goed door.
Heb ik gedaan. Daarom wist ik ook dat 't niet klopte hè.
quote:
[..]

Deels wel, behalve dan dat er indirecte voeding is ipv directe voeding.
Niet indirekt maar gedeeld samen met de accu batterij.
quote:
Enige grote verschil.
Precies, groot verschil.
quote:
Het principe van een dieselmotor die een generator aandrijft welke stroom opwekt is identiek.
Maar dat was jouw verklaring dus niet.
quote:
[..]

Wat ik al zei
Wat je nu zegt.
quote:
En wat je zelf hieronder al zegt.
[..]

Eigenlijk komt de directe tractie continue van de accu's af.
Niet. Als het aggregaat meer energie kan leveren dan de vraag is worden de accu's juist bijgeladen.
De accu's kunnen niet tegelijkertijd geladen worden en ook energie leveren aan de motor.
quote:
De dieselmotor zal eigenlijk alleen bij optrekken direct benut worden.
Als je bedoelt dat bij het optrekken alle door het aggregaat opgewekte energie naar de motor gaat dan heb je gelijk. De accu's leveren de rest. Alleen als de bus minder energie eist dan het aggregaat kan leveren worden de accu's bijgeladen met de restenergie.
quote:
De accu's worden continu gevoed.
Niet dus.
quote:
De opgewekte energie gaat idd weer net als bij een VIRM terug de voeding in.
Welke opgewekte energie. Wat VIRM.
quote:
De generator kan wel uit, maar niet voor lang.
Hangt helemaal af van de laad toestand van de accu's en de momentele energie vraag.
quote:
Dat is bekeken naar puur motor en basic vermogen van de bus, niet naar airco's en RIS. De generator zal in normaal gebruik toch continue blijven draaien, hetzij op een dermate stationair vermogen dat de zuinigheidspiek praktisch altijd gehaald wordt.
Als ie stil staat en de accu's zijn vol dan is een lopend aggregaat niet zuinig meer. Dus moet ie uit.
quote:
[..]

Zo'n trolley kan idd 50 meter rijden, stapvoets mocht hij ooit los raken van de bovenleiding.
Waar komt die wijsheid vandaan?
quote:
Maar erg veel verder zal 't niet zijn...
quote:
Het hele concept van the Wheel is compleet nieuw. Dat is nog nooit uitgevoerd op deze manier
APTS. En die hebben 't al weer overboord gezet.
quote:
of überhaupt nooit zo gemaakt.
De Phileas in eerste generatie dus.
quote:
Vliegwielen ok, maar op deze schaal met deze prestaties is 't compleet nieuw.
Je draaft weer eens door.
quote:
Dat is dus wél wat nieuws onder de zon, heel wat nieuws en heel wat spannends en mooi nieuws!
Drama queen.
quote:
* zwahiel vind 't een prachtig project wat ik nu toch al weer wat jaar volg.
Een enthousiaste docent kwam er ooit mee en sindsdien sluimert het op de achtergrond door. Hopelijk wordt het een breed gedragen product in de toekomst!
Het blijft gewoon emmeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door BeefRWijker op 16-07-2009 01:53:10 ]
Beef R. Wijker
  donderdag 16 juli 2009 @ 01:45:51 #154
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71022386
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 17:38 schreef RealZeus het volgende:

[..]

De Cumulo-bus.
Ja, die zocht ik.
  donderdag 16 juli 2009 @ 02:09:11 #155
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_71022592
The Wheel en The Whisper is de naam van de naafaandrijving die gebruikt wordt. Of dat nu in een bus is zoals nu of in een kleine vrachtwagen zoals het verleden.

Er waren oorspronkelijk 2 X97 waarvan er eentje al afgefikt was...

En ja van dichtbij bekeken, was niet alleen maar kijken...

Accu's laden én energieleveren is absoluut geen probleem om zoiets tegelijk te doen.

ATPS had een ander concept, geen motor zoals hier gebruikt wordt. Het wiel ís de gehele motor.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_71037216
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 02:09 schreef zwahiel het volgende:
The Wheel en The Whisper is de naam van de naafaandrijving die gebruikt wordt.
Read my lips: whisper is een applicatie van the wheel, oftewel een bus.
quote:
Of dat nu in een bus is zoals nu of in een kleine vrachtwagen zoals het verleden.

