FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Mobiel abbonement van 2 jaar: Nog wel rechtsgeldig?
Wijnbodinsdag 30 juni 2009 @ 21:46
Vraag : Ik heb een mobiel abbonement wat in gegaan is per 1 december 2008 voor 2 jaar. Nu heb ik gehoord van een nieuwe wet die in principe alle abbonementen langer dan 1 jaar ongeldig maakt, ofwel opzegpaar per maand. Betekent dat ik 1 december een nieuwe telefoon uit kan gaan zoeken?
Surveillance-Fietsdinsdag 30 juni 2009 @ 21:47
tvp
SemperFiidinsdag 30 juni 2009 @ 21:48
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:47 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
tvp
Hukkiedinsdag 30 juni 2009 @ 21:49
Tvp, ga morgen aan een 2 jarig abbo beginnen.
Wijnbodinsdag 30 juni 2009 @ 21:52
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:49 schreef Hukkie het volgende:
Tvp, ga morgen aan een 2 jarig abbo beginnen.
1 Jaar dus hopelijk voor je
Dennis101dinsdag 30 juni 2009 @ 21:53
Waar heb jij gevonden dat 2-jarige abonnementen niet rechtsgeldig zouden zijn? Naar mijn weten is het enige wat veranderd, dat je maandelijks op kan zeggen na afloop van de oorspronkelijke contractsduur.
ImMaxadinsdag 30 juni 2009 @ 21:56
Naar wat ik heb gehoord mogen contracten niet meer stilzwijgend worden verlengd. Dus dat je na het contract elke maand kunt opzeggen, en niet er weer een jaar aan vast zit... Heb niets gehoord over dat 2 jaar niet meer zou mogen...
Hukkiedinsdag 30 juni 2009 @ 22:07
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:52 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

1 Jaar dus hopelijk voor je
Nee hoor, heb helemaal geen zin om ieder jaar een nieuw toestel uit te zoeken. Maar het is wel handig dat ik er na een jaar al vanaf kan als ik dat wil.
Wijnbodinsdag 30 juni 2009 @ 22:09
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:53 schreef Dennis101 het volgende:
Waar heb jij gevonden dat 2-jarige abonnementen niet rechtsgeldig zouden zijn? Naar mijn weten is het enige wat veranderd, dat je maandelijks op kan zeggen na afloop van de oorspronkelijke contractsduur.
Verschillende sites. Hier heb je er al vast 1 maar ik ga even meer bronnen bij elkaar grabbelen.
http://www.sanye.nl/2009/(...)n-abonnement-no-way/
Luvjahdinsdag 30 juni 2009 @ 22:09
Gaat je niet lukken kameratski, dat telt alleen bij stilzwijgende verlengingen. jij hebt je handtekening onder dat contract van 2 jaar gezet, als ze er vervolgens nog een jaar aan vast plakken zonder dat je tekent of wat dan ook kan je opzeggen.

pauper
Dennis101dinsdag 30 juni 2009 @ 22:14
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:09 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

Verschillende sites. Hier heb je er al vast 1 maar ik ga even meer bronnen bij elkaar grabbelen.
http://www.sanye.nl/2009/(...)n-abonnement-no-way/
Dan zal je ze alleen voor de rechter moeten gaan slepen, want no way dat zij vrijwillig dat contract gaan ontbinden. Sowieso vind ik dit stukje niet helemaal duidelijk, want er staat geen verwijzing naar de uitspraak van de rechter in die zaken, misschien wogen er bepaalde factoren mee die niet algemeen gelden.
Wijnbodinsdag 30 juni 2009 @ 22:15
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:09 schreef Luvjah het volgende:
Gaat je niet lukken kameratski, dat telt alleen bij stilzwijgende verlengingen. jij hebt je handtekening onder dat contract van 2 jaar gezet, als ze er vervolgens nog een jaar aan vast plakken zonder dat je tekent of wat dan ook kan je opzeggen.

pauper
Niks pauper, waarom langer ergens aan vast zitten als je er eerder af kan. Niet dat ik ontevreden ben ofzo...
Maargoed, zelfde trucje al eens gehad toen de wet nog zo was dat bij elke contractwijziging je mocht opzeggen, ook als het in het voordeel van de klant was. Toen had ik net 2 weken een nieuwe telefoon. Een dag later een nieuwe
Herkauwerdinsdag 30 juni 2009 @ 22:16
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 21:56 schreef ImMaxa het volgende:
Naar wat ik heb gehoord mogen contracten niet meer stilzwijgend worden verlengd. Dus dat je na het contract elke maand kunt opzeggen, en niet er weer een jaar aan vast zit... Heb niets gehoord over dat 2 jaar niet meer zou mogen...
Je zat er sowieso niet weer 1 of 2 jaar aan vast maar 3 maanden. In ieder geval bij de KPN, waar ik net vanaf ben, maar ik moest dus 3 maanden wachten. Mijn jaarcontract was sinds oktober afgelopen.
Wijnbodinsdag 30 juni 2009 @ 22:17
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan zal je ze alleen voor de rechter moeten gaan slepen, want no way dat zij vrijwillig dat contract gaan ontbinden. Sowieso vind ik dit stukje niet helemaal duidelijk, want er staat geen verwijzing naar de uitspraak van de rechter in die zaken, misschien wogen er bepaalde factoren mee die niet algemeen gelden.
Klopt. Vond het ook al raar als het wel zo zou zijn, want dan zouden een heleboel providers dikke verliezen draaien.
Herkauwerdinsdag 30 juni 2009 @ 22:17
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:17 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

Klopt. Vond het ook al raar als het wel zo zou zijn, want dan zouden een heleboel providers dikke verliezen draaien.
Trouwens, mocht het wel zo zijn. Dan lijkt het mij dat het voor nieuw afgesloten contracten zou gelden.
Bc_Hoogvlietdinsdag 30 juni 2009 @ 22:20
Wijzigingen telecomwet per 01/07/2009
Bron: Tweakers

In het wijzigingsvoorstel, dat dinsdag door de Eerste Kamer werd aangenomen, staat ook dat het makkelijker moet worden om telefoon- en internetabonnementen op te kunnen zeggen.Na afloop van de eerste contractperiode, zo staat in de hierziene wet, moet het mogelijk zijn om het contract per maand te kunnen opzeggen. Momenteel is dat nog niet het geval en worden deze abonnementen veelal automatisch jaarlijks verlengd.

Na afloop van de eerste contractperiode (helaas voor jouw was de en is de eerste periode voor 2 jaar aangegaan , en zit je er dus nog gewoon aan vast ....
Iblisdinsdag 30 juni 2009 @ 22:20
Ik denk dat een en ander heel erg afhangt van hoe je abonnement in elkaar zit. Als je een twee-jarig abonnement hebt gesloten om een toestel gratis, of met veel korting te krijgen, denk ik dat je een stuk minder sterk staat dan wanneer je al een toestel had en toch (om een of ander reden) een twee-jarig abonnement bent aangegaan.
Dennis101dinsdag 30 juni 2009 @ 22:21
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:20 schreef Bc_Hoogvliet het volgende:
Wijzigingen telecomwet per 01/07/2009
Bron: Tweakers

In het wijzigingsvoorstel, dat dinsdag door de Eerste Kamer werd aangenomen, staat ook dat het makkelijker moet worden om telefoon- en internetabonnementen op te kunnen zeggen.Na afloop van de eerste contractperiode, zo staat in de hierziene wet, moet het mogelijk zijn om het contract per maand te kunnen opzeggen. Momenteel is dat nog niet het geval en worden deze abonnementen veelal automatisch jaarlijks verlengd.

na afloop van de eerste : Na afloop van de eerste contractperiode (helaas voor jouw was de en is de eerste periode voor 2 jaar aangegaan , en zit je er dus nog gewoon aan vast ....
De verandering in de telecomwet en deze uitspraken van een rechter (of meerdere) staan los van elkaar.
zout-droppiedinsdag 30 juni 2009 @ 22:22
Zou wel fijn zijn als dat mogenlijk is. Ik heb nu een veel te duur mobiel contract en ben practisch niet te bereiken, laat staan dat ik zelf kan bellen of sms-en.
mcintoshdinsdag 30 juni 2009 @ 22:57
Je kan gewoon opzeggen, alleen dan moet je wel afkopen..
Wijnbowoensdag 1 juli 2009 @ 08:41
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:57 schreef mcintosh het volgende:
Je kan gewoon opzeggen, alleen dan moet je wel afkopen..
Wat er over het algemeen op neer komt op resterend aantal maanden * abbogeld per maand
knokkelszondag 5 juli 2009 @ 23:08
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 22:22 schreef zout-droppie het volgende:
Zou wel fijn zijn als dat mogenlijk is. Ik heb nu een veel te duur mobiel contract en ben practisch niet te bereiken, laat staan dat ik zelf kan bellen of sms-en.
Bel de klantenservice van je provider op, en geef aan dat je sinds *datum* op *locatie* niet meer gebeld kan worden/niet meer kan bellen, geen dekking heb (wat van toepassing is) en dan wordt dat dan verder onderzocht.
heb je je simkaart al in een andere foon geprobeerd?
zout-droppiezondag 5 juli 2009 @ 23:25
quote:
Op zondag 5 juli 2009 23:08 schreef knokkels het volgende:

[..]

Bel de klantenservice van je provider op, en geef aan dat je sinds *datum* op *locatie* niet meer gebeld kan worden/niet meer kan bellen, geen dekking heb (wat van toepassing is) en dan wordt dat dan verder onderzocht.
heb je je simkaart al in een andere foon geprobeerd?
Heb zelf enige tijd een compleet ander toestel gehad omdat mijn eigen toestel niet in orde was. En daarnaast zelf nog een toestel waarin ik ook geen bereik had.
Bij de phonehouse hadden ze ook al een vraag gehad of ze misschien bezig waren met de masten oid. aangezien in eens meer mensen totaal geen bereik meer hadden van zondag t/m woensdag 2 weken terug.
Zal ze inderdaad eens bellen.
Salatrelmaandag 6 juli 2009 @ 15:23
je contract loopt gewoon de 2 jaar waarvoor je het hebt afgesloten. daarna mogen ze het echter niet meer voor nog eens 2 jaar verlengen maar moet het gewoon maandelijks opzegbaar worden.

mocht de situatie al zijn zoals jij hoopte dat het zou zijn (wat dus niet zo is) zou dat allen voor contracten zijn die op of na de ingangsdatum van die wet in gegaan zijn. zou mooi zijn als dat even met terugwerkende kracht ingevoerd zou worden
JDxdinsdag 7 juli 2009 @ 10:30
Als je veel zeurt krijg je vaak wel gelijk. Had eens een abbo van een kutprovider, maar die hadden destijds wel een toffe telefoon erbij voor niks, had ik geen bereik in mn eigen huis. Terwijl ze zeiden dat de dekking goed zou zijn. Uiteindelijk 2 maandjes dat abbo gehad, toen weer terug gegaan naar KPN. Mocht de telefoon houden.
zout-droppiewoensdag 8 juli 2009 @ 08:08
Ze zijn bezig met verbeteringen (ahum????) waardoor ze niet in hun systeem konden, maar als ik vanmiddag zou bellen zouden ze het kunnen gaan uitzoeken en krijg ik binnen een week ofzo bericht hierover. Ben benieuwd....