FOK!forum / Filosofie & Levensbeschouwing / Hoe leg je het begin van alles uit aan een kind :?
teamleaddinsdag 23 juni 2009 @ 00:07
hoe leg je op nijntje-niveau uit waar wij vandaan komen

komende week krijgen we logeetjes ( 6 en 4 jaar oud) die zich afvragen waar de wereld vandaan komt en waar de eerste mens vandaan komt....... en mama heeft gezegd dat ze dat maar aan ome teamlead moeten vragen

Hoe leg je kids van die leeftijd de ontstaansgeschiedenis van ons heelal (en dus onszelf) uit Zelfs een simpele verwijzing naar de bijbel gaat 'm niet worden.. die kids zijn te slim

dusch.. hoe leg ik dit uit ??
PiRANiAdinsdag 23 juni 2009 @ 00:08
Wil je de waarheid vertellen of een leuk verhaal vertellen?
In het geval van de waarheid ben ik bang dat ik slecht nieuws voor je heb.
vosssdinsdag 23 juni 2009 @ 00:09
Gewoon het verhaal vertellen van Adam en Eva en dat het hele gezeik is begonnen omdat dat wijf gewoon niet wilde luisteren en t;och van de appel moest vreten.

Dan steken ze er meteen ook nog iets van op.
ehqodinsdag 23 juni 2009 @ 00:10
Hoe is het universum ontstaan dan?
Scarface2004dinsdag 23 juni 2009 @ 00:11
Lekkere zus heb jij, ja vraag maar aan je oom

De taak van een oom is om alleen leuke dingen te doen.

schijtluiers vervangen, dit soort kutvragen beantwoorden, zakgeld geven zijn taken voor ouders
teamleaddinsdag 23 juni 2009 @ 00:11
liefst de waarheid natuurlijk maar dan wel zo dat een kind het nog een beetje kan volgen (dus niet álle details en toestanden )

@vosss....interessant idee.. als een soort educatieve maatregel een schuldgevoel aanpraten.... me like
PiRANiAdinsdag 23 juni 2009 @ 00:12
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:11 schreef teamlead het volgende:
liefst de waarheid natuurlijk maar dan wel zo dat een kind het nog een beetje kan volgen (dus niet álle details en toestanden )

@vosss....interessant idee.. als een soort educatieve maatregel een schuldgevoel aanpraten.... me like
De bijbel er bij halen lijkt mij het allerslechtste idee
vosssdinsdag 23 juni 2009 @ 00:13
quote:
@vosss....interessant idee.. als een soort educatieve maatregel een schuldgevoel aanpraten.... me like
Laat ff weten wat je zus er van vond
vosssdinsdag 23 juni 2009 @ 00:14
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:12 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

De bijbel er bij halen lijkt mij het allerslechtste idee
Jallo! Die bijbel is secundair! Je leert ze iets aan de hand van een verhaal. Namelijk dat vrouwen gewoon niet luisteren!
Dat kunnen ze niet jong genoeg leren dunkt me
Deetchdinsdag 23 juni 2009 @ 00:21
Ik zou even op bol. com checken voor kinderboeken die dat soort ongein uitleggen

"drinken vissen water?" is een van de titels die in me opkomt, mijn neefje vond het een erg cool boek.
PiRANiAdinsdag 23 juni 2009 @ 00:21
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:14 schreef vosss het volgende:

[..]

Jallo! Die bijbel is secundair! Je leert ze iets aan de hand van een verhaal. Namelijk dat vrouwen gewoon niet luisteren!
Dat kunnen ze niet jong genoeg leren dunkt me
Ah, okee.
Vertel ze meteen dat de wereld stilstaat en plat is, dat staat ook in de bijbel
Marbledinsdag 23 juni 2009 @ 00:25
Hier hebben ze Pokemon nou voor uitgevonden, daarin wordt de hele scheppingsgeschiedenis al uit de doeken gedaan. Arceus (God) schiep Palkia (ruimte) en Dialga (tijd), etc. Als [betreffend] kind Diamond of Pearl of Platinum al gespeeld heeft is het waarschijnlijk allang op de hoogte en hoef je niet eens meer moeite te doen.
vaarsuviusdinsdag 23 juni 2009 @ 00:26
Die kinderen hebben nog geen volgroeide neocortex, (deel hersenen dat van belang is voor oa redeneren en abstractie) en kunnen daardoor niet goed waarom vragen doorgronden. Al zijn ze vast al heel goed in het vragen

Hou het dus simpel, maar wel gebaseerd op de werkelijkheid.
svefndinsdag 23 juni 2009 @ 00:27
Ik zou beginnen met de relativiteitstheorie
justaboy146dinsdag 23 juni 2009 @ 00:31
het is allemaal 1 pot nat
__Saviour__dinsdag 23 juni 2009 @ 00:33
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:27 schreef svefn het volgende:
Ik zou beginnen met de relativiteitstheorie
Bij het absolute begin van alles krijg je dan juist problemen daarmee. De relativiteitstheorie en quantummechina komen dan op elkaars terrein terecht en die zijn vooralsnog onverenigbaar. De theorie van alles, die het allemaal wel kan verklaren, is een van de heilige gralen van de moderne wetenschap.
cheveredinsdag 23 juni 2009 @ 00:52
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:07 schreef teamlead het volgende:
hoe leg je op nijntje-niveau uit waar wij vandaan komen

komende week krijgen we logeetjes ( 6 en 4 jaar oud) die zich afvragen waar de wereld vandaan komt en waar de eerste mens vandaan komt....... en mama heeft gezegd dat ze dat maar aan ome teamlead moeten vragen

Hoe leg je kids van die leeftijd de ontstaansgeschiedenis van ons heelal (en dus onszelf) uit Zelfs een simpele verwijzing naar de bijbel gaat 'm niet worden.. die kids zijn te slim

dusch.. hoe leg ik dit uit ??
Luister naar het kind, en deze kan je uiitleggen hoe het zit, mits je goed luistert, zonder dat het kind het zelf in de gaten heeft.

Waar de kinderen vandaan komen, dat is de plaats waar volwassen heen gaan. .
Diaboxdinsdag 23 juni 2009 @ 01:49
Gewoon zeggen heeeeeeeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden zat alles wat er bestaat in 1 klein puntje, en toen plofte dat puntje uit mekaar, en na 'n heeeeeeeeeeeeeeeeeel lange tijd kwam de aarde etc met de mensen etc. en toen kwam hij uit z'n moeder kut rollen. Zoiets.
Parafernaliadinsdag 23 juni 2009 @ 02:10
Ik zou beginnen met de speciale relativiteit, dan de algemene, en als dat duidelijk is kun je aan de kwantummechanika gaan denken.
IHVKdinsdag 23 juni 2009 @ 02:15
6 en 4?

Ik zou ze een leuk verhaal vertellen waar ze lekker over kunnen dromen voor het slapen.
Synthesistdinsdag 23 juni 2009 @ 02:39
er waren aliens (met warpdrive), en die strooide "leven" op planeten door het heelal.

wat is er voorbij het heelal? ja niets, hoe is het heelal ontstaan en waarom. zo'n vraag maakt einstein zelfs depressief.
Marbledinsdag 23 juni 2009 @ 02:47
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 02:39 schreef Synthesist het volgende:
er waren aliens (met warpdrive), en die strooide "leven" op planeten door het heelal.
gnomaatdinsdag 23 juni 2009 @ 03:06
Om te beginnen, hoe leg je het uit aan volwassenen? Ook al geen triviale opgave.
gnomaatdinsdag 23 juni 2009 @ 03:07
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:52 schreef chevere het volgende:
Waar de kinderen vandaan komen, dat is de plaats waar volwassen heen gaan. .
Die is mooi Rude
wondererdinsdag 23 juni 2009 @ 03:10
Goed moment om te laten weten dat de grote mensen ook niet alles weten?
Megumidinsdag 23 juni 2009 @ 03:11
Gewoon zeggen daar kan je beter met je vader en mama over praten.
heartzdinsdag 23 juni 2009 @ 08:10
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 02:15 schreef IHVK het volgende:
6 en 4?

Ik zou ze een leuk verhaal vertellen waar ze lekker over kunnen dromen voor het slapen.
Idd misschien over Dino's met enigzins waarheid.
hardromacoredinsdag 23 juni 2009 @ 08:50
Een voor kleine mensen kleine weergave van de oerknal tot nu?
starladinsdag 23 juni 2009 @ 08:56
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:07 schreef teamlead het volgende:
hoe leg je op nijntje-niveau uit waar wij vandaan komen

komende week krijgen we logeetjes ( 6 en 4 jaar oud) die zich afvragen waar de wereld vandaan komt en waar de eerste mens vandaan komt....... en mama heeft gezegd dat ze dat maar aan ome teamlead moeten vragen

Hoe leg je kids van die leeftijd de ontstaansgeschiedenis van ons heelal (en dus onszelf) uit Zelfs een simpele verwijzing naar de bijbel gaat 'm niet worden.. die kids zijn te slim

dusch.. hoe leg ik dit uit ??
Easy:

In het begin was er een hele grote leegte met heel veel massa (spul, materie, wat ze ook begrijpen) die was opgepropt in een hele kleine ruimte (als voorbeeld pak je een A4'tje die je oppropt, zodat ze weten dat dezelfde hoeveelheid neit per se in eenzelfde volume hoeft (als ze al oud genoeg zijn om objectpermanentie te hebben ). Toen was er heeel lang geleden (zo'n beetje 14 miljard jaar (dus een 14 met 9 nullen!!!!) een heeeele grote knal (dan moet je illustratief het propje ontrafelen en in stukjes scheuren en door de lucht gooien!
wooopie!! ) waardoor ALLLLLES ontstond. 8 miljard jaar later ontstond de aarde en weer 7.5 miljard jaar later ongeveer de eerste mens die uiteindelijk uitgroeide van een eencellige.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 10:57
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 00:07 schreef teamlead het volgende:
hoe leg je op nijntje-niveau uit waar wij vandaan komen

komende week krijgen we logeetjes ( 6 en 4 jaar oud) die zich afvragen waar de wereld vandaan komt en waar de eerste mens vandaan komt....... en mama heeft gezegd dat ze dat maar aan ome teamlead moeten vragen

Hoe leg je kids van die leeftijd de ontstaansgeschiedenis van ons heelal (en dus onszelf) uit Zelfs een simpele verwijzing naar de bijbel gaat 'm niet worden.. die kids zijn te slim

dusch.. hoe leg ik dit uit ??
Waarom uitleggen? Waarom hebben de ouders van nu toch altijd zon drang om alles altijd maar uit te leggen?
Benseldinsdag 23 juni 2009 @ 11:07
euh.. je kunt een kind ook gewoon zeggen dat het gewoon nog niet bekend is, dat dat 1 van de grote levensvragen is.
Sjeendinsdag 23 juni 2009 @ 11:10
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 10:57 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Waarom uitleggen? Waarom hebben de ouders van nu toch altijd zon drang om alles altijd maar uit te leggen?
Omdat kinderen een enorme drang hebben om bij alles 'waarom' en 'hoe dan' te vragen...
__Saviour__dinsdag 23 juni 2009 @ 11:22
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 10:57 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Waarom uitleggen? Waarom hebben de ouders van nu toch altijd zon drang om alles altijd maar uit te leggen?
Kinderen komen zelf ermee. Dat waarom-vragen van ze echt geweldig. Die enorme nieuwsgierigheid, niets zomaar willen accepteren als 'het is nu eenmaal zo'
cheveredinsdag 23 juni 2009 @ 11:24
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 03:07 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Die is mooi Rude
Dank je, het nadeel van volwassen worden is dat men eigenlijk steeds slechter leert te luisteren naar wat kinderen ons te vertellen hebben..
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 11:53
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 11:10 schreef Sjeen het volgende:
Omdat kinderen een enorme drang hebben om bij alles 'waarom' en 'hoe dan' te vragen...
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 11:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Kinderen komen zelf ermee. Dat waarom-vragen van ze echt geweldig. Die enorme nieuwsgierigheid, niets zomaar willen accepteren als 'het is nu eenmaal zo'
Ja en? Moet elke vraag van een kind beantwoord worden? Denk eens na.
Gun een kind de tijd de basis eens onder de knie te krijgen voor je gelijk grote stappen zet. Dat verwijfde gedoe resulteert in wat we vandaag de dag steeds meer zien: kinderen met een grote bek omdat ze een ego van zichzelf hebben erg bij-de-hand te zijn, terwijl ze onsamenhangend lopen te brallen.

Wat jullie doen staat gelijk aan een programma op een lege computer laten draaien terwijl er nog een besturingssysteem op moet.
__Saviour__dinsdag 23 juni 2009 @ 12:02
Die redenering slaat echt nergens op. Het is gewoon oprechte interesse van die kinderen. Jij onderschat kinderen blijkbaar echt enorm.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 12:03
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:02 schreef __Saviour__ het volgende:
Die redenering slaat echt nergens op. Het is gewoon oprechte interesse van die kinderen. Jij onderschat kinderen blijkbaar echt enorm.
Stop je kop maar in het zand.
starladinsdag 23 juni 2009 @ 12:05
Ja idd. Matteus zegt tegen zijn kinderen:

'Waar je broertje vandaan komt? Dat is een programma installeren op een computer zonder besturingssysteem! Vraag dat over 10 jaar nog es een keer. En nu naar bed zonder eten!'
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 12:12
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Goed, met jou valt dus niet serieus te praten als je met zo'n antwoord moet komen.
Als ik mijn vorige antwoord had herhaald was het beter geweest? En hoezo maak je de conclusie dat er met mij niet te praten valt als jij niet probeert mijn opmerking tegen te spreken maar het eenvoudig wegwuift? Wil je mij aanspreken op een reactie van hetzelfde kaliber waarmee jij als eerste kwam?
En sorry, maar wil je met dit niveau kinderen uitleggen hoe we ontstaan zijn? Ik moet even gniffelen.
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:05 schreef starla het volgende:
Ja idd. Matteus zegt tegen zijn kinderen:

'Waar je broertje vandaan komt? Dat is een programma installeren op een computer zonder besturingssysteem! Vraag dat over 10 jaar nog es een keer. En nu naar bed zonder eten!'
Dus omdat je je stoort aan mijn mening/opmerking weet je gelijk hoe ik het wel zou doen?
N.ickadinsdag 23 juni 2009 @ 12:14
Gewoon zeggen : Dat weet ik niet.
Benseldinsdag 23 juni 2009 @ 12:26
perfecte mogelijkheid om je kind te leren dat niet op elke vraag er een (passend) antwoord is.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 12:38
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:26 schreef Bensel het volgende:
perfecte mogelijkheid om je kind te leren dat niet op elke vraag er een (passend) antwoord is.
Volgens de tutola's hier niet. Want stel dat het kind daar niet tevreden mee is (uit drang naar antwoord). Dan hoor je als ouder in de stress te schieten en toch een antwoord te geven die enigszins het beeld draagt van de nu heersende theorie. Want kinderen die niet alles kunnen krijgen wat ze willen, o.a. antwoord, veroorzaken een onhoudbare situatie... kind-voetstuk, ouders-knielen.

Dat soort ouders zijn ondergeschikt aan hun kinderen. Maar dat mag je ze weer niet recht in hun gezicht zeggen. Das kwetsend. Ze falen namelijk in hun ouderlijke rol.
starladinsdag 23 juni 2009 @ 12:39
Of je wilt je kind gewoon iets op hun niveau leren.

Kwalijke zaak is dat zeg....
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 12:45
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:39 schreef starla het volgende:
Of je wilt je kind gewoon iets op hun niveau leren.

Kwalijke zaak is dat zeg....
Juist. Het is hun niveau nog niet.
Maar blijkbaar heb jij het niveau niet om dat te begrijpen.


Al gevonden waar ik volgens jou dat ene suggereerde?
IHVKdinsdag 23 juni 2009 @ 12:46
Je gaat een kind van 6 ook toch niet vertellen over alle ziektes en oorlogen op de wereld?
starladinsdag 23 juni 2009 @ 12:54
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:45 schreef Matteüs het volgende:
Juist. Het is hun niveau nog niet.
Ligt er aan hoe je het uitlegt. Je kunt prima een kind iets op HUN niveau duidelijk maken, net zoals je een MAVO scholier de SRT kunt uitleggen.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 12:57
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:54 schreef starla het volgende:

[..]

Ligt er aan hoe je het uitlegt. Je kunt prima een kind iets op HUN niveau duidelijk maken, net zoals je een MAVO scholier de SRT kunt uitleggen.
Jij schijnt het te weten. Vertel eens dan hoe jij het uit zou leggen. Geef je meteen antwoord op de topic starter (wat je ook direct had kunnen doen)
Sjeendinsdag 23 juni 2009 @ 12:58
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:38 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Volgens de tutola's hier niet. Want stel dat het kind daar niet tevreden mee is (uit drang naar antwoord). Dan hoor je als ouder in de stress te schieten en toch een antwoord te geven die enigszins het beeld draagt van de nu heersende theorie. Want kinderen die niet alles kunnen krijgen wat ze willen, o.a. antwoord, veroorzaken een onhoudbare situatie... kind-voetstuk, ouders-knielen.

Dat soort ouders zijn ondergeschikt aan hun kinderen. Maar dat mag je ze weer niet recht in hun gezicht zeggen. Das kwetsend. Ze falen namelijk in hun ouderlijke rol.
Wat een ongelofelijke bullshit Ondergeschikt aan hun kinderen, in de stress schieten... Flikker toch op man.

Een kind stelt vragen, grotensdeels goed te beantwoorden, soms moet je het visualiseren, kan allemaal prima op het niveau van het kind. En als het kind een vraag stelt waarop je geen antwoord kunt geven, dan geef je dat ook aan. Daarmee leert het dat er ook vragen zijn waarop geen pasklaar antwoord is.
Iblisdinsdag 23 juni 2009 @ 13:01
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:46 schreef IHVK het volgende:
Je gaat een kind van 6 ook toch niet vertellen over alle ziektes en oorlogen op de wereld?
Tja, het is natuurlijk wat lastig, want zo'n kind pikt wel het een en ander op. Ik had ook ergens gehoord toen ik zes was dat er meteorieten zo uit de lucht konden vallen. Dat vond ik ook een beetje onheilsspellend, want stel je voor dat zo'n ding opeens op je huis komt!

Als ouder moet je denk ik realistisch zijn, en wat zorgen wegnemen, en geen onzin ophangen. Zeggen dat meteorieten niet naar beneden vallen is onzin, maar zeggen dat het haast nooit gebeurt en dat vergelijken met iets wat ook haast nooit gebeurt en waar het kind ook niet bang voor is, lijkt me al beter.

En met de ouderdom van de aarde. Toen ik zes was, dus net iets meer dan een hand vol, toen heb ik weleens geprobeerd te beredeneren hoeveel handen vol m'n ouders oud waren. En toen m'n oma. En toen de oudere zus van m'n oma. En toen nog eens gevraagd hoe oud de kerk in het dorp was. En m'n voorstellingsvermogen ging het toch wel een beetje te boven. En helemaal toen we op vakantie bij een boom kwamen die 500 jaar oud was. Dat is 100 handen vol. Niets mee te beginnen.

Dus je kunt zo'n kind wel enig idee geven denk ik van ouderdom, maar op een gegeven moment loopt het spaak. In het voorstellingsvermogen zit je al in 'oneindig'. Afstanden in het heelal zijn ook zo ongelooflijk onvoorstelbaar.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 13:13
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:01 schreef Iblis het volgende:

[..]

Tja, het is natuurlijk wat lastig, want zo'n kind pikt wel het een en ander op. Ik had ook ergens gehoord toen ik zes was dat er meteorieten zo uit de lucht konden vallen. Dat vond ik ook een beetje onheilsspellend, want stel je voor dat zo'n ding opeens op je huis komt!

Als ouder moet je denk ik realistisch zijn, en wat zorgen wegnemen, en geen onzin ophangen. Zeggen dat meteorieten niet naar beneden vallen is onzin, maar zeggen dat het haast nooit gebeurt en dat vergelijken met iets wat ook haast nooit gebeurt en waar het kind ook niet bang voor is, lijkt me al beter.

En met de ouderdom van de aarde. Toen ik zes was, dus net iets meer dan een hand vol, toen heb ik weleens geprobeerd te beredeneren hoeveel handen vol m'n ouders oud waren. En toen m'n oma. En toen de oudere zus van m'n oma. En toen nog eens gevraagd hoe oud de kerk in het dorp was. En m'n voorstellingsvermogen ging het toch wel een beetje te boven. En helemaal toen we op vakantie bij een boom kwamen die 500 jaar oud was. Dat is 100 handen vol. Niets mee te beginnen.

Dus je kunt zo'n kind wel enig idee geven denk ik van ouderdom, maar op een gegeven moment loopt het spaak. In het voorstellingsvermogen zit je al in 'oneindig'. Afstanden in het heelal zijn ook zo ongelooflijk onvoorstelbaar.
Juist.
Haushoferdinsdag 23 juni 2009 @ 13:13
Ik heb als 6- of 7-jarige wel es aan m'n moeder gevraagd dat als God alles kon, of-Ie dan ook de tijd stil kon laten zetten. Nou wist mijn moeder niet zoveel van zwarte gaten en waarnemershorizonnen, maar dat soort vragen kunnen weldegelijk leven bij kinderen.

Wat ik zelf altijd wel leuk vind is bepaalde vragen aan kinderen vragen waarbij je ze dan heel diep ziet nadenken. Bijvoorbeeld over waar wolken vandaan komen, of het gewoon rook is wat uit de schoorsteen komt, of wat er gebeurt als ik een stukje papier heel vaak doormidden zou knippen. Kinderen prikkelen met dat soort nieuwsgierigheid vind ik wel belangrijk
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 13:16
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:01 schreef starla het volgende:

[..]

Lees eens een stukje terug voordat je jezelf nog meer voor schut zet
dit bedoel je?
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 08:56 schreef starla het volgende:

[..]

Easy:

In het begin was er een hele grote leegte met heel veel massa (spul, materie, wat ze ook begrijpen) die was opgepropt in een hele kleine ruimte (als voorbeeld pak je een A4'tje die je oppropt, zodat ze weten dat dezelfde hoeveelheid neit per se in eenzelfde volume hoeft (als ze al oud genoeg zijn om objectpermanentie te hebben ). Toen was er heeel lang geleden (zo'n beetje 14 miljard jaar (dus een 14 met 9 nullen!!!!) een heeeele grote knal (dan moet je illustratief het propje ontrafelen en in stukjes scheuren en door de lucht gooien!
wooopie!! ) waardoor ALLLLLES ontstond. 8 miljard jaar later ontstond de aarde en weer 7.5 miljard jaar later ongeveer de eerste mens die uiteindelijk uitgroeide van een eencellige.
Kan je nu al vertellen dat daaruit nog 100 vragen komen van het kind. Als een antwoord nog meer vragen oproept, was het geen antwoord.
Ik denk eerder dat jij lol erin hebt het kind dit te vertellen dan het kind naar jou te luisteren.
Sjeendinsdag 23 juni 2009 @ 13:20
Gelukkig ben jij alwetend... kan natuurlijk ook niet anders na 17 jaar basisschool.
starladinsdag 23 juni 2009 @ 13:21
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:16 schreef Matteüs het volgende:
Kan je nu al vertellen dat daaruit nog 100 vragen komen van het kind. Als een antwoord nog meer vragen oproept, was het geen antwoord.
Dat is pertinente onzin.

Q Waarom wordt het dag en nacht? A Doordat de aarde draait
Q Waarom draait de aarde? A http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=416

Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij een antwoord nóg een vraag kan oproepen.
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:16 schreef Matteüs het volgende:
Ik denk eerder dat jij lol erin hebt het kind dit te vertellen dan het kind naar jou te luisteren.
Daar zit een kern van waarheid in
__Saviour__dinsdag 23 juni 2009 @ 13:26
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:12 schreef Matteüs het volgende:

[..]

Onderbouw je uitlatingen eens een keer. Zie je nu al 3x in de ruimte lullen.
Inhoudelijke discussie voeren is echt niet een sterk punt van je he. Anderen meningen kun je niet accepteren, nee, je moet ze echt neerbuigend afdoen als ondergeschikt.
Ik zal dan maar wel normaal antwoord geven nu, eens kijken of je nu wel normaal kunt doen. Kinderen kun je zulke dingen prima uitleggen. Je kunt het versimpelen en het toch nog in essentie laten kloppen. Het ontstaan van het heelal kun je visualiseren met zand of klei. Pers het samen (de singulariteit) en strooi het uiteen (oerknal). Laat dan weer kleinere groepjes samenkomen tot kleinere ballen (zonnen en planeten). Voila, het ontstaan van het heelal op een voor hen begrijpelijke manier. Als ze nog verder gaan vragen wat daarvoor was kun je eerlijk antwoorden dat niemand dat nog echt weet. Maar als je het wel weet, moet je in ieder geval je best doen om het uit te leggen. Die enorme nieuwsgierigheid van kinderen zit gewoon in de menselijke aard. Niks zomaar willen accepteren, maar het echt willen weten
Zo zijn er nog tal van dingen die kinderen fascineren en die je prachtig kunt uitleggen. Dag/nacht, de seizoenen, ontstaan van het weer. Als je het allemaal maar goed brengt, kunnen ze het op hun niveau heel goed begrijpen. Je moet kinderen echt niet onderschatten.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 13:30
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:26 schreef __Saviour__ het volgende:
Je kunt het versimpelen en het toch nog in essentie laten kloppen. Het ontstaan van het heelal kun je visualiseren met zand of klei. Pers het samen (de singulariteit) en strooi het uiteen (oerknal). Laat dan weer kleinere groepjes samenkomen tot kleinere ballen (zonnen en planeten). Voila, het ontstaan van het heelal op een voor hen begrijpelijke manier.
2 problemen:

1. de oerknal is niet zeker
2. het verduidelijkt niks, het verward enkel meer.

Weet wel, we hebben het hier over kinderen van 4 en 6 jaar.
Heatseekerdinsdag 23 juni 2009 @ 13:31
Ik zou vertellen dat er in het begin helemaal niets was. En toen was er de aarde, en toen de vissen, en toen de rest zeg maar.
__Saviour__dinsdag 23 juni 2009 @ 13:40
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

2 problemen:

1. de oerknal is niet zeker
2. het verduidelijkt niks, het verward enkel meer.

Weet wel, we hebben het hier over kinderen van 4 en 6 jaar.
De uitdijing van het heelal kan tot niks anders leiden dan een enkele singulariteit in het begin. Dat is gewoon de tijd terug afspelen. Probleem is dan alleen nog het botsen van de relativiteitstheorie met de quantummechanica. Maar daar hebben zelfs de beste wetenschappers nog geen antwoord op. Maar dat is dan weer wel op een niveau dat je kinderen echt simpelweg niet kunt uitleggen. Zelfs de meeste volwassenen gaat dat het verstand ver te boven.
Maar het samenklonteren van de losse elementen tot sterren en planeten, dat is in ieder geval een absolute zekerheid. We zien het met telescopen overal gebeuren in verschillende stadia. Dat kun je kinderen dus al uitleggen en het geeft een mooi antwoord op de vraag waar de wereld vandaan komt. Bij zulke uitleg hebben kinderen iets visueels nodig. Daarom moet je het ook uitbeelden. Dat laat het principe op zich zien, zonder de ingewikkeldere natuurkundige kant ervan
Iblisdinsdag 23 juni 2009 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:40 schreef __Saviour__ het volgende:
Bij zulke uitleg hebben kinderen iets visueels nodig. Daarom moet je het ook uitbeelden. Dat laat het principe op zich zien, zonder de ingewikkeldere natuurkundige kant ervan
Dat ben ik met je eens en je voorbeeld vind ik goed. Ik vrees echter dat je qua ouderdom niet verder komt dan héél oud. Misschien dat het kind wat van dinosauriërs weet (naast het heelal vaak ook fascinerend voor jonge kinderen) en weet dat die héél lang geleden op de aarde woonden, en dat je kunt zeggen dat de oerknal nog weer vér daarvoor was. Maar dan houdt het denk ik zo'n beetje op.
Haushoferdinsdag 23 juni 2009 @ 13:46
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:30 schreef Matteüs het volgende:

[..]

2 problemen:

1. de oerknal is niet zeker
Dan kun je kinderen niks wetenschappelijks uitleggen, want niks is zeker.
quote:
2. het verduidelijkt niks, het verward enkel meer.
Hoeft niet, met een ballonnetje kun je al een boel uitleggen. Alleen weten we nog niet waar het begin van die ballon vandaan komt.
Haushoferdinsdag 23 juni 2009 @ 13:47
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:16 schreef Matteüs het volgende:

[..]

dit bedoel je?
[..]

Kan je nu al vertellen dat daaruit nog 100 vragen komen van het kind. Als een antwoord nog meer vragen oproept, was het geen antwoord.
Een antwoord is geen antwoord als het andere vragen oproept? Kun je me een antwoord geven waarbij dat niet gebeurt? Rare uitspraak.
RM-rfdinsdag 23 juni 2009 @ 13:48
imho is het idee dat je als volwassene iets gaat vertellen en zij dat schijnbaar maar hebben aan te nemen al een hele foute gedachte ...
(als het over bepaalde wetenschappelijke dingen gaat, qua gedrag of omgang met elkaar kan ik dat wel goed voorstellen dat je bepaalde 'normen' als volwassene stelt)

imho moet jij dus niet zozeer 'de waarheid' vertellen, maar je vooral de kinderen zelf motiveren om zelf dingen voor te stellen, te kijken en zelf gedachtes te vormen..
zeker het idee dat er schijnbaar 'één absolute waarheid zou bestaan en dat de een of andere gezagsdragende Oom' hen die zal vertellen en dat die niet in twijfel getrokken mag worden, zou de eerste fout zijn die al zo vaak met kinderen (of hele groepen mensen) gemaakt is...

sowieso is het kinderlijke referentiekader veel minder uitgebreid en dus hebben heel eenvoudige concepten, zoals de 'grootheid' van het heelal al een ontzettend grote 'leerstap'....
iets kinderen leren over het universum kun je al doen door met kleine stuiterballetjes na te spelen hoe groot dan de aarde is en de maan en de zon en hoe die om elkaar draaien... dat kan voor kinderen al heel spannend zijn en een 'eye-opener'...

zolang het gewoon maar speels is en op hun eigen niveau en het niet de volwassenen is die de 'maat' geeft en bepaald wat ze te 'geloven' hebben.
Matteüsdinsdag 23 juni 2009 @ 13:49
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een antwoord is geen antwoord als het andere vragen oproept? Kun je me een antwoord geven waarbij dat niet gebeurt? Rare uitspraak.
Nou, dit dus
ikheetmartijndinsdag 23 juni 2009 @ 13:52
#ANONIEMdinsdag 23 juni 2009 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:48 schreef RM-rf het volgende:
imho moet jij dus niet zozeer 'de waarheid' vertellen, maar je vooral de kinderen zelf motiveren om zelf dingen voor te stellen, te kijken en zelf gedachtes te vormen..
zeker het idee dat er schijnbaar 'één absolute waarheid zou bestaan en dat de een of andere gezagsdragende Oom' hen die zal vertellen en dat die niet in twijfel getrokken mag worden, zou de eerste fout zijn die al zo vaak met kinderen (of hele groepen mensen) gemaakt is...
Inderdaad Leg de kinderen gewoon uit dat de mens te incompetent is, om te kunnen bevatten, of te snappen, waarom we hier zijn en hoe dat komt. Maar als ze hiermee in een existentiele crisis terecht komen duw je ze gewoon een Bijbel in de hand, of met een oog op de toekomst; de Koran, natuurlijk.
Benseldinsdag 23 juni 2009 @ 15:05
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:46 schreef IHVK het volgende:
Je gaat een kind van 6 ook toch niet vertellen over alle ziektes en oorlogen op de wereld?
als het erom vraagt, waarom niet? Denk er wel aan dat je niet al te grafisch word in je uitleg, maar dat soort dingen horen ze vroeger of later zelf wel (dankzij klasgenootjes, in de klas zelf, etc). dan kun je het beter maar gecontroleerd doen thuis, in een veilige omgeving
RM-rfdinsdag 23 juni 2009 @ 15:16
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 14:02 schreef EipNiC het volgende:

[..]

Inderdaad Leg de kinderen gewoon uit dat de mens te incompetent is, om te kunnen bevatten, of te snappen, waarom we hier zijn en hoe dat komt. Maar als ze hiermee in een existentiele crisis terecht komen duw je ze gewoon een Bijbel in de hand, of met een oog op de toekomst; de Koran, natuurlijk.
integendeel... juist een kind te leren altijd vragen te stellen én dat lang niet iedere vraag direkt een absoluut antwoord zou moeten krijgen (al dan niet door bepaald dogmatische religieuze boeken), maar dat het zoeken naar mogelijke antwoorden het opdoen van nieuwe kennis is... is het beste tegenmiddel tegen die vermoedde 'existentiele crisis'....

die kinderen hebben namelijk helemaal nooit een 'existentiele crisis' maar juist als (en pas nadat) volwassenen hen gaan opvoedden met een geloof in een absolute en dogmatische 'Waarheid' is het moment dat zulk een crisis optreed onvermijdbaar (omdat al die dogmatische waarheden vroeger of later im Frage gesteld kunnen worden)
#ANONIEMdinsdag 23 juni 2009 @ 15:44
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 15:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

integendeel... juist een kind te leren altijd vragen te stellen én dat lang niet iedere vraag direkt een absoluut antwoord zou moeten krijgen (al dan niet door bepaald dogmatische religieuze boeken), maar dat het zoeken naar mogelijke antwoorden het opdoen van nieuwe kennis is... is het beste tegenmiddel tegen die vermoedde 'existentiele crisis'....

die kinderen hebben namelijk helemaal nooit een 'existentiele crisis' maar juist als (en pas nadat) volwassenen hen gaan opvoedden met een geloof in een absolute en dogmatische 'Waarheid' is het moment dat zulk een crisis optreed onvermijdbaar (omdat al die dogmatische waarheden vroeger of later im Frage gesteld kunnen worden)
Ja, ik dreef dan ook enigzins spot met religie. Maar of het opdoen van (nieuwe) kennis het beste tegenmiddel tegen de crisis is, kan men niet stellen. Immers heeft nog geen enkele vorm van kennis een antwoord kunnen geven aan existentiele vragen (en daarmee de gebreken en de onmacht van de mens bevestigd zien worden). De zoektocht hiernaar (het streven naar antwoorden) kan evengoed als pijnelijk /vermoeiend ervaren worden als dat het een oplossing bied aan de pijn. Maar waar doel je eigenlijk op met tegenmiddel ? Wat moet bestreden worden en wat wil je bereiken ? Wil je dat de gehele mensheid zich richt op kennis vergaren of wil je dat het individu (het kind in deze) een prettig leven gaat leiden ?
Ik zelf ben een absoluut voorstander om kinderen op te voeden met een 'je weet niets' basis. Ten behoeve van het kind zou ik dan ook beginnen met de crisis teweegbrengen in zijn leven, maar niet in zo'n zuur toontje als dat ik leek te stellen in mijn voorgaande post.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2009 15:55:57 ]
#ANONIEMdinsdag 23 juni 2009 @ 17:12
Topic opgeruimd wat zooi weggehaald houden we het netjes?
loopwoensdag 24 juni 2009 @ 09:06
Vroeger wilde ik ook graag 1 punt aanwijzen waar iets is ontstaan maar ik geloof nu dat leven altijd heeft bestaan zij het op verschillende plaatsen. Het is zoals een menselijk lichaam dat beweegt samen met de omgeving, dat elkaar beinvloed en een wisselwerking heeft. Als het menselijk lichaam ophoud te bewegen en opgaat in de omgeving (ontbinding) dan bestaat de wisselwerking misschien niet meer maar de omgeving leeft nog altijd verder, de omgeving heeft ook weer een wisselwerking met de omgeving.

Net zoals de planeten elkaar beinvloeden met magnetische velden zo hebben de grotere stelsels ook wisselwerkingen met elkaar. Als je er nu vanuit gaat dat het universum oneindig is (dus geen begin heeft en ook geen eind) dan is er dus een continue wisselwerking.

Het is dus materie die op materie reageert, beiden in verschillende toestanden, altijd al heeft gereageert op elkaar en ook altijd op elkaar zal blijven reageren waardoor allerlei nieuwe manifestaties en verschijningen ontstaan zoals ook dit leven op aarde.
Monolithwoensdag 24 juni 2009 @ 17:20
Daar is een multimediale, populair wetenschappelijke benadering voor nodig.

edwin999donderdag 25 juni 2009 @ 00:27
ja als het kind erg van filosoferen houd weet ik het ook niet ... ik ben maar een praktisch mens .....ik liet een kind een katje zien ..... het katje was dood geboren en ik had het in plaats van te begraven in een bed van zout gelegd..... een katje van drie of vier weken dus ....piep klein....op ten duur was er een heel mooie kitten mummie ontstaan

het kleine beestje zag er erg vredig uit ...met zn uitdrukking op zn gezicht van het allerlaatse moment dat hij nog een ziel had en zijn laatste adem uitblaasde...maar ook bevroren in de tijd een beetje

het was een waar kunstwerk geworden en het meisje van zeven die bij me over de vloer kwam vond het net zo mooi als ik ...... het beeld had iets heel ergs rustigs in zich en een bepaalde schoonheid

niet echt dus ha ha over het begin van al het leven maar meer over het einde daarvan dus
Renderclippurvrijdag 26 juni 2009 @ 17:00
Heel simpel: Zeg dat het allemaal heeel lang geduurd heeft, en dat als ze nog langer wachten ze het vanzelf zullen begrijpen
edwin999vrijdag 26 juni 2009 @ 22:48
de oneindigheid en het begin van alles kan je heel vaak terugzien terwijl je gewoon aan het leven bent ...als je visueel bent ingesteld .... het oneindige doorgaan van de golven van de zee en het bewegen van stofdeeltjes op een zomerdag als de lucht heel droog is .....

en als het regende en dan als je in de auto zat die ontelbare druppeltjes water van de regen die naar beneden dwarrellen over het raam in de nacht .... heel veel van dit alles vind je wel terug in de natuur....
Neevrijdag 26 juni 2009 @ 23:52
Meerdere verklaring geven, zowel religieus als wetenschappelijk. Als ze oud genoeg is kan ze zelf kiezen.
Bankfurtzaterdag 27 juni 2009 @ 22:40
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 23:52 schreef Nee het volgende:
Meerdere verklaring geven, zowel religieus als wetenschappelijk. Als ze oud genoeg is kan ze zelf kiezen.
Als ze slim genoeg is combineert ze beide.
PiRANiAzondag 28 juni 2009 @ 19:18
http://www.flabber.nl/lin(...)eated-the-world-2222
Tadaa
Lord_of_the_Stringwoensdag 1 juli 2009 @ 03:41
wat een maffe reacties allemaal. het is voornamelijk een geloofskwestie.. als ik de bijbel zou geloven zou ik dat verhaal vertellen. ik heb veel kinderen in chr. gemeenten gezien die daar dan net zo min aan twijfelen als aan Sinterklaas. weet alleen niet in hoeverre ze daar op latere leeftijd aan gaan twijvelen misschien, als ze ontdekken dat de wereld helemaal niet zo mooi in elkaar zit als paps en mams altijd vertelden. dat het namelijk net zo moeilijk is om God te vragen je te helpen als dat het is om alles zelf te moeten uitzoeken, met als verschil dat God alles natuurlijk al uitgezocht heeft voor hij alles schiep, maarja, verschil moet er wezen, toch? God gaat niet zomaar toelaten dat wij alles weten wat hij weet, want dan zou hij overbodig worden.

of je kunt gewoon eerlijk zijn en zeggen dat paps en mams met heel veel andere volwassenen daar al eeuwen naar op zoek zijn en dat als ze het gevonden hebben ze daar wel een keertje op terugkomen