abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70707881
Op 15 maart van het jaar 44 v.Chr. wordt de vergadering van de senaat gehouden in de curia van het Theater van Pompeius. De Curia Julia op het Forum was op dat moment buiten gebruik door een grote brand. Zodra Caesar binnenkomt, staan alle senatoren op als teken van respect. Enkele mannen gaan achter de stoel van Caesar staan terwijl de rest naar hem toeloopt. Cimber trekt met beide handen de mantel van Caesars rug waarbij Caesar uitroept: "vanwaar dit geweld", waarna Casca zijn dolk trekt en Caesar in de nek probeert te steken. Caesar kan zich echter nog net omdraaien, zodat hij alleen een ondiepe snee oploopt. Caesar steekt Casca echter met zijn griffel waarbij hij de arm van Casca doorboort. Geen van de senatoren en toeschouwers die dit zien durven iets te doen en allen deinzen geschrokken achteruit. Ze durven niet weg te rennen en ook niet te proberen Caesar te helpen. Vervolgens trekken alle samenzweerders hun wapens en duwen ze Caesar heen en weer terwijl ze hem met hun messen en zwaarden steek- en snijwonden toebrengen. Als Caesar onder zijn aanvallers het gezicht van Brutus ziet, zijn vriend die hij altijd door en door had vertrouwd, roept hij in het Latijn Et tu Brute, tu quoque fili mi? (Ook gij, Brutus, mijn zoon?). Sommige bronnen beweren dat Caesar deze beroemde woorden in het Grieks sprak : και συ τεκνον ; (kai su, teknon?). Dat kan vertaald worden met: ook jij, mijn kind? Hierna trekt hij zijn mantel over zijn hoofd en stort op de grond. De moordenaars rapen hem op en duwen hem tegen het standbeeld van zijn oude vijand Pompeius. Ze proberen hem zo vaak mogelijk te raken en lopen hierbij ook zelf verwondingen op. Uiteindelijk loopt Caesar 23 dolksteken op.
De historicus Jörg Meidenbauer verwijst het verhaal van de door Caesar uitgesproken zin voor zijn dood overigens naar het rijk der fabelen. Hij merkt op dat Suetonius en Cassius Dio expliciet melden dat Caesar stierf zonder een woord te zeggen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Caesar

Wat een laffe streek
friet saté
pi_70707992
Geschiedenis.........
pi_70708033
quote:
Op maandag 6 juli 2009 17:41 schreef Hobiedobie het volgende:
Geschiedenis.........
Tja, beter laat dan nooit. Toch?
friet saté
  maandag 6 juli 2009 @ 17:47:05 #4
261847 IshtarOptimel
Ganja in My Brain
pi_70708210
Meer drama! Meer!
"Tegen mensen die niets weten, valt niet te vechten." - Remco Campert
pi_70708296
Het was eigenlijk meer mijn bedoeling om er een discussie over te openen

Ik vind het toch echt vreselijk dat zoiets heeft kunnen gebeuren op zo'n gruwelijke manier.
friet saté
  maandag 6 juli 2009 @ 18:10:09 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70709134
Die Brutus heeft er niet van kunnen genieten hoor. 2 jaar later heeft-ie zichzelf van kant gemaakt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70709675
quote:
Op maandag 6 juli 2009 18:10 schreef Iblis het volgende:
Die Brutus heeft er niet van kunnen genieten hoor. 2 jaar later heeft-ie zichzelf van kant gemaakt.
Dat moet je niet verklappen
friet saté
pi_70709777
quote:
Op maandag 6 juli 2009 18:10 schreef Iblis het volgende:
En ik maar denken dat hij op latere leeftijd nog een rolletje speelde in Popeye

Je haat me toch niet vertellen dat dat een andere Brutus was wel?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_70721506
quote:
Op maandag 6 juli 2009 18:30 schreef vosss het volgende:
Je haat me toch niet vertellen dat dat een andere Brutus was wel?
Ehm...
Ik moet je iets vertellen
friet saté
pi_70721805
PLZ RT: ppl shouting ppl of rome wer free (ths is REAL!)
pi_70730288
Volgens mij zit je verkeerd in NWS
Probeer het eens in C&H

Moest wel grinniken om je OP
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_70801134
Ik wil hem!
pi_70805738
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 01:21 schreef IHVK het volgende:
Ik wil hem!
Beetje ruzie maken om mijn topics
friet saté
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: