Dus... de studiekosten voor 2008 moet ik onder het kopje "studiekosten" vermelden (dit kopje staat los van persoongebonden aftrek) en de resterende studiekosten (vanaf 2001) onder persoonsgebonden aftrek?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 20:27 schreef ManAtWork het volgende:
Studiekosten vallen onder de persoonsgebonden aftrek.
De persoonsgebonden aftrek is dus een verzamelnaam van diverse aftrekposten.
Maar vanwaar het invluveld: "Restant persoonsgebonden aftrek over voorgaande jaren (vanaf 2001)"?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 21:06 schreef ManAtWork het volgende:
Nee, de studiekosten van voor 2008 moet je vermelden in het jaar van betaling.
Je kunt geen aftrekposten van voorgaande jaren (voor 2008) in het huidige jaar (2008) verwerken.
Hmmm OK, en wat als ik zojuist 10.200 aan studiekosten heb afgetrokken over voorgaande jaren (reeds verzonden)?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:38 schreef ManAtWork het volgende:
Dat is als je in voorgaande jaren niet voldoende inkomen had om de aftrekposten te gebruiken.
Stel je had een inkomen van 3.000 euro en een aftrekpost van 4.500 euro. Dan heb je 1.500 euro aan aftrekposten die je in dat jaar niet kunt verrekenen. Die mag je dan doorschuiven naar het volgend jaar.
Als je de studiekosten van de voorgaande jaren wilt aftrekken zul je een verzoek moeten doen om je aangifte ambtshalve te corrigeren.
Overigens had mijn vriendin nog nooit aangifte gedaan.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:44 schreef Nemesis3 het volgende:
[..]
Hmmm OK, en wat als ik zojuist 10.200 aan studiekosten heb afgetrokken over voorgaande jaren (reeds verzonden)?
Dan zal de inspecteur waarschijnlijk wel vragen om dit te onderbouwen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:44 schreef Nemesis3 het volgende:
[..]
Hmmm OK, en wat als ik zojuist 10.200 aan studiekosten heb afgetrokken over voorgaande jaren (reeds verzonden)?
Dat kun je alsnog doen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:45 schreef Nemesis3 het volgende:
[..]
Overigens had mijn vriendin nog nooit aangifte gedaan.
Dat bedrag ligt fors hoger dan de normbedragen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 22:44 schreef Nemesis3 het volgende:
[..]
Dat denk ik ook wel...maar in Apeldoorn gaat er wel een belletje rinkelen iig.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je hoeft niet altijd de normbedragen te gebruiken.
Het kan dus best.
EUR 1700 voor 6 jaar. Normbedrag is ca. 1800 gemiddeld over alle jaren geloof ik.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:43 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dat bedrag ligt fors hoger dan de normbedragen.
Oh dan zou het wel kloppen hoorquote:Op zaterdag 4 juli 2009 00:57 schreef Nemesis3 het volgende:
[..]
EUR 1700 voor 6 jaar. Normbedrag is ca. 1800 gemiddeld over alle jaren geloof ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |