Pas259 | vrijdag 19 juni 2009 @ 04:15 |
Ik vroeg me af of er een tool is om uit te rekenen voor wanneer diesel voordelig is? Ik rij namelijk momenteel circa bijna 1000 kilometer per week en ik wil het verschil uitrekenen voor wanneer ik diesel zou rijden. Gr Pascal | |
Sjonnjoop | vrijdag 19 juni 2009 @ 06:51 |
http://www.google.nl/search?q=omslagpunt+diesel probeer de eerste eens ![]() | |
JaapB | vrijdag 19 juni 2009 @ 06:58 |
Heb het volgens mij ooit eens gevonden door te google'n op omslagpunt diesel benzine ![]() | |
Grote-Smurf | vrijdag 19 juni 2009 @ 08:18 |
Je hoeft volgens mij geen rekenwonder te zijn, om te bedenken dat wanneer je 1000 KM per week rijd , je beter een diesel kunt aanschaffen. | |
Curri | vrijdag 19 juni 2009 @ 08:30 |
Na 35.000 kilometer kun je beter diesel gebruiken. Duidelijk een pré voor jou zou ik zeggen ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 19 juni 2009 @ 08:44 |
quote:Ik rij ook al gauw tegen de 700-1000km,.. maar benzine is denk ik toch voordeliger voor mij denk ik ![]() | |
Boschkabouter | vrijdag 19 juni 2009 @ 09:30 |
quote:Vergeet niet dat diesel meestal ook paar kilometer verder rijdt op een liter. | |
Pietverdriet | vrijdag 19 juni 2009 @ 09:41 |
Prijsverschil diesel/benzine is 40 cent op het moment ongeveer? Daarbij rij je op een liter diesel wat verder. Hier een rekensheet http://www.esset.nl/brandstof.htm | |
Pietverdriet | vrijdag 19 juni 2009 @ 09:46 |
Een ander belangrijk voordeel: Ik rij een 60.000 Km op jaarbasis, ik tank nu net iets vaker dan anderhalf keer in de week mijn tank vol, als ik benzine zou rijden sta je bijna 3 keer in de week bij de pomp. Met gas vrijwel dagelijks. | |
Twanstra | vrijdag 19 juni 2009 @ 11:56 |
Omslagpunt bij een nieuwe auto is zo rond de 35.000/40.000 per jaar. 2ehands ligt het er helemaal aan, meestal ook een 25.000/30.000km per jaar. | |
Pietverdriet | vrijdag 19 juni 2009 @ 12:02 |
quote:Waar baseer je dat op? | |
Boschkabouter | vrijdag 19 juni 2009 @ 15:54 |
http://www.esset.nl/brandstof.htm Hiermee kun je het wel berekenen | |
e.brinkman | woensdag 15 juli 2009 @ 12:58 |
In dit voorbeeld ga ik uit van een auto van 1190 kilo (benzine) en 1210 kg voor een diesel. (redelijke middelklasser). Brandstof prijzen van benzine ¤ 1,40 Diesel ¤ 1,00. Deze berekening heb ik gebruikt voor aanschaf van andere (overigens 2ehands) auto. Benzine. 1190 kg. 20.000 km. = 1428 ltr brandstof (uitgaande van 1 op 14 --> wordt aangegeven als gemiddeld verbruik). 1428 ltr * 1,40 (brandstofprijs) = 1999 euro aan brandstof per jaar. Wegenbelasting = 127 per kwartaal = 496 per jaar. Dus kosten per jaar: ong. ¤ 2500,- Diesel. 1210 kg. 20.000 km = 1000 ltr brandstof (uitgaande van 1 op 20 --> haalde ik met mijn oude megane 1.5dci ook). 1000 ltr * 1,00 (brandstofprijs) = 1000 euro aan brandstof per jaar. Wegenbelasting = 262 euro per kwartaal = 1032 per jaar. Dus kosten per jaar ong. ¤ 2000,- Uit bovenstaande berekening blijkt dat 20.000 per jaar al voldoende is voor een diesel. Kosten voor onderhoud en afschrijving heb ik hier niet meegenomen. Diesel lijkt iets sneller afgeschreven te worden dan een benzine. De auto die ik aangeschaft heb (Renault Megane 1.5dci Grand Tour) is qua aanschaf ongeveer gelijk. Benzine en diesel vallen onder dezelfe aanschafprijs. Hoop je hiermee opweg geholpen te hebben SUCCES! ![]() | |
Twanstra | woensdag 15 juli 2009 @ 21:05 |
Leuk maar dan pak je de wegenbelasting niet mee. auto van 1150 kg kost benzine: 488 euro per jaar. Diesel: 984 euro per jaar. Dus eh, break even na 20.000 km met jouw berekening. prestatie en dergelijke neem je dan niet mee. Ook verzekering is waarschijnlijk wat duurder voor diesel. | |
FritsFluitketel | woensdag 15 juli 2009 @ 21:13 |
quote: | |
Repeat | woensdag 15 juli 2009 @ 21:16 |
quote:Zit die shoarmazaak zover weg dan? ![]() | |
FritsFluitketel | woensdag 15 juli 2009 @ 21:16 |
Beetje offtopic, maar ok: Met de huidige brandstofprijzen ligt - bij een occasion - de omslag tussen benzine en gas al op zo'n 2000 km/jaar, uitgaande van een G3-installatie dan.. Maar ja, of je gas wil rijden.. | |
Asgard | woensdag 15 juli 2009 @ 21:31 |
Het ligt ook heel erg aan de type auto die je wilt rijden. Ik had het laatst berekend voor een Seat Leon uit 2001 en toen was het al vanaf rond de 13000 km goedkoper (alleen brandstof en wegenbelasting). | |
Athmozz | donderdag 16 juli 2009 @ 08:58 |
quote:helemaal niet. Vergelijk maar eens het verbruik als je een sportieve rijstijl begint aan te houden ![]() Met mijn 320d 136pk rijd ik bij sportief rijden zo'n 1 op 11. Met mijn 316i 112pk reed ik bij sportief rijden ongeveer 1 op 6... Dan wordt het verschil dus nog groter | |
Pas259 | donderdag 16 juli 2009 @ 09:33 |
quote:Ik heb een Mercedes W202 200 CDI gekocht en ik moest gisteren voor het eerst weer tanken na 4 dagen en 1100 kilometer! ![]() Geweldig zo'n diesel! Normaal moest ik om de 500 kilometer tanken en 2 dagen. ![]() | |
Athmozz | donderdag 16 juli 2009 @ 09:51 |
leg maar wat opzij voor je dieselpomp. Bekend zwak punt van die wagens ![]() voor de rest; degelijke bak, daar ga je nog veel plezier aan beleven. | |
Pas259 | donderdag 16 juli 2009 @ 10:16 |
quote:Alles heeft zwakke punten, ik heb altijd auto's gehad die bekend stonden om hun degelijkheid (Volvo 855 bijv) en heb er nog nooit spijt van gehad. Voor het zelfde geld krijg ik er nooit last van. | |
Athmozz | donderdag 16 juli 2009 @ 10:23 |
tuurlijk, de mijne heeft ook zijn dieselpomp als zwak punt. Liever dat dan dat de elektronica het zwakke punt is; als je daar miserie mee hebt koop je beter een nieuwe wagen. Een defecte dieselpomp vervang je voor een euro of 800 en je rijdt gerust verder. | |
Pas259 | donderdag 16 juli 2009 @ 11:12 |
Overigens is er gisteren alweer iemand achterop geknald op de A20, gelukig was er file vorming en heeft mijn trekhaak ervoor gezorgd dat de schade beperkt bleef op een aantal rimpels en scheurtjes. |