abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70732974
Sindskort ben ik van alleen cardio naar cardio + krachttraining gegaan om af te vallen. Maar ik weet niet precies wat nou het effectiefste is om vet te verliezen.

Ik deed 4 maanden alleen cardio (3/4 keer per week minimaal 45 min), daarmee ben ik 10 kg afgevallen (178/82kg nu). Maar nu gaat het een stuk langzamer dan eerst, en ik wil minstens naar de 75 kg doe. Heb wat rond zitten neuzen op internet, en las dat krachttraining erbij ook goed is om vet te verliezen. Maar hoe moet ik dan de krachtraining met cardio combineren?

Sinds deze maand train ik op de volgende manier (3 keer per week):
- 15 min cardio (warming up, soms HIIT erbij).
-30/45 min krachttraining (armen, schouders, rug, buik, borst, benen). Meestal doe ik 3 setjes van 10, maar wel het max gewicht wat ik aankan.
- 15/20 min cardio.

Dit in combinatie met gezond eten (uit dat pietverdriet topic).

Doe ik het nu juist? Want ik las ook weer dat teveel cardio een negatief effect heeft op spiergroei? En kan ik een 4e dag erbij nemen om alleen cardio te doen, want 2 dagen achter elkaar krachttraining lijkt me ook niet al te slim .
  dinsdag 7 juli 2009 @ 11:33:28 #2
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_70733064
Van krachttraining krijg je een beter en gezonder lichaam, maar val je niet per definitie af. Spierweefsel is immers zwaarder dan vet.
Het is wel een goede manier om overtollig vet kwijt te raken.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_70733216
Volgens mij moet je beginnen met daar waar de nadruk op ligt.

Je kan eventueel een sporthorloge kopen en op je hartslag letten met krachttraining.
Je kan dan in de zone van vetverbranding zitten qua hartslag terwijl je krachttraining doet.

Nadeel is alleen dat je dit vaak alleen kan doen als het erg rustig is, omdat je snel moet wisselen van oefeningen.

Je gooit door tussentijds cardio te doen je hartslag omhoog.
Daarna doe je de krachtoefeningen snel zodat deze hoog genoeg blijt.
Tussendoor af en toe cardio om de ingezakt hartslag weer omhoog te gooien.
pi_70733267
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:33 schreef NJ het volgende:
Van krachttraining krijg je een beter en gezonder lichaam, maar val je niet per definitie af. Spierweefsel is immers zwaarder dan vet.
Het is wel een goede manier om overtollig vet kwijt te raken.
Klopt.
Je ruststofwisseling gaat ook nog eens omhoog, zodat je lichaam meer energie verbruikt, over de dag gezien.

Het klopt idd dat je niet te veel gefixeerd moet zijn op kg's.
pi_70733291
Het is aan te raden om cardio en krachttraining te doen.

Je verbrandt namelijk meer vet, maar behoud hiermee ook je spiermassa! Heel belangrijk, want het schijnt dat wanneer je langer dan een half uur intensieve cardio doet, het lichaam de spieren aanspreekt om aan de energiebehoefte te voldoen. Met andere woorden; je verbruikt spieren.

Krachttraining naast cardio zort ervoor dat je die behoud, met als bijkomend voordeel, hoe gespierder je bent, hoe meer energie je van nature verbrand.
pi_70733319
Oke, misschien moet ik daar inderdaad wel een beetje vanaf, maar ik zou erg graag meer vet verliezen, en ook sneller dan het nu gaat. 10 kg vet in 4 maanden vind ik erg langzaam .

[edit]Moet ik dan met lichtere gewichten trainen of het maximale wat ik aankan?[edit]
pi_70733340
krachttraining zet je vet om in spieren.. dus tis wel een effectieve manier om vet te verliezen.. maar gewicht? geen idee..
pi_70733831
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:42 schreef Jerro het volgende:
krachttraining zet je vet om in spieren.. dus tis wel een effectieve manier om vet te verliezen.. maar gewicht? geen idee..
Vet omzetten in spieren Het moet toch niet gekker worden...
Have fun...
pi_70733962
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:41 schreef boskameel het volgende:
Oke, misschien moet ik daar inderdaad wel een beetje vanaf, maar ik zou erg graag meer vet verliezen, en ook sneller dan het nu gaat. 10 kg vet in 4 maanden vind ik erg langzaam .

[edit]Moet ik dan met lichtere gewichten trainen of het maximale wat ik aankan?[edit]
10kg in 4 maanden is niet erg langzaam hoor, netjes; het wordt aangeraden 0,5 tot 1 kg per week af te vallen, wil je ervoor zorgen dat het effect blijvend is.

En trainen: een paar setjes van weinig herhalingen op het maximale gewicht (zodat je de laatste echt met al je kracht eruit moet persen)
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:16:32 #10
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_70734460
Het is normaal dat de eerste kilo's sneller gaan dan de laatste hoor Dat je nu minder afvalt betekend niet dat je cardio-workout niet werkt, het betekend gewoon dat je niet standaard 2 kg in de week kan afvallen (bijvoorbeeld). Ik zou zeggen; gewoon lekker doorgaan met cardio en gezond eten En idd als je het leuk vindt combineren met krachttraining
I never look back, darling. It distracts from the now.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:19:46 #11
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70734561
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:00 schreef NoralyZ het volgende:

[..]

10kg in 4 maanden is niet erg langzaam hoor, netjes; het wordt aangeraden 0,5 tot 1 kg per week af te vallen, wil je ervoor zorgen dat het effect blijvend is.

En trainen: een paar setjes van weinig herhalingen op het maximale gewicht (zodat je de laatste echt met al je kracht eruit moet persen)
Ik heb juist altijd geleerd dat je veel herhalingen met minder gewicht wilt doen, indien je krachttraining gebruikt voor vetverbranding
Ik ben van pindavlees
pi_70735131
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:19 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Ik heb juist altijd geleerd dat je veel herhalingen met minder gewicht wilt doen, indien je krachttraining gebruikt voor vetverbranding
TS is een man.
Vrouwen willen geen dikke armen krijgen. Door dan veel herhalingen te doen wordt de spier niet korter en valt het dus minder op. Terwijl je wel spiermassa aankomt.
Dit zorgt weer voor een grotere ruststofwisseling, waardoor je weer meer energie nodig hebt.

Als je dan ook nog eens let op wat je binnen krijgt kan je er voor zorgen dat je afvalt.

Bij mannen is dit amper aan de orde, omdat daar een gespierder lichaam vaak mooier overkomt.
En je moet het echt erg gaan overdrijven wil je er 'lelijk' gespierd van worden.

Over het algemeen kan je er vanuit gaan dat je met krachttraining niet direct vet verbrandt, omdat de hartslag daarvoor niet hoog genoeg zit.
Dit kan je wel proberen te creeeren door tussendoor cardio te doen en je hartslag zo omhoog te gooien.

Nadeel is dat je snel van de ene oefening naar de andere moet kunnen gaan, om je hartslag op de gewenste slagen te houden/
pi_70736551
Oke, dus gewoon op dezelfde voet doorgaan . Nou dat gaat wel lukken.
pi_70737236
tvp
  dinsdag 7 juli 2009 @ 14:12:15 #15
228569 feelsgoodman
esse est percipi
pi_70738372
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:41 schreef Laysa het volgende:
tvp
pi_70749900
quote:

[..]

Meer herhalingen doen voor de vetverbranding is een mythe. Je moet jezelf afvragen waarom je krachttraining gaat gebruiken. Ga je het gebruiken om spiermassa en kracht op te bouwen doe het dan ook zo en hou het herhalingen aantal niet hoger dan 15 herhaling. Natuurlijk kun je krachttraining wel gerbuiken als cardio alleen dan word de training in zijn geheel anders en ligt de nadruk ook op de vet verbranding en niet op het opbouwen van kracht/spiermassa.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 18:56:11 #17
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70750259
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:48 schreef JeffreyXL het volgende:

[..]

Meer herhalingen doen voor de vetverbranding is een mythe. Je moet jezelf afvragen waarom je krachttraining gaat gebruiken. Ga je het gebruiken om spiermassa en kracht op te bouwen doe het dan ook zo en hou het herhalingen aantal niet hoger dan 15 herhaling. Natuurlijk kun je krachttraining wel gerbuiken als cardio alleen dan word de training in zijn geheel anders en ligt de nadruk ook op de vet verbranding en niet op het opbouwen van kracht/spiermassa.
Daar gaat t in dit topic toch ook over, vetverbranden met cardio icm kracht

Ik probeer momenteel ook vet te verbranden, en kracht is een onderdeel van mn training
Ik ben van pindavlees
pi_70750384
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:56 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Daar gaat t in dit topic toch ook over, vetverbranden met cardio icm kracht

Ik probeer momenteel ook vet te verbranden, en kracht is een onderdeel van mn training
Snap ik maar ik reageerde ook op jou post ipv op de post van de TS. Kracht icm cardio is een goede zet. Meer spiermassa zorgt ervoor dat de basaal stofwisseling omhoog gaat en dat je dus in rust meer Kcals vrbrand.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:02:39 #19
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70750556
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:58 schreef JeffreyXL het volgende:

[..]

Snap ik maar ik reageerde ook op jou post ipv op de post van de TS. Kracht icm cardio is een goede zet. Meer spiermassa zorgt ervoor dat de basaal stofwisseling omhoog gaat en dat je dus in rust meer Kcals vrbrand.
Ah ok.

Dat is ook precies de reden waarom ik het probeer te combineren. Maar als ik dan die krachtoefeningen tussendoor doe, moet ik dus ook gewoon 3x15xmax doen? ipv meer herhalingen, lichter gewicht?
Ik ben van pindavlees
pi_70750705
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:02 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Ah ok.

Dat is ook precies de reden waarom ik het probeer te combineren. Maar als ik dan die krachtoefeningen tussendoor doe, moet ik dus ook gewoon 3x15xmax doen? ipv meer herhalingen, lichter gewicht?
Jep, anders leg je de nadruk meer op het spieruithoudings vermogen. Ik zou zelf willen aanraden om nog wat minder herhalingen te maken. Zo rond de 10 is meer dan voldoende.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:07:51 #21
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70750767
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:06 schreef JeffreyXL het volgende:

[..]

Jep, anders leg je de nadruk meer op het spieruithoudings vermogen. Ik zou zelf willen aanraden om nog wat minder herhalingen te maken. Zo rond de 10 is meer dan voldoende.
Thanks. Dat gaat niet op voor buik neem ik aan?
Ik ben van pindavlees
pi_70751165
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:07 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Buik ligt iets anders inderdaad. Toch is het niet zo dat veel herhalingen ervoor zorgen dat het vet op je buik verdwijnt. Plaatselijk vetverbranden is bijna tot niet mogelijk. Voor buik zou ik aanraden om af te wisselen in reps. 1x pak je een hoog aantal reps de andere keer een laag aantal reps dit omdat in je buik net zoals in de kuiten een apparte verdeling van spiervezels zitten vandaar dat je ze ook meerdere malen per week kunt trainen. Buikvet verdwijnt door cardio en een sixpack is redelijk genetisch bepaald.
pi_70751224
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:07 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Nee.
Als je een platte buik wil hebben moet je de focus op de dwarse buikspier doen.
Het komt nogal eens voor dat de andere buikspieren ook zo erg ontwikkeld zijn dat die het effect naar beneden halen.

Ze moeten natuurlijk wel stevig en pezig zijn.
De dwarse buikspier zorgt voor het insnoereffect.

Je kan deze extra aanpakken door het volgende te doen:
Trek de buiknavel bij het uitademen zo krachtig mogelijk naar binnen en een stukje naar boven. Hierdoor worden de dwarse buikspieren (en de bekkenbodemspieren) geactiveerd. Probeer dit bij zoveel mogelijk buikspieroefeningen te doen en het gaat een stuk sneller.

Je moet natuurlijk wel je buikje voor een groot gedeelte weg hebben gewerkt. Het is namelijk niet zo dat buikspieren lichter zijn en vanzelf boven komen drijven..
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:23:32 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70751391
quote:

[..]

Je hebt weerstandstraining. Je hebt cardio.

De rest is bullshit of een afgeleide van bovenstaande twee. Je gaat geen weerstandstraining met veel herhalingen doen om vet te verbranden, period.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:30:19 #25
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70751687
Allright...

Eerst nog maar eens een paar maanden hard trainen voordat we echt resultaat zien...
Ik ben van pindavlees
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')