abonnement Unibet Coolblue
pi_70142635
Hallo!

Sinds kort te horen gekregen dat ik mooie kans heb voor een nieuwbouwhuis. Ik zit nog wat te twijfelen over de maandlasten en of het wel verantwoordelijk is om dit alleen te doen, en of dit normaal is. Heb je op- of aanmerkingen over bepaalde kosten, laat maar horen.

Kosten per maand
Hypotheek netto ¤ 484.50
Servicekosten ¤ 125.00
Gas en licht ¤ 140.00
Water ¤ 20.00
Inboedel/aansprakelijkheids/rechtsbijstand/auto verzekering ¤ 71.65
Ziektekosten ¤ 100.00
Gemeentelijke belastingen ¤ 60.00
Rijnland ¤ 15.00
Huishoud kosten ¤ 300.00
Kleding ¤ 75.00
Telefoon ¤ 30.00
Kabel TV ¤ 16.25
Internet ¤ 19.95
Lenzen ¤ 19.95
Auto belasting ¤ 31.00
Benzine ¤ 60.00
Onderhoud auto ¤ 50.00
Medische voorzieningen ¤ 10.00
Onvoorziene uitgaven ¤ 50.00
Ontspanning ¤ 100.00

Totaal, a whopping ¤1775... fucking hell wat is alleen wonen duur...

Per maand zijn de netto inkomsten ¤1930 (incl ¤100 per maand vakantiegeld), wat betekend dat er maar ¤155 overblijft.

Wat vinden jullie, en wat zijn jullie ervaringen? Thnx!
Chuck Norris has the greatest Poker-Face of all time. He won the 1983 World Series of Poker, despite holding only a Joker, a Get out of Jail Free Monopoloy card, a 2 of clubs, 7 of spades and a green #4 card from the game UNO.
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:44:51 #2
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_70142915
Krap!

Je zou op bepaalde zaken nog iets kunnen bezuinigen maar nog blijft het spannend.
Gezien de hypotheek eerst bruto word afgeschreven en je later pas je rente weer terug krijgt, zal je het, gezien je schema, nog best lastig kunnen krijgen.

Je zal toch een buffer op moeten kunnen bouwen voor eventuele onvoorziene zaken.

Alleen wonen is best duur (tijd voor een werkend vriendinnetje misschien?
Don't get shot....It hurts!!
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:46:58 #3
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_70142971
Niet doen.
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_70143003
Gas en licht 140 euro per maand terwijl je alleen bent? Moet niet altijd alles en elk licht elke dag aan laten hoor... maar oke.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:48:38 #5
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_70143031
Krijg je uberhaupt een hypotheek die je wilt? tegenwoordig krijg je amper 4 maal je jaar salaris.
pi_70143051
75 euro per maand voor kleding?
pi_70143251
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:47 schreef Espex het volgende:
Gas en licht 140 euro per maand terwijl je alleen bent? Moet niet altijd alles en elk licht elke dag aan laten hoor... maar oke.
Het is ook een schatting. Ik heb werkelijk waar geen idee hoeveel het dan wel moet zijn, wat schat jij dan?
quote:
Krijg je uberhaupt een hypotheek die je wilt? tegenwoordig krijg je amper 4 maal je jaar salaris.
Hypotheek is al geregeld, redelijk easy zelfs... Maar komt voornamelijk doordat ik redelijk wat gespaard heb tot nu toe (al zeg ik het zelf)
quote:
75 euro per maand voor kleding?
Mjah... dure smaak misschien, daar kan eventueel nog 25 euro af.
Chuck Norris has the greatest Poker-Face of all time. He won the 1983 World Series of Poker, despite holding only a Joker, a Get out of Jail Free Monopoloy card, a 2 of clubs, 7 of spades and a green #4 card from the game UNO.
pi_70143317
gewoon doen. wellicht gaat je salaris ooit nog stijgen.
* * * * *
  donderdag 18 juni 2009 @ 19:58:29 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70143335
Het lijkt mij erg krap. Onvoorziene uitgaven is maar 50 euro per maand. Als je dan bijv. een wasmachine moet kopen dan betekent dat er de eerste 10 maanden helemaal niks meer stuk mag. En je geeft niks uit aan bioscoop, uit eten, stappen, cadeautjes etc.
Ik zou mijn vaste lasten nooit meer willen laten bedragen als 50% van mijn inkomen. Dan weet je zeker dat je een buffer hebt en kun je in mindere tijden tenminste nog een stapje terugdoen.

