abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2009 @ 18:47:38 #1
200017 QrisS
Chauvinist tot in de kist!
pi_70710400
Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar ik en een klasgenoot hadden vandaag een interessant gesprek over de geluidssnelheid.

Wij vroegen ons het volgende af:

Stel dat je met iets (bijvoorbeeld een F16) precies op de snelheid van het geluid vliegt (dus niet erboven, niet eronder maar precies hetzelfde). En je zou dan op bijvoorbeeld een toeter duwen (niet dat een F16 die heeft, maar stel het je voor).

Wat gebeurt er dan met het geluid dat uit die toeter komt (dus de geluidsgolven, die zelf met de snelheid met het geluid gaan.

- Hoor je hebt geluid niet omdat het geluid achter je blijft?
- Hoor je het geluid niet omdat jij al met de snelheid van het geluid vliegt, en dan ook nog eens het geluid zelf met de snelheid van het geluid zodat het geluid met mach2 gaat?
- Blijf je het geluid heel lang horen, omdat je constant midden in de geluidsgolven blijft vliegen (de geluidsgolven zwakken natuurlijk af door de ruimte waardoor het zich moet verplaatsen)

Of gebeurt er iets heel ergs waardoor er ineens Aliens op aarde landen en we allemaal afstevenen op een bijna zekere dood?

Ik hoor het graag zodat in het laatste geval, mocht een of andere malloot het gaan proberen, begin ik al te hamsteren
  maandag 6 juli 2009 @ 18:49:11 #2
70361 Fries
Niet die van de Mac!
pi_70710461
Een variatie op de met-de-snelheid-van-het-licht-gaan-en-je-lampen-aandoen-vraag...
Mmmmm... lekker, niet?
pi_70711232
quote:
Op maandag 6 juli 2009 18:49 schreef Fries het volgende:
Een variatie op de met-de-snelheid-van-het-licht-gaan-en-je-lampen-aandoen-vraag...
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_70711275
volgens mij gebeurt er helemaal niets. ervanuitgaande dat de toeter voorop het vliegtuig zit en jij achter de toeter in de cockpit. Je zal de toeter niet horen.

(mits de toeter uiteraard een geluidsbundel precies in de richting van de snelheid van het vliegtuig stuurt.)
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  dinsdag 7 juli 2009 @ 01:09:02 #5
200017 QrisS
Chauvinist tot in de kist!
pi_70726418
ja dat bedoel ik dus, kijk je kan zowiezo een toeter niet horen op een f16, maar stel dat je hem wel hoort, en dat alle snelheden precies hetzelfde liggen, en de toeter is naast je oor gemonteerd (of in ieder geval zodat je hem zou kunnen horen)

wat zou er dan gebeuren
pi_70726845
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 01:09 schreef QrisS het volgende:
ja dat bedoel ik dus, kijk je kan zowiezo een toeter niet horen op een f16, maar stel dat je hem wel hoort, en dat alle snelheden precies hetzelfde liggen, en de toeter is naast je oor gemonteerd (of in ieder geval zodat je hem zou kunnen horen)

wat zou er dan gebeuren
geluidssnelheid is geen constante zoals licht

Toeter in de cockpit zou je gewoon kunnen horen, aangenomen dat het een drukcabine ( piloten kunnen ook elkaar horen boven mach 1 ) het medium is de lucht in de cabine daar heerst normale druk dus heeft geluid geen probleem om daar doorheen te gaan

Als je precies met de geluidssnelheid zou vliegen en je ramt op een toeter dan past het geluid zich aan de geluidssnelheid in dat medium.

vergelijk het met in een cabrio staan en dan een tennisbal naar voren gooien, hij gaat een stukje maar daarna klapt ie in je gezicht omdat hij word afgeremd door de luchtweerstand zelfde met geluid.

er even vanuit gaande dat je precies met de snelheid en richting van het geluid reist hoor je het geluid niet omdat je ten opzichte van de geluidsgolf niet verplaatst en is er dus eigenlijk geen trilling(verandering van geluidsgolf)
pi_70733041
hm, ik ben het wel met je eens dat in de cabine de lucht stilstaat, dus bliepjes en toeters die in de cabine afgaan zullen zich met de gewone snelheid tov de piloot door het medium verplaatsen.

Maar volgens mij hopen geluidsgolven buiten het vliegtuig zich op als je precies op de geluidssnelheid blijft vliegen. Dat is toch het hele principe van een sonic boom?
pi_70830739
Als het vliegtuig met de snelheid van het geluid vliegt bouwt zich een drukgolf op voor en achter het vliegtuig, dit is te vergelijken met de boeg- en hekgolf van een schip.
Deze drukgolf verplaatst zich kegelvormig door de lucht, iemand op de grond hoort dan een dubbele sonic boom.
Bij het schip heb je dan een dubbele golf als je aan de waterkant staat.
De toeter heeft geen enkel effect boven het onvoorstelbare lawaai dat het vliegtuig maakt.
pi_70845405
En hierbij is de vraag dus beantwoord?
75 topics = FIN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')