abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70316933
Hoi!

Ik ben gisteren gezakt voor de motortheorie en ik heb voor mezelf wat aandachtspunten genoteerd: vragen die ik me kon herinneren maar het antwoord niet van wist. Kunnen jullie me misschien helpen ze te beantwoorden?

1) Bord B1 (voorrangsweg): komen deze voor binnen of buiten de bebouwde kom? Ik dacht allebei, maar die keuze optie was er niet..
2) Is je maximumsnelheid met zijspan anders dan zonder?
3) Is de maximumsnelheid voor een op/afrit van de snelweg ook 120 km/u of gelden daar andere regels voor?
4) Op welke afstand mag je langs geparkeerde autos rijden? (plaatje was nogal onduidelijk... motor reed een meter naast geparkeerde autos met de vraag of dat mocht of niet)
5) Er was een vraag of je een langzaamrijdende auto mocht inhalen op een hele dunne landweg. Geen borden, maar er was niet de 1.5m vrij die je nodig had om om hem heen te gaan. Maar de auto reed al half in het gras. Wat zijn hiervoor de regels?
6) Als je een woonerf oprijd, moet je dan ook alles voorrang geven? of is dat alleen bij het eraf rijden? Het betrof hier een fietser die van voren kwam en naar links afsloeg (nog op het woonerf), terwijl jij rechtdoor het woonerf op wilde rijden.
7) Mag je parkeren op een vluchtheuvel (stond een autoweg bord bij) om je telefoon op te nemen?
8) Wat is de afstand die je moet houden als je 90km/u gaat? Wat is daar uberhaupt de rekenregel voor?
9) als je al op een strook zit waarbij je naar links moet afslaan, maar je rijd nog binnen het geblokte gedeelte, mag je er dan nog vanaf om alsnog rechtdoor te gaan?
10) Geeft bord D4 ook eenrichtingsverkeer aan? (nee toch?)
11) Als je op een T splitsing afrijd en je ziet bord D5 rechts van je staan betekent dat toch dat er wel verkeer van links kan komen? En als je C4 tegen het einde van je weg ziet (dus met de doorgaande weg mee) dan betekent dat toch nog steeds dat men van links kan komen?
12) Ik neem aan dat je olie controleert *voordat* je weg rijd?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, al is het maar met een deel van de vragen...

Alvast bedankt

JK
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:13:59 #2
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70317067
Heb je geen theorieboek? Daar zou dit namelijk allemaal in terug te vinden moeten zijn. En anders even googelen of alsnog een boek lenen/kopen. Dat lijkt me beter dan dat wij deze vragen beantwoorden.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_70317337
Komt op me over alsof je het niet goed had geleerd.

Veel vragen kan je ook met logisch nadenken invullen, zoals die van dat olieniveau checken. Lijkt me logisch. Oprit/afrit ook logisch want hoe moet je anders invoegen?

Als ik jou was zou ik gaan oefenen met proefexamens. Gewoon 300 vragen leren en dan heb je kern zeker te pakken en zal je zien dat op je examen je vragen bekend voorkomen.

Succes
pi_70317618
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:10 schreef JanKaassen het volgende:
-knip-

1) Komt ook buiten de bebouwde kom voor. Echter staat hij hier NA de voorrangsweg, binnen de kom er voor.
2) neen
3) invoegen met 120 heb ik geleerd. dus neen
4) 1 meter is te kort bedoelen ze denk ik. Deur open = weg deur
5) pff.. had hij knipperlichten aan? de motor op de foto? Durf ik niet te zeggen. De regel bij het CBR is dat als het gevaarlijk is, het ook niet mag.
6) rechtdoor gaat voor, dus je had die fietser mogen platrijden. Echter ook weer: als op de foto e fietser al half op de weg is is het niet de bedoeling dat je je motor er nog ff voor hengst.
7) alleen in noodgevallen toch? en sowieso. je telefoon opnemen op de motor is kut. Dan moet je iemand hebben die lang blijft bellen anders heb je hem nooit op tijd uit je pak, maar dat terzake
8) 2 seconden bla bla bla zie je boek, ik ga niet zitten rekenen
9) ja, die blokjes zijn te overkruisen, streep niet.
10) eeuhm.. jawel? .. ja nee.. ja.. ja ik denk het wel. want als je bijv niet daar links mag, betekent t dat er alleen verkeer die straat doorrijdt dat de andere kant op gaat?
11) D5: ja, verkeer van links mogelijk
C4: denk het wel? vage vraag
12) ja en nee, pas als de olie warm is is het peil écht goed te controleren.


Verder je boek beter leren.

  woensdag 24 juni 2009 @ 11:30:27 #5
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_70317684
Kutvragen, was er zelf ook een paar keer ingestonken.


1) Dan zou ik alleen buiten bbk gokken.
2) Nee, het is ook een voertuig geen beperking op snelheden, banden zijn wel vaak anders maar wettelijk zelfde max. snelheden.
3) Als er geen max. snelheid is opgegeven dan is de max. snelheid idem aan de snelweg. (denk maar aan hele lange afritten)
4) Ja het mag wel maar of het handig is nee dat is het zeker niet. Je zal niet de eerste motorrijder zijn die een deur meeneemt. Dus nee.
5) Bocht is een bocht dus nooit inhalen! Simpel.
6) Rechtdoor verkeer gaat voor, dat blijft gelijk aan woonerf of openbare weg. Alleen snelheid en waakzaamheid aanpassen ivm kinderen.
7) Nee, telefoon is geen nood, dus niet daar stoppen.
8) 2 seconden regel, dus iets van 60 meter.
9) Ja zolang er blokken zijn mag je weer terug.
10) Ja, geeft aan dat je alleen rechtdoor mag, fietser etc. uitgezonderd met bordje, andere kant staat een inrijverbod.
11) Vaag, maar als de weg naar links vanaf de T-splitsing 1 richtingsverkeer is dan kan er wel verkeer van links komen ja.
12) Olie, remmen, banden, ketting, accu, benzine en helmgespje.

alles op mijn kennis beantwoord en geen garantie uiteraard.
pi_70317867
8) Snelheid / 2 +10%. Dus 90 / 2 = 45. 45 +10% is ongeveer 50. Maar met motor wordt mij op dit moment (nahja, 1 uur geleden nog dan) geleerd om 3 seconden afstand te houden. Er zakken heel veel mensen op te weinig afstand houden.
Fingerspitzgefühl
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:35:47 #7
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_70317889
---->PTA
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_70317926
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:35 schreef ForumGek het volgende:
8) Snelheid / 2 +10%. Dus 90 / 2 = 45. 45 +10% is ongeveer 50. Maar met motor wordt mij op dit moment (nahja, 1 uur geleden nog dan) geleerd om 3 seconden afstand te houden. Er zakken heel veel mensen op te weinig afstand houden.
je wil sowieso niet bumperkleven nee, en al helemaal niet bij bestelbusjes of grote auto's waar je niet door of overheen kan kijken
pi_70317944
**ik begon dit bericht om 11:21, alles wat daarna kwam ga ik nu even lezen

Ja ik heb een theorieboek maar daar staat dit dus niet in.

De vragen als olieniveau en oprit heb ik denk ik wel goed ingevuld, maar ik wilde het gewoon zeker weten. Ik had 7 van de 50 fout, 1 vraag teveel.. maar weet niet precies welke, dus ik wil gewoon de dingen die ik niet zeker weet verifieren.

Als ik de vragen nog even langs ga:
1) ik zou toch echt zweren dat beide kan, maar volgens de vraag op t examen niet. Googlen zegt ook beide. Weet iemand het zeker?
2) Zover ik weet is een zijspan geen aanhangwagen dus gelden er geen andere regels voor, maar ik wil het graag zeker weten. Staat dus ook mooi niet in m'n theorieboek.
3) Staat ook niet in de theorie. Googlen leert mij dat het afhankelijk is van waar het snelwegbord staat: voorbij snelwegbord geld 120. Das opzich ook wat ik gekozen had, maar once again, wilde het zeker weten.
4) Dit kan ik nergens terugvinden, zelfs niet met google. Ik denk 1 meter ofzo.. anyone?
5) vond dit uberhaupt al een rare vraag... ik ga er vanuit dat je hem gewoon voorbij mag, maar weet iemand wat je moet doen in deze situatie?
6) Theorieboek heeft het alleen over het afrijden van een erf. Google helpt ook niet echt mee.
7) Deze had ik gewoon moeten weten, er staat explicitiet in mn boek dat dat niet mocht. Was in de war met m'n autotheorie examen waarbij er een parkeerbord staat, dan mag t wel...
8) hoe stom het ook is, dit kan ik dus niet vinden. alleen de 2 seconden regel die overal word aangegeven. Leuk, maar ik ben niet zo goed in rekenen dat ik mn snelheid kan omrekenen naar snelheid per seconde om de afstand te berekenen. Ik heb 50m aangegeven wat volgens mij het juiste antwoord is, maar dit is iets wat ik wel graag wil weten. Is hier een (minder complexe) rekensom voor ofzo?
9) Ik ben complete discussies hierover tegengekomen via google en zelfs justitie geeft verschillende antwoorden...
10) Dit weet ik dus echt niet en staat nergens. Ik weet dat het aangeeft welke richting je moet rijden, maar ik weet niet of dat ook betekent dat er niks van de andere kant af kan komen.
11) volgens mij heb ik t antwoord hier goed, maar dit is ook weer een puntje verificatie.
12) zie 11 :p
pi_70318395
@ tiezz

Thanks!
En de antwoorden bij 12 zijn voor het rijden, na 1 uur of aan het einde van de rit. Ik vermoed dat ze willen horen dat je het controleerd voor het rijden, maar ik ben het met je eens dat je t pas goed kan testen als het warm is. Nou ja...

@ Noway666

Ook Thanks!
@5: ik zei geen bocht? :p Was gewoon een lange weg. De auto had trouwens wel knipperlichten aan.

@ForumGek
Ahh.. das makkelijker, thanks! /2 +10%... *onthoud*
  woensdag 24 juni 2009 @ 12:14:48 #11
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_70319511
Oeps, ff vergeten die punt 12 is uiteraard BRAVOK.

Banden Remmen Accu Verlichting Olie Ketting.
pi_70322125
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 11:10 schreef JanKaassen het volgende:
1) Bord B1 (voorrangsweg): komen deze voor binnen of buiten de bebouwde kom? Ik dacht allebei, maar die keuze optie was er niet..
Zat er bij deze vraag een foto? en zo ja, wat stond er op de foto?
Binnen de bebouwde kom staat zo'n bord namelijk vóór de kruising.

Buiten de bebouwde kom staat zo'n bord ná de kruising.

bron: www.crow.nl
So we just called him Fred too
pi_70328307
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:14 schreef Noway666 het volgende:
Oeps, ff vergeten die punt 12 is uiteraard BRAVOK.

Banden Remmen Accu Verlichting Olie Ketting.
Zijn idd een aantal dingen voor, mij wordt momenteel Bravo-A geleerd.

Banden
- Spanning
- Vuil / spijkers o.i.d in de band
- Ventiel dopje moet erop zitten.

Remmen
- Testen of er remdruk is (en evt. oliepijl checken, maar komt bij de O)

Aandrijving
- Speling van de ketting (op het "meest losse stuk" met je voet ketting omhoog doen, speling moet tussen de 1 en 3 cm zitten)
- Ketting goed gesmeerd

Verlichting
- Checken of alle lampen het doen, weten wat bijvoorbeeld groot licht of seinen is.

