abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70660965
quote:
Na DSB en Postbank heeft nu ook een dochterbedrijf van Afab een boete gekregen voor het onvoldoende zorgvuldig omgaan met de belangen van cliënten.

Afab-dochter O&B uit Rotterdam verkocht risicovolle beleggingspolissen zonder te onderzoeken of de klanten verstand van beleggen hebben. In een gisteren gepubliceerde beschikking spreekt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) van een 'ernstige overtreding'. De boete bedraagt euro 6000.

DSB

Afgelopen week kreeg DSB al een boete omdat het te ruime interne normen hanteerde voor tophypotheken. Ook ING-dochter Postbank kreeg eerder dit jaar een boete voor onzorgvuldigheid bij hypotheekadviezen. Daar betrof het de boeterente bij oversluiten.

Bij de Afab-dochter gaat het om beleggingsverzekeringen die gelijktijdig werden verkocht bij een consumptief krediet. Volgens de AFM heeft O&B onvoldoende informatie ingewonnen bij klanten.

'Weinig tot geen' informatie

Financiële dienstverleners zijn verplicht om bij verkoop van beleggingsproducten 'verdergaande informatie over de kennis en ervaring van de cliënt in te winnen dan bij eenvoudiger producten'. Maar O&B had 'weinig tot geen' informatie ingewonnen, aldus de AFM.

Bestuursvoorzitter Maasbert Schouten van Afab Holding wil geen commentaar geven.

De beschikking dateert van 15 april, maar is gisteren pas gepubliceerd. De vertraging suggereert dat Afab geprobeerd heeft publicatie tegen te houden, al willen partijen daarover niets kwijt. Ook DSB wilde publicatie tegengaan.
http://www.fd.nl/artikel/11900549/afm-deelt-boete-afab-dochter
  zondag 5 juli 2009 @ 10:53:31 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70661431
Die boetes van enkele duizenden euro's staan toch in geen verhouding tot de tientallen miljarden belastinggeld die naar die sector gaan?!
M.a.w.: wanbeleid werkt!
censuur :O
pi_70661475
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Die boetes van enkele duizenden euro's staan toch in geen verhouding tot de tientallen miljarden belastinggeld die naar die sector gaan?!
M.a.w.: wanbeleid werkt!
Niet zozeer de boete zelf maar wel het openbaar maken van de boete moet zorgen voor de "schaamte" bij zo'n bedrijf.

DSB gaf eerder al aan bang te zijn om grote naamschade te ondervinden door hun boete.
Al vroeg ik me bij DSB af of het uberhaupt nog mogelijk was die schade te vergroten.

Maar ik had liever gezien dat de bedrijven een dwangsom opgelegd kregen om hun klanten uit de shit te helpen.
Dat zal echter wel via de rechter moeten lopen en met een krantenartikel in de hand over de boete die ze gekregen hebben, sta je in de rechtzaal toch iets sterker.
pi_70661534
Toch vreemd dat dat van DSB erg breed word uitgemeten en dit eigenlijk maar een klein artikeltje is
pi_70661613
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar ik had liever gezien dat de bedrijven een dwangsom opgelegd kregen om hun klanten uit de shit te helpen.
Waar ze zichzelf ingeholpen hebben door boven hun stand te leven en zelfs na het samenvoegen van al hun leningen rustig weer een lening te nemen.

"Das habe nwir niet gewusst" schiet dan door mijn hoofd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2009 11:05:45 ]
pi_70661616
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet zozeer de boete zelf maar wel het openbaar maken van de boete moet zorgen voor de "schaamte" bij zo'n bedrijf.

DSB gaf eerder al aan bang te zijn om grote naamschade te ondervinden door hun boete.
Al vroeg ik me bij DSB af of het uberhaupt nog mogelijk was die schade te vergroten.

Dat zal echter wel via de rechter moeten lopen en met een krantenartikel in de hand over de boete die ze gekregen hebben, sta je in de rechtzaal toch iets sterker.
Waarom zou die dwangsom moeten? Zijn mensen dat helemaal niet verplicht om hun verstandelijk vermogen te gebruiken?

Tekenen voor iets waar beleggingspolis op staat en dan achteraf gaan janken dat je wat centjes verloren hebt en niet het voorberekende prognoserendement van 8% hebt betaald.... Ik vind het maar erg zielig en een typisch geval van eigen schuld, dikke bult.
pi_70661636
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waarom zou die dwangsom moeten? Zijn mensen dat helemaal niet verplicht om hun verstandelijk vermogen te gebruiken?

Tekenen voor iets waar beleggingspolis op staat en dan achteraf gaan janken dat je wat centjes verloren hebt en niet het voorberekende prognoserendement van 8% hebt betaald.... Ik vind het maar erg zielig en een typisch geval van eigen schuld, dikke bult.
Dat dus, maar dan moet je eens kijken op het forum van dsbramp.nl. Daar komen al die huilies bij elkaar en dulden geen kritiek. Het is geenzins hun schuld en allemaal de schuld van een bank.
pi_70661784
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Aan dit soort gevallen zitten 2 kanten.
Je hoeft nu eenmaal geen IQ van 134 te hebben om in Nederland een huis te mogen kopen.
En dat is maar goed ook, anders maakte ik ook geen kans op een koophuis.

Als jou verteld wordt door een geldverstrekker dat iets prima mogelijk is en dat je netto maandlasten X euro worden en dat er alleen nog wat premie voor een verzekering bijkomt en niet eens dat beleggen ook nog risico's met zich meebrengt, dan zou je kunnen denken "Dit is Nederland, het is goed geregeld dus het zal wel goed zijn".
Natuurlijk kom je dan bedrogen uit als je netto maandlasten ineens 50% hoger uitvallen.

Jij en ik stellen dan "eigen schuld, dikke bult" maar er is natuurlijk nog een 2e partij; de hypotheekverstrekker; die ook op zijn vingers had kunnen natellen dat het mis zou gaan.
pi_70661840
Een hypotheek teken je bij de notaris. Daar word altijd aangemerkt voor welk bedrag je daar aan de slag gaat. En dat je maandlasten hoger uitvallen is een keuze van jezelf geweest. Immers variabele rente. VA-RI-A-BEL
pi_70662058
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:01 schreef TheFrankey het volgende:
Toch vreemd dat dat van DSB erg breed word uitgemeten en dit eigenlijk maar een klein artikeltje is
DSB is ook wel iets groter (met meer naamsbekendheid) .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_70664500
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:30 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

DSB is ook wel iets groter (met meer naamsbekendheid) .
Nee DSB is net iets gehater. Ik denk ook dat dit soort berichtgevingen gestimuleerd worden door andere banken. Concurentie is moordend toch.

Ik ben gebeld in december door de rabobank met de mededeling: " Wist u dat wij de enige echt veilige bank in Nederland zijn?"

Noo doe ik al mijn zaken al via de Rabo, maar vond het toch hufterig hoor.
pi_70679956
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Aan dit soort gevallen zitten 2 kanten.
Je hoeft nu eenmaal geen IQ van 134 te hebben om in Nederland een huis te mogen kopen.
En dat is maar goed ook, anders maakte ik ook geen kans op een koophuis.

Als jou verteld wordt door een geldverstrekker dat iets prima mogelijk is en dat je netto maandlasten X euro worden en dat er alleen nog wat premie voor een verzekering bijkomt en niet eens dat beleggen ook nog risico's met zich meebrengt, dan zou je kunnen denken "Dit is Nederland, het is goed geregeld dus het zal wel goed zijn".
Natuurlijk kom je dan bedrogen uit als je netto maandlasten ineens 50% hoger uitvallen.

Jij en ik stellen dan "eigen schuld, dikke bult" maar er is natuurlijk nog een 2e partij; de hypotheekverstrekker; die ook op zijn vingers had kunnen natellen dat het mis zou gaan.
Het zou hetzelfde zijn als ik besluit om in Nederland geen brandverzekering af te sluiten, met de gedachte "Dit is Nederland, het is goed geregeld en dus zal het wel goed zijn". Vervolgens fikt mijn huis af en eis ik een schadevergoeding. Zo werkt het niet natuurlijk.

Als je je gezonde verstand gebruikt en leest, dan weet je dat beleggen een risico inhoudt en dat die 1,9% slechts een loktarief is wat na bijvoorbeeld een jaar wordt aangepast aan het reguliere markttarief.

Daar heb je geen IQ van 134 voor nodig. Mensen die dit niet begrijpen zouden overigens onder bewind gesteld moeten worden. Die mensen zijn zwakzinnig en niet in capabel om hun handelingsbevoegdheid op een normale wijze uit te oefenen.
pi_70713486
quote:
Op zondag 5 juli 2009 20:58 schreef Halcon het volgende:

[..]

Het zou hetzelfde zijn als ik besluit om in Nederland geen brandverzekering af te sluiten, met de gedachte "Dit is Nederland, het is goed geregeld en dus zal het wel goed zijn". Vervolgens fikt mijn huis af en eis ik een schadevergoeding. Zo werkt het niet natuurlijk.

Daar heb je geen IQ van 134 voor nodig. Mensen die dit niet begrijpen zouden overigens onder bewind gesteld moeten worden. Die mensen zijn zwakzinnig en niet in capabel om hun handelingsbevoegdheid op een normale wijze uit te oefenen.
Voorzover mij bijstaat heb ik moeten "tekenen" dat ik goed begrepen heb en tevreden was over de diensten van de partijen bij wie ik me heb laten informeren toen ik een hypotheek ging afsluiten. Daar zat ook het 1 en ander bij over risico's en dergelijke. Ook is er uitgebreid ingegaan op de "risicoprofielen" van de verschillende hypotheekprodukten. Natuurlijk kun je je laten overrompelen, maar je bent er nog altijd zelf bij.

Mensen die een te laag IQ hebben zullen trouwens meestal niet genoeg geld binnenhalen om voor een serieuze lening in aanmerking te komen lijkt me.
pi_70763002
ik vind wel dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben met het in bescherming nemen van sommige mensen tegen zichzelf, dus een goede zaak.
pi_70792843
quote:
Op maandag 6 juli 2009 20:00 schreef drexciya het volgende:

[..]

Voorzover mij bijstaat heb ik moeten "tekenen" dat ik goed begrepen heb en tevreden was over de diensten van de partijen bij wie ik me heb laten informeren toen ik een hypotheek ging afsluiten. Daar zat ook het 1 en ander bij over risico's en dergelijke. Ook is er uitgebreid ingegaan op de "risicoprofielen" van de verschillende hypotheekprodukten. Natuurlijk kun je je laten overrompelen, maar je bent er nog altijd zelf bij.

Mensen die een te laag IQ hebben zullen trouwens meestal niet genoeg geld binnenhalen om voor een serieuze lening in aanmerking te komen lijkt me.
Iemand met een laag IQ die goed kan timmeren kan best wel een lening versieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')