abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70154981
Ik vroeg me af of er een tool is om uit te rekenen voor wanneer diesel voordelig is?

Ik rij namelijk momenteel circa bijna 1000 kilometer per week en ik wil het verschil uitrekenen voor wanneer ik diesel zou rijden.

Gr Pascal
pi_70155206
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  vrijdag 19 juni 2009 @ 06:58:31 #3
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_70155216
Heb het volgens mij ooit eens gevonden door te google'n op omslagpunt diesel benzine
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_70155766
Je hoeft volgens mij geen rekenwonder te zijn, om te bedenken dat wanneer je 1000 KM per week rijd , je beter een diesel kunt aanschaffen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 08:30:52 #5
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_70155963
Na 35.000 kilometer kun je beter diesel gebruiken. Duidelijk een pré voor jou zou ik zeggen
pi_70156202
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:30 schreef Curri het volgende:
Na 35.000 kilometer kun je beter diesel gebruiken. Duidelijk een pré voor jou zou ik zeggen
Ik rij ook al gauw tegen de 700-1000km,.. maar benzine is denk ik toch voordeliger voor mij denk ik
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_70157121
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:44 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik rij ook al gauw tegen de 700-1000km,.. maar benzine is denk ik toch voordeliger voor mij denk ik
Vergeet niet dat diesel meestal ook paar kilometer verder rijdt op een liter.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:41:16 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70157352
Prijsverschil diesel/benzine is 40 cent op het moment ongeveer? Daarbij rij je op een liter diesel wat verder.
Hier een rekensheet
http://www.esset.nl/brandstof.htm
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 09:46:07 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70157481
Een ander belangrijk voordeel: Ik rij een 60.000 Km op jaarbasis, ik tank nu net iets vaker dan anderhalf keer in de week mijn tank vol, als ik benzine zou rijden sta je bijna 3 keer in de week bij de pomp.
Met gas vrijwel dagelijks.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 11:56:23 #10
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_70161282
Omslagpunt bij een nieuwe auto is zo rond de 35.000/40.000 per jaar. 2ehands ligt het er helemaal aan, meestal ook een 25.000/30.000km per jaar.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:02:29 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70161480
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 11:56 schreef Twanstra het volgende:
Omslagpunt bij een nieuwe auto is zo rond de 35.000/40.000 per jaar.
Waar baseer je dat op?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70169452
http://www.esset.nl/brandstof.htm
Hiermee kun je het wel berekenen
pi_70997769
In dit voorbeeld ga ik uit van een auto van 1190 kilo (benzine) en 1210 kg voor een diesel. (redelijke middelklasser).
Brandstof prijzen van benzine ¤ 1,40 Diesel ¤ 1,00.
Deze berekening heb ik gebruikt voor aanschaf van andere (overigens 2ehands) auto.

Benzine. 1190 kg.
20.000 km. = 1428 ltr brandstof (uitgaande van 1 op 14 --> wordt aangegeven als gemiddeld verbruik).
1428 ltr * 1,40 (brandstofprijs) = 1999 euro aan brandstof per jaar.
Wegenbelasting = 127 per kwartaal = 496 per jaar.
Dus kosten per jaar: ong. ¤ 2500,-

Diesel. 1210 kg.
20.000 km = 1000 ltr brandstof (uitgaande van 1 op 20 --> haalde ik met mijn oude megane 1.5dci ook).
1000 ltr * 1,00 (brandstofprijs) = 1000 euro aan brandstof per jaar.
Wegenbelasting = 262 euro per kwartaal = 1032 per jaar.
Dus kosten per jaar ong. ¤ 2000,-


Uit bovenstaande berekening blijkt dat 20.000 per jaar al voldoende is voor een diesel. Kosten voor onderhoud en afschrijving heb ik hier niet meegenomen. Diesel lijkt iets sneller afgeschreven te worden dan een benzine. De auto die ik aangeschaft heb (Renault Megane 1.5dci Grand Tour) is qua aanschaf ongeveer gelijk. Benzine en diesel vallen onder dezelfe aanschafprijs.

Hoop je hiermee opweg geholpen te hebben SUCCES!
http://www.brinkman-media.nl
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:05:29 #14
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_71013714
Leuk maar dan pak je de wegenbelasting niet mee.
auto van 1150 kg kost
benzine: 488 euro per jaar.
Diesel: 984 euro per jaar.
Dus eh, break even na 20.000 km met jouw berekening.
prestatie en dergelijke neem je dan niet mee. Ook verzekering is waarschijnlijk wat duurder voor diesel.
pi_71013959
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:18 schreef Grote-Smurf het volgende:
Je hoeft volgens mij geen rekenwonder te zijn, om te bedenken dat wanneer je 1000 KM per week rijd , je beter een diesel kunt aanschaffen.
Signature
pi_71014028
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:44 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik rij ook al gauw tegen de 700-1000km,.. maar benzine is denk ik toch voordeliger voor mij denk ik
Zit die shoarmazaak zover weg dan?
pi_71014029
Beetje offtopic, maar ok: Met de huidige brandstofprijzen ligt - bij een occasion - de omslag tussen benzine en gas al op zo'n 2000 km/jaar, uitgaande van een G3-installatie dan..

Maar ja, of je gas wil rijden..
Signature
pi_71014560
Het ligt ook heel erg aan de type auto die je wilt rijden. Ik had het laatst berekend voor een Seat Leon uit 2001 en toen was het al vanaf rond de 13000 km goedkoper (alleen brandstof en wegenbelasting).
pi_71024296
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:44 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik rij ook al gauw tegen de 700-1000km,.. maar benzine is denk ik toch voordeliger voor mij denk ik
helemaal niet. Vergelijk maar eens het verbruik als je een sportieve rijstijl begint aan te houden .

Met mijn 320d 136pk rijd ik bij sportief rijden zo'n 1 op 11. Met mijn 316i 112pk reed ik bij sportief rijden ongeveer 1 op 6... Dan wordt het verschil dus nog groter
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71024905
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 08:58 schreef Athmozz het volgende:

[..]

helemaal niet. Vergelijk maar eens het verbruik als je een sportieve rijstijl begint aan te houden .

Met mijn 320d 136pk rijd ik bij sportief rijden zo'n 1 op 11. Met mijn 316i 112pk reed ik bij sportief rijden ongeveer 1 op 6... Dan wordt het verschil dus nog groter
Ik heb een Mercedes W202 200 CDI gekocht en ik moest gisteren voor het eerst weer tanken na 4 dagen en 1100 kilometer!

Geweldig zo'n diesel!

Normaal moest ik om de 500 kilometer tanken en 2 dagen.

pi_71025265
leg maar wat opzij voor je dieselpomp. Bekend zwak punt van die wagens

voor de rest; degelijke bak, daar ga je nog veel plezier aan beleven.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71025874
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 09:51 schreef Athmozz het volgende:
leg maar wat opzij voor je dieselpomp. Bekend zwak punt van die wagens

voor de rest; degelijke bak, daar ga je nog veel plezier aan beleven.
Alles heeft zwakke punten, ik heb altijd auto's gehad die bekend stonden om hun degelijkheid (Volvo 855 bijv) en heb er nog nooit spijt van gehad.
Voor het zelfde geld krijg ik er nooit last van.
pi_71026073
tuurlijk, de mijne heeft ook zijn dieselpomp als zwak punt.

Liever dat dan dat de elektronica het zwakke punt is; als je daar miserie mee hebt koop je beter een nieuwe wagen. Een defecte dieselpomp vervang je voor een euro of 800 en je rijdt gerust verder.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71027699
Overigens is er gisteren alweer iemand achterop geknald op de A20, gelukig was er file vorming en heeft mijn trekhaak ervoor gezorgd dat de schade beperkt bleef op een aantal rimpels en scheurtjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')