quote:
Op zondag 24 mei 2009 11:46 schreef Hik het volgende:Ik ben net twee daagjes naar Keulen geweest, even een paar tips:
We hadden eersteklas plaatsen in de ICE. Niet omdat dat nou persé moest, maar het bleek dat flexibele tickets voor de tweedeklas duurder waren (weinig, maar toch) dan vaste eersteklas tickets. (Blijkbaar waren de vaste tweedeklas tickets al op). Omdat ik toch een vaste heen- en terugdatum wilde was dat dus prima voor mij. Slim dus om bij het boeken even te vergelijken en niet alleen op tweedeklas te zoeken.
Ons hotel was het Renaissance Cologne (Marriot groep). Klinkt erg decadent (voor mij wel iig
), maar de prijs viel mee: 99 euro voor twee personen, inclusief uitgebreid ontbijtbuffet. Het kan goedkoper natuurlijk, maar het is een zeer comfortabel hotel, goede service en met een (klein) zwembad en sauna. Ligging is ook ok, niet dead centre, maar goed aan te lopen.
Achter het Renaissaince hotel (Friesenstrasse) ligt Brauhaus Päffgen. Vooraf klonk het me als een enorme tourist trap in de oren, maar we hebben het erg naar onze zin gehad. Sfeervolle bierhal met biergarten erachter. Heel veel verschillende Duitsers (oud, jong, stelletjes, groepen) en geen toerist te bekennen. Autenthiek lompe bediening die zonder het te vragen je volgende Kölsch op tafel kwakt. Na afloop reken je het aantal turfjes op je (natte) bierviltje af en klaar. Je kunt er ook weinig subtiel eten krijgen: Bratwurst, Haring, Aardappels, Schnitsels, dat soort dingen.
Op de Heumarkt waren de Keulse wijndagen aan de gang. Geen idee of dat een jaarlijks fenomeen is, maar goedkope wijntjes, lange schragenbanken en heerlijk weer waren wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Verder hebben we vooral veel geshopt. De Schildersgasse en Hohe strasse zo veel mogelijk links laten liggen en ons geconcentreerd op de Ehre strasse en de kleine winkeltjes rond de Mitelstrasse. Leuk! 
Uit:
Keulen (staan trouwens nog veel meer tips in).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.