quote:Bucharest had taken significant damage due to Allied bombing during World War II and the earthquake of March 4, 1977. However, neither of these events changed the face of the city as much as the redevelopment schemes of the 1980s, under which eight square kilometers in the historic center of Bucharest were leveled, including monasteries, churches, synagogues, a hospital, and a noted Art Deco sports stadium. This also involved evicting 40,000 people with only a single day's notice and relocating them to new homes, in order to make way for the grandiose Centrul Civic and the immense Palace of the People, now officially renamed as the Palace of Parliament.
Toch niet helemaal zoals Tito, want hij zat en bleef wel gewoon in het Warschaupact terwijl Tito duidelijk helemaal niets met de Soviets te maken wilde hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 15:30 schreef zuiderbuur het volgende:
Een echt goeie vriend van de Sovjetunie was hij ook niet. Hij vaarde zo een beetje zijn eigen koers, zoals Tito in Joegoslavië, en veroordeelde de invasie in Tsjechoslovakije in 1968.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:37 schreef Jerruh het volgende:
Een mooi voorbeeld van Ceausescu vind ik Boekarest. de stad had vroeger prachtige gebouwen gezien fotos uit het verleden en meneer heeft wijken platgewalst (zelfs heuvels ge-egaliseerd) om er een gigantisch paleis neer te zetten.
[..]
[ afbeelding ]
o.a. deze kerk is daardoor verdwenen
Ik heb ergens meer fotos gezien van hoe het vroeger was... zo zonde...
Ja hoor, maar daar gaat het in dit topic nu niet overquote:Op dinsdag 23 juni 2009 13:31 schreef FP128 het volgende:
[..]
Zijn niet meer kunstwerken/gebouwen met een historische waarde vanwege een bepaalde
ideologie van de aardbodem verdwenen?
Even terzijde, maar tijdens het bewind van de Communisten waren bananen in Oosteuropese landen een lekkernij waar maar heel moeilijk aan te komen was. Het was niet te verbouwen in het Oostblok en er was te weinig harde valuta om het aan te kopen. In Oost-Duitsland waren er zelfs "bananengrappen" om de onvrede over de schaarsheid ervan te uiten. Als ze al te koop waren moesten mensen er urenlang voor in de rij staan.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:04 schreef Nyck het volgende:
Als hij een feestje had dan liet hij het volk meegenieten door een boot vol met bananen te laten komen.
Voor iedereen een banaan, voor hemzelf en de rest van de kliek het beste van het beste.
Een graaier dus.
Bananen zijn in West Europa ook niet makkelijk te verbouwen. Het probleem was dat er niet genoeg bananen werden ingevoerd, terwijl er zeker landen in het communistische blok waren waar bananen prima groeien (Cuba, Angola, Nicaragua, Vietnam). En die hadden geen harde valuta nodig, die werden betaald in wapens en olie.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 11:04 schreef Alecks het volgende:
[..]
Even terzijde, maar tijdens het bewind van de Communisten waren bananen in Oosteuropese landen een lekkernij waar maar heel moeilijk aan te komen was. Het was niet te verbouwen in het Oostblok en er was te weinig harde valuta om het aan te kopen. In Oost-Duitsland waren er zelfs "bananengrappen" om de onvrede over de schaarsheid ervan te uiten. Als ze al te koop waren moesten mensen er urenlang voor in de rij staan.
Is het Pentagon echt het grootste gebouw ter wereld ja?quote:Op zondag 19 juli 2009 10:52 schreef Ronaldsen het volgende:
Dit is dat paleis van het volk
[ afbeelding ]
Voor zover ik heb kunnen lezen is het in werkelijkheid van dichtbij angstaanjagend groot
Het schijnt na het pentagon het grootste gebouw ter wereld te zijn (ik weet niet zeker of dat klopt)
Ik heb nog even Gegoogled, volgens Wikipedia:quote:Op zondag 19 juli 2009 11:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Is het Pentagon echt het grootste gebouw ter wereld ja?
Vliegveld van HongKong is volgens mij nog groter.quote:Op zondag 19 juli 2009 11:06 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ik heb nog even Gegoogled, volgens Wikipedia:
"Het Parlementspaleis (Roemeens: Palatul Parlamentului), voorheen Huis van het volk (Casa Poporului), in Boekarest, Roemenië, is het grootste gebouw (350,000 m²) van Europa. Na het Pentagon en mogelijk het Potala is het waarschijnlijk het grootste gebouw ter wereld. Het gebouw is 270 bij 240 meter, 86 meter hoog en 92 meter diep en heeft 12 verdiepingen en 8 ondergrondse niveaus. Binnen bevinden zich 2000 zalen en kamers. Sinds 1994 zetelt het parlement in dit gebouw en wordt het deels verhuurd voor congressen."
Lijkt me wel boeiend, zou het bij de Slegte te koop zijn?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[ afbeelding ]
Even lezen. Krijg je een leuke indruk van het echtpaar
Bron?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:33 schreef rood_verzet het volgende:
Nog altijd zijn er sterke aannames dat in 1989 er geen revolutie plaats vond maar een ordinaire coup gepleegd door de Securitate (die waarschijnlijk gewoon leuk verder zijn gegaan in het nieuwe Roemenie)
Ja dat hebben ze heel slim gedaan, zodat hij niet tijdens een rechtszaak zou opbiechten wie zijn handlangers waren.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 20:41 schreef TLC het volgende:
Ik heb nog op tv gezien hoe ze hem en zijn vrouw executeerden![]()
Er is vooraf een rechtszaak geweest, hoor.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 19:42 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Ja dat hebben ze heel slim gedaan, zodat hij niet tijdens een rechtszaak zou opbiechten wie zijn handlangers waren.
Geen officiële, openbare rechtszaak.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 20:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er is vooraf een rechtszaak geweest, hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |