Vandaag was ik bij mijn lieve en toffe oma, die ontzettend actief en hip is voor iemand van 77.
Zoals gewoonlijk als ik bij haar ben vroeg ze me om even te helpen met iets op de PC.
Gevolg: ik ben 15 minuten bezig geweest om uit te leggen hoe je een html-link uit een e-mailbericht moet kopieėren en plakken in de adresbalk van de browser.

Iemand van de golfclub had een mail gestuurd met een link naar foto's, alleen de link was om onduidelijke redenen niet klikbaar.
Over het algemeen gaat het nog wel, maar dit keer kon mijn oma het echt totaal niet volgen. Ze heeft een half A4'tje met notities gemaakt waar geen touw aan vast te knopen is.

Ze heeft al 13 jaar een computer met internet en een mobiele telefoon, maar ze kan nog steeds amper met de PC omgaan, ondanks verwoede pogingen van mijn vader en later van mij om haar te helpen en een peperdure computercursus. Als ik vanmiddag aanhoorde hoe ze probeerde te begrijpen hoe je een link overzet vind ik het een wonder dat het haar lukt om te internbankieren enzovoorts.
Op zich is het natuurlijk wel bijzonder tof dat mijn oma nog fit en actief is en meegaat met haar tijd, maar ik heb liever als ze het niet snapt dat ik het gewoon voor haar even doe want het heeft vrijwel geen zin om iets uit te leggen.

Ze noteert welke stappen ze moet nemen maar de achterliggende logica ontgaat haar volledig en ze lijkt alleen maar in de war te raken.
Klacht: oma die geen jota van de PC snapt maar af en toe uitgebreide uitleg wil die veel energie kost en niets helpt. En ja, dit topic had korter gekund, maar ik had zin om veel te typen.