Warrig verhaal.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 13:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Maatschappelijke druk is groot. De meeste mensen die in NL vrij rond lopen zijn een beetje loco.
Die zijn vergeten dat ze onderdeel uitmaken van de natuur en ze zijn al helemaal vergeten hoe de natuur werkt.
Nog even een een beer krijgt ook een bekeuring omdat hij de zalm zonder verdoving aan zijn klauwen heeft geregen. Mensen hier zijn echt doorgeschoten en gek geworden.
Onzin, het ene impliceert het andere niet,quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We gaan steeds meer naar een collectivistische samenleving ipv dat je zelf voor het grootste deel mag bepalen hoe je je leven leidt. De druk om je hoofd niet buiten het collectief uit te laten steken is dan ook veel groter.
En toch voldoet dit commercie aan de eisen van de burger.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:22 schreef Invictus_ het volgende:
Wie kan er nou denken dat je uitdossen in merk-artikelen, grote horloges, grote zonnebrillen, tatoeages en 'eigen ideeën' als groen of juist fascistisch individualistisch zijn?
Ja het individu is belangrijker en nee vroeger waren er ook ''subculturen'', klieken zoals jij zegt.quote:Grappig dat het idee heerst dat het individu steeds belangrijker wordt terwijl het individu zich steeds meer schikt naar de kliek. Toen ik 'jong' was waren de alto's in de meerderheid. Inmiddels is mijn 'nerd-zijn' een modestatement terwijl je vroeger nog een outcast was als je computerspelletjes speelde. Alles wordt opgeslokt in commercie.
De zuilen en groeperingen die we van 'vroeger' kennen (en die vaak nog steeds bestaan) werden gemeenschappelijk gedragen, tegenwoordig meent men zich als individu te ontplooien terwijl er gewoon een zuil gevolgd wordt. Niks mis mee natuurlijk, ik vind het gewoon grappig om te zien. Als er in de VARA-gids een pipo meent dat zijn 'outfit' bestaande uit een Armani-overhemd, DG-riem, LaCoste-schoenen, BB-onderboek en Hilfinger-spijkerbroek zijn 'individuele' stijl is vind ik dat grappig.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:03 schreef hardromacore het volgende:
Ja het individu is belangrijker en nee vroeger waren er ook ''subculturen'', klieken zoals jij zegt.
Ik denk dat (jonge) mensen in hun zoektocht naar identiteit in een maatschappij die hen in een keurslijf stopt, simpelweg niets anders kunnen. Ik denk dat vooral mannen hier de dupe van zijn in een steeds meer feminiserende en hedonistische samenleving. Een combinatie van je 'ik vormen', een hoop ijdelheid, maar op een diepere laag veel onzekerheid en moeilijkheden om echt je eigen weg te vinden, maakt van veel jongens/jongemannen anti-mannen, mietjes die hun zelfvertrouwen uit hun klerenmerk moeten halen, in plaats van hun karakter, aangezien zoiets niet meer verwacht wordt of gezien wordt als iets wat na te streven is in een samenleving als de onze. Het is allemaal uiterlijk vertoon en elkaar beoordelen op de meest oppervlakkige eigenschappen. Dat alles in combinatie met trotse, dominante vrouwen maakt het er niet beter op.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:43 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
De zuilen en groeperingen die we van 'vroeger' kennen (en die vaak nog steeds bestaan) werden gemeenschappelijk gedragen, tegenwoordig meent men zich als individu te ontplooien terwijl er gewoon een zuil gevolgd wordt. Niks mis mee natuurlijk, ik vind het gewoon grappig om te zien. Als er in de VARA-gids een pipo meent dat zijn 'outfit' bestaande uit een Armani-overhemd, DG-riem, LaCoste-schoenen, BB-onderboek en Hilfinger-spijkerbroek zijn 'individuele' stijl is vind ik dat grappig.
Een beetje als lid zijn van een anarchistische organisatie.
Ja!quote:Op vrijdag 3 juli 2009 23:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
............
Maar misschien praat ik wel gewoon een beetje onzin met mijn vermoeide hoofd.
Dit is absoluut waar en de reden waarom ik idealen als liberalisme en individualisme met de nodige argwaan bekijk. Echte individuele vrijheid bestaat alleen in theorie. We leven nu in het collectivisme gedicteerd door de commercie. Het individu moet zich als product verkopen (dat hoor je soms zelfs letterlijk verkondigd worden) en een product kan uitsluitend worden verkocht wanneer het de consument aanspreekt. Voilà, maatschappelijke assimilatie ten voeten uit.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 17:22 schreef Invictus_ het volgende:
Wat mij opvalt, en ik nogal grappig vind, is de maatschappelijke druk om individualistisch te zijn' eigen stijl, eigen ideeën etc. Met als resultaat dat mensen massaal hun eigen 'stijl' hebben die bestaat uit de totale conformatie aan modebeelden. Wie kan er nou denken dat je uitdossen in merk-artikelen, grote horloges, grote zonnebrillen, tatoeages en 'eigen ideeën' als groen of juist fascistisch individualistisch zijn?
Grappig dat het idee heerst dat het individu steeds belangrijker wordt terwijl het individu zich steeds meer schikt naar de kliek. Toen ik 'jong' was waren de alto's in de meerderheid. Inmiddels is mijn 'nerd-zijn' een modestatement terwijl je vroeger nog een outcast was als je computerspelletjes speelde. Alles wordt opgeslokt in commercie.
En vroeger had je dat niet, dat mensen middels kleding ergens bijhoorden?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 18:43 schreef Invictus_ het volgende:
De zuilen en groeperingen die we van 'vroeger' kennen (en die vaak nog steeds bestaan) werden gemeenschappelijk gedragen, tegenwoordig meent men zich als individu te ontplooien terwijl er gewoon een zuil gevolgd wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |