Op 25 juni start een grote expositie in het Beeld & Geluid Instituut in Hilversum. De tentoonstelling legt naast de veelzijdigheid van het oeuvre van Freek de Jonge, bloot welke aspecten Freek’s oeuvre zo uniek en onnavolgbaar maken: de voortdurende vernieuwingsdrang en de ‘rode draad’, het verhaal in de voorstelling.
Kijk! Dat is Freek geeft inzicht in de maatschappelijke context waarin het oeuvre van Freek tot kwam en de manier waarop de (historische) actualiteit voor Freek de Jonge steeds een voedingsbodem is geweest voor zijn voorstellingen.
Tijdens de tentoonstelling waan je je in de sfeer van een theaterparade. De tentoonstellingsruimte is omgetoverd tot een levendig festivalterrein met vier kleine theaters. In elk theater is een voorstelling te zien rondom een van de bekende thema’s uit Freeks oeuvre. In Het Liedjespaleis draait alles om muziek, De Blaaskaak gaat over media en imago, in The Freak staat clownerie centraal en in De Grote Mond kan je luisteren naar de meest geliefde conferences en verhalen.
De climax van de tentoonstelling is de ‘multimediale tijdslijn’; op een groot scherm (18 meter breed en 2 meter hoog) is een sprankelende mix te zien van hoogtepunten en klassiekers uit zijn oeuvre, historische momenten en tijdsbeelden. Uiteraard kan het publiek, via de jukeboxen met videomateriaal, ook zelf op zoek gaan naar hun favoriete fragmenten van Freek.
Van 26 juni t/m 25 oktober 2009, Beeld en Geluid, Hilversum.
Ze spreken altijd over de grote drie.
Maar ik spreek voor mijn generatie over de grote één.
Held uit mijn jeugd.
En nog steeds relevant.
Wat ie ooit zei :
'Youp heeft veel in mijn mars.'
En zo is het maar net.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !