abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70288030
Als we straks de keuken gaan uitzoeken zitten we met het dilemma of we wel of niet een stoomoven erbij zouden moeten kiezen.

Nu hebben we 1 combi oven.
We lopen er nog wel eens tegenaan dat we een oven te kort komen.
Voorbeeld:
Aardappelen staan onder de gril (200 graden) en je wil vlees na laten garen in een warme oven(70 graden)
Daarom het idee gekregen om een solo oven en een combi magnetron te kiezen.
Maar, nou is de stoomoven de nieuwe trend.
Is dat in onze situatie aan te bevelen, of wat zijn jullie ervaringen/afwegingen om wel of geen stoomoven te nemen?
  dinsdag 23 juni 2009 @ 13:59:12 #2
67385 ROG
Go on, say it.
pi_70288378
Mocht je de meeste functies willen dan is een combi-stoomoven aan te raden, hete lucht & stoom. De stoomoven is dan handig voor je groentes, aardappeltjes.

Het hangt wel van je kookstijl af, als je veel gratineert heb je misschien meer aan 2 normale ovens waarvan eentje of beiden combi zijn.

Siemens, Miele e.d. geven stoomovendemostraties op zaterdagen geloof ik.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:13:05 #3
148185 crosby
living my own life
pi_70288893
Stoomovens zijn heerlijk, combi gaval is ook heerlijk

Het grote voordeel is dat je veel dingen tegelijk kunt koken. Daarnaast vind ik het ook lekkerder uit de stoomoven dan uit een pan waar je het in kookt.

En voor in de zomer is het zeer handig voor kip die op de barbeqeu moet, eerst voorgaren in de stoom oven en daarna afbakken op de barbeque

Edit: twee ovens is wel aan te raden dan ja, ik loop er regelmatig tegen aan dat de oven bezet is voor het koken van spullen en op dat moment kun je dus niets bakken in de over.
  dinsdag 23 juni 2009 @ 14:39:25 #4
44195 Janne33
live and let live.
pi_70289810
Ik heb een gewone heteluchtoven en daaronder een warmhoudlade (Siemens), waarin je ook vlees kunt na laten garen. Werkt ideaal, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik onze oude combi-magnetron achter de hand heb voor die enkele keer dat ik twee ovens nodig heb. In de praktijk komt dat echter maar heeeel zelden voor.
Angels can fly because they take themselves lightly; devils fall because of their gravity
pi_70316892
leuk te ontdekken dat er veel meer mensen bezig zijn met het fenomeen koken, of gaat het hier om het fenomeen "product".

ik mag zeggen dat wij verzot zijn op eten en het bereiden daarvan. eten bereiden niet alleen voor ons zelf, maar vaak voor vrienden, familie en kennissen. het is leuk om te experimenteren, voornamelijk de oosterse keuken heeft onze voorkeur. hier gaan alle kruiden, vis en vlees soms door elkaar door de keuken.

en nu komt het we hebben maar een beperkte aantal m2 tot onze beschikking en zijn ook toe aan een nieuwe keuken, we willen geen bovenkasten, de oppervlakte? 420 x 210 cm. Maar inventief moet je zijn ook met apparatuur. heel veel gekeken en uitgeprobeerd bij vrienden met bijzondere apparatuur in huis stomen en nog eens stomen, een tweetal ovens en een combi.

wat hebben wij nu besloten. een combimagnetron, een combioven, warmhoudlade een inbouwgrilplaat ingebouwd in het aanrecht en een heuse losse wokbrander. dit is misschien een bonte verzameling van apparatuur, maar valt reuze mee. we hebben twee dingen uitgeprobeerd en onze voorkeur is al bepaald.

en de stoomoven, ach een kwestie van smaak.
veel succes
pi_70320062
Wij hebben een losse magnetron dat bevalt heel goed.
Iets uit de oven klaar maken en verder nog iets warm maken zonder dat de oven al is voor verwarmd.

