De Cumulo-bus.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:51 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
TET had twee streek-Den Oudstens op Volvo-chassis met een vliegwielaandrijving.
Die is later wel verwijderd.
Bij mijn weten hebben ze ook dieselmotor aan boord. De huidige generatie heeft een volwaardig blok en de eerdere generatie had een ielig personenautoblokje. Uiteraard om stroom op te wekken en niet om de bus aan te drijven.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 19:47 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ja, met een eigen elektriciteitscentrale aan boord.
Ik heb overigens begrepen dat die trolley bussen inderdaad ook accus aan boord hebben zodat ze ook op eigen kracht los van de bovenleiding kunnen rijden.
Al met al is er dus weinig nieuws onder de zon. Alles is al eens eerder uitgevonden.
Het was een retorische vraag.quote:
Oh ja? Volgens de RDW is het een 7700 en bijna de helft jonger dan die 7000.quote:[..]
Zelfde type bus slimpie![]()
Aah. Gezien. Nee, dan weet je het wel.quote:[..]
Weet ik wel, want ik heb 'm al verschillende keren van dichtbij gezien
Whisper is een bus.quote:en al eens in een whisper-powered voertuig gereden.
Onzin. Dat weet je dus van tevoren. 't Is niet dat ze dachten toen ie afgeleverd werd van:quote:Dus stil jij!
[..]
Deze ook, alleen nog niet publiekelijk. Zoals E-traction zelf al zegt; deze bus heeft een achteruitgang, waardoor er verschillende systemen verlegd moesten worden. De introductie op de weg heeft dus even geduurd. Dat betekend echter niet dat de bus er net pas is. Het betekend alleen dat de bus nu pas echt op de weg gaat. Er was verder ook een probleem met de nieuwe configuratie en de toelating op de weg omdat de config dus veranderd was. Dat administratieve 'probleem' vertraagde de presentatie terwijl de bus al klaar was...
[..]
In eerstenstantie binnen een paar weken zelfs. Maar zoals ik al zei moesten er wat dingen anders.
Die wordt opgevoerd als de e-traction bus wat een tamelijk nietszeggende naam is. Volgens mij wordt die gezien als een licht gewicht bus van de toekomst.quote:[..]
Die X ja, maar naar wat ik begrepen heb is die niet toegelaten en dient die interne test doeleinden vanwegen non-productie.
Zoals ik 't lees is dat dus die ex-RET X97.quote:Verder zijn ze als de dood dat deze X hetzelfde lot beschoren is als de RET X.
Heb ik gedaan. Daarom wist ik ook dat 't niet klopte hè.quote:[..]
Wel, lees de site maar eens goed door.
Niet indirekt maar gedeeld samen met de accu batterij.quote:[..]
Deels wel, behalve dan dat er indirecte voeding is ipv directe voeding.
Precies, groot verschil.quote:Enige grote verschil.
Maar dat was jouw verklaring dus niet.quote:Het principe van een dieselmotor die een generator aandrijft welke stroom opwekt is identiek.
Wat je nu zegt.quote:[..]
Wat ik al zei![]()
Niet. Als het aggregaat meer energie kan leveren dan de vraag is worden de accu's juist bijgeladen.quote:En wat je zelf hieronder al zegt.
[..]
Eigenlijk komt de directe tractie continue van de accu's af.
Als je bedoelt dat bij het optrekken alle door het aggregaat opgewekte energie naar de motor gaat dan heb je gelijk. De accu's leveren de rest. Alleen als de bus minder energie eist dan het aggregaat kan leveren worden de accu's bijgeladen met de restenergie.quote:De dieselmotor zal eigenlijk alleen bij optrekken direct benut worden.
Niet dus.quote:De accu's worden continu gevoed.
Welke opgewekte energie. Wat VIRM.quote:De opgewekte energie gaat idd weer net als bij een VIRM terug de voeding in.
Hangt helemaal af van de laad toestand van de accu's en de momentele energie vraag.quote:De generator kan wel uit, maar niet voor lang.
Als ie stil staat en de accu's zijn vol dan is een lopend aggregaat niet zuinig meer. Dus moet ie uit.quote:Dat is bekeken naar puur motor en basic vermogen van de bus, niet naar airco's en RIS. De generator zal in normaal gebruik toch continue blijven draaien, hetzij op een dermate stationair vermogen dat de zuinigheidspiek praktisch altijd gehaald wordt.
Waar komt die wijsheid vandaan?quote:[..]
Zo'n trolley kan idd 50 meter rijden, stapvoets mocht hij ooit los raken van de bovenleiding.
quote:Maar erg veel verder zal 't niet zijn...
APTS. En die hebben 't al weer overboord gezet.quote:Het hele concept van the Wheel is compleet nieuw. Dat is nog nooit uitgevoerd op deze manier
De Phileas in eerste generatie dus.quote:of überhaupt nooit zo gemaakt.
Je draaft weer eens door.quote:Vliegwielen ok, maar op deze schaal met deze prestaties is 't compleet nieuw.
Drama queen.quote:Dat is dus wél wat nieuws onder de zon, heel wat nieuws en heel wat spannends en mooi nieuws!
Het blijft gewoon emmeren.quote:* zwahiel vind 't een prachtig project wat ik nu toch al weer wat jaar volg.
Een enthousiaste docent kwam er ooit mee en sindsdien sluimert het op de achtergrond door. Hopelijk wordt het een breed gedragen product in de toekomst!
Read my lips: whisper is een applicatie van the wheel, oftewel een bus.quote:Op donderdag 16 juli 2009 02:09 schreef zwahiel het volgende:
The Wheel en The Whisper is de naam van de naafaandrijving die gebruikt wordt.
Precies. Die bus was voor de RET en omdat ie voortijds affikte werd ie vervangen door de huidige.quote:Of dat nu in een bus is zoals nu of in een kleine vrachtwagen zoals het verleden.
Er waren oorspronkelijk 2 X97 waarvan er eentje al afgefikt was...
quote:En ja van dichtbij bekeken, was niet alleen maar kijken...
Fout. Stroom loopt nu eenmaal één kant tegelijk op en een accu heeft maar één set aansluitpunten.quote:Accu's laden én energieleveren is absoluut geen probleem om zoiets tegelijk te doen.
Hij had ook wielnaaf motoren en nee, natuurlijk waren dat niet "the wheels".quote:ATPS had een ander concept, geen motor zoals hier gebruikt wordt.
Voor de beleving maakt het niet uit of de motor nou in het wiel zit of aan het wiel.quote:Het wiel ís de gehele motor.
Slechts één maar?quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:13 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ik begrijp net van Wiki dat één van de Phileassen er ook eentje had.
Eén niet genoeg dan? Hoeveel vliegwielen had je er dan willen hebben in zo'n bus?quote:
Nieuw hier? Of alleen een klein overhaaltje gehad?quote:Op donderdag 16 juli 2009 16:29 schreef RealZeus het volgende:
Ik zag vanmorgen een Fryskertussen Hoogeveen en Zuidwolde (als ik het goed zag was het de 3785) . Kan iemand even aan Cxx uitleggen dat een Frysker in Friesland thuis hoort en niet in Drenthe.
quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:03 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
[..]
Nieuw hier? Of alleen een klein overhaaltje gehad?
Geen idee, het was gewoon een standaardbus en hij was stiller dan een Ambaquote:En hoe zat 't nou met die Van Oeveren, was dat nou wel of niet een Citaro LE?
Ja hoor. Roep de RET- en HTM-beveiligers maar op, er zit achterin weer wat onhandelbaar tuig die de mede-passagiers beledigen enzo.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 20:16 schreef Ofyles2 het volgende:
En nu weer verder.
Reageer fatsoenlijk of je wordt de bus uitgeschopt.
MVG,
Ofyles2
Ik bedoel één Phileas met vliegwielaandrijving.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:03 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Eén niet genoeg dan? Hoeveel vliegwielen had je er dan willen hebben in zo'n bus?
Een snelle zoekactie op internet levert alleen twee Citaro LE's op.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:18 schreef RealZeus het volgende:
[..]
[.Van Oeveren Citaro.]
Geen idee, het was gewoon een standaardbus en hij was stiller dan een Amba
Die zijn even op vakantie. Bovendien houden ze zelf wel van een stevig gesprek.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:23 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja hoor. Roep de RET- en HTM-beveiligers maar op, er zit achterin weer wat onhandelbaar tuig die de mede-passagiers beledigen enzo.
En wat minder bullshit, dan komt het vanzelf goed.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:03 schreef Alexxxxx het volgende:
tijd voor wat liefde in het topic inderdaad
[ afbeelding ]
Mensen verzoeken om op te rotten uit dit topic, ook al is het in beeldspraak, is dus NIET de bedoeling he? Het is best dat er hard tegen hard gediscussieerd word, maar laat elkaar wel in zijn waarde....quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:05 schreef BeefRWijker het volgende:
Misschien is een andere bus nemen wat?
Dat gaan we niet uitleggen. Succes er meequote:Op donderdag 16 juli 2009 16:29 schreef RealZeus het volgende:
Ik zag vanmorgen een Fryskertussen Hoogeveen en Zuidwolde (als ik het goed zag was het de 3785) . Kan iemand even aan Cxx uitleggen dat een Frysker in Friesland thuis hoort en niet in Drenthe.
Ik laat die uitleg geheel voor jouw rekening. En waarom mijn beeldspraak nou persé negatief uitgelegd moet wordenquote:Op donderdag 16 juli 2009 19:28 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Mensen verzoeken om op te rotten uit dit topic, ook al is het in beeldspraak, is dus NIET de bedoeling he?
Zoals jij met PSM omgaat, bedoel je. Is dat niet een beetje veel boter op jouw hoofd?quote:Het is best dat er hard tegen hard gediscussieerd word, maar laat elkaar wel in zijn waarde....
Ik heb het voor de grap even opgezocht, jou eerste post in dit topic, in deel 12, had al een denigrerende en neerbuigende toon, en dat is niet veel anders geworden in de 13 maanden oid sinds die tijd... Dat ik wat grappen en grollen uithaal met PSM zal ik zeker niet ontkennen, maar zoals fok crew hoort te doen vechten we het achter de schermen uit als we echt een probleem met elkaar hebben. Maar goed, als jij denkt dat ik partijdig ben oid, wil ik ook wel ff mn collega mod naar je postgedrag laten kijken?quote:Op donderdag 16 juli 2009 21:22 schreef BeefRWijker het volgende:
[..]
Ik laat die uitleg geheel voor jouw rekening. En waarom mijn beeldspraak nou persé negatief uitgelegd moet worden
en die van Marcel die net zo negatief uitgelegd kan worden kritiekloos voorbij gaat is me een raadsel. Oud zeer?
[..]
Zoals jij met PSM omgaat, bedoel je. Is dat niet een beetje veel boter op jouw hoofd?
Mensen met lange tenen moeten hun nagels beter knippen. Blijven ze ook niet zo vaak ergens achter haken.
quote:Op donderdag 16 juli 2009 22:56 schreef Alexxxxx het volgende:
Dat ik wat grappen en grollen uithaal met PSM zal ik zeker niet ontkennen,
Kloptquote:maar zoals fok crew hoort te doen vechten we het achter de schermen uit als we echt een probleem met elkaar hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |