Foto's maken is lastig, ik kan daar namelijk nergens stoppen. Ook zal het water morgen wel 'verdwenen' zijn maar ik geloof niet dat ik de enige ben die hier last van heeft gehad. Acher mij reed ook een auto maar dit was zo'n SUV geval, die zal er wellicht minder last van hebben gehad.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Soms wel. Ligt eraan of er extreme weersomstandigheden zijn geweest, waarop de afwatering niet berekend hoeft te zijn. Maar de wegbeheerder is wel aansprakelijk voor dat soort zaken. Ik zou wel foto's maken van de situatie ter plaatse.
Ik vermoed: Kansloos, twee redenen.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:51 schreef leolinedance het volgende:
Ik kon geen kant meer op. Een mogelijkheid om te keren was er niet, je kunt niet de andere kant op en ook niet van de weg af. Er reden ook auto's achter mij en rechts is alleen een busbaan. Bovendien gebeurde het allemaal in een flits want dit verwacht je dus écht niet. Dus reed ik er maar doorheen.
Ik hoorde van een man op de parkeerplaats dat er een probleem is met de afwatering enzo daar, hoe het precies zit weet ik niet. Wat ik wél weet is dat het helemaal niet extreem geregend heeft in Arnhem en omstreken vandaag. Normaal staat daar ook nooit zo veel water. Het lijkt mij dan dus ook een fout van de gemeente, achterstallig onderhoud of een verstopping of iets in die richting, waardoor het ondergelopen is.
De vraag: Kan ik de gemeente aansprakelijk stellen voor de schade aan mijn auto? Maar ik een reële kans?
Dan vrees ik met grote vreze voor je, hoor. Of je moet getuigen hebben. Anders kan iedereen wel bij de gemeente aankomen met verhalen over schade.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Foto's maken is lastig, ik kan daar namelijk nergens stoppen. Ook zal het water morgen wel 'verdwenen' zijn maar ik geloof niet dat ik de enige ben die hier last van heeft gehad. Acher mij reed ook een auto maar dit was zo'n SUV geval, die zal er wellicht minder last van hebben gehad.
Is dat zo ja?quote:Op zondag 5 juli 2009 22:58 schreef Scorpie het volgende:
Volgens mij is daar een soort schadefonds voor toch?
Nee.quote:
Mijn vriendin zat bij me in de auto (en was bang!quote:Op zondag 5 juli 2009 22:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan vrees ik met grote vreze voor je, hoor. Of je moet getuigen hebben. Anders kan iedereen wel bij de gemeente aankomen met verhalen over schade.
Sorry, die is belanghebbende. Geen onafhankelijke getuige.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:59 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Mijn vriendin zat bij me in de auto (en was bang!).
Waarom gaat het hier in Rotterdam niet eens een keertje lekker regenen. Ik blijf de tuin maar sproeien elke avond omdat er geen regen wil vallenquote:Op zondag 5 juli 2009 22:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
..........
Ten tweede heeft het wel hard geregend vanavond. Ontzettend hard zelfs. De gemeente moet zorgen voor afwatering, inderdaad. Maar niet voor de meest extreme omstandigheden. Mogelijk kwam jij er net op het verkeerde moment langs.
Als die plas er morgen nog precies zo bij ligt is er idd een probleem met de afwatering.
Maar als er 2 minuten na een zeldzaam heftige regenbui water op de weg blijkt te liggen - onder een viaduct waar de weg door een kuil gaat (!!!) - dan mag je toch wel zeggen dat jij daar rekening mee had mogen houden.
Dan speelt ze maar voor een keer dat ze mijn vriendin niet is hoor...als het zo moet. Als ik recht heb op een schadevergoeding moet ik die gewoon krijgen. Als dit als mijn eigen fout wordt gezien of gewoon als een risico dat bij autorijden hoort accepteer ik dat ook.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Sorry, die is belanghebbende. Geen onafhankelijke getuige.
Ik kon niet ver vooruit kijken daar. Je kon de plas pas vlak van tevoren zien.quote:Op zondag 5 juli 2009 22:59 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik vermoed: Kansloos, twee redenen.
Ten eerste heeft niemand je verplicht om door te rijden. Dat deed je zelf. Niemand van de andere bestuurders stapte uit met een honkbalknuppel. Het was jouw keuze. Dat het in een flits gebeurde zegt iets over hoever je vooruit keek. Je hebt zelf de verantwoordelijkheid en de verplichting om te kunnen stoppen als er iets op de weg ligt.
Ten tweede heeft het wel hard geregend vanavond. Ontzettend hard zelfs. De gemeente moet zorgen voor afwatering, inderdaad. Maar niet voor de meest extreme omstandigheden. Mogelijk kwam jij er net op het verkeerde moment langs.
Als die plas er morgen nog precies zo bij ligt is er idd een probleem met de afwatering.
Maar als er 2 minuten na een zeldzaam heftige regenbui water op de weg blijkt te liggen - onder een viaduct waar de weg door een kuil gaat (!!!) - dan mag je toch wel zeggen dat jij daar rekening mee had mogen houden.
Ja, dan moet ik er weer doorheen...(je kunt er niet draaien zoals ik al in de OP had vermeld.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:06 schreef Ludacriss het volgende:
Ik zou het antwoord niet weten maar als je nu snel nog foto's de brug en plaswater (en dergelijke) heb je in ieder geval al wat bewijsmateriaal.
Is er geen optie om voor de plas je auto ergens neer te zetten aand e kant van de weg desnoods en een stukje te lopen? Ik denk dat bewijs wel nodig is...quote:Op zondag 5 juli 2009 23:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja, dan moet ik er weer doorheen...(je kunt er niet draaien zoals ik al in de OP had vermeld.
Volgens mij kun je daar niet langs de weg lopen (maar ik kan me vergissen). Ook is het nu donker en moet ik morgen om 7 uur vertrekken naar mijn werk. En dat ligt totaal niet op de route.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:19 schreef alors het volgende:
[..]
Is er geen optie om voor de plas je auto ergens neer te zetten aand e kant van de weg desnoods en een stukje te lopen? Ik denk dat bewijs wel nodig is...
Sorry maar in deze redenering gaat de gemeente niet met je mee.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:13 schreef leolinedance het volgende:
Ik kon niet ver vooruit kijken daar. Je kon de plas pas vlak van tevoren zien.
De autosnelweg is zo ingedeeld dat je overzicht en geen kruisend verkeer hebt. Dat maakt dat je 120 kunt rijden. Als er iemand vol op de rem gaat staan en jij klapt er achterop . . . is de redenering dat jij (ja JIJ) voldoende afstand had moeten houden om op tijd te kunnen reageren.quote:"De verantwoordelijkheid en de verplichting om te kunnen stoppen als er iets op de weg ligt" gaat niet altijd op. Je gaat op de snelweg ook niet opeens bovenop de rem staan. Vaak gaan die dingen zo snel dat het al gebeurd is zodra je het in je opgenomen hebt.
De gemeente gooit het daar inderdaad op.quote:Ook kun je van een plas heel moeilijk inschatten hoe diep deze is. Je kunt het er natuurlijk wel op gooien als gemeente, wat jij zegt, maar echt realistisch is het niet.
De regen was er om een uur of 19:00, 19:30. Zoals je het beschrijft had het water al wel weg mogen zijn; al geldt natuurlijk wel dat die kuil wel heel veel water te verwerken krijgt.quote:Wat betreft de regen, ik ben de twee uur voordat ik daar ging rijden in Arnhem geweest en het heeft helemaal niet hard geregend. [...]. Dat er zelfs dán nog zo'n diepe plas staan kan nooit de bedoeling zijn.
kilometer of 30 / uur denk ik. Door de hectiek niet op gelet.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Sorry maar in deze redenering gaat de gemeente niet met je mee.
Je moet rekening houden met bochten en beperkt zicht. Als daar een auto met pech had gestaan was er ook van jou geëist dat je zó had gereden dat je op tijd had kunnen stoppen.
[..]
De autosnelweg is zo ingedeeld dat je overzicht en geen kruisend verkeer hebt. Dat maakt dat je 120 kunt rijden. Als er iemand vol op de rem gaat staan en jij klapt er achterop . . . is de redenering dat jij (ja JIJ) voldoende afstand had moeten houden om op tijd te kunnen reageren.
[..]
De gemeente gooit het daar inderdaad op.
De redenering is heel simpel: Als de dingen zo snel gaan dat je ze niet in je op kunt nemen ... had je langzamer moeten rijden.
Jij noemt het niet realistisch... ik noem het eigen verantwoordelijkheid.
[..]
De regen was er om een uur of 19:00, 19:30. Zoals je het beschrijft had het water al wel weg mogen zijn; al geldt natuurlijk wel dat die kuil wel heel veel water te verwerken krijgt.
Ik vermoed dat de gemeente 'overmacht' en 'eigen verantwoordelijkheid' zal roepen. Dat is hartstikke moeilijk om doorheen te prikken.
Hoe hard reed je eigenlijk, toen je die plas in ging?
De schade is niet aantoonaar door die bewuste plas water gekomen. Zichtbaarheid is geen argument. Zoals hierboven al vermeld, dat is eigen verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:21 schreef leolinedance het volgende:
Maar kansloos of maak ik wel een kans? Zal ik de tijd en moeite nemen om het te gaan verhalen?
Feiten:
- Ik heb geen foto's. Kan de schade aan de auto natuurlijk wel aantonen.
- Geen foto's meer kunnen maken omdat ik er dan weer doorheen moet rijden.
- Man gesproken die het over afwateringsproblemen had.
- Plas totaal niet zichtbaar, pas vanaf 20 meter voordat je in de plas rijdt.
- 2 - 2,5 uur voordat ik daar reed was het weer in Arnhem best prima, zeker geen extreme neerslag.
- Laatste half uur was het helemaal droog.
Klein kansberekeningetje van mij zegt dat ik niet heel veel kans heb, 30% ongeveer
Als ik vragen mag, waar baseer je op? Eerdere ervaringen met dit soort zaken, of werk je bij een gemeente en heb je via je werk temaken met dit soort zaken? Of anders?quote:Op zondag 5 juli 2009 23:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Sorry maar in deze redenering gaat de gemeente niet met je mee.
Je moet rekening houden met bochten en beperkt zicht. Als daar een auto met pech had gestaan was er ook van jou geëist dat je zó had gereden dat je op tijd had kunnen stoppen.
[..]
De autosnelweg is zo ingedeeld dat je overzicht en geen kruisend verkeer hebt. Dat maakt dat je 120 kunt rijden. Als er iemand vol op de rem gaat staan en jij klapt er achterop . . . is de redenering dat jij (ja JIJ) voldoende afstand had moeten houden om op tijd te kunnen reageren.
[..]
De gemeente gooit het daar inderdaad op.
De redenering is heel simpel: Als de dingen zo snel gaan dat je ze niet in je op kunt nemen ... had je langzamer moeten rijden.
Sorry, maar in feite zeg je hier 'ik reed te hard om te kunnen stoppen'. Ja toch?
Jij zegt 'niet realistisch'... ik zeg eigen verantwoordelijkheid.
[..]
De regen was er om een uur of 19:00, 19:30. Zoals je het beschrijft had het water al wel weg mogen zijn; al geldt natuurlijk wel dat die kuil wel heel veel water te verwerken krijgt.
Ik vermoed dat de gemeente 'overmacht' en 'eigen verantwoordelijkheid' zal roepen. Dat is hartstikke moeilijk om doorheen te prikken.
Hoe hard reed je eigenlijk, toen je die plas in ging?
Eigenlijk maakt het niet uit hoeveel km/u je hebt gereden. Als je geen kans had om op tijd te stoppen, dan reed je te snel. Zo simpel is het. Nu was het een plas water, de volgende keer is het een stilstaande auto, of wat dacht je van een kind dat de weg oversteekt? Jij dient je aan te passen aan de omstandigheden.quote:Op zondag 5 juli 2009 23:39 schreef leolinedance het volgende:
[..]
kilometer of 30 / uur denk ik. Door de hectiek niet op gelet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |