FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Iemand verstand van een Ford binnenboord motor?
Sandertjedonderdag 25 juni 2009 @ 09:56
Hoi,

Ik vraag me af of er hier iemand is die een beetje verstand heeft van binnenboord motoren.
Ik heb laatst een boot gekocht met een Ford Watermota Seawolf motor 40 PK. Nou heb ik de normale
olie kunnen bijvullen maar ben ik opzoek naar de keerkoppeling olie. Ik weet welke olie erin moet maar niet precies waar ik het bij moet vullen

Ik heb een idee maar wil graag weten of het klopt

http://foto-uploaden.nl/img2/i9wv6bw.jpg
http://foto-uploaden.nl/img2/p7qjft8.jpg

handleiding staat hier


http://www.motoren.ath.cx(...)e=ford/watermota.pdf
MuRKiedonderdag 25 juni 2009 @ 10:08
Slotje! Toch niet

Ik zou het linkje naar de handleiding even nakijken, anders kan niemand je helpen denk ik..

http://www.motoren.ath.cx(...)e=ford/watermota.pdf
Turquaz52donderdag 25 juni 2009 @ 11:15
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 10:08 schreef MuRKie het volgende:
Slotje! Toch niet

Ik zou het linkje naar de handleiding even nakijken, anders kan niemand je helpen denk ik..

http://www.motoren.ath.cx(...)e=ford/watermota.pdf
Waarom zou niemand hem kunne helpen..??
MuRKiedonderdag 25 juni 2009 @ 11:18
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:15 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Waarom zou niemand hem kunne helpen..??
Omdat zijn linkje niet werkt.. Waarom denk je dat ik voor hem nog even een wel werkend linkje post??
Sandertjedonderdag 25 juni 2009 @ 13:52
Nog wat meer info gevonden, vraag me alleen af hoeveel olie erin moet? Er zit geen peilstok en het is een donker gat Gewoon met een zaklamp kijken en zorgen dat je olie ziet of?

TECHNISCHE GEGEVENS (MOTOREN)

WATERMOTA Sea Wolf Sea Tiger Sea Leopard
Vermogen (DIN 6270 b) 38 PK 59 PK 75 PK
Aantal cylinders 4 4 4
Toerental 4.000 4.000 4.500
Boring en slag 80.9-53.3 80.9-77.6 80.9-77.6
Cylinderinhoud 1098 1598 1598
Compressieverhouding 9 : 1 9 : 1 9 : 1
Maximale inbouwhoek 12 graden 12 graden 12 graden
Koppel kgm. opm. 7.15/3000 11.25/2600 12.1/4000
Werkwijze 4-takt 4-takt 4-takt
Reduktie 2 : 1 2 : 1 2 : 1
SCHREFAS-INSTALLATIE
Het binnenlager is een olie-gesmeerd lager, dat enige controle behoeft. Het is een bronzen lager, met aan de voor- en achterzijde een oliekeerring.
Op het lager zit een stop voor controle en het vullen van het lager. Het lager moet voor de helft gevuld zijn. Als u in de vulopening kijkt en aan de schroefas draait, kant u zien dat de as de olie meeneemt; in dat geval zit er genoeg olie in.
Het buiten lager is een watergesmeerd lager, met aan de binnenzijde een keerring, zodat er geen water in de schroefaskoker kan komen.
SMEERSCHEMA
Alle motoren en keerkoppelingen worden op onze werf gesmeerd volgens de onderstaande opgave.
FORD WATERMOTA

Type : Sea Wolf – Sea Tiger – Sea Leopard
Inhoud carter : 3,5 liter
Oliesoort : Texaco Havoline 20 W-50

Keerkoppeling:
Type : Hurth HBW-10 Type : ZF
Inhoud : 0,56 liter Inhoud : 0,4 liter
Oliesoort : ATF automatic fluid Oliesoort : motorolie SAE 10 W 30


Verversen motorolie : na 10 vaaruren, daarna om de 100 vaaruren
Verversen keerkoppeling : na elke 100 vaaruren
Binnenlager (olie gesmeerd) : oliesoort: Outboard gear crease
Roerkoker : gevuld met vet (waterpompvet)

* Het niveau dient gemeten te worden door de peilstok slechts in de opening te steken, dus niet inschroeven. Daarna peilstok inschroeven.
Sandertjemaandag 29 juni 2009 @ 15:40
niemand?
pro2callmaandag 29 juni 2009 @ 19:44
je geeft het antwoord zelf al

Oliesoort : ATF automatic fluid Oliesoort : motorolie SAE 10 W 30

Dit is olie voor automaten bakken en deze zal de brezan ongetwijveld hebben
rivaldinsdag 30 juni 2009 @ 07:49
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:44 schreef pro2call het volgende:
je geeft het antwoord zelf al

Oliesoort : ATF automatic fluid Oliesoort : motorolie SAE 10 W 30

Dit is olie voor automaten bakken en deze zal de brezan ongetwijveld hebben
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 09:56 schreef Sandertje het volgende:
Ik weet welke olie erin moet maar niet precies waar ik het bij moet vullen
goeiemorgen
Sinceriadinsdag 30 juni 2009 @ 07:51
Nee.
Thoricaldinsdag 30 juni 2009 @ 19:09
Er is toch wel een Fokker die weet waar de keerkoppelings olie in moet?