abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 juni 2009 @ 00:59:03 #1
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70311133
Hoi,

ik wil een aantal kappen van mijn motor (Honda CBR 600f uit '91) aanpassen mbv glasvezel en polyester.
Ik wil onder andere de voorknipperlichten uit de kappen slijpen en het gat vervolgens dicht maken met glasvezel en polyester.

Nu wil ik eerst aan de achterkant een mal maken die de vorm van de kap mooi door laat lopen zodat ik daar mooi het polyester overheen kan plakken waarna ik de mal erachter weer weghaal.
Maar van welk materiaal kan ik goed zo'n mal maken?

Ik had op een ander forum al iets gelezen over purschuim, maar ik weet niet of dat echt handig is..
Kan ik inderdaad purschuim gebruiken hiervoor? En kan ik dat dan bijschaven tot de gewenste vorm?

Of welk materiaal kan ik anders gebruik om de vorm te bepalen?

Verder zijn alle tips welkom!
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:03:10 #2
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70314744
klein schopje
pi_70315687
Als je om 1 uur snachts post is er natuurlijk een kans dat je 9 uur later nog geen antwoord hebt ;-)

maar ja, je kan pur gebruiken, dit is natuurlijk te schaven.
Je kan alles gebruiken zolang het maar de vorm houd en het gewicht van het glasvezel +hars kan dragen
  woensdag 24 juni 2009 @ 10:42:15 #4
36038 Shaman
retro-progressief
pi_70315805
Piepschuim?
Dat is wel makkelijk te bewerken. Het lost (net als pur) alleen op in sommige kunststoffen waaronder polyester.
Oplossingen daarvoor zijn epoxy gebruiken in plaats van polyester of de mal eerst met pvc-tape af te plakken.
Je kunt de mal ook eerst bewerken met polyurethaan verf.
Als je polyester gebruikt kun je de mal eerst nog bekleden met cellofaanfolie, polyester hecht niet aan cellofaan.
Probeer het eerst op een klein stukje voor de zekerheid...
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:01:28 #5
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70316565
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:38 schreef Darkomen het volgende:
Als je om 1 uur snachts post is er natuurlijk een kans dat je 9 uur later nog geen antwoord hebt ;-)

maar ja, je kan pur gebruiken, dit is natuurlijk te schaven.
Je kan alles gebruiken zolang het maar de vorm houd en het gewicht van het glasvezel +hars kan dragen
Ja dat weet ik, vandaar ook het schopje
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 10:42 schreef Shaman het volgende:
Piepschuim?
Dat is wel makkelijk te bewerken. Het lost (net als pur) alleen op in sommige kunststoffen waaronder polyester.
Oplossingen daarvoor zijn epoxy gebruiken in plaats van polyester of de mal eerst met pvc-tape af te plakken.
Je kunt de mal ook eerst bewerken met polyurethaan verf.
Als je polyester gebruikt kun je de mal eerst nog bekleden met cellofaanfolie, polyester hecht niet aan cellofaan.
Probeer het eerst op een klein stukje voor de zekerheid...
En als ik het purschuim nog voorzie van een laag spuitplamuur? En dan evenuteel nog een laag loswas eroverheen?
Dat zou moeten lukken toch? Of denk je van niet?
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:15:15 #6
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_70348969
En hoe kan ik het polyesteren het best aanpakken?
-Een laag polyester aan de achterkant aanbrengen en de voorkant volplamuren
-Een laag polyester aan de voorkant aanbrengen en aan de achterkant opvullen met polyester
-Een laag polyester aan de achterkant aanbrengen en aan de voorkant opvullen met polyester

En als ik aan de voorkant een laag aan zou brengen is dit dan weer volledig gelijk te schuren met de originele kapdelen? Het zou een beetje erg lelijk zijn als je het polyester er echt "op" ziet liggen..
pi_70686424
Vooreerst moet je toch maar eens nagaan uit welk materiaal de kappen zijn gemaakt.
Originele kappen zijn gemaakt uit ABS, een thermoplast. Polyesterhars is een thermoharder en geen fan van thermoplasten. Verbindingen tussen ABS en polyesterhars lijken in de praktijk goed te lukken, tot ze na enkele maanden (meestal) beginnen te scheuren.

Indien je kappen uit ABS vervaardigd zijn kan je ze aanpassen door de benodigde stukken eraan te lassen. Dit doe je door middel van een heatgun en stukken ABS (op rol of stukken van kapotte ABS-onderdelen). Vergt toch wat ervaring.
Daarna schuren en met speciale bumper-plamuur (lees elastische plastic-plamuur) afwerken.

Indien je kappen uit polyesterhars/ glas gemaakt zijn is het aanpassen makkelijker. Aan de buitenkant kan je een afwerkingsvlies gebruiken om een gladder resultaat te bekomen.
Aanpassingen aan de vorm kan je eerst uit piepschuim of PUR maken, en verder bewerken met knauf afwerkpleister (schuim dient volledig bedekt te worden, polyesterhars smelt het schuim).
Eventuuel verstevingen met glasmat/polyesterhars.
Loswas, cellofaan of tape erover en glasmat/polyesterhars erover lamineren, 3 lagen van 300gr/m² moet ruim voldoende zijn.
www.werkenmetpolyester.be
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')