abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70181698
http://www.historyhouse.com/in_history/ceausescu/

Na het lezen van dit artikel ben ik me meer en meer gaan interesseren in deze vreemde man. Weet iemand wat hij allemaal nog meer gedaan heeft?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:37:46 #2
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_70181994
Een mooi voorbeeld van Ceausescu vind ik Boekarest. de stad had vroeger prachtige gebouwen gezien fotos uit het verleden en meneer heeft wijken platgewalst (zelfs heuvels ge-egaliseerd) om er een gigantisch paleis neer te zetten.
quote:
Bucharest had taken significant damage due to Allied bombing during World War II and the earthquake of March 4, 1977. However, neither of these events changed the face of the city as much as the redevelopment schemes of the 1980s, under which eight square kilometers in the historic center of Bucharest were leveled, including monasteries, churches, synagogues, a hospital, and a noted Art Deco sports stadium. This also involved evicting 40,000 people with only a single day's notice and relocating them to new homes, in order to make way for the grandiose Centrul Civic and the immense Palace of the People, now officially renamed as the Palace of Parliament.

o.a. deze kerk is daardoor verdwenen

Ik heb ergens meer fotos gezien van hoe het vroeger was... zo zonde...
put
your
clothes
on!
pi_70182828
Als hij een feestje had dan liet hij het volk meegenieten door een boot vol met bananen te laten komen.

Voor iedereen een banaan, voor hemzelf en de rest van de kliek het beste van het beste.

Een graaier dus.
pi_70196255
Ceaucescu is een voorbeeld van een communistische nationalist, die het nationalisme opzettelijk aanwakkerde onder de eigen bevolking. De Hongaren in Transylvanië, dat pas na WOI bij Roemenië kwam, moesten het dan ook vaak ontgelden en speelden dan ook een belangrijke rol bij zijn val .
Een echt goeie vriend van de Sovjetunie was hij ook niet. Hij vaarde zo een beetje zijn eigen koers, zoals Tito in Joegoslavië, en veroordeelde de invasie in Tsjechoslovakije in 1968. Van tijd tot tijd trok hij ook van leer tegen de Sovjets over de annexatie van Moldavië of "Bessarabië", dat tot WOII bij Roemenië was. Ik heb eens een theorie gelezen dat dit echter was om de bevolking wat op te jutten, want op het einde van de Sovjetunie zou in Moldavië een soort omgekeerd nationalisme, net vanuit de bevolking zelf ipv onder druk van de leiding, ontstaan zijn, en dus had de opname van Moldavië hem wel eens duur te staan kunnen komen.

Ik denk dat Ceaucescu's binnenlands regime bij ons vooral berucht is om de enorme pro-kind politiek: abortus was verboden, belastingen voor mensen zonder kinderen, beloningen voor kroostrijke gezinnen,.... De gevolgen zijn er dan ook naar: heel veel straatkinderen, AIDS,....
  dinsdag 23 juni 2009 @ 12:38:38 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_70285881
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 15:30 schreef zuiderbuur het volgende:

Een echt goeie vriend van de Sovjetunie was hij ook niet. Hij vaarde zo een beetje zijn eigen koers, zoals Tito in Joegoslavië, en veroordeelde de invasie in Tsjechoslovakije in 1968.
Toch niet helemaal zoals Tito, want hij zat en bleef wel gewoon in het Warschaupact terwijl Tito duidelijk helemaal niets met de Soviets te maken wilde hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_70287487
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:37 schreef Jerruh het volgende:
Een mooi voorbeeld van Ceausescu vind ik Boekarest. de stad had vroeger prachtige gebouwen gezien fotos uit het verleden en meneer heeft wijken platgewalst (zelfs heuvels ge-egaliseerd) om er een gigantisch paleis neer te zetten.
[..]

[ afbeelding ]
o.a. deze kerk is daardoor verdwenen

Ik heb ergens meer fotos gezien van hoe het vroeger was... zo zonde...

Zijn niet meer kunstwerken/gebouwen met een historische waarde vanwege een bepaalde
ideologie van de aardbodem verdwenen?
75 topics = FIN
  woensdag 24 juni 2009 @ 11:27:52 #7
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_70317577
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:

[..]

Zijn niet meer kunstwerken/gebouwen met een historische waarde vanwege een bepaalde
ideologie van de aardbodem verdwenen?
Ja hoor, maar daar gaat het in dit topic nu niet over .
put
your
clothes
on!
  woensdag 24 juni 2009 @ 15:41:53 #8
232935 huismerk
Libertas, Progresso et Ordem
pi_70326728
Ik ben een jaar of 5 terug in Boekarest geweest, en heb daar op het plein bij de universiteit gestaan, waar in de stad destijds de protesten tegen hem begonnen.

Dit jaar zal het in de winter 20 jaar geleden zijn dat de Roemenen in opstand kwamen, hun dictator leefde in grote luxe, terwijl grote delen van het volk geen geld had om kolen en/of olie te kopen om het huis warm te houden. Toen in Timisoara oudere mensen omkwamen braken er landelijk protesten uit. Nadat de Roemeense opstandsleider Illescu delen van het leger had gemobiliseerd om naar Boekarest te gaan om Nicolai Ceaucescu aan te pakken brak en korte en hevige oorlog tussen het leger en het volk uit. Toen de lergerleiding inzag dat Ceaucescu's tijd er op zat, werd Ceaucescu en vrouw opgepakt, berecht en door soldaten standrechtelijk afgeschoten. Ceaucescu had 163 kogels in zijn lichaam zitten....

De opstand tegen Ceaucescu had de roemense vlag maar dan met gat op de plek waar het wapen van Ceaucescu stond als symbool. Vaak word deze vlag bij herdenkingen en dergelijke gevoerd.

De Ceaucescu's (Elena en Nicolai) waren grote vrienden met o.a. Mao en de Kim's van Noord Korea. De meeste Roemenen hebben ook een schurfthekel aan die periode. De prachtige paleizen in Boekarest hebben daarom ook altijd een bittere nasmaak gehad voor de meeste locals daar.
pi_70357545
ik geloof ook dat Ceaesescu pas na een trip naar Noord-Korea helemaal gek is geworden.
Kim Il-Sung liet zich aanbidden als een god en dat leek Ceausescu wel wat. Bij terugkomst begonnen de massaparades en de persoonlijkheidscultus groeide enorm.

Op youtube kun je wel een leuke docu bekijken: king of communism.

In zijn beginperiode leek hij redelijk rationeel, hij kwam zelfs op visite bij het Witte Huis.
Gelieft bij het Westen. Later werd hij megalomaan en psychotisch en kreeg hij waanbeelden dat hij afstamde van een of andere grote prins in de verre historie. Dat soort dingen.

Toont maar weer aan hoe belangrijk het is een stabiele democratie te hebben. Niet zaligmakend, maar het voorkomt in ieder geval grote rampen zoals hongersnood, oorlog en de kans dat een psychopaat dictator wordt.
  maandag 29 juni 2009 @ 01:04:09 #10
260748 R4zv1
Romanian 4 Life
pi_70465881
Ja Ceaușescu was wel loco maar toen in die tijd in Ceaușescu's tijd had je werk een huis en je hoef niet te stressen over geld maar nu is helemaal gek daar zo ik ga maar in vakantie's in Roemenie.
Nu is gewoon dikke maffia's in het parlement
Romania (L)
  dinsdag 30 juni 2009 @ 11:04:51 #11
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_70508002
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:04 schreef Nyck het volgende:
Als hij een feestje had dan liet hij het volk meegenieten door een boot vol met bananen te laten komen.

Voor iedereen een banaan, voor hemzelf en de rest van de kliek het beste van het beste.

Een graaier dus.
Even terzijde, maar tijdens het bewind van de Communisten waren bananen in Oosteuropese landen een lekkernij waar maar heel moeilijk aan te komen was. Het was niet te verbouwen in het Oostblok en er was te weinig harde valuta om het aan te kopen. In Oost-Duitsland waren er zelfs "bananengrappen" om de onvrede over de schaarsheid ervan te uiten. Als ze al te koop waren moesten mensen er urenlang voor in de rij staan.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  dinsdag 30 juni 2009 @ 13:18:39 #12
111528 Viajero
Who dares wins
pi_70512281
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 11:04 schreef Alecks het volgende:

[..]

Even terzijde, maar tijdens het bewind van de Communisten waren bananen in Oosteuropese landen een lekkernij waar maar heel moeilijk aan te komen was. Het was niet te verbouwen in het Oostblok en er was te weinig harde valuta om het aan te kopen. In Oost-Duitsland waren er zelfs "bananengrappen" om de onvrede over de schaarsheid ervan te uiten. Als ze al te koop waren moesten mensen er urenlang voor in de rij staan.
Bananen zijn in West Europa ook niet makkelijk te verbouwen. Het probleem was dat er niet genoeg bananen werden ingevoerd, terwijl er zeker landen in het communistische blok waren waar bananen prima groeien (Cuba, Angola, Nicaragua, Vietnam). En die hadden geen harde valuta nodig, die werden betaald in wapens en olie.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_71112194
Dit is dat paleis van het volk

Voor zover ik heb kunnen lezen is het in werkelijkheid van dichtbij angstaanjagend groot

Het schijnt na het pentagon het grootste gebouw ter wereld te zijn (ik weet niet zeker of dat klopt)
٩๏̯͡๏)۶
pi_71112348
ik ben een dag er ziek van geweest toen ik als 10-jarig ventje die beelden zag dat hij met z'n vrouw werd berecht en doodgeschoten.
soort van traumaatje op dat moment voor me.

10 jaar later later liep ik nog eens door boekarest en sprak ik met een jongeman over die dictator.
die jongen zei dat ceaucescu zich bloed van babies liet inspuiten om zo jong te blijven.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_71112405
quote:
Op zondag 19 juli 2009 10:52 schreef Ronaldsen het volgende:
Dit is dat paleis van het volk

[ afbeelding ]

Voor zover ik heb kunnen lezen is het in werkelijkheid van dichtbij angstaanjagend groot

Het schijnt na het pentagon het grootste gebouw ter wereld te zijn (ik weet niet zeker of dat klopt)
Is het Pentagon echt het grootste gebouw ter wereld ja?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_71112409
Was er laatst niet een docu over Nicolai en Elena op Holland Doc?
pi_71112491
quote:
Op zondag 19 juli 2009 11:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Is het Pentagon echt het grootste gebouw ter wereld ja?
Ik heb nog even Gegoogled, volgens Wikipedia:

"Het Parlementspaleis (Roemeens: Palatul Parlamentului), voorheen Huis van het volk (Casa Poporului), in Boekarest, Roemenië, is het grootste gebouw (350,000 m²) van Europa. Na het Pentagon en mogelijk het Potala is het waarschijnlijk het grootste gebouw ter wereld. Het gebouw is 270 bij 240 meter, 86 meter hoog en 92 meter diep en heeft 12 verdiepingen en 8 ondergrondse niveaus. Binnen bevinden zich 2000 zalen en kamers. Sinds 1994 zetelt het parlement in dit gebouw en wordt het deels verhuurd voor congressen."
٩๏̯͡๏)۶
pi_71113087

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_71113338
Holy shit, dat ding heeft dus gewoon vier kanten
Moeder, waar is mijn pils?
  zondag 19 juli 2009 @ 20:43:55 #20
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_71130516
quote:
Op zondag 19 juli 2009 11:06 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Ik heb nog even Gegoogled, volgens Wikipedia:

"Het Parlementspaleis (Roemeens: Palatul Parlamentului), voorheen Huis van het volk (Casa Poporului), in Boekarest, Roemenië, is het grootste gebouw (350,000 m²) van Europa. Na het Pentagon en mogelijk het Potala is het waarschijnlijk het grootste gebouw ter wereld. Het gebouw is 270 bij 240 meter, 86 meter hoog en 92 meter diep en heeft 12 verdiepingen en 8 ondergrondse niveaus. Binnen bevinden zich 2000 zalen en kamers. Sinds 1994 zetelt het parlement in dit gebouw en wordt het deels verhuurd voor congressen."
Vliegveld van HongKong is volgens mij nog groter.
The more debt, the better
  zondag 19 juli 2009 @ 20:46:52 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_71130606

Even lezen. Krijg je een leuke indruk van het echtpaar
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_71156831
Ceaucescu was een prachtig voorbeeld van de megalomane dictator. Dat verhinderde de westerse landen natuurlijk niet om hele dikke vrienden met hem te zijn. Pas in de jaren voor de opstand druppelde de aard van zijn idiote schrikbewind door.

Grappig was dat zijn vrouw zou zijn gepromoveerd in de scheikunde, terwijl iedereen die haar ooit heeft gesproken opviel dat ze niet al te snel van begrip was. Waarschijnlijk heeft menig universiteitsbibliotheek nog wel een exemplaar van haar proefschrift liggen (wel een goed stuk werk, alleen niet van haar hand) want die zijn systematisch verspreidt ter meerdere eer en glorie van de grote leider.

Verder had hij in al zijn wijsheid besloten dat ook boeren in flats moesten wonen, echt van die doorzonflets waarbij de koeien op de begane grond naar binnen loeren. Ook dacht hij ooit dat het een goed idee zou zijn om perziken te kweken in de Donaudelta. Nou wil het toeval dat het daar stikt van de vraatzuchtige insecten. Maar zoals dat bij dat slag dictators gaat is er niemand die hem de waarheid vertelt. Dus toen hij het idee kreeg om die succesvolle perzikgaarden eens te bezoeken werden er vlak voor zijn bezoek op grote schaal perzikbomen ontwortelt en daar neergeplant, na een kwartiertje was hij weer weg en een week later was er geen gave perzik meer te vinden.

Het was echt Orwells 1984 daar. De securitate was berucht maar had zich kennelijk wel door Orwell laten inspireren: Die infiltreerde niet in een verzetsbeweging, die had zijn eigen verzetsbeweging opgezet, om alle subversieven aan te trekken en meteen te kunnen oppakken.

En dan dat paleis natuurlijk. Een vriend van me heeft nog eens een fonteinkop gejat uit de vijvers ervoor. Ook na de revolutie was dat nog best riskant.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 06:47:34 #23
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_71176773
quote:
Op zondag 19 juli 2009 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[ afbeelding ]

Even lezen. Krijg je een leuke indruk van het echtpaar
Lijkt me wel boeiend, zou het bij de Slegte te koop zijn?
٩๏̯͡๏)۶
pi_71347049
Ik zie net dat er vanavond om 10 over 11 een film op Belgie is over de Roemeense revolutie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 16:33:12 #26
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_71493655
Ceausescu was de clown van het Oostblok, hij had ook altijd amper door wat er in zijn land speelde. Dankzij zijn houding tegenover de USSR kreeg hij inderdaad waardering in het westen en onder zijn buitenlandse geschenken zaten onder andere geschenken van het Nederlands koningshuis tussen. Los van dat, de goede band met het westen leverde Ceausescu de mogelijkheid op om te lenen bij de IMF. Daardoor waren de jaren 70 redelijk welvarend maar de jaren 80 juist miserabel. Naast het feit dat er een enorm megalomaan gebouw werd neergeploft moesten de schulden ook afbetaald worden. Toen dat eindelijk was gebeurd werd de man doodgeschoten. Nog altijd zijn er sterke aannames dat in 1989 er geen revolutie plaats vond maar een ordinaire coup gepleegd door de Securitate (die waarschijnlijk gewoon leuk verder zijn gegaan in het nieuwe Roemenie)

Sowieso is het opmerkelijk dat de overgang in Roemenie vrijwel de enige gewelddadige was in het Oostblok, terwijl Roemenie van alle landen de beste banden met het westen had.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:44:55 #27
66444 Lord_Vetinari
pi_71495294
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:33 schreef rood_verzet het volgende:
Nog altijd zijn er sterke aannames dat in 1989 er geen revolutie plaats vond maar een ordinaire coup gepleegd door de Securitate (die waarschijnlijk gewoon leuk verder zijn gegaan in het nieuwe Roemenie)

Bron?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 18:02:00 #28
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_71495649
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bron?
Ik meen dit gelezen te hebben in een van Noam Chomsky's werken, maar pin me er niet aan vast. hier wordt ook iets dergelijks beweert

Hier is eenzelfde bron

[ Bericht 10% gewijzigd door rood_verzet op 31-07-2009 18:09:55 ]
pi_71632731
Ik heb nog op tv gezien hoe ze hem en zijn vrouw executeerden
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 6 augustus 2009 @ 19:42:06 #30
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_71660019
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 20:41 schreef TLC het volgende:
Ik heb nog op tv gezien hoe ze hem en zijn vrouw executeerden
Ja dat hebben ze heel slim gedaan, zodat hij niet tijdens een rechtszaak zou opbiechten wie zijn handlangers waren.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:02:01 #31
66444 Lord_Vetinari
pi_71660719
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:42 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Ja dat hebben ze heel slim gedaan, zodat hij niet tijdens een rechtszaak zou opbiechten wie zijn handlangers waren.
Er is vooraf een rechtszaak geweest, hoor.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 01:10:26 #32
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_71670380
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 20:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Er is vooraf een rechtszaak geweest, hoor.
Geen officiële, openbare rechtszaak.
pi_71692200
Het ziet er niet uit als een rechtszaak maar dit zijn de beelden daarvan ;

(helaas niet ondertiteld !)

De executie is te zien op ;

"You can call me Susan if it makes you happy"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')