Wat betreft je hepatitis C verleden zou ik als ik jou was eens contact opnemen met een ziekenhuis hygienist. Die kunnen je haarfijn vertellen wat wel of niet kan. Ik vrees alleen met grote vrezen dat ze niet erg happig zullen zijn om je aan te nemen.quote:Op zondag 31 januari 2010 20:59 schreef fly123 het volgende:
Dank je voor je reactie. Maar ik meen gezien te hebben op het internet dat er wel een verplichting bestaat voor inenting voor hep B bij sommige gezondheidsmedewerkers, bijv tandartsaasistenten en zo, ik weet niet of dat ook voor anesthesiemedewerkers en OK assistenten geldt, maar ik zou denken van wel ivm bloedcontact he?
Het schijnt dan zo te zijn dat als je weigert je bepaalde dingen dingen die bij je functie horen niet meer kunt doen. Hieruit concludeer ik dan weer dat dragers van hep C of HIV bijvoorbeed mogelijk dan ook uitgesloten worden van bepaalde werkzaamheden en dus het beroep niet kunnen uitvoeren naar behoren? Maar ik weet niet of dat zo is en of er een verplichting bestaat als sollicitant om dit te melden.
Ik heb een keer een spreekbeurt gehad over prikaccidenten. De kans om hep te krijgen is best groot. Het geval is natuurlijk dat je je normaliter prikt aan een naald (hopelijk nooi natuurlijk) van een patient. Waardoor jij als hulpverlener risico loopt. De kans dat je je prikt en vervolgens de patient weer prikt is nihil natuurlijk. Als operatie-assistent kom je meer met bloed in aanraking, en is de kans theoretisch groter. bv wanneer je n wondje aan je vinger hebt,en vervolgens steriel aan tafel gaat staan,je handschoen gaat kapot en jouw bloed komt in de patient. Wederom een minieme kans maar meer aanwezig dan bij een anesthesiemedewerker. Microscopisch gezien zijn na een langdurige operatie vrijwel alle handschoenen kapot,dit is bewezen. Niet dermate dat je zelf helemaal onder het bloed komt te zitten,maar minieme gaatjes zitten er wel in.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:12 schreef fly123 het volgende:
Dank je scrub nurse voor je overwegingen. Juist omdat ik ook met deze vraag zit heb ik hem gesteld ter overweging.
Ik ben het wel met je eens dat het eigenlijk zo is, dat je altijd optimale veiligheid moet beogen en dat dat dus eigenlijk niet anders zou moeten zijn in het geval dat de verpleger een ziekte heeft.
Maar zeg eens: hoe groot is de kans nu werkelijk bij een prikaccident dat de operatie assistent of de hygienist geprikt / gebeten wordt, en dan de ziekte (hep C) overbrengt op de patient? (bij bijten kan ik het me nog voorstellen (alhoewel bij hep C niet zo, wel hep B) maar prikken?????
En is het zo dat wanneer er een prikaccident plaatsvindt, je je meteen je moet laten keuren, dan zou alsnog de ziekte aan het licht komen (of is dat geen verplichting?)
En last : is het niet zo dat een dossier openbaar is (of wordt) op het moment dat je in een ziekenhuis solliciteert (en een ander ziekenhuis je medische gegevens heeft?). Of zelfs, bedenk ik me nu, het ziekenhuis waar ik zou willen solliciteren heeft al bij de kaakchirurgie mij ziektegegevens. Dan zijn ze toch zichtbaar bij de anestesiologie afdeling? (of zie ik dat verkeerd).
Je bgerijpt: als ik solliciteer, ga ik natuurlijk niet vertellen dat ik een ziekte onder de leden heb (dat zou ik bij een kantoorbaan ook niet doen - zeker niet omdat ik nog nooit verzuimd heb wegens hep C)
quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:34 schreef scrub_nurse het volgende:
Ook een arbo arts oid heeft geen inzage in je medisch dossier.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:14 schreef scrub_nurse het volgende:
je bent verplicht je te vaccineren tegen hep B dat is waar.
Maar je wordt niet van te voren op ziektes getest,dit is juridisch gezien niet mogelijk. Ik kan je wel dit zeggen, als je eerlijk bent en vertelt dat je hep C hebt,denk ik dat je kans op de opleiding nihil is,geen enkele werkgever wil willens en wetens een risico op besmetting van patienten en personeel lopen. Houd je het geheim en ze komen er alsnog achter, zou je volgens mij juridisch gezien geen probleem moeten hebben,maar ik denk niet dat je dan een makkelijke tijd zult hebben.
Er is dus een groot verschil schat ik tussen juridisch gezien en de praktijk.
Stel je bent patient en je hebt hep C, dan wordt er een waarschuwing gegeven aan al het personeel. Je bent dus een risicopatient. Op zich natuurlijk belachelijk want je moet er in dit werk van uit gaan dat iedere patient de meest vreselijke ziektes onder de leden heeft,zodat je alle mogelijke maatregelen neemt om jezelf niet te besmetten. In de praktijk werkt dit helaas anders.
Zo gauw er een melding komt van een infectieziekte, betekent dit automatisch dat mensen banger zijn, zich meer gaan beschermen, en zich anders gaan gedragen. Op die manier ben ik van mening dat er ook onmiddelijk juist een grotere dan een kleinere kans op prikaccidenten ontstaat.
Zo gauw je je werkmethodiek gaat veranderen, loop je meer risico. Het is vooral als operatie-assistent en operateur zo'n geoliede machine dat draait op op elkaar ingespeeld zijn,dat je wat mijn mening betreft beter kan blijven werken zoals je altijd doet.
Er is bv bij een HIV besmette patient een afspraak dat scherp materiaal niet aangegeven wordt zoals normaal,maar via een magnetisch blad dat op de patient ligt, aangegeven wordt,door het erop te leggen en de operateur het weer eraf haalt. Absolute onzin vind ik.
Maar goed daar gaat het niet om. je zou als je anoniem informatie zou willen inwinnen eens kunnen bellen met een ziekenhuishygienist,en een andere naam noemen. Via een telefooncentrale is het meestal niet moeilijk gewoon doorverbonden te worden,door gewoon je naam te noemen en te vragen om doorverbonden te worden.
Iets anders, waarom wil je in de gezondheidszorg werken? en dit risico lopen? is er niet iets anders wat je leuk zou vinden?
je moet je er terdege van bewust zijn dat mocht je in de gezondheidszorg gaan werken,en je vertelt het niemand, en op n gegeven moment blijkt er een patient of collega besmet te zijn door jouw hep, je je enorm schuldig zult voelen. Ga je je op je werk overdreven voorzichtig gedragen, zullen mensen je gaan verdenken ed. Je draagt toch n geheim met je mee.
Denk daar goed over na
Ja maar nogmaals ik denk dat er wel een groot verschil is tussen Hep B wat natuurlijk vaker voorkomt en veel makkelijker verspreidt en hep C.quote:Op de website van hepatitis staat dat het juridisch niet verboden is met hepatitis in de zorg te werken. Dat ik het daar niet mee eens ben, doet er niet toe. Maar juridisch gezien kunnen ze je dus niks maken blijkbaar..
Ik ga beginnen in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen.quote:Op maandag 8 februari 2010 17:56 schreef scrub_nurse het volgende:
ha welkom! Nou alle vragen kun je hier kwijt dus. Waar ga je beginnen?
quote:OK's Winterswijk dicht om lieveheersbeestjes
print rss - door Redactie op 31-03-2010 @ 10:10
Opnieuw zijn vier van de vijf operatiekamers van het Streekziekenhuis Koningin Beatrix in Winterswijk gesloten. Net als vorig jaar rond deze tijd zijn er op een van de kantoren bij het ok-complex lieveheersbeestjes aangetroffen. Het ziekenhuis wilde geen enkel risico nemen en besloot daarom gisteren om vier van de vijf OK's te sluiten.
Patiënten hebben volgens een woordvoerder van het ziekenhuis geen gevaar gelopen. Er is geen lieveheersbeestje in een ok aangetroffen. Het moet onmogelijk zijn voor insecten om de ok's in te komen. Door een drukverschil met de rest van het ziekenhuis kunnen ze niet naar binnen vliegen. Ook 'indringers' via kleren zijn onwaarschijnlijk, omdat die worden gecontroleerd.
Operaties worden uitgesteld of verplaatst naar ziekenhuizen in de regio. Naar verwachting kan er vanaf volgende week weer geopereerd worden.
Welke opleiding? Waar, wanneer, waarom, wie, hoe... vertel vertel!quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:17 schreef nattermann het volgende:
TVP uit overweging om ook deze opleiding te gaan volgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |