Mijn kennismaking met de Oeigoeren moet zijn geweest toen ik ooit ‘een barbaar in China’ van Adriaan van Dis las. Misschien ook al wel eerder, als zijdelingse vermelding, en misschien heb ik zelfs ooit wel in een volkenkundig museum typische Oeigoerse zaken gezien, dat staat me niet helemaal meer bij.
Echter, sinds gisteren zijn ze weer volop in het nieuws, nu is dat meer iets voor NWS of POL om te bespreken, maar hoe het Oeigoerse volk daar is gekomen waar ze nu zitten, wat hun gebruiken, hun taal en geschiedenis zijn, dát lijkt me uitstekend om eens in C&H te discussiëren.
Ik neem aan dat iedereen Wikipedia wel kan lezen, hetzij in
het Nederlands, hetzij in het
Engels, dus dat zal ik niet helemaal overtypen.
Ooit heeft het Oeigoerse rijk zich uitgestrekt van de Kaspische Zee tot aan Mantsjoerije. Dat was echter meer dan een millennium geleden. Daarna is, en dat vond ik zelf interessant, vermenging opgetreden met Kaukasische volkeren die daar leefden, de Tocharen, dat heeft ertoe geleid dat ook vandaag de dag nog Oeigoeren met een heel ‘Europees’ uiterlijk te vinden zijn:
![]()
Gisteren op het journaal keek ik nog of er ook blonde Oeigoeren bij de protesten tegen de Chinese ambassade waren, maar dat viel me tegen.
Deze OP is weinig veelzeggend, dat moet ik toegeven, maar misschien dat er op Fok! wat meer kenners rondlopen die wat toelichting kunnen geven over de achtergrond van het conflict en typische Oeigoerse cultuur.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.