abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70416387
In het kort: sinds kort Bijstand (eerste uitkering nog niet ontvangen). Paar weken terug moes tik het afrondend gesprek hebben. Ik stond toen al meer dan maximaal rood en had dus niks meer. Helaas was ik voor dat gesprek ziek dus moest ik weer langer wachten voor n nieuwe afspraak en dus ook mn uitkering. Ik zou dus een poos helemaal zonder geld komen te zitten.
Mn ouders zijn altijd heel lief en waren wat bezorgd, dus die hebben 'om mij wat lucht te geven' 1000 euro overgemaakt naar mijn rekening, als 'lening' (mn ouders kennende hoef ik het nooit terug te betalen, of pas wanneer ik geld genoeg heb en het kan missen) onder het mom van 'lening pap/ mam' (zo staat het dus ook op mijn rekening vermeld).

Nu moet ik een formulier invullen waarop ik wijzigingen etc moet doorgeven, waarna dan mn uitkering gestort wordt. Nu staat daar ook een vraag op of ik sinds mn vorige opgaaf winst, een erfenis, een auto of een schenking heb ontvangen. Die 1000 van mn ouders, valt dat onder schenking? Moet ik dat opgeven? (Het is dus een 'lening', maar dat ik het nooit hoef terug te betalen aan mn ouders hoeven ze bij de uitkering natuurlijk ook niet te weten.)

Als ik het opgeef, wat zijn daar dan de consequenties van? Wordt ik dan 1000 euro gekort op mijn uitkering zodat ik deze maand geen uitkering ontvang en de maand erop maar 200 euro? Of zo? Ook als ik erbij zet dat het een lening is? (of is het dan al geen schenking meer)

Als ik het niet opgeef (als dat moet) wat zijn daar dan de consequenties van? Komen ze er ooit achter of hoef je verder nooit meer kopieeen van je rekeningen te verstrekken? Wat zijn de consequenties als ze erachter komen?
En valt een lening van familieleden eigenlijk niet automatisch onder schenking aangezien ze dan niet kunnen controleren of je het wel terugbetaalt (want je hebt geen bewijs van een contract of zo waarop staat dat je binnen zoveel maanden het geld moet terugbetalen).
  zaterdag 27 juni 2009 @ 02:18:57 #2
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_70416414
Je snapt wel dat jouw huid volgescholden word huh?
Uitkeringstrekker en ga werken voor je centen bladiebla.

Veel succes. Een onzekere tweeling
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_70416454
volgens mij noemen ze dat een 'doelgerichte' uitkering: geld van je ouders waarmee je deze dagen rond kunt komen

als je bijvoorbeeld geld van je ouders krijgt om een studie te betalen, dan wordt dat ook niet meegerekend voor een uitkering, omdat het om een zogenaamde 'doelgerichte uitkering (of bijdrage)' gaat

volgens mij hoef je je geen zorgen te maken

(nee, ik heb zelf geen uitkering, maar mijn moeder werkt voor de sociale dienst en die vertelt mij veel over uitkeringen ed.)
pi_70416526
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:18 schreef cerror het volgende:
Je snapt wel dat jouw huid volgescholden word huh?
Uitkeringstrekker en ga werken voor je centen bladiebla.

Veel succes. Een onzekere tweeling
Is lang verhaal...
Ik werk trouwens ook: zolang ik niks vasts heb pak ik al het tijdelijke dagjeswerk aan wat ik aan kan pakken en dat is echt geen leuk werk....

Weet iemand trouwens hoe het zit met werken en bijstand krijgen? Wordt dan net als bij de WW alleen de UREN die je gewerkt hebt van je uitkering afgetrokken of echt wat je verdiend hebt? In het laatste geval kan ik dus beter thuis blijven zitten want t werk is niet echt goed voor mn zelfvertrouwen/ geluksgevoel etc etc en ik ben dan alleen maar bezig met de tijd die ik nuttig kan besteden aan solliciteren te verdoen en ondertussen mijn C.V. aan het volspammen met crappy baantjes (en er staan al zoveel crappy baantjes op dat ik me er niet nog meer kan veroorloven).
  zaterdag 27 juni 2009 @ 02:31:52 #5
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_70416563
simpele ziel
het is makkelijk, al je inkomsten moet je opgeven, dus ook schenkingen, wat wil je nou horen van ons?

je ts roept trouwens tientallen andere vragen bij me op

je ouders geven je zomaar geld omdat je even zonder zit? Ik zweer je, je kan jaren zonder geld leven hoor, die 1000,- is puur om jou in je luxe te voorzien, lamme tak
pi_70416572
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:28 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Weet iemand trouwens hoe het zit met werken en bijstand krijgen? Wordt dan net als bij de WW alleen de UREN die je gewerkt hebt van je uitkering afgetrokken of echt wat je verdiend hebt? In het laatste geval kan ik dus beter thuis blijven zitten want t werk is niet echt goed voor mn zelfvertrouwen/ geluksgevoel etc etc en ik ben dan alleen maar bezig met de tijd die ik nuttig kan besteden aan solliciteren te verdoen en ondertussen mijn C.V. aan het volspammen met crappy baantjes (en er staan al zoveel crappy baantjes op dat ik me er niet nog meer kan veroorloven).
Ahh ik zie het al : Dat wordt dus maandag per direct mn takkebaantje (voor 2-3 dgn in de week en wat maar voor tijdelijk is dus zou sowieso verder moeten kijken) opzeggen en solliciteren naar iets leukers.

"Bijstand
De bijstand is zonder meer de vervelendste uitkering. Het bedrag is ultiem laag, elke vorm van bijverdienen wordt ingehouden op je uitkering. Dit is een grote sociale misstand: stel dat je bijstand hebt, maar een baantje hebt gevonden om 2 dagen per week in de winkel te werken, dan zou je elke cent die je verdient moeten inleveren. Dat terwijl de baan van 2 dagen per week op zich niet voldoende is om zonder bijstand te leven. Deze starre regeling is niet meer van deze tijd, het schaadt de economie, het schaadt de vaardigheden en het plezier van de persoon in de bijstand. Heb je een mogelijkheid om te verdienen naast de bijstand maar is deze onvoldoende om zonder bijstand te overleven? Mail dan ikwilwerken, dit is precies een van de punten waarop wij actie voeren (lees het manifest). De wet ‘ Werk en Bijstand’ (WWB) regelt dus alles behalve wat de titel suggereert: het combineren van werk en bijstand is niet mogelijk. Let bij de bijstand ook op de inkomenstoets van 5.000 euro. Ook dat is een maatregel die niet meer van deze tijd is: stel dat je een tijdje zou werken en sparen, maar vanwege je zwakke positie op de arbeidsmarkt daarna weer in de bijstand zou vervallen, dan moet je eerst je gespaarde geld opmaken. De WWB stimuleert werken dus op geen enkele manier het combineren van werk en bijstand."
pi_70416615
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:31 schreef klabbakus het volgende:
simpele ziel
het is makkelijk, al je inkomsten moet je opgeven, dus ook schenkingen, wat wil je nou horen van ons?

je ts roept trouwens tientallen andere vragen bij me op
Ja maar tis dus een 'lening' , is dat dan ook een schenking?
  zaterdag 27 juni 2009 @ 02:36:41 #8
6941 APK
Factual, I think.
pi_70416627
Gewoon zeggen dat je een lening hebt gekregen om lopende zaken te betalen, niks mis mee.
(Volgens mij mag je zelfs 4000 oid spaargeld hebben.)

Als je over een tijdje weer werk hebt aan je ouders vragen of ze een brief schrijven dat de lening omgezet is in een schenking in geval ze moeilijk gaan doen.

Lijkt mij...
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_70416852
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:31 schreef klabbakus het volgende:
Ik zweer je, je kan jaren zonder geld leven hoor, die 1000,- is puur om jou in je luxe te voorzien, lamme tak
Heb je dit geleerd in dat ghetto waar je op de straat opgegroeid bent? Wanneer kunnen we je eerste rap-album verwachten?
deal with it
  zaterdag 27 juni 2009 @ 03:01:41 #10
6941 APK
Factual, I think.
pi_70416886
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:35 schreef bulbjes het volgende:

Volgende keer gewoon cash vragen.
pi_70417391
Les nummer een, laat nooit geld op je rekening storten!!
pi_70419102
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:58 schreef RTB het volgende:

[..]

Heb je dit geleerd in dat ghetto waar je op de straat opgegroeid bent? Wanneer kunnen we je eerste rap-album verwachten?
Klabbakus zit in de gevangenis
pi_70420401
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:35 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Nee, want er hangt een terugbetalingsverplichting aan.
pi_70421379
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 12:19 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee, want er hangt een terugbetalingsverplichting aan.
Incl. marktconforme rente/voorwaarden?
pi_70421517
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:05 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Incl. marktconforme rente/voorwaarden?
Weet ik het. Ik weet verder ook niet wat de WWB hier precies van vindt, ik geef alleen maar aan dat als er een terugbetalingsverplichting aanhangt, het geen schenking is.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 13:29:24 #16
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_70421900
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:11 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Weet ik het. Ik weet verder ook niet wat de WWB hier precies van vindt, ik geef alleen maar aan dat als er een terugbetalingsverplichting aanhangt, het geen schenking is.
Een melding in het veld omschrijving op je bankafschrift is niet voldoende hoor. Zolang er niks op papier staat over rente en terugbetalen is het gewoon een schenking.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_70421976
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:29 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Een melding in het veld omschrijving op je bankafschrift is niet voldoende hoor. Zolang er niks op papier staat over rente en terugbetalen is het gewoon een schenking.
Zeker niet. Wellicht dat de WWB een vermoeden van schenking hanteert, geen idee, maar een schenking is het pas als pp het ook als schenking bedoelen. En dat is nu dus niet zo.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 13:41:42 #18
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_70422154
Ik heb werkelijk geen idee hoe je gemeente hier mee omgaat.
Wel geldt voor iedere gemeente dat je altijd een voorliggende instantie moet raadplegen m.b.t leningen voordat je hiervoor (bijzondere) bijstand kunt aanvragen, normaliter verwijzen ze je dan door naar de gemeentelijke kredietbank, maar het staat je vrij om zelf een gunstigere oplossing te vinden lijkt me.
pi_70423006
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 13:33 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zeker niet. Wellicht dat de WWB een vermoeden van schenking hanteert, geen idee, maar een schenking is het pas als pp het ook als schenking bedoelen. En dat is nu dus niet zo.
Dat is het civielrechtelijke begrip van schenking. De Belastingdienst behandelt een lening op niet markt-conforme voorwaarden ook als een begunstiging c.q. een schenking, ook al hangt er na verloop van tijd een terugbetalingsverplichting onder.
pi_70423357
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 14:12 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat is het civielrechtelijke begrip van schenking. De Belastingdienst behandelt een lening op niet markt-conforme voorwaarden ook als een begunstiging c.q. een schenking, ook al hangt er na verloop van tijd een terugbetalingsverplichting onder.
Ok, eigenlijk ook wel logisch. Maar goed, van belastingrecht weet ik heel weinig (en zo dienen mijn antwoorden dus ook gelezen te worden ).
pi_70426202
Ik heb geen antwoord op je vraag, wel 'n willekeurig adviesje..
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 02:28 schreef bulbjes het volgende:
ondertussen mijn C.V. aan het volspammen met crappy baantjes (en er staan al zoveel crappy baantjes op dat ik me er niet nog meer kan veroorloven).
Je moet al die crappy baantjes ook niet op je CV vermelden natuurlijk Als er iets bij zit wat relevant is voor de functie waar je op solliciteert, kun je het specificeren. Verder zou ik in zo'n situatie de rest samenvatten onder een algemene noemer "diverse baantjes ter overbrugging" (o.i.d. zijn vast betere omschrijvingen voor).

Ohja, en als die crappy baantjes het echt niet zijn (of inderdaad financieel helemaal niet interessant ivm korting op je uitkering) dan zou je ook nog 'n tijd vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Dat staat op je CV in ieder geval beter dan een leeg gat
pi_70435002
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 16:10 schreef anboni het volgende:
Ik heb geen antwoord op je vraag, wel 'n willekeurig adviesje..
[..]

Je moet al die crappy baantjes ook niet op je CV vermelden natuurlijk Als er iets bij zit wat relevant is voor de functie waar je op solliciteert, kun je het specificeren. Verder zou ik in zo'n situatie de rest samenvatten onder een algemene noemer "diverse baantjes ter overbrugging" (o.i.d. zijn vast betere omschrijvingen voor).

Ohja, en als die crappy baantjes het echt niet zijn (of inderdaad financieel helemaal niet interessant ivm korting op je uitkering) dan zou je ook nog 'n tijd vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Dat staat op je CV in ieder geval beter dan een leeg gat
Ja idd, heb er nu dan ook opstaan 'diverse uitzendbaantjes' , maar het wordt natuurlijk wel minder als die 'diverse uitzendbaantjes' straks een jaar of nog langer duren....dan ga ik liever nu ff al mn tijd steken in het flink solliciteren op een ECHTE baan zodat ik weer iets zinnigs op mn C.V. kan posten ipv een heel lang gat met 'verschillende uitzendbaantjes'.

Over vrijwilligerswerk: wil nu natuurlijk eerst flink solliciteren, en neem aan dat ik vrij snel wel ergens aan de bak kan met bijv licht administratief werk of callcenter inbound (braak) oid. Iets wat beter te handelen is dan wat ik afgelopen dagen ff deed. Maar mocht dat niet het geval zijn kan ik daar idd naar kijken. Dat moet je dan echter wel weer opgeven als je bijstand hebt, en eerst toestemming voor vragen etc etc geloof ik.
Werk gaat boven uitkering dus je mag niet zomaar vrijwilligerswerk gaan doen net een week nadat je bijstand hebt aangevraagd, denk dat ze liever hebben dat je flink solliciteert.

Ik heb de brief vandaag op de post gedaan trouwens en de 'lening' er niet in vermeldt. Ik ga er toch vanuit dat ze er moeilijk achter kunnen komen: mn ijnkomstenbelasting ziet het niet terug en enige manier waarop ze het kunnen zien is als ze inzicht hebben in mijn rekeningoverzicht, maar ik neem niet aan dat ik dat nog een keer allemaal moet kopieren en inleveren bij ze, want dat moest ik bij de aanvraag al doen en daarna hebben ze er m.i. geen reden meer toe om dat nog een keer te vragen.
En als ze er toch achter komen zeg ik gewoon dat ik het niet wist/ eroverheen gelezen heb/ er niet aan heb gedacht dat die lening als schenking wordt gezien etc. (niet dat dat helpt denk ik maargoed).
  zaterdag 27 juni 2009 @ 23:09:14 #23
6941 APK
Factual, I think.
pi_70436657
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 21:46 schreef bulbjes het volgende:

Ik heb de brief vandaag op de post gedaan trouwens en de 'lening' er niet in vermeldt. Ik ga er toch vanuit dat ze er moeilijk achter kunnen komen: mn ijnkomstenbelasting ziet het niet terug en enige manier waarop ze het kunnen zien is als ze inzicht hebben in mijn rekeningoverzicht, maar ik neem niet aan dat ik dat nog een keer allemaal moet kopieren en inleveren bij ze, want dat moest ik bij de aanvraag al doen en daarna hebben ze er m.i. geen reden meer toe om dat nog een keer te vragen.
Vragen ze niet jaarlijks om afschriften?
Lijkt mij vreemd, anders kun je gewoon maandelijks 1000¤ laten storten en het meteen uit een machine trekken.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 23:20:29 #24
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70436875
Zover ik weet (is al een tijd geleden dat ik er mee te maken had) moet je iedere 6 maanden je rekeningoverzichten laten zien van de periode daarvoor. Als dit geld binnen is gekomen nadat je je uitkering hebt aangevraagd, maar voordat de uitkering ingaat, is de kans klein dat het bankafschrift waar dit op staat nog gecontroleerd gaat worden.
Wat je zou kunnen doen, als je eerste uitkering gestort is, is een redelijk bedrag nemen wat je in die periode verbruikt zou hebben. Dat bedrag haal je van de 1000 euro lening af, en de rest stort je terug (duidelijk omschrijven als "terugbetaling restant overbruggingslening" naar je ouders. Misschien dat ze daarna zo lief zijn, het bedrag contant op te nemen en weer aan jou te geven. Op die manier ben je volledig ingedekt mocht dit rekeningafschrift ooit wél onder aandacht van de sociale dienst komen.

Oh ja, het is niet (altijd) waar dat je salaris volledig wordt ingehouden door de soos. Ik weet niet of het per gemeente verschillend is, maar eerst was het hier zo dat je wel een bepaald bedrag mocht houden, bovenop je uitkering. Niet heel veel (mij staat iets bij van 150 euro ofzo?), maar daarmee kwam je wel net boven bijstandsnivo uit en dat kon net schelen.
Vergeet niet na te gaan, of je nu misschien recht hebt op meer huur-en/of-zorgtoeslag.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
  zaterdag 27 juni 2009 @ 23:33:16 #25
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_70437172
Overigens storten mijn schoonouders ook iedere maand een vast bedrag op onze rekening (tevens WWB) en ik heb er verder niets over gehoort.
Mochten ze gaan zeikstralen houden we het ook gewoon op een lening met rente.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')