Er zijn een paar mogelijkheden:
1) Een wat beter betalende baan vinden
2) Bij je ouders bljven
3) Iemand vinden om mee samen te wonen. Dat kan ook een goede vriend zijn. Voor heel veel kosten scheelt dat al de helft!
4) Inderdaad als een kluizenaar op een houtje bijten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_70143348
internet/tv/telefoon kun je wellicht voordelig combineren bij 1 provider
zorgverzekering kan enkele tientjes goedkoper uitkomen als je een hoger eigen risico neemt
pi_70143404
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Het lijkt mij erg krap. Onvoorziene uitgaven is maar 50 euro per maand. Als je dan bijv. een wasmachine moet kopen dan betekent dat er de eerste 10 maanden helemaal niks meer stuk mag. En je geeft niks uit aan bioscoop, uit eten, stappen, cadeautjes etc.
Ik zou mijn vaste lasten nooit meer willen laten bedragen als 50% van mijn inkomen. Dan weet je zeker dat je een buffer hebt en kun je in mindere tijden tenminste nog een stapje terugdoen.

Er zijn een paar mogelijkheden:
1) Een wat beter betalende baan vinden
2) Bij je ouders bljven
3) Iemand vinden om mee samen te wonen. Dat kan ook een goede vriend zijn. Voor heel veel kosten scheelt dat al de helft!
4) Inderdaad als een kluizenaar op een houtje bijten.
Ik reken 100 euro per maand voor uitjes, is inderdaad wat aan de lage kant..

1) Voor mijn leeftijd verdien ik naar mijn mening al redelijk goed.
2) Dat houd eens op...?
3) Kan nog komen...
4)
Chuck Norris has the greatest Poker-Face of all time. He won the 1983 World Series of Poker, despite holding only a Joker, a Get out of Jail Free Monopoloy card, a 2 of clubs, 7 of spades and a green #4 card from the game UNO.
pi_70143444
Toch debiel dat iemand met een leuk loon (1900 netto!) al niet eens fatsoenlijk alleen kan wonen.

Ik zou gaan huren als ik jou was. Scheelt je die servicekosten (toch?) en gemeentebelastingen.
En volgens mij ben je nog wel een stapel belastingen vergeten (milieu, riool ofzo)
pi_70143509
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 19:35 schreef EasyDakota het volgende:
Huishoud kosten ¤ 300.00
Wat valt er allemaal onder huishoudkosten? Waarschijnlijk eten en schoonmaakmiddelen etc?
quote:
Kleding ¤ 75.00
Onvoorziene uitgaven ¤ 50.00
Ontspanning ¤ 100.00
¤155 over
Na het betalen van je hypotheek en al je vaste lasten, heb je dus maar liefst ¤ 380 over voor bovenstaande zaken. En dan kunnen je huishoudkosten misschien ook nog wel iets omlaag. Das echt zat!

Met 1900,- netto kan je makkelijk een huis kopen. Heb ik ook een paar jaar geleden gedaan, en geen dag spijt van gehad.

Het eerste jaar heb ik trouwens al mijn inkomsten en uitgaven in Excel bijgehouden, zodat ik wist wat ik te besteden had. Daarna bleek dat ik het best ruim had, en dan kan je relaxed gaan leven.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:03:52 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70143512
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:00 schreef EasyDakota het volgende:

[..]

Ik reken 100 euro per maand voor uitjes, is inderdaad wat aan de lage kant..

1) Voor mijn leeftijd verdien ik naar mijn mening al redelijk goed.
2) Dat houd eens op...?
3) Kan nog komen...
4)
Het rare van Nederland is dat je van minimum tot modaal ongeveer hetzelfde overhoud (weinig). Terwijl je ongeveer dezelfde kwaliteit wonen, eten, etc hebt.
1950 netto is voor een jong iemand al veel meer dan gemiddeld, inderdaad. Ik denk dat de meesten rond de 25 zo'n 1400 netto hebben. Maar hun bestedingsruimte (huursubsidie, zorgtoeslag, etc) compenseert dat weer ruim.
Als je nóg meer gaat verdienen dan komt het er wel weer echt bij.

