abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2009 @ 11:29:11 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70732954
Mijn kennismaking met de Oeigoeren moet zijn geweest toen ik ooit ‘een barbaar in China’ van Adriaan van Dis las. Misschien ook al wel eerder, als zijdelingse vermelding, en misschien heb ik zelfs ooit wel in een volkenkundig museum typische Oeigoerse zaken gezien, dat staat me niet helemaal meer bij.

Echter, sinds gisteren zijn ze weer volop in het nieuws, nu is dat meer iets voor NWS of POL om te bespreken, maar hoe het Oeigoerse volk daar is gekomen waar ze nu zitten, wat hun gebruiken, hun taal en geschiedenis zijn, dát lijkt me uitstekend om eens in C&H te discussiëren.

Ik neem aan dat iedereen Wikipedia wel kan lezen, hetzij in het Nederlands, hetzij in het Engels, dus dat zal ik niet helemaal overtypen.

Ooit heeft het Oeigoerse rijk zich uitgestrekt van de Kaspische Zee tot aan Mantsjoerije. Dat was echter meer dan een millennium geleden. Daarna is, en dat vond ik zelf interessant, vermenging opgetreden met Kaukasische volkeren die daar leefden, de Tocharen, dat heeft ertoe geleid dat ook vandaag de dag nog Oeigoeren met een heel ‘Europees’ uiterlijk te vinden zijn:

Gisteren op het journaal keek ik nog of er ook blonde Oeigoeren bij de protesten tegen de Chinese ambassade waren, maar dat viel me tegen.

Deze OP is weinig veelzeggend, dat moet ik toegeven, maar misschien dat er op Fok! wat meer kenners rondlopen die wat toelichting kunnen geven over de achtergrond van het conflict en typische Oeigoerse cultuur.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70734143
Ben ook geinteresseerd
edit: ik had hier een stuk over in een boek, ik ga zo even zoeken
edit 2: laat maar, er staat wel iets over oeigoeren en turkestan, maar niet waar jij naar op zoek bent

[ Bericht 22% gewijzigd door Bilmiyorem op 07-07-2009 12:56:47 ]
Ik ben een pure Turk.
pi_70738718
schaamteloze TVP.

Was laatst ook docu over de Oeigoeren op tv, kijken of ik em nog kan vinden
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_70783783
In welke mate zijn ze islamitisch? Is dit conflict religieus of eerder cultureel in het algemeen?
Terwijl er taalkundig nog een link is tussen Tibetaans en Mandarijns, lijken hun taal en het Mandarijns absoluut niets met elkaar te maken te hebben (is het niet zo dat tellen tot tien net hetzelfde is in het Oeigoers als in het Turks?)

De Oeigoeren zijn dan misschien nog de grootste groep (45%) in Xinjiang, in belangrijke steden zoals de hoofdstad Urumqi vormen de Hanchinezen vaak een absolute meerderheid (een situatie die vooral vroeger in Oost-Europa ook voorkwam)

Verder ken ik Xinjiang ook van Lop Nor, waar China nucleaire tests uitvoerde.
pi_70813169
Erg interessant, ik had een OP over de overeenkomsten tussen stammen als Mongolen en Turken. Vroeg me al af of deze Uyguren met Turken vermengd zijn.
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 14:31:54 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_70813228
De ONZ variant voor de minder serieuzen onder ons. Oeigoeren En ik lees mee hier [/tvp]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_70816092
Pas op: wellicht een relatief nietszeggende post
Ik heb één Oeigoer leren kennen, een aantal jaar terug, een vriendelijke islamitische man die de Ghijek prachtig bespeelde heb zelfs met hem mogen componeren, improviseren en optreden . Hij was de regio ontvlucht, en wat hij vertelde kwam over zoals het beeld dat wij van bv Tibet hebben, met het verschil in religie dan. En er was tot dit in het nieuws kwam gewoon niets bekend over de Oeigoeren, itt Tibet.
Zoals hij het vertelde: Oeigoeren voelen zich Oeigoeren en geen Chinezen, en willen daarom ook helemaal niet bij China horen.

Meer weet ik ook niet, maar vond het wel heel speciaal om deze meneer te spreken, en ik dacht ach een persoonlijke noot is ook wel relevant in zo'n topic
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
  donderdag 9 juli 2009 @ 17:07:11 #8
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_70818900
Kan iemand van Turkse afkomst mij vertellen hoe in Turkije de kwestie gevolgd wordt? Niemand de straat opgegaan?
  donderdag 9 juli 2009 @ 18:02:27 #9
262309 Herfsttij
relata refero
pi_70820961
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 14:20 schreef EricT het volgende:
Was laatst ook docu over de Oeigoeren op tv, kijken of ik em nog kan vinden
Vorig jaar is er zo'n docu van Paul Rosenmoller op de tv geweest, die staat op uitzending gemist.

http://player.omroep.nl/?aflID=7433275
pi_70823564
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/8141867.stm
Een artikel van de BBC over etnische diversiteit in China.

Ik heb al vaker de theorie van de Chinese communisten gehoord dat de Han-Chinezen de andere volkeren moeten "helpen" in hun ontwikkeling.
Het doet me eigenlijk een beetje denken aan de kwestie van de Koerden in Turkije. Het regime beweert dat ze die regio willen ontwikkelen, en doet dat dan vaak ook, maar meestal is de vraag: ten dienste van wie en ten koste van wie (er komen wel banen bij, maar is dat voor lokalen of inwijkelingen, er komen stuwdammen maar voor wie is de opgewekte stroom en welke dorpen komen onder water....)
Merk ook op dat de aanleiding een conflict was tussen Oeigoeren in het zuidoosten van China, ver van Xinjiang, net zoals er ook veel Koerden in Istanboel leven (dus het is waarschijnlijk wel zo dat ze wel degelijk ook kansen krijgen door bij dat land te horen)

Ik wil er graag meer over weten. Ik denk in elk geval dat beide partijen er wel echt van overtuigd kunnen zijn dat zij gelijk hebben.
pi_70834598
ja de oeiguren, wat kan je er over zeggen. Ik heb eens een docu gezien die onderzoek deed naar de mensen die in het verleden in dat gebied leefden. Ze kwamen echt van alles tegen. Mensen met rood haar en europese neus tot turken, chinezen en links met india.

NRC had vandaag ook een stukje over de protesten daar. Turkije vind de handelsrelaties met Turkije echter belangrijker.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 10:03:38 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_70839712
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:07 schreef AryaMehr het volgende:
Kan iemand van Turkse afkomst mij vertellen hoe in Turkije de kwestie gevolgd wordt? Niemand de straat opgegaan?
Vanochtend in de krant (Brabants Dagblad, vast ook andere regionale bladen) een artikel over de verhoudingen van Turkije met Oost - Turkestan (zoals de Oeigoeren zelf de provincie nog altijd noemen, uit deze naam blijkt ook al een sterkere band). In Turkije wordt het conflict scherp gevolgd en staan geregeld voorpagina-foto's van omgekomen mensen op voorpagina's. Ook is er een oproep tot boycot van Chinese producten en bevriezing van handelsrelaties. Over de politieke reactie stond er verder nog niet veel.

Helaas is het artikel (nog) niet terug te vinden op de site, maar het leeft dus wel degelijk in Turkije.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_70839746
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:07 schreef AryaMehr het volgende:
Veel discussie-talkshows aangewijd en wat uitspraken van politici (MHP, nationalistisch partij) geen optochten oid.
pi_70845753
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:29 schreef Iblis het volgende:
Mijn kennismaking met de Oeigoeren moet zijn geweest toen ik ooit ‘een barbaar in China’ van Adriaan van Dis las. Misschien ook al wel eerder, als zijdelingse vermelding, en misschien heb ik zelfs ooit wel in een volkenkundig museum typische Oeigoerse zaken gezien, dat staat me niet helemaal meer bij.

Echter, sinds gisteren zijn ze weer volop in het nieuws, nu is dat meer iets voor NWS of POL om te bespreken, maar hoe het Oeigoerse volk daar is gekomen waar ze nu zitten, wat hun gebruiken, hun taal en geschiedenis zijn, dát lijkt me uitstekend om eens in C&H te discussiëren.

Ik neem aan dat iedereen Wikipedia wel kan lezen, hetzij in het Nederlands, hetzij in het Engels, dus dat zal ik niet helemaal overtypen.

Ooit heeft het Oeigoerse rijk zich uitgestrekt van de Kaspische Zee tot aan Mantsjoerije. Dat was echter meer dan een millennium geleden. Daarna is, en dat vond ik zelf interessant, vermenging opgetreden met Kaukasische volkeren die daar leefden, de Tocharen, dat heeft ertoe geleid dat ook vandaag de dag nog Oeigoeren met een heel ‘Europees’ uiterlijk te vinden zijn:

[ afbeelding ]

Gisteren op het journaal keek ik nog of er ook blonde Oeigoeren bij de protesten tegen de Chinese ambassade waren, maar dat viel me tegen.

Deze OP is weinig veelzeggend, dat moet ik toegeven, maar misschien dat er op Fok! wat meer kenners rondlopen die wat toelichting kunnen geven over de achtergrond van het conflict en typische Oeigoerse cultuur.

Dat meisje lijkt wel een Hollandse/Scandinavische...Apart!
75 topics = FIN
pi_70914599
Net op TV een programma met Paul Roisemuller en deOeigoeren in China, best interessant.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_70918533
Artikel op BBC site over Oeigoeren in Guangdong, ver van Xinjiang
Slechts weinigen willen spreken. Zoals ik wel verwachtte, lijkt bij Han-Chinezen daar toch het idee te leven dat de Volksrepubliek de Oeigoeren helpt in hun ontwikkeling, en dat het dus in feite ondankbaar is.

Verder:
Turkse premier Erdogan spreekt over genocide in Xinjiang.
Dat is al wat beduidender dan een MHP-nationalist die zich eens roert.
Het artikel merkt wel op dat Turkije zelf ook met (Koerdisch) separatisme kampt en het dus niet kan maken om ook daadwerkelijk Oegoeirs separatisme te gaan steunen.
pi_71582669
Erdogan steunt Uygurse seperatisme niet, maar is tegen de onderdrukking van het Uygurse volk. Hij wil juist dat deze dezelfde rechten krijgen als han-chinezen.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 22:33:35 #18
97745 Thorical
finding a way
pi_71608518
Ik heb nog een Oeigoerse muts van geit, fluweel en een rand van het is roodbruin en is waarschijnlijk een staart van een vos of katachtige. En ik kan een stel Oeigoerse muzikanten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')