Geachte Fokkers,
Daan de Wit interviewde laatst ene
Elmer Hogervorst die beweert dat de variaties in de beursindexen deels worden verklaard door de maan. Aangezien we de waterstanden heel aardig kunnen voorspellen, zijn de waterstanden een voorspeller om van te watertanden.
Ik geloof er niet in, maar ik hou van bewijs. Wiskundig is hun hypothese dat de beurzen bij springvloed dalen. Dus de afgeleide van de beursindexen correleert sterk negatief met de waterstanden. Dat moet meetbaar zijn. Verder zou ook een periode van 28 dagen zichtbaar moeten zijn in de beursindex.
De meest eerlijke manier om te kijken of er iets periodieks in een noise set getallen zit, is de delta-beursindex te onderwerpen aan een FFT. Een FFT is een geautomatiseerde patroonherkenner waar ik meer vertrouwen in heb dan in Hogervorst.
Aanzet tot uitwerking:Een kennis van me, componist Clarence Barlow, kon zo bijvoorbeeld vaststellen dat de luchtdruk in Keulen ook varieert met eb en vloed en de maanfases. In de FFT waren 24 uur (dag nacht) en ±12 uur (eb vloed) duidelijk als periodes te zien. Dus als er een periodiciteit in de afgeleide van de beursindex zit, dan moet het hiermee aan te tonen zijn.
De data over de beurskoers is goed verkrijgbaar. Ik weet alleen niet hoe ik hem in een FFT kan gooien, en ik weet niet hoe om te gaan met het feit dat er weekenden en feestdagen in de data zitten, wiens periode van 7 dagen het tweede oktaaf is van de periode van 28 dagen die we zoeken. Maar afijn. Een FFT-programma dat om kan gaan met missing values zou dus fijn zijn.
Een andere mogelijkheid is een correlatie draaien met de waterstanden, maar dan moeten we wel een tabel hebben met het hoogste en laagste waterpeil van die dag.
Iemand een idee hoe deze test uit te voeren?

*voegt smiley in om niet op te vallen als n00b*