Er waren oorspronkelijk 2 X97 waarvan er eentje al afgefikt was...
Precies. Die bus was voor de RET en omdat ie voortijds affikte werd ie vervangen door de huidige.
quote:
En ja van dichtbij bekeken, was niet alleen maar kijken...
quote:
Accu's laden én energieleveren is absoluut geen probleem om zoiets tegelijk te doen.
Fout. Stroom loopt nu eenmaal één kant tegelijk op en een accu heeft maar één set aansluitpunten.
Hij laadt dus of op of hij levert stroom, een ding tegelijk.
Alleen als je een batterij accu's segmenteerd en de segmenten afzonderlijk bij en afschakelt voor respectievelijk levering en opladen kan het allebei maar dat is nodeloos ingewikkeld en veels te duur.

Ook hoor ik je niet ontkennen dat dat het gebruik van het diesel aggregaat en de accus net andersom is dan dat je zei.
Mooie afleidingsmanoeuvre maar geen sigaar.
Volgende keer toch even zelf de website lezen voor dat je roept: lees de website.
quote:
ATPS had een ander concept, geen motor zoals hier gebruikt wordt.
Hij had ook wielnaaf motoren en nee, natuurlijk waren dat niet "the wheels".
Anders had e-traction wel APTS geheten hè.
(En die X97 had overigens ook al wielnaaf motoren en een diesel aggregaat).
quote:
Het wiel ís de gehele motor.
Voor de beleving maakt het niet uit of de motor nou in het wiel zit of aan het wiel.
Het attractieve van the wheel is enkel de compactheid.
In het wiel heeft echter ook zo z'n beperkingen, oa voor de banden maat.
Beef R. Wijker
pi_71037406
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 01:45 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ja, die zocht ik.

Ik begrijp net van Wiki dat één van de Phileassen er ook eentje had.
Beef R. Wijker
  donderdag 16 juli 2009 @ 16:25:41 #158
111382 Ofyles2
pi_71037808
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:13 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ik begrijp net van Wiki dat één van de Phileassen er ook eentje had.
Slechts één maar?
pi_71037951
Ik zag vanmorgen een Frysker tussen Hoogeveen en Zuidwolde (als ik het goed zag was het de 3785) . Kan iemand even aan Cxx uitleggen dat een Frysker in Friesland thuis hoort en niet in Drenthe.
pi_71039033
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:25 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Slechts één maar?
Eén niet genoeg dan? Hoeveel vliegwielen had je er dan willen hebben in zo'n bus?
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:29 schreef RealZeus het volgende:
Ik zag vanmorgen een Frysker tussen Hoogeveen en Zuidwolde (als ik het goed zag was het de 3785) . Kan iemand even aan Cxx uitleggen dat een Frysker in Friesland thuis hoort en niet in Drenthe.
Nieuw hier? Of alleen een klein overhaaltje gehad?

En hoe zat 't nou met die Van Oeveren, was dat nou wel of niet een Citaro LE?
Beef R. Wijker
pi_71039579
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:03 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

[..]

Nieuw hier? Of alleen een klein overhaaltje gehad?
quote:
En hoe zat 't nou met die Van Oeveren, was dat nou wel of niet een Citaro LE?
Geen idee, het was gewoon een standaardbus en hij was stiller dan een Amba
pi_71041593
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 20:16 schreef Ofyles2 het volgende:
En nu weer verder.

Reageer fatsoenlijk of je wordt de bus uitgeschopt.

MVG,

Ofyles2
Ja hoor. Roep de RET- en HTM-beveiligers maar op, er zit achterin weer wat onhandelbaar tuig die de mede-passagiers beledigen enzo.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:41:12 #163
111382 Ofyles2
pi_71041966
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:03 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Eén niet genoeg dan? Hoeveel vliegwielen had je er dan willen hebben in zo'n bus?
Ik bedoel één Phileas met vliegwielaandrijving.
pi_71042467
tijd voor wat liefde in het topic inderdaad

pi_71042539
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:18 schreef RealZeus het volgende:

[..]

[.Van Oeveren Citaro.]

Geen idee, het was gewoon een standaardbus en hij was stiller dan een Amba
Een snelle zoekactie op internet levert alleen twee Citaro LE's op.
Op busfoto staan er een paar meer en ook die zijn allemaal Low Entry
Die zijn niet bepaald standaard in NL en verre van gewoon met hun hoge vloer en verhoogd dak achterin.
Standaard Citaro's hebben een doorlopend langzaam hellend gangpad en een daarbij passend hellende vloer.
Dat heeft waarschijnlijk zo enige konsekwenties voor de plaatsing van de motor en de geluidsisolatie.

Daarbij komt dat de isolatie van een streekbus uitvoering waarschijnlijk ook beter is dan die van een stadsbus uitvoering. Dat is in ieder geval wel het geval bij de 8800 (stad) en de 3800 (streek) MANnekes zo.
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ja hoor. Roep de RET- en HTM-beveiligers maar op, er zit achterin weer wat onhandelbaar tuig die de mede-passagiers beledigen enzo.
Die zijn even op vakantie. Bovendien houden ze zelf wel van een stevig gesprek.
Je zal 't zelf even op moeten lossen. Misschien is een andere bus nemen wat?
Beef R. Wijker
pi_71042760
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:03 schreef Alexxxxx het volgende:
tijd voor wat liefde in het topic inderdaad

[ afbeelding ]
En wat minder bullshit, dan komt het vanzelf goed.
Beef R. Wijker
pi_71043165
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:05 schreef BeefRWijker het volgende:

Misschien is een andere bus nemen wat?
Mensen verzoeken om op te rotten uit dit topic, ook al is het in beeldspraak, is dus NIET de bedoeling he? Het is best dat er hard tegen hard gediscussieerd word, maar laat elkaar wel in zijn waarde....
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 20:27:57 #168
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_71044831
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 16:29 schreef RealZeus het volgende:
Dat gaan we niet uitleggen. Succes er mee
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_71046210
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:28 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Mensen verzoeken om op te rotten uit dit topic, ook al is het in beeldspraak, is dus NIET de bedoeling he?
Ik laat die uitleg geheel voor jouw rekening. En waarom mijn beeldspraak nou persé negatief uitgelegd moet worden
en die van Marcel die net zo negatief uitgelegd kan worden kritiekloos voorbij gaat is me een raadsel. Oud zeer?
quote:
Het is best dat er hard tegen hard gediscussieerd word, maar laat elkaar wel in zijn waarde....
Zoals jij met PSM omgaat, bedoel je. Is dat niet een beetje veel boter op jouw hoofd?

Mensen met lange tenen moeten hun nagels beter knippen. Blijven ze ook niet zo vaak ergens achter haken.
Beef R. Wijker
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 21:26:03 #170
Maffe Fries
pi_71046315
@ BeefRWijker: Je snapt de verhoudingen tussen mij en Alexxxxx geloof ik niet. We doen wel eens wat hard tegen elkaar, maar er is niets aan de hand. En ja Alexxxxx mag te graag happen naar Peijnenburg
pi_71046549
Sorry, andere bus wilde me (ook) niet, dan kom ik jullie maar weer vergezellen. Maar voor de streep geen staanplaatsen hè, en niet praten met de chauffeur.
  Spellchecker donderdag 16 juli 2009 @ 22:20:29 #172
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_71047900
Wat zal Ofyles2 dan vereenzamen
Tevens -purist.
pi_71049036
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 21:22 schreef BeefRWijker het volgende:

[..]

Ik laat die uitleg geheel voor jouw rekening. En waarom mijn beeldspraak nou persé negatief uitgelegd moet worden
en die van Marcel die net zo negatief uitgelegd kan worden kritiekloos voorbij gaat is me een raadsel. Oud zeer?
[..]

Zoals jij met PSM omgaat, bedoel je. Is dat niet een beetje veel boter op jouw hoofd?

Mensen met lange tenen moeten hun nagels beter knippen. Blijven ze ook niet zo vaak ergens achter haken.
Ik heb het voor de grap even opgezocht, jou eerste post in dit topic, in deel 12, had al een denigrerende en neerbuigende toon, en dat is niet veel anders geworden in de 13 maanden oid sinds die tijd... Dat ik wat grappen en grollen uithaal met PSM zal ik zeker niet ontkennen, maar zoals fok crew hoort te doen vechten we het achter de schermen uit als we echt een probleem met elkaar hebben. Maar goed, als jij denkt dat ik partijdig ben oid, wil ik ook wel ff mn collega mod naar je postgedrag laten kijken?

je weet veel, en je kunt heel goed dingen opzoeken op bussites. Bravo, complimenten daarvoor. Maar breng het eens wat aardiger, in plaats van met je "ik weet alles beter en de rest van de wereld is dom" toon.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 juli 2009 @ 23:10:33 #174
Maffe Fries
pi_71049600
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:56 schreef Alexxxxx het volgende:

Dat ik wat grappen en grollen uithaal met PSM zal ik zeker niet ontkennen,
quote:
maar zoals fok crew hoort te doen vechten we het achter de schermen uit als we echt een probleem met elkaar hebben.
Klopt
  donderdag 16 juli 2009 @ 23:48:42 #175
111382 Ofyles2
pi_71050786
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:20 schreef NoBody122 het volgende:
Wat zal Ofyles2 dan vereenzamen
Ofyles2 heeft het gewoon te druk met andere werkzaamheden.

Bovendien heb ik net zoveel macht als een parkeerwacht, ik kan wel met vingertjes wijzen en 'foei' roepen maar ik kleur noch functie.

Ik ben slechts passagier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')