Bron:
http://www.nu.nl/economie(...)n-banken-helpen.htmlSamenvatting mijns inziens.:
Risicovolle beleggingen van banken, zo is het voorstel, kunnen bij veiling worden verkocht aan pensioenfondsen. Hiermee raken de banken hun rommel kwijt en kunnen zo 'gezond' worden. De verkoop van deze rommel wordt gefinancierd door de pensioenfondsen (=spaarvarkens van de burgerij). Het voordeel voor de banken is duidelijk. Deze zijn af van het opnemen van dubieuze beleggingen in hun balans. Aldus de bankman, is er mogelijk ook een voordeel voor de pensioenfondsen, want die zijn van 'de lange adem' en de economie trekt toch uiteindelijk wel aan. De rommel zal daarom uiteindelijk, mogelijk, toch wel weer wat opleveren. Dat is natuurlijk zeer de vraag. Banken zijn kennelijk, bij woorden van de bankman, niet van ' de lange adem', wat de banken zeer is aan te rekenen!!!!!!!
Mijn conclusie:
NIET DOEN!
- het gaat om risicovolle beleggingen die 'product' worden genoemd. Noem het zoals je wilt, maar het blijft rommel. Zoals de bankman zegt ' de waarde is zeer moeilijk te bepalen'. Dit betekent gewoon dat de aankoop hiervan gokken is!
- Pensioengelden zijn niet bedoeld voor onevenredige risicovolle belggingen. Vraag maar aan de leden van het pensioenfonds. Wil je de kans lopen op een superhoog rendement van je pensioen, of helemaal niks?? NEE! Daarvoor ga je niet bij een pensioenfonds. Dat doe je voor zekerheid van je oudedag voorziening (of verpllicht via je werkgever..) en niet voor een kans. Gokken doe je bij de loterij, niet bij je pensioenfonds.
- Het feit dat de banken van de risicovolle beleggingen af willen, en het feit dat er momenteel hiervoor geen markt is, zegt meer dan genoeg. Als er geen markt voor is, dan wordt het risico hoog ingeschat. Dit is dus niets voor pensioenfondsen.
Ik heb mijn pensioenfonds ABP telefonisch en per email gevraagd om een reactie. Als er iets terugkomt dan post ik het hier.