Olie
- oliepijl van beide remmen.
- Oliepijl v/h motorblok. Kan je niet goed zien wanneer deze op zijstandaard staat, dus even op bok zetten of motor recht houden.

Algemene zaken
- Checken of schroeven los zitten/ontbreken en dat soort stuff.
Fingerspitzgefühl
pi_70328713
Ik zal ook eens mijn licht hierover laten schijnen, ik ben momenteel aan het lessen en vind het grappig om deze vragen terug te lezen. Als je je theorie leert heb je namelijk nog geen idee hoe het voelt om echt langs geparkeerde auto's te rijden of een afrit te nemen. Dit wordt je pas duidelijk als je erop zit

2) Denk het niet, op de snelweg is meer sprake van een minimumsnelheid die je moet kunnen rijden. En natuurlijk de 120km/h. Volgens mij val je met zijspan onder een motorvoertuig met meer dan 2 wielen. Net als auto dus.
3) Als er geen andere maximumsnelheid staat is dat gewoon 120, vaak zie je na de afrit pas een bord dat je de bebouwde bekom inrijd of een andere soort van autoweg. Dat het niet verstandig is om 9/10 afritten met 120 km/h te nemen lijkt me duidelijk .
4) Zo veel mogelijk afstand nemen, je moet er vanuit kunnen gaan dat iemand ieder moment zijn deur open kan slaan en dan moet je er nog veilig langs kunnen. Vaak is dit dus tegen het midden van de weg.
5) Zag het er veilig uit? Ik zou het persoonlijk niet doen, als iemand met 1 wiel in het gras rijdt kan hij schrikken of controle verliezen en ineens de rijbaan op schieten, dan ben jij je 1,5M kwijt.
6) Iemand die van een woonerf afkomt moet al het verkeer voor laten gaan, jij hebt in dat geval dus voorrang.
7) Nee, zoals al gezegd, alleen in noodgevallen mag je op een vluchtheuvel parkeren.
8) snelheid / 2 + 10% dus.
9) Als dit veilig kan, dan mag dat denk ik het is namelijk geen doorgetrokken streep.
12) Ja, olie controleer je voordat je wegrijd. Als olie warm wordt zet het uit en kan je een vertekend beeld krijgen van de daadwerkelijke oliestand.

Hopelijk heb je hier iets aan
Fingerspitzgefühl
pi_70329041
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:30 schreef ForumGek het volgende:
9) Als dit veilig kan, dan mag dat denk ik het is namelijk geen doorgetrokken streep.
Per 1 mei is op dit vlak wat gewijzigd.
Vanaf de pijlen op het wegdek mag je niet meer terug naar de andere strook.
Dus zonder het bijbehorende plaatje valt deze vraag volgens mij niet te beantwoorden.
quote:
12) Ja, olie controleer je voordat je wegrijd. Als olie warm wordt zet het uit en kan je een vertekend beeld krijgen van de daadwerkelijke oliestand.
Dat ligt aan de motor. Sommige motoren moet je peilen met warme motor.
pi_70329244
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 16:37 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Per 1 mei is op dit vlak wat gewijzigd.
Vanaf de pijlen op het wegdek mag je niet meer terug naar de andere strook.
Dus zonder het bijbehorende plaatje valt deze vraag volgens mij niet te beantwoorden.
[..]

Dat ligt aan de motor. Sommige motoren moet je peilen met warme motor.
Oke, goed om te weten !
Fingerspitzgefühl
pi_70330623
Alle hulp is goed van pas gekomen, ik ben net terug en heb em nu gehaald met maar twee fout ^_^

Bedankt allemaal! =D
pi_70340933
feli!
pi_70352884
feliciteerd
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 12:42:37 #20
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_70355417
Leuk en nu je praktijkdelen voor je A. Succes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')