Van de hanzewebsite, waar ik ook op de rechtenfaculteit zit:quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:03 schreef Muuyad het volgende:
Ik zit momenteel in 5 havo en ben van plan rechten te studeren. Eerst wou ik HBO-P rechten > Bachelor rechten aan de universiteit > Master rechten. Maar ik had van iemand gehoord dat als je de hele HBO rechten opleiding voltooid dat je daarna gelijk je master kan halen aan de universiteit. Klopt dat?
quote:Na je opleiding HBO-Rechten kun je ervoor kiezen door te studeren aan de juridische faculteit van een universiteit. Met de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) zijn afspraken gemaakt voor een schakelprogramma dat je toegang geeft tot de master Bedrijfsrecht (1,5 jaar, geen civiel effect) of Nederlands Recht (2,5 jaar, civiel effect). Met een master op zak kun je uiteindelijk, na enkele aanvullende opleidingen, advocaat, rechter of officier van justitie worden.
Want? Premaster traject biedt bij de meeste universiteiten gewoon civiel effect hoor.quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:12 schreef TNA het volgende:
Je wordt via premasters uiteindelijk niet toegelaten tot opleidingen tot advocaat e.d., via de universiteitsroute wel.
Van de UvA:quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:35 schreef nealzzz het volgende:
[..]
Want? Premaster traject biedt bij de meeste universiteiten gewoon civiel effect hoor.
quote:De schakelprogramma's bieden na voltooiing toegang tot een specifieke master. Na afronding van het schakelprogramma en de master krijg je wel een universitaire mastertitel, maar kun je geen togaberoepen uitoefenen. Dat wil zeggen: je kunt geen advocaat, rechter, of officier van justitie worden.
Dat je via de UvA geen civiel effect verkijgt wil nog niet zeggen dat dit voor alle universiteiten geldt... De UvA heeft sowieso een strengere toelatingsprocedure voor HBO'ers. Studenten van de HvA krijgen ook voorrang op studenten van andere HBO scholen.quote:
True, maar wel belangrijk voor TS.quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:43 schreef nealzzz het volgende:
[..]
Dat je via de UvA geen civiel effect verkijgt wil nog niet zeggen dat dit voor alle universiteiten geldt... De UvA heeft sowieso een strengere toelatingsprocedure voor HBO'ers. Studenten van de HvA krijgen ook voorrang op studenten van andere HBO scholen.
Je hebt het toch bij het verkeerde eindquote:
quote:Op woensdag 1 juli 2009 10:53 schreef nealzzz het volgende:
[..]
Je hebt het toch bij het verkeerde eind. Studenten die HBO- rechten hebben gedaan kunnen wel hun civiel effect behalen aan de UvA http://www.studeren.uva.nl/rechten-na-hbo. Beter lezen de volgende keer
+ 1 jaar HBO Pquote:Op woensdag 1 juli 2009 12:20 schreef Florian_ het volgende:
HBO opleiding is (normaliter) 4 jaar + pre-master = 5 jaar + normale master is 6 jaar.
WO = 4 jaar + master (hangt ook af van de master natuurlijk) = 5 jaar.
Waarom niet? Het lijkt me eerlijk gezegd juist de beste keuze. Waarom zou je een redelijk lastige HBO opleiding doen om uiteindelijk steeds maar te eindigen als tweede-rangs jurist, als je de mogelijkheid hebt om een WO opleiding te doen? Dat jaartje of twee extra maakt dan ook niet uit - al helemaal omdat je daarvan sowieso al één jaar voorsprong hebt op de VWO'ers.quote:
Ja. Bachelorfase bij de universiteit is niet véél zwaarder, maar inderdaad, wel significant. Echter, als je er met de goede mindset aan begint, wetende dat je desnoods 40 á 50 uur per week aan je studie zal moeten zitten op sommige momenten, dan is het goed te doen voor zowel havist als vwo'er. Als vwo'er wordt je wat meer klaargestoomd voor de stof. Niet zozeer door de hoeveelheid stof op het vwo zelf (ik vond, persoonlijk, het verschil tussen havo en vwo erg klein, maar da's slechts mijn ervaring), je wordt er wel veel meer op geattendeerd door docenten. HBO'ers die de stap maken raken misschien sneller in een cultuurshock, omdat zij hadden verwacht dat de overgang soepel zou zijn en dat zij 'immers al veel kennis over het onderwerp hadden' (middels een jaar HBO propedeuse).quote:Op donderdag 2 juli 2009 03:29 schreef browni3 het volgende:
Misschien een vraag/opmerking die over het hoofd wordt gezien: is de bachelorfase op universiteit niet veel zwaarder dan op HBO? Je komt namelijk van havo af.
Nee, niet altijd. Je krijgt aan het eind van je vier jaar wel een bachelor ("Bachelor of ..."), maar geen BSc (Bachelor of Science) of BA (Bachelor of Arts) zoals je aan de universiteit zou krijgen. Na je HBO bachelor kan je soms (lang niet bij alle studies) kiezen voor een aansluitende HBO master (een zogenaamde "professionele master") of een WO master. Bij een WO master gaat er in zo'n beetje elk geval minstens een schakeltraject aan vooraf om je te leren werken in een wetenschappelijke omgeving.quote:Op donderdag 2 juli 2009 22:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
Bij een HBO heb je toch ook een bachelor en een master, klopt dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |