abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70725433
Durf bijna dit topic niet te openen want ik schaam me rot. Een lamp ophangen wil nu al niet lukken ... En dan te bedenken dat het hele huis nog verbouwd moet worden. Maar goed on topic:

Ik ben lampen aan het ophangen in ons nieuwbouwhuis. De centraaldozen zijn voorzien van een centraaldoosdeksel van het type: Attema 5011, centraaldoosdeksel rond met insteekklem.

Plaatje:

Zat eerst niet echt goed op te letten dus hop deksel eraf (na een halve kilo spuitwerk eraf gebikt te hebben) knip knip draadjes door, en een kroonsteentje gemonteerd voila lamp doet het.

Toen ik iets beter naar de deksel keek zag ik dat het blijkbaar mogelijk moet zijn om de draden van de fitting rechtsteeks op het kroonsteentje van de deksel te monteren. Had ik eerst niet gezien door een dikke laag spuitwerk.

Da's mooi dacht ik kunnen die plafondplaatjes blijven zitten. Echter je kan niet zien waar blauw of zwart zit dus ik neem aan dat het plafondplaatje toch even los gemaakt moet worden voor de kleurencheck? Of zit er een systeem in?

Tweede vraag is belangrijker. Ik krijg met geen mogelijkheid de draden van de fitting in het onderste gedeelte van het kroonsteentje. Bij de beschrijving lees ik: Snelle montage dankzij steekcontacten met veerklem. Maar ik krijg het niet voor elkaar om uit te vinden waar de draden van de fitting in moeten.

Nu viel mij wel op dat als je de draden die in de centraaldoos zitten iets verder stript je deze kan doorduwen (na schroefjes losdraaien) en dat er dan een prachtig oogje zichtbaar wordt. Moet ik daar dan de draden van de fitting in vrotten, oogje weer omhoogduwen (kan volgens mij niet omdat de draad dan beschadigen/klemmen maar goed) en schroefje weer vast draaien?

Ben aardig in aanzien gedaald bij de vrouw des huizes mag ik wel stellen
pi_70725665
maakt niet uit waar welk kontakt in gaat, of de stroom nu links of rechtsom door de lamp gaat ....

Mooiste is om de zwarte op de "L" aansluiting van de lamp te doen(immers schakeldraad) en de blauwe op de "N"aansluiting. Mocht je in je centraaldoos ook de mogelijkheid hebben om een geelgroene draad aan te sluiten, dan is het wel zaak om op te letten waar die in komt te zittten qua kontakten dan immers de "aarde"draad en daar staat nooit spanning op tekentje is een staafje met alsmaar kleiner wordende liggende streepjes erop

Succes !

edit:

over het aansluiten van de draden, vaak moet de aangestripte draad of middels een klemkontakt vastzetten(kleine schroevendraaier nodig) of met de kop van de zelfde schroevendraaier een palletje indrukken, dit maat ruimte voor de draad, als de draad eenmaal op zijn plaats zit , mag je hem weer loslaten
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_70725840
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 00:29 schreef WvB22 het volgende: Ik krijg met geen mogelijkheid de draden van de fitting in het onderste gedeelte van het kroonsteentje. Bij de beschrijving lees ik: Snelle montage dankzij steekcontacten met veerklem. Maar ik krijg het niet voor elkaar om uit te vinden waar de draden van de fitting in moeten.
Voor de duidelijkheid: De draden gaan dus in die ronde gaatjes die je op de foto ziet, niet in die vierkante. Ik ken deze specifieke klemmen niet, maar je moet of de massieve draden gewoon stevig de ronde gaatjes in duwen, of je moet even met een fittingschroevendraaier in het vierkantie gaatje van de klem een veertje iets wegduwen, dan het draad in het rondje gaatje, en vervolgens de schroevendraaier er uit halen.
pi_70725870
dit teken is overigens randaarde, alleen aan te sluiten als er een kontakt op de lamp voor zit:

pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_70725888
Mmm wist het idd niet zeker maar klinkt idd logisch. Stroom trekt zich natuurlijk niets aan van de kleur van het draadje en gaat toch wel rond in de lamp. Had ik kunnen bedenken maar ja van elektra heb ik echt weinig kaas gegeten. Nu nu nog uitvinden hoe ik die fitting draden in dat onderste gedeelte van dat kroonsteentje krijg. Echt vaag. Waarschijnlijk simpel als je het weet maar heb geen zin in verrassingen. Denk dat de buren niet blij zijn als ze hun verzekeringsagent moeten bellen dat ze kunnen uitkeren nadat ons blok is afgefikt.
pi_70725951
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 00:44 schreef _Jeffrey_ het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: De draden gaan dus in die ronde gaatjes die je op de foto ziet, niet in die vierkante. Ik ken deze specifieke klemmen niet, maar je moet of de massieve draden gewoon stevig de ronde gaatjes in duwen, of je moet even met een fittingschroevendraaier in het vierkantie gaatje van de klem een veertje iets wegduwen, dan het draad in het rondje gaatje, en vervolgens de schroevendraaier er uit halen.
Ja dat leek mij ook logisch echter in de ronde gaatjes die je ziet zijn de schroefjes. Lijkt me niet dat ze daar in moeten.
pi_70726006
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 00:45 schreef Cybersijp het volgende:
dit teken is overigens randaarde, alleen aan te sluiten als er een kontakt op de lamp voor zit:

[ afbeelding ]
Zijn nu nog gewoon een paar kluslampen, niks sjieks gewoon een fitting met 150 W lamp erin. Heb wel energie van Greenchoice
pi_70726450
Bij nader inzien moeten de draden waarschijnlijk toch in het vierkante gat... maar dat verhaal met het oogje wat er uit komt zetten komt mij niet bekend voor. Ik denk dat dat 'oogje' het veersysteem is... je moet de draad daar 'langs' duwen.

Misschien een close-up fototje van de klem (en het 'oogje')?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')