abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 juli 2009 @ 07:44:01 #1
180451 Volpez
Volpes pilum mutat, non mores!
pi_70728156
Hot Stone massage is een eeuwenoude behandeling waar verschillende vormen van bekend zijn. In Europa is het relatief nieuw, hoewel het eeuwen geleden al in Engeland werd gebruikt onder de term ‘Holdstones’. In Azië en India werden de stenen gebruikt als voorlopers van de acupunctuurnaalden. De Indianen in Amerika, maar ook de Japanners kennen al eeuwen lang hun eigen vorm van een Hot Stone behandeling. Gisteren was het dan tijd voor mij om kennis te maken met deze behandeling.

Ik wil beginnen te zeggen dat de ervaring die ik had niet de ervaring hoeft te zijn die een ander heeft. Mijn schoonmoeder, die dezelfde behandeling bij dezelfde behandelaar onderging, ervoer andere effecten dan ik.

De geschiedenis
De Hot Stone Massage werd in 1933 in de Verenigde Staten ‘herontdekt’ door Mary Nelson. Zij maakte bij haar La Stone-therapie gebruik van basaltstenen. Deze stenen zijn ontstaan door lava van vulkanen en hebben afgekoeld eeuwenlang in rivierbeddingen gelegen, waardoor ze mooi afgerond zijn.
Ook Caollanne Crichton werkte met stenen uit de zee en noemde haar massage ‘Healing Stone Massage’. Het verschil tussen beide massages op therapeutisch vlak, was dat de basaltstenen van Nelson met gewoon water warm gehouden konden worden en de stenen van Crichton met zout water warm gehouden werden.

Wat is het?
De Hot Stone Massage is een combinatie van een intuïtieve massage, thermotherapie en aromatherapie. Er wordt gewerkt vanuit de gedachtegang ‘Geest, Ziel en Lichaam zijn één’. De thermotherapie kan bestaan uit hete, warme en koude stenen: net waar er behoefte aan is. De massage werkt diep ontspannend en helend.

Mijn ervaring
Zoals ik al in de inleiding vertelde: mijn ervaring hoeft niet die van een ander te zijn. Niet iedereen hoeft de behandeling prettig te vinden of dezelfde effecten te ervaren als ik.

Eenmaal binnen bij Heidi, de behandelaar, legde ze me uit wat de behandeling in ging houden. Ik moest mijn kleding uittrekken, maar mocht mijn slip en beha aanhouden. Heidi zette een ontspannend muziekje op en zorgde ervoor dat ook de temperatuur in de kamer precies goed was. Toen ik eenmaal lag kreeg ik keurig een handdoek over mijn billen heen en er werd een handdoek op mijn rug gelegd. Heidi vertelde ondertussen wat ik kon verwachten en wat de Hot Stone Massage eigenlijk was. Ze vertelden van de Indianen die de hete stenen in het vuur legden en ’s avonds voor het slapen gaan pakte en in bed legde om heerlijk warm te blijven.

Ze begon met stenen op mijn rug en billen te leggen. Er lag een handdoek onder, zodat het niet meteen te warm werd en dat mijn rug rustig op kon warmen. De stenen waren ongeveer 50 graden Celcius. In de winter kon ze de stenen opwarmen tot 65 graden Celsius, maar omdat het al zo warm was buiten, leek 50 haar en betere temperatuur.

Mijn benen
Nadat ze de stenen op mijn billen, rug en nek had gelegd, ging hier weer een handdoek overheen om de warmte vast te houden. Ze dekte ook mijn linker been af en begon mijn rechter been met hete olie te masseren. Hoe lang dit precies heeft geduurd weet ik niet, maar ik schat 5 tot 10 minuten. Toen kwamen de stenen. Ze masseerde nogmaals 5 tot 10 minuten met de hete stenen en legde vervolgens een handdoek over mijn been. Nieuwe hete stenen kwamen op verschillende plaatsen op mijn been te liggen, ook op de onderkant van mijn blote voet. Dit vond ik persoonlijk te heet, zodat Heidi daar nog een handdoek tussen legde.
Hetzelfde deed zij met mijn andere been. Ondertussen raakte ik steeds meer ontspannen.

Mijn rug
Na mijn benen te hebben gemasseerd, was het tijd om mijn rug onder handen te nemen. Wederom begon ze met een massage van ongeveer 5 tot 10 minuten waarbij ze heel mijn rug en de zijkant van mijn lichaam masseerde met hete olie. Ook mijn nek werd hierbij niet overgeslagen.
Omdat ik enige last had van spanningshoofdpijn en daarvoor al bij de fysiotherapeut in behandeling was, was ze voorzichtig met mijn nek. Na de massage ging ze verder met de stenen. Ook bij mijn rug gebruikte ze twee keer een set stenen. De eerste set werd namelijk te koel.

Ze sloot de behandeling af door handdoeken op mijn nek en rug te leggen zodat ik niet te snel afkoelde. Daarna verwijderde ze de stenen van mijn benen en kon ik rustig omhoog komen. Ze vertelde me meteen dat ik rustig aan omhoog moest komen, omdat je wel wat duizelig kon zijn. Na een heerlijk koel glas water en een gezellig praatje te hebben gemaakt, kon ik weer huiswaarts keren. Ze vertelde me nog wel dat ik veel water moest drinken vandaag om de vrijgekomen afvalstoffen uit mijn lichaam te krijgen.

Conclusie
Een heerlijke behandeling, ook voor mensen die niet van de hitte van bijvoorbeeld de sauna houden. Ik ben absoluut geen saunaliefhebber, maar vond deze behandeling wel heel prettig.
Ik ben wel lang duizelig geweest (ik schrijf deze review 2 uur na de behandeling en ben nog duizelig). Ook lijk ik last te hebben van mijn hoofdpijn, hoewel het geen hoofdpijn is. Een raar gevoel.
Het water drinken gaat heel makkelijk, zeker omdat je het eerste uur na de behandeling best wel dorst hebt. Dit ervoer mijn schoonmoeder ook zo. Zij heeft echter minder last gehad van duizeligheid, maar zweette heel erg na de behandeling.

De behandeling is zeker aan te raden voor iemand die een keer wil ontspannen. Let wel op bij wie je gaat, want de prijzen verschillen behoorlijk! Deze behandeling kreeg ik cadeau van mijn schoonmoeder en kostte mij dus niets.

Algemeen oordeel: ****
Prijs/kwlaiteitverhouding: ****

Behandelaar: Heidi Merkx.

(bron: http://www.gezondheidsplein.nl/topic/2917/Hot-Stone-Massage.html en natuurlijk mijn eigen ervaring)
Zij die spreken weten niet, zij die weten spreken niet.
pi_70729435
Leuk om te lezen, je ziet vaak ook van die badjes met stenen erin bij de blokker voor 20 euro of iets.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zaterdag 25 juli 2009 @ 17:35:48 #3
263901 Little-Devil
Try before you judge me
pi_71319467
Ik heb een hotstone behandeling gehad en il ben waarschijnlijk als man zijnde meer van het intensievere werk.

Nadeel vind ik namelijk dat geroer in een bak met stenen omdat de stenen afkoelen en terug in de bak met water worden gelegd. Gevolg: oeps koude of lauwe steen op je rug. Humeur en gemoedstoestand is foetsie. Dus niet en nooit meer tenzij partner zo als bovenstaand bakje bij de blokker haalt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')