De ervaring die vrienden hebben met een stoomoven is dat ze hem toch maar alleen in het weekend gebruiken want het schoonmaken van de oven na gebruik is toch heel wat werk.
Veel meer werk dan een pan in de vaatwasser zetten.
  woensdag 24 juni 2009 @ 14:33:09 #7
67385 ROG
Go on, say it.
pi_70324195
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:29 schreef HarryP het volgende:
..want het schoonmaken van de oven na gebruik is toch heel wat werk.
Met een sponsje het overtollige water opnemen en met een doekje de wanden afnemen, de inlays gaan in de vaatwasser. Het is enkel dat men het niet gewend is om ovens direct na gebruik te reinigen maar je (RVS gas-)kookplaat, achterwand etc. reinigen is ook een klusje. Inductie/keramisch plaatje is dan wel weer makkelijker.
pi_70324528
wij hebben ook 2 combi ovens ook allebei met magnetron. in eentje zit de mogelijkheid om te stomen,maar dat doe je met een speciale stoombak.Ik moet zeggen,de groente is inderdaad lekkerder,maar we doen niet alles met stoom.Maar als je de plek ervoor hebt zou ik gaan voor 2 ovens en waarvan eentje met stoomfunctie.dus niet eentje die alleen maar kan stomen.
  woensdag 24 juni 2009 @ 18:03:15 #9
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_70331894
ik heb een combi-oven een gewone oven en een stoomoven(miele).
van tevoren riepen we nog dat de stoomoven luxe was en dat we die nauwlijks zouden gebruiken.
Maar niets is minder waar zelfs iets simpels als alleen aardappelen of rijst bereid ik liever in de stoomoven. De smaken blijven veel beter bewaard in een stoomoven en hebben eigenlijk nauwlijks zout of peper nodig.
Life never gets darker then midnight
  woensdag 24 juni 2009 @ 20:32:18 #10
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_70336480
Combisteamer en bakoven van Gaggenau... Wij gebruiken beide vrij fanatiek. Broodjes afbakken gaat beter in de stoomoven, pizza, koekjes, brownie etc. wat beter in de bakoven! Aardappelen kook ik toch nog meestal in de pan en met vlees en de kernthermometers (wij eten regelmatig vegetarisch) in beide apparaten moeten we nog flink experimenteren.

woensdag 24 juni 2009 @ 21:17:15 #11
126620 Krln
Belg in Breda
pi_70338324
wij hebben ook een stoomoven en ik maak er vooral groenten, rijst en vis in. ik vind hem zeer handig! wel veel stoom (duh) bij het openmaken, en bij ons heeft het fineer van het kastje daar wel last van. hebben het laten herplakken. maar denk dat dat ook met kwaliteit van kast te maken heeft, die achteraf wel tegenviel. dus mss tip om rekening te houden met waar je oven in of rond zet.
pi_70343592
Hier komt hij er (helaas?) niet in vindt het niet lekker.
Wat wij krijgen; boretti met dubbele oven en dan de combi uitzicht in de kast onder de trap die in de keuken te openen is. De combi gebruiken wij voor de ingevroren maaltijden en de grillfunctie (echt geen idee of de boretti die ook heeft, hoe erg!).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_70344447
wellicht offtopic

in de winkel hebben we nu een steamer/stoomoven erbij, en dat werkt ideaal.

die kan overigens ook als hetelucht oven gebruikt worden (broodjes afbakken ed)

van huis uit heb ik nooit leren werken met een stoompan oid, maar ik heb nu wel in de gaten dat stomen een ideale manier van bereiden is.
het is dat ik de komende jaren nog even flink moet sparen voor andere dingen, want anders had ik zeker een stoomoven laten plaatsen! (bruynzeelkeuken van 15 jaar oud (A) )

[ Bericht 0% gewijzigd door Waterweg op 25-06-2009 00:12:23 ]
pi_70344916
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 12:29 schreef HarryP het volgende:
Wij hebben een losse magnetron dat bevalt heel goed.
Iets uit de oven klaar maken en verder nog iets warm maken zonder dat de oven al is voor verwarmd.

De ervaring die vrienden hebben met een stoomoven is dat ze hem toch maar alleen in het weekend gebruiken want het schoonmaken van de oven na gebruik is toch heel wat werk.
Daar snap ik echt niks van.
Na gebruik laat ik hem staan met de deur open en na het eten heeft al het water zich dan verzamelt op de bodem. Sponsje erdoor, stoompannen in de vaatwasser en klaar.
Een lap over het gasfornuis halen is net zoveel werk.

Ik wil niet meer zonder mijn stoomoven, dat ding is echt geweldig!
There is no love sincerer than the love of food.
pi_70348228
begrijp ik nou goed dat je speciale pannen nodig hebt bij een stoomoven?
Nooit bij stilgestaan dat er pannen ingaan! Altijd gewoon gedacht aan ovenschalen......
Weet er echt te weinig van af blijkbaar!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')