abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70704182
Ik heb een idee over een product waarvan ik denk dat het wel eens serieus zou kunnen aanslaan in Nederland, vooral in sportstadions etc. Ik weet dat een idee/product wel heel erg goed moet zijn wil het succesvol worden, en dat de grote bedrijven hier dan meteen misbruik van willen maken, dus ik wil graag wat informatie over hoe dit aan te pakken.

Hoe pak je zoiets aan? Stel dat ik het idee heb van de stadiontoeter van Heineken tijdens het EK, hoe breng ik dit dan op de markt zonder dat het idee meteen gekaapt wordt door Heineken zelf? Allereerst patent aanvragen op het idee en een kleine oplage drukken om vervolgens via een website te verkopen? Of benader je bedrijven gewoon met je idee en hoop je dat ze met je in zee willen gaan?

Kortom, hoe werkt zoiets. Hoe tover je je idee om in een product waardoor de kans aanwezig is dat het aanslaat en het idee niet meteen wordt misbruikt door de grote bedrijven?

Zoveel mogelijk ideeën en suggesties graag, en reacties als 'Stop er maar mee, werkt niet' etc. lees ik overheen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jiveje op 06-07-2009 16:15:06 ]
  Forum Admin maandag 6 juli 2009 @ 16:08:55 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:09:32 #3
250967 nachtdier3
1...2...3....
pi_70704367
Heeft Heineken een EK?
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_70704575
ga op zoek naar regels van octrooirecht en patenten
pi_70704759
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
http://www.hetbesteideevan.nl/
En meteen maar 70% van de opbrengsten van je product afgeven.

Alhoewel je natuurlijk ook wel vrij veel hebt aan de reclame die je krijgt enzo, maar 70% blijft toch erg veel.
pi_70704894
Ik vraag me af of je octrooi zult krijgen op en toeter.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_70705339
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:22 schreef jeroen25 het volgende:
Ik vraag me af of je octrooi zult krijgen op en toeter.
octrooi is volgens mij voor een industrieel proces en patent voor een product
pi_70705557
patent aanvragen en zodra dat rond is naar bedrijven toestappen
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:33 schreef Uierzalf het volgende:

[..]

octrooi is volgens mij voor een industrieel proces en patent voor een product
octrooi/patent is in principe hetzelfde, namelijk een alleenrecht op een technische oplossing.
het verschil is dat patent een internationale term is (meen ik)

verder heb je nog modelrecht (op vormgeving, dus van toepassing op een toeter) en auteursrecht
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
  maandag 6 juli 2009 @ 16:48:03 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70705920
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:18 schreef vanOekelen het volgende:

[..]

En meteen maar 70% van de opbrengsten van je product afgeven.

Alhoewel je natuurlijk ook wel vrij veel hebt aan de reclame die je krijgt enzo, maar 70% blijft toch erg veel.
Aanzienlijk minder dan de platenbazen !
censuur :O
pi_70705974
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:38 schreef Maarten1 het volgende:
patent aanvragen en zodra dat rond is naar bedrijven toestappen
[..]

octrooi/patent is in principe hetzelfde, namelijk een alleenrecht op een technische oplossing.
het verschil is dat patent een internationale term is (meen ik)

verder heb je nog modelrecht (op vormgeving, dus van toepassing op een toeter) en auteursrecht
ja je hebt gelijk

Linkje over octrooien
pi_70715551
Een nieuw idee kun je het beste beschermen door middel van een octrooi (zoals hiervoor ook genoemd), voor alle informatie die je hiervoor nodig hebt kun je terecht bij het Octrooicentrum Nederland.

De kosten van een octrooi kunnen echter wel behoorlijk oplopen, hieronder even een opsomming zoals die ook op de site van het Octrooicentrum staat:
  • kosten aanvraag: tussen 200 en 900 euro;
  • kosten octrooigemachtigde (voor het opstellen van een octrooi): tussen 2.000 en 10.000 euro;
  • instandhoudingstaksen: rond de 20.000 euro;
  • handhavingskosten: tussen 20.000 en 70.000 euro bij het aanvechten van een inbreuk (komt overigens niet vaak voor).

Al met al kunnen de kosten van één octrooi dus oplopen tot boven de 100.000 euro, aan 'Het Beste Idee van Nederland' meedoen is dan nog niet eens zo'n gek idee!
  • pi_70732409
    quote:
    Op maandag 6 juli 2009 20:48 schreef Apollon het volgende:
    Een nieuw idee kun je het beste beschermen door middel van een octrooi (zoals hiervoor ook genoemd), voor alle informatie die je hiervoor nodig hebt kun je terecht bij het Octrooicentrum Nederland.

De kosten van een octrooi kunnen echter wel behoorlijk oplopen, hieronder even een opsomming zoals die ook op de site van het Octrooicentrum staat:
  • kosten aanvraag: tussen 200 en 900 euro;
  • kosten octrooigemachtigde (voor het opstellen van een octrooi): tussen 2.000 en 10.000 euro;
  • instandhoudingstaksen: rond de 20.000 euro;
  • handhavingskosten: tussen 20.000 en 70.000 euro bij het aanvechten van een inbreuk (komt overigens niet vaak voor).

Al met al kunnen de kosten van één octrooi dus oplopen tot boven de 100.000 euro, aan 'Het Beste Idee van Nederland' meedoen is dan nog niet eens zo'n gek idee!
  • en daarbij komt kijken dat je ook nog een octrooi voor ongeveer elk werelddeel moet aanvragen omdat de regels nogal verschillend zijn
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')