abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2009 @ 08:43:45 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70690123
quote:
Dossier dopingzaak snel openbaar
Van onze verslaggever Mark Misérus
Gepubliceerd op 06 juli 2009 07:43, bijgewerkt op 6 juli 2009 08:23

BRIGNOLES - De Nederlandse Dopingautoriteit is in afwachting van het strafdossier van de dopingzaak rond de Oostenrijkse bloedbank Humanplasma. Bij de zaak zouden tal van duursporters uit binnen- en buitenland, onder wie renners van de Rabobankploeg, zijn betrokken.

De Oostenrijkse sportminister Darabos besliste op 26 juni dat het omvangrijke dossier naar de verantwoordelijke dopinginstanties in het buitenland kan worden gestuurd. Herman Ram, directeur van de Dopingautoriteit, bevestigt dat zijn organisatie inzage krijgt in de stukken.

Ram rekent erop dat dit binnen een maand zal gebeuren. ‘We zijn bijzonder geïnteresseerd. Als het te lang op zich laat wachten, zal ik zelf actie ondernemen om het dossier in te kunnen zien.’

Tientallen atleten zouden tussen 2002 en 2006 illegale bloedtransfusies hebben ondergaan bij het Weense laboratorium Humanplasma. De (voormalige) Raborenners Mentsjov, Rasmussen, Boogerd en Thomas Dekker worden door serieuze Oostenrijkse media het vaakst genoemd als klanten.

De Rus Denis Mentsjov is kopman van de Raboploeg die zaterdag aan de Tour de France is begonnen. Drie weken geleden zou hij een verklaring hebben afgelegd bij de Oostenrijkse justitie over zijn betrokkenheid bij de zaak.

Ook andere Raborenners hebben getuigd in de zaak of gaan dat nog doen, zei Rabobanks advocaat Vilé eind mei in de Volkskrant.

De inhoud van het strafdossier is bij Ram onbekend, maar het bevat in elk geval belastende verklaringen die de Oostenrijkse renner Bernhard Kohl bij de politie heeft afgelegd. Kohl fietste in 2003 en 2004 in de opleidingsploeg van Rabobank.

De Dopingautoriteit zegt geïnteresseerd te zijn in aanwijzingen van mogelijke dopingovertredingen door Nederlandse sporters. Daartoe behoort onder meer het gebruik van prestatie bevorderende middelen. Ook het bezit van doping, het handelen erin en het toedienen ervan is illegaal.

Ram: ‘Als de dossiers bewijzen bevatten, gaan we tot vervolging over. Maar het kan ook dat we zaken op het spoor komen waarnaar we nader onderzoek laten doen, zoals extra dopingcontroles.’
Ik ken niet de reputatie van de Nederlandse Dopingautoriteit maar ik zie Erik Breukink steeds zenuwachtiger worden voor de camera's als het hierover gaat.

Hoe waarschijnlijk is het dat dit een heel grote zaak wordt? Weten 'de kenners' hier meer over? Het kán toch niet zo zijn dat het onderzoek alleen gestoeld is op de verklaringen van Kohl?

Kan de Rabobank straks nog normaal doorfietsen of zal het in de sportboeken gaan verdwijnen als de Radopebank?

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 06-07-2009 08:49:30 ]
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70690268
Who cares? het is een has been sport.

Er zijn maar 2 keuzes over.
Stop ermee of Legaliseer een select aantal "doping" middelen.
  maandag 6 juli 2009 @ 08:58:02 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70690303
WTF zijn Raborenners? Een soort drugscouriers?
censuur :O
pi_70690339
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
WTF zijn Raborenners? Een soort drugscouriers?
pi_70690344
Nu weten we ook waarom Menchov als een natte krant rijdt... ik zou ook minder goed slapen als dit boven mijn hoofd hing, zelfs als je onschuldig bent is het niet bevorderlijk voor de rpestaties
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_70690366
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:00 schreef vaarsuvius het volgende:
Nu weten we ook waarom Menchov als een natte krant rijdt... ik zou ook minder goed slapen als dit boven mijn hoofd hing, zelfs als je onschuldig bent is het niet bevorderlijk voor de rpestaties
Of hij is gestopt met gebruiken.
pi_70690755
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ken niet de reputatie van de Nederlandse Dopingautoriteit maar ik zie Erik Breukink steeds zenuwachtiger worden voor de camera's als het hierover gaat.

Hoe waarschijnlijk is het dat dit een heel grote zaak wordt? Weten 'de kenners' hier meer over? Het kán toch niet zo zijn dat het onderzoek alleen gestoeld is op de verklaringen van Kohl?

Kan de Rabobank straks nog normaal doorfietsen of zal het in de sportboeken gaan verdwijnen als de Radopebank?
Voor het geval Menchov zal het van de daadkracht van de Russische autoriteiten liggen, daar hebben de Nederlandse verder niets mee te maken. Als de geruchten over de Nederlandse klanten (Dekker, Weening, Posthuma?) kloppen zullen die wel in nauwe schoentjes zitten ja.

De kans dat dit een hele grote zaak wordt is groot ja, er werden vanaf het begin al grote namen genoemd. Deze zaak liep overigens al lang voordat Kohl gepakt werd. Maar het zal waarschijnlijk vooral een grote zaak buiten het wielrennen worden, het waren namelijk vooral veel Oostenrijkse en Duitse wintersporters die in eerste instantie genoemd werden, het aantal wielrenners dat volgens geruchten op de lijst zou staan is heel beperkt, en een deel zijn al gepakt of gestopt (Dekker, Rasmussen, Boogerd, Totschnig, Kohl).
pi_70690818
het zou eens tijd worden dat ze de oostenrijkse wintersporten eens gaan aanpakken . er zijn er natuurlijk al een aantal betrapt geweest in de afgelopen jaren maar er zullen er vast meer zijn.
  maandag 6 juli 2009 @ 09:32:35 #9
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70690886
Ik weet idd dat het al speelde en de geruchten er waren in januari 2008, dus nog voordat Kohl gepakt werd en uit de school ging klappen.

Maar wat ik dus af vraag is in hoeverre er 'bewijs' is naast de verklaringen van Kohl?

En hoe standvastig, slagkrachtig, effeciënt en kundig is de Nederlandse Dopingautoriteit?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70690893
Waarom constant een nieuw topic Klopkoek? Waarom niet gewoon in dat dopingtopic dat hier al voor is.
  maandag 6 juli 2009 @ 09:33:51 #11
102912 crv
Screwed up
pi_70690914
quote:
Op maandag 6 juli 2009 08:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Who cares? het is een has been sport.

Er zijn maar 2 keuzes over.
Stop ermee of Legaliseer een select aantal "doping" middelen.
Selectief toestaan helpt niet want dan is er nog steeds een lijn die overschreden kan/zal worden.
Keihard straffen en niet 2 jaar dat is het enige wat helpt en ook een signaal geeft aan nieuwe renners.
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  maandag 6 juli 2009 @ 09:36:12 #12
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70690970
Zolang de pakkans zeer klein is, en dat de pakkans klein is wordt van alle kanten bevestigd, zou het inderdaad logisch zijn om de straffen flink te verhogen.

Ik heb al eens gepleit voor gewoon het compleet afpakken van iemands palmares. Dat zal zeer doen.

Zo'n Heras heeft bijv. nog 3 van de 4 Vuelta-zeges over. Wie weet hoeveel hij daarvan ook met dope heeft behaald. Zal toch altijd in de sportboeken blijven staan en hij zal daarom een held blijven.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 6 juli 2009 @ 09:43:18 #13
204633 Fred2
Kritisch
pi_70691115
Als ze allemaal aan de doping zijn, dan maakt het toch ook niet meer uit?
So we just called him Fred too
  maandag 6 juli 2009 @ 09:45:54 #14
14505 OProg
A Life in Music
pi_70691173
Ik hoop als het toch gaat rollen op 2 dingen:
1) Gewoon bewijs en feiten, dus niet dat halve namen noemen, speculeren en noem maar op.
2) Niet alleen wielrennertjes pesten, zoals op de Fuenteslijst, maar ook gewoon de wintersporthelden en ander pluimage erbij pakken.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 6 juli 2009 @ 09:54:23 #15
102912 crv
Screwed up
pi_70691358
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
Zolang de pakkans zeer klein is, en dat de pakkans klein is wordt van alle kanten bevestigd, zou het inderdaad logisch zijn om de straffen flink te verhogen.

Ik heb al eens gepleit voor gewoon het compleet afpakken van iemands palmares. Dat zal zeer doen.

Zo'n Heras heeft bijv. nog 3 van de 4 Vuelta-zeges over. Wie weet hoeveel hij daarvan ook met dope heeft behaald. Zal toch altijd in de sportboeken blijven staan en hij zal daarom een held blijven.
Wel ik ben voorstander van voor het leven schorsen. Maar additioneel gelijk alle zeges afnemen vindt ik een uitstekend idee.
Wellicht ook een bijbehorende geldstraf wat weer ten goede komt voor onderzoek naar doping.
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
  maandag 6 juli 2009 @ 09:57:57 #16
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70691434
Voor het leven schorsen is dan weer extreem. Mensen, en dit zijn nog niet eens criminelen, verdienen een tweede kans. Slechts twee jaar schorsing is wel weer wat weinig denk ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 6 juli 2009 @ 10:06:29 #17
102912 crv
Screwed up
pi_70691657
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:57 schreef Klopkoek het volgende:
Voor het leven schorsen is dan weer extreem. Mensen, en dit zijn nog niet eens criminelen, verdienen een tweede kans. Slechts twee jaar schorsing is wel weer wat weinig denk ik.
Ja die 2e kans is dus alleen niet in het wielrennen maar gewoon weer terug de maatschappij in.
Wat is de normale straf voor fraude ?
pi_70691843
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:45 schreef OProg het volgende:
1) Gewoon bewijs en feiten, dus niet dat halve namen noemen, speculeren en noem maar op.
2) Niet alleen wielrennertjes pesten, zoals op de Fuenteslijst, maar ook gewoon de wintersporthelden en ander pluimage erbij pakken.
Dat dus. En als er Nederlanders bij betrokken zijn, dan zij het zo.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_70692228
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:32 schreef Klopkoek het volgende:
Ik weet idd dat het al speelde en de geruchten er waren in januari 2008, dus nog voordat Kohl gepakt werd en uit de school ging klappen.

Maar wat ik dus af vraag is in hoeverre er 'bewijs' is naast de verklaringen van Kohl?

En hoe standvastig, slagkrachtig, effeciënt en kundig is de Nederlandse Dopingautoriteit?
Geen idee, ik weet wel dat er een stuk of 100 getuigen gehoord zijn (waaronder de kroongetuigen Kohl en Lisa Hütthaler), en dat er een paar arrestaties verricht zijn (o.a. van Walter Mayer en Matschiner). De Oostenrijkers nemen de zaak dus heel serieus, een kans op een tweede Fuentes (wat namen lekken naar buiten, maar ze zijn bang om echt actie te ondernemen) lijkt me klein. Hoeveel hard bewijs er is weet niemand op dit moment.
  maandag 6 juli 2009 @ 10:42:21 #20
64381 Achterhoekers_eerst
Als u alles op een rijtje hebt
pi_70692593
quote:
Op maandag 6 juli 2009 09:45 schreef OProg het volgende:
Nee, ze doen het net als bij het schaatsen. De bonden nemen contact op met de sporters en zeggen dan tegen hen; als je je nu terugtrekt dan zorgen wij dat het niet openbaar wordt, over schorsen wordt al helemaal niet gesproken.

Alleen de wielrenners worden aan de schandpaal geslagen, de overige sporters worden in de doofpot gestopt.
....hoedt u voor het domino-effect ! !
pi_70693655
quote:
Op maandag 6 juli 2009 10:42 schreef Achterhoekers_eerst het volgende:

[..]
Alleen de wielrenners worden aan de schandpaal geslagen, de overige sporters worden in de doofpot gestopt.
Eens
pi_70693742
Als dit waar is dan is dit het laatste jaar Rabobank....
Zonde....
U MAD?
pi_70693843
De manier hoe Smeets het gisteren bracht vond ik wel veelzeggend, hij weet ongetwijfeld meer

Ben bang dat het geen leuke tour voor Rabo gaat worden.
Respect to the man in the icecream van !!!!
pi_70693859
De Rabobank gaat zeker de stekker eruit trekken als dit balletje verder gaat rollen, teveel imagoschade voor deze MVO-bank
  maandag 6 juli 2009 @ 11:27:37 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70694005
quote:
Op maandag 6 juli 2009 11:23 schreef Shoombak het volgende:
De Rabobank gaat zeker de stekker eruit trekken als dit balletje verder gaat rollen, teveel imagoschade voor deze MVO-bank
In de top van de Rabobank is er ook een andere, frissere man gekomen. Die Heemskerk had toch wat boter op zijn hoofd zeg.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')