abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 augustus 2009 @ 20:44:35 #151
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71858399
quote:
Het is aangenomen
Dat lijkt me sterk, aangezien de Eerste Kamer op zomerreces is.
pi_71859495
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 20:44 schreef GR het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk, aangezien de Eerste Kamer op zomerreces is.
Owja, vergeten

Maar, je krijgt toch 1x bachelor en 1x master?

Als je nou je diploma van je eerste master uitstelt en na je 2e master behaald? Kan je dan zo 2 masters doen?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 21:48:46 #153
256934 GR
pi_71860269
quote:
Maar, je krijgt toch 1x bachelor en 1x master?

Als je nou je diploma van je eerste master uitstelt en na je 2e master behaald? Kan je dan zo 2 masters doen?

Plasterk zegt: 'De staat voelt zich verantwoordelijk voor 1 bachelor (professioneel of theoretisch maakt geen verschil) en 1 master'. De ambitieuze student dient een eventuele tweede bachelor of master zelf te financieren.

Het uitstellen van diploma's klinkt als een logische stap maar ik denk niet dat het helpt. Ten eerste zit je met het probleem van de geldigheidsduur van je EC-punten. Ten tweede schrijft Plasterk in zijn toelichting aan de Tweede Kamer (terug te vinden op minocw.nl) dat de overheid dit calculerende gedrag in de gaten houdt en al dan niet met regelingen komt om dit tegen te houden.

Er zijn echter twee mogelijkheden die er voor kunnen zorgen dat de schade binnen de perken blijft:
1. Het is mogelijk dat de Eerste Kamer het wetsvoorstel verwerpt. De verschillende betrokken partijen (LSVB, ISO, jongerenorganisaties van politieke partijen zoals CDJA en Jonge Democraten) zijn in ieder geval flink aan het lobbyen daarvoor.
2. Het kan zijn dat instellingen van hoger onderwijs (HBO en WO) zelf de schade binnen de perken houden. Zij beseffen dat studenten een klein bestedingspatroon hebben aangezien ze vaak geen studiefinanciering meer krijgen voor een tweede studie. Zij weten echter ook dat het vaak om ambitieuze studenten gaat met veel potentie die kunnen excelleren, hetzij op het professionele vlak in het bedrijfsleven, hetzij als wetenschapper in de academische wereld. Hierdoor zouden ze kunnen afspreken om het collegegeld (plus instellingsgeld) laag te houden om het zo toegankelijk te houden voor de ambitieuze student. Zo heeft de HBO-raad al gepolst bij de overheid of het onderlinge prijsafspraken mag maken.

Laten we hopen dat het uiteindelijk allemaal meevalt.
pi_71860318
Hoe lang zijn ECTS geldig dan?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 21:55:29 #155
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_71860485
Staat in je OER, verschilt namelijk per opleiding.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_71860550
OER?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 22:14:18 #157
256934 GR
pi_71861049
OER = Onderwijs en examen regelingen. Hier staat alles in over je opleiding, varierend van de modules tot aan allerlei regelingen over herkansingen, vrijstellingen, SLB'ers etc.
pi_71862088
Wist niet dat de ECTS maar beperkt houdbaar waren, eens opzoeken.

Had wel gehoord, zoals hierboven ook al is vermeld, dat veel instellingen waarschijnlijk ertoe besluiten ervoor te kiezen om voor studenten die een tweede studie doen een "betaalbaar" tarief te hanteren.
pi_71862469
Over het algemeen zes jaar. Vijf jaar wilt ook wel eens voorkomen.
pi_71862868
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 23:02 schreef Cahir het volgende:
Inderdaad daar lijkt het wel op, in mijn geval zelfs onbeperkt, Volgens mijn OER:
quote:
De geldigheidsduur van een tentamenresultaat is onbeperkt. De examencommissie kan echter wanneer een tentamenresultaat ouder is dan zes jaar een aanvullend tentamen of een vervangend tentamen opleggen. Dit geldt ook voor deeltentamencijfers die door de studentenadministratie in het ISP van de student zijn verwerkt.
pi_71864319
Ja, maar de meeste masters duren toch 1 jaar ? Dus bijvoorbeeld scriptie uitstellen (niet exact uitstellen, maar gewoon mee rustig aan doen) en dan ondertussen je tweede master afmaken , dan ben je in de regel in 2 (hoogstens 3 ?) jaar klaar. Het lijkt mij niet dat vervallen van ECTS een rol speelt.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:04:05 #162
124676 RobertoCarlos
pi_71864355
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 23:02 schreef Cahir het volgende:
Je roept hier al een paar keer stellig dingen die niet kloppen. Zoals jij dit nu roept, kun je dat helemaal niet zeggen. Soms is het 3 jaar, soms 10 jaar, het staat gewoon in de OER (je weet nu wat het is ) van de opleiding en het ligt ook aan de situatie waar je in zit.
pi_71864559
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 00:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Je roept hier al een paar keer stellig dingen die niet kloppen. Zoals jij dit nu roept, kun je dat helemaal niet zeggen. Soms is het 3 jaar, soms 10 jaar, het staat gewoon in de OER (je weet nu wat het is ) van de opleiding en het ligt ook aan de situatie waar je in zit.
Ik herhaal wat anderen zeggen, ik leer van andere uitspraken in SES?
pi_71894641
kenniseconomie
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_71968457
tvp *gaat ook aan 2e bachelor beginnen
I'm not the man you think I am!
pi_71968871
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 00:11 schreef Cahir het volgende:

[..]

Ik herhaal wat anderen zeggen, ik leer van andere uitspraken in SES?
Misschien niet zo een goed plan. Beter leer je van betrouwbare bronnen
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:26:12 #167
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_71972465
Ik zou voor het wetsvoorstel zijn als er een mooie overgangsregeling in zat. Zoiets als dat je nog 1 extra jaar krijgt voor het afronden van eventuele 2e studies, mits daarvan al minimaal 50% van de ECTS afgerond is.
Als er een goede uitloopmogelijkheid aanwezig is voor mensen die daadwerkelijk twee studies vrij succesvol naast elkaar doen, dan is het een goede regeling. Nu is het mogelijk dat iemand 4 jaar loopt te zwoegen, en daarin bijvoorbeeld 80% van een 2e studie afrond, en dan vol mag gaan dokken om dat laatste beetje er bij te sprokkelen. Dat is natuurlijk een sterk ongewild bijeffect op dit moment.
pi_71981271
Heeft iemand ervaring met het combineren van de HBO opleiding International Business & Management Studies met de universitaire studie Filosofie? Is dat uberhaupt wel te combineren aangezien je met IBMS het 3e jaar stage moet gaan lopen in het buitenland... Kun je dan voor filosofie gewoon even een pauze jaar inlassen? En houd je nog wel vrije tijd over voor je sociale leven, ook niet al te onbelangrijk..?
pi_71981963
Ik doe ook twee studies tegelijkertijd (Rechten en Duits) waarbij Duits ook een verplicht buitenlandsemester kent. Dit jaar het tweede semester ga ik dus een halfjaar naar het buitenland en zal dat bij Rechten wat achterstand oplopen, kan jij bij Filosofie ook gewoon doen. Over de zwaarte van de beide studies van je keuze kan ik niks zeggen.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:33:39 #170
124676 RobertoCarlos
pi_71996507
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:26 schreef Grumpey het volgende:
Nu is het mogelijk dat iemand 4 jaar loopt te zwoegen, en daarin bijvoorbeeld 80% van een 2e studie afrond, en dan vol mag gaan dokken om dat laatste beetje er bij te sprokkelenen dan ineens zijn/haar studie moet afbreken omdat hij/zij het collegegeld van meer dan E 10.000,- per jaar niet kan betalen of lenen.
pi_72003403
Gisteren ingeschreven voor het schakelprogramma van mijn tweede studie
pi_72241161
Maar...hier staat dat het in 2010 al in zal gaan? http://www.lsvb.nl/nieuws/tweede-studie.html Hier lees ik 2011, dat scheelt alweer. En gaat het dan ook gelden voor studenten die al gestart zijn met hun 2e studie denken jullie?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:24:08 #173
124676 RobertoCarlos
pi_72243015
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 20:27 schreef SterreMarit het volgende:
Maar...hier staat dat het in 2010 al in zal gaan? http://www.lsvb.nl/nieuws/tweede-studie.html Hier lees ik 2011, dat scheelt alweer. En gaat het dan ook gelden voor studenten die al gestart zijn met hun 2e studie denken jullie?
In dit topic staat dat het in 2011 in zal gaan en dat dit door de Lsvb is aangegeven
En ja, er is (nog) geen overgangsregeling, dus het geldt ook voor mensen die in 2011 bezig zijn met 2 (of meer) studies... helaas dus

[ Bericht 7% gewijzigd door RobertoCarlos op 29-08-2009 07:09:36 (ook de lsvb roept dit zelf...) ]
pi_72243748
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:24 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

In dit topic staat dat het in 2011 in zal gaan en dat dit door de Lsvb is aangegeven (maar mss roepen sommige figuren hun eigen versie... )
En ja, er is (nog) geen overgangsregeling, dus het geldt ook voor mensen die in 2011 bezig zijn met 2 (of meer) studies... helaas dus
Hoe weet je dat laatste, dat het dus ook geldt voor mensen die al bezig zijn met hun 2e studie? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden helaas en ik hoop ergens dat het niet geldt voor mensen die al bezig zijn eigenlijk.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:47:01 #175
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_72243820
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:45 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Hoe weet je dat laatste, dat het dus ook geldt voor mensen die al bezig zijn met hun 2e studie? Dat heb ik nog nergens kunnen vinden helaas en ik hoop ergens dat het niet geldt voor mensen die al bezig zijn eigenlijk.
Je moet het eigenlijk omdraaien (dus zoals RobertoCarlos het zegt): er is nergens vermeld dat het niet geldt voor mensen die nu al bezig zijn met hun tweede studie. Dus voorlopig moet je er vanuit gaan dat het voor hen ook geldt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')