Y0N | maandag 6 juli 2009 @ 19:41 |
geachte dames en heren, Ik heb 2 weken geleden een bestelbus financiert, het kost ¤19500,- Een Mercedes Sprinter uit 2006 de laatste model...het heeft 141.000 gereden. Afgelopen donderdag kreeg ik een aanrijding op de kruispunt, door de klap is ie gaan stuiteren en zo de sloot in gevallen. De tegenpartij gaf geen voorrang en had haast, maar gelukkig kwamen wij beide zonder letsel van af Ik heb aan de monteur gevraagd, hoeveel de schade bedraagt. de schade is over de waarde van mijn bestelbus, dus total loss... Ik krijg voor mijn bestelbus dagwaarde ¤15.440,- terwijl ik die 2 weken geleden maar heb en ben er aan ongeveer ¤4500 te kort en bovendien kan ik voor dat prijs geen vergelijkbare bus krijgen. wat moet ik doen om die 4500 euro toch terug te krijgen? Ik heb WA+Casco compleet ten 2de: hoe koop ik mijn bus terug om te repareren? als die total loss wordt verklaart dan is die niet meer in mijn bezit. alvast bedankt Yon | |
morpheus_at_work | maandag 6 juli 2009 @ 19:43 |
quote:bij total loss kan je er voor kiezen het wrak zelf te verkopen of op te knappen. dat zal je wel allemaal te horen krijgen van het expertise bureau | |
Y0N | maandag 6 juli 2009 @ 19:54 |
ja maar als ik dagwaarde bedrag ontvangen heb dan is die bus niet meer van mij...wat moet ik dan doen om toch die weer te kopen? | |
RemcoDelft | maandag 6 juli 2009 @ 20:04 |
Wellicht je eigen verzekering er achteraan sturen om het verschil-bedrag er bij te krijgen? Of laat de dealer (die je graag nog een bus zal verkopen) bellen met de verzekering, dat-ie voor die prijs geen vergelijkbare bus kan leveren. | |
Marijkezwolle | maandag 6 juli 2009 @ 20:06 |
De prijs die jij ervoor betaald hebt is niet per definitie de daadwerkelijke dagwaarde. Voor hetzelfde geld heb je er gewoon teveel voor betaald. Ben je het niet eens met de expertise, dan kun je op eigen kosten een contra-expertise laten uitvoeren. En inderdaad, je kunt er voor kiezen het wrak niet te verkopen. Echter, je krijgt enkel de restwaarde uitgekeerd. De restwaarde is de dagwaarde minus de nog aanwezige waarde van het wrak (dus wat er nog geboden wordt voor jouw wrak, dat is iets wat de expert ook vaststelt). | |
rene90 | maandag 6 juli 2009 @ 20:41 |
Dat is wel zuur. Jij wordt aangereden (schuld van de tegenpartij), en je moet er uiteindelijk nog geld op toeleggen ook. | |
Marijkezwolle | maandag 6 juli 2009 @ 22:40 |
quote:Dat is zeker zuur. Het heeft te maken met de verzekeringswetgeving die stelt dat je schadeloos gesteld dient te worden van de werkelijk geleden schade. Dus de werkelijke dagwaarde geldt, en die kan helaas afwijken van de aankoopprijs doordat deze aankoopprijs hoger is... | |
klipper | maandag 6 juli 2009 @ 22:59 |
quote:Klopt als een bus ![]() In het verleden heb ik het echter ook meegemaakt dat mijn 4 weken oude auto totall loss gereden werd, mijn verzekeringsmaatschappij is er toen wel achteraan gegaan en heeft het voor mekaar gekregen dat ik gewoon de aanschafwaarde terug kreeg, en dat scheelde ook meer dan 4000 gulden toentertijd. (wel rechtsbijstand trouwens) | |
nachtdier3 | maandag 6 juli 2009 @ 23:08 |
Sowieso niet akkoord gaan met het eerste bedrag dat de verzekeraar biedt. Heb je al wat uitdraaitjes gemaakt van bijv. marktplaats of van dealers met soortgelijke bussen als de jouwe en de prijs die zij vragen? En, contra-expertise laten doen als ze moeilijk doen. Volgens mij is dat gratis, maar zeker ben ik er niet van eigenlijk. | |
Marijkezwolle | maandag 6 juli 2009 @ 23:12 |
quote:Ook prijzen op MP zeggen niets. Die vragen immers "wat de gek er voor geeft". Wil je sterk staan, dan moet je een contra-expertise laten verrichten. Dat kost vaak rond de 250 euro, afhankelijk van de expert. Deze kosten zijn in principe voor je eigen rekening tenzij je een heel coulante verzekeraar hebt ![]() | |
sanger | dinsdag 7 juli 2009 @ 08:11 |
Contra expertise inderdaad. En daarnaast volgende keer verzekeren tegen nieuwwaarde/occassionwaarde ![]() | |
Marijkezwolle | dinsdag 7 juli 2009 @ 11:31 |
quote:Voor een oudere auto krijg je nooit meer de nieuwprijs, ook al verzeker je hem compleet casco. Daar zijn standaard regelingen voor die opgenomen zijn in de voorwaarden. Over het algemeen krijg je de nieuwwaarde alleen terug wanneer de auto maximaal 1 jaar oud is, daarna geldt vaak een afschrijfregeling op basis van gereden km en daarna is het gewoon dagwaarde. Op zich oom logisch, aangezien het beginsel van een verzekering het schadeloosstellen van de werkelijk geleden schade is. ![]() | |
Quinn_Dexter | dinsdag 7 juli 2009 @ 11:50 |
Maar behoort de (verzekerings)dagwaarde in principe niet een reflectie van de vrije verkoopwaarde te zijn, zijnde de waarde die vergelijkbare objecten bij normale omstandigheden op basis van vraag en aanbod toegedacht krijgen ? | |
Marijkezwolle | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:06 |
Naar mijn weten is de dagwaarde objectief vast te stellen en staat dat los van het "wat de gek ervoor geeft"-principe. | |
sanger | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:12 |
quote:Daarom zeg ik ook nieuwwaarde/occassionwaarde. Bij Dealergarant kun je bv. een nieuwe auto drie jaar verzekeren tegen nieuwwaarde. Een occassion kun je twee jaar verzekeren tegen occassionwaarde (oftewel aankoopwaarde). | |
TheTraveller | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:13 |
Eigenlijk zouden ze voordat geld een vergelijkbare moeten zoeken of jij laat het toch repareren en de verzekering betaald het uiteindelijke volledige bedrag. | |
RemcoDelft | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:16 |
quote:Enig idee wat "total loss" betekent?! Repareren kost meer dan de restwaarde van het wrak, m.a.w. dat zullen ze nooit vergoeden. Daarentegen als je zelf handig bent (lees: automonteur) dan kan je wellicht zelf het wrak oplappen, dat is tenslotte wat opkopers doen. | |
TheTraveller | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:21 |
Ja dat begrijp ik wel. Wilde alleen aangeven dat de verzekering dus een veel te laag bedrag op tafel legde dat de TS nooit een vergelijkbaar auto kan kopen voor dat geld. Dagwaarde is te laag voor een reparatie, dag waarde is ook te laag voor een vergelijkbaar nieuwerhandse te kopen. Dus dan zou je bijna geneigd zijn om het op die manier aan te kaarten... | |
Marijkezwolle | dinsdag 7 juli 2009 @ 12:31 |
Als de verzekering echt te weinig als dagwaarde aanhoudt dan kan TS dat aantonen d.m.v. een contra-expertise. Anders wordt hij gewoon schadeloos gesteld op het door de expert vastgestelde bedrag. | |
BadderAapje | woensdag 8 juli 2009 @ 00:25 |
Ik kan uit ervaring vertellen dat sommige schade experts hier niet zo moeilijk over doen (de prijs) als jij kan aantonen dat jij hem op een zeer kort termijn hebt aangeschaft voor een duurdere prijs. Nu moet ik wel zeggen dat bij ons om een verschil van 500euro ging en niet 4500 euro. Ik wens je succes ![]() | |
lammegiraf | woensdag 8 juli 2009 @ 10:25 |
erg zuur voor je...ik vermoed dat de verzekeraar een standaard afschrijvingsregeling toepast. hier kun je niet zoveel tegen beginnnen. Wel zijn er polissen waar je de aanschafwaarde kunt verzekeren gedurende een aantal jaren. Dat is natuurlijk achteraf maar wellicht te overwegen bij een nieuwe verzekering. Is de expert ingeschakeld door tegenpartij of door je eigen verzekeraar. Zeker in geval van een verhaalbare schade heeft jouw maatschappij er toch geen belang bij een lage dagwaarde te stellen. Zolang je geen aanschafwaarde verzekerd hebt kost een total loss altijd geld...in dit geval is het verschil wel erg groot. |