Oh ja, nog vergeten. Je kunt natuurlijk ook nog op zaterdag bij gaan klussen. Dat is dan extra geld waar je nog wel iets mee doen kunt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:07:15 #15
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_70143629
Gas/Licht, 140 euro lijkt mij wat veel, ik neem aan dat het een appartement betreft? Dan zal het wellicht de helft minder zijn, laat de buren maar lekker stoken! En wat vaker een trui aantrekken wanneer het kouder is, de was lekker bij je ouders doen, de afwas met de hand etc etc... kan je een heleboel besparen!
En wat is dat met onderhoudskosten voor de auto? Maandelijks 50 euro? Of is dat een bedrag wat je opzij wilt zetten voor het geval dat? Want dan kan dat voor alles zijn natuurlijk! Tenzij je echt in een oude auto woont?

En nog even een toevoeging; 2 keer in de week bij je ouders eten, scheelt je ook weer wat geld!

Ik denk dat je het gewoon moet doen! Zorg ervoor dat je maandelijks je teruggave van de belasting al krijg (midden in de maand, altijd prettig) en dan moet je het toch echt kunnen redden hoor!
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:08:20 #16
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_70143667
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef captainkid het volgende:
Toch debiel dat iemand met een leuk loon (1900 netto!) al niet eens fatsoenlijk alleen kan wonen.
Dat kan best hoor, als je maar weet waar de prioriteiten liggen.

75 euro er maand aan kleding is veel (en naar mijn mening niet eerste prio). Die kan hij alvast besparen.
Alleen wonen kost nou eenmaal een hoop geld en een eigen huis neemt een hoop verantwoordelijkheden met zich mee.

Met andere woorden, het is over met het gefluirefluit en beginnen met het echte leven.
Don't get shot....It hurts!!
pi_70143707
Volgens mij heb je voor iedere post een behoorlijk ruim bedrag genomen en zou je het dus makkelijk moeten redden. Vergeet niet dat je salaris ook nog eens zal gaan stjgen de komende tijd.
Het is nieuwbouw zeg je, dus je kunt nog even doorsparen totdat je er gaat wonen.

Ik zou het doen!
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:12:03 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70143788
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:08 schreef YoWilly het volgende:

[..]

Dat kan best hoor, als je maar weet waar de prioriteiten liggen.

75 euro er maand aan kleding is veel (en naar mijn mening niet eerste prio). Die kan hij alvast besparen.
Alleen wonen kost nou eenmaal een hoop geld en een eigen huis neemt een hoop verantwoordelijkheden met zich mee.

Met andere woorden, het is over met het gefluirefluit en beginnen met het echte leven.
75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!

Je kunt alles natuurlijk wel op zijn goedkoopst doen, niet stappen, goedkope kleding, niet vaak op vakantie, geen CD's, DVD's etc, boodschappen bij de Aldi doen, thuis in de koude zitten, etc, etc, etc. Dan bespaar je inderdaad heel veel geld. Maar waar leef en werk je dan nog voor? Dan kun je bijna net zo goed op een uitkering gaan zitten. Kun je de auto er ook uit gooien en heb je tijd om alle koopjes af te lopen.
Je hebt toch niet gestudeerd en je werkt toch geen 38 uur p/w om op een houtje te bijten?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_70143828
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:02 schreef captainkid het volgende:
Toch debiel dat iemand met een leuk loon (1900 netto!) al niet eens fatsoenlijk alleen kan wonen.
Je kan juist heel erg mooi wonen, als je 1900,- netto verdient.
quote:
Ik zou gaan huren als ik jou was. Scheelt je die servicekosten (toch?) en gemeentebelastingen.
En volgens mij ben je nog wel een stapel belastingen vergeten (milieu, riool ofzo)
Huren moet je met 1900,- niet gaan doen, wat mij betreft. Ieder jaar stijgt je huur en je bouwt niks op.

Koop lekker een huis, zet de rente vast voor 5 jaar (of langer als je wil) dan weet je precies waar je de komende vijf jaar aan toe bent. Bovendien ga je ieder jaar nog meer verdienen. Echt, je lacht de ballen uit je broek als je eenmaal een eigen woning hebt.
pi_70143834
Trouwensm je krijgt wel 1900 netto maar dat word meer met dat huis he(in feite). Lang leve de hypotheek aftrek!
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:16:16 #21
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_70143927
Ik woon in een oud gerenoveerd flatje en zit op 83pm aan gas / electra. Ik denk dat jij best gemakkelijk daar 75 van kan maken, helemaal als je alleen bent. Verder idd je kleren, dat is best een bedrag, 75 pm, internet / tv kan goedkoper als je een pakketje neemt. Ook je zorgverzekering zou met shoppen lager kunnen zijn. En 300 per maand voor leven (+100 ontspanning), dat is 100 Euro per week. Mijn vriendin en ik zijn dat samen nog niet eens kwijt per week aan leven
Echter, heb je perspectieven op meer loon, hoe is je situatie etc etc. Als je nu 150pm over houdt is dat niet veel (hoewel, opzich wel te doen denk ik.) Over 2 jaar zou je zo 300 per maand over kunnen houden. Dat is al wel goed in de richting. Ik zou het doen (onder voorbehoud)
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:17:11 #22
97685 YoWilly
No shit....sherlock
pi_70143962
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!

Je kunt alles natuurlijk wel op zijn goedkoopst doen, niet stappen, goedkope kleding, niet vaak op vakantie, geen CD's, DVD's etc, boodschappen bij de Aldi doen, thuis in de koude zitten, etc, etc, etc. Dan bespaar je inderdaad heel veel geld. Maar waar leef en werk je dan nog voor? Dan kun je bijna net zo goed op een uitkering gaan zitten. Kun je de auto er ook uit gooien en heb je tijd om alle koopjes af te lopen.
Je hebt toch niet gestudeerd en je werkt toch geen 38 uur p/w om op een houtje te bijten?
Je hebt toch niet elke maand een nieuwe broek nodig?

Ik bedoel meer dat het leven op jezelf duurder is dan thuis bij paps en mams.
Hij zal dus minder vaak kleding kunnen kopen, misschien wat minder stappen , misschien wat minder ...enz

Dus niet geheel onthouden maar minderen.
Don't get shot....It hurts!!
pi_70143979
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:12 schreef LXIV het volgende:

75 euro per maand aan kleding veel? Daar koop je nog niet één broek van!
Een prima jeans heb je al voor 60,-. En als je met een eigen woning begint, dan is 3 jeans echt ruim voldoende. En zo kan je nog wel ff doorgaan.
Ok, als je superluxe wil leven, 3 keer per jaar op vakantie, donderdag, vrijdag en zaterdag in de kroeg wil hangen en naar dure feesten gaat, de duurste audio app thuis wil hebben en ga zo maar door, ja dan zal je wat meer moeten reserveren. Maar als je relaxed wil wonen op een leuke locatie, en verder normaal wil genieten van vakantie, uitgaan en kleding dan is 1900,- zat. En dan hoef je echt niet voor alle aanbiedingen naar de Lidl en de Aldi.
pi_70144067
Overigens, als je veel gespaard hebt en je spreekt af dit vast te gaan zetten(voor de volle hypotheek looptijd) zouden je kosten toch omlaag moeten kunnen lijkt me?
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:20:35 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70144072
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:17 schreef YoWilly het volgende:

[..]

Je hebt toch niet elke maand een nieuwe broek nodig?

Ik bedoel meer dat het leven op jezelf duurder is dan thuis bij paps en mams.
Hij zal dus minder vaak kleding kunnen kopen, misschien wat minder stappen , misschien wat minder ...enz

Dus niet geheel onthouden maar minderen.
Het beste is toch een goede vriend vinden die met je wil samenwonen of bij je in wil wonen (als je geen vriendin hebt). Dat levert je 500 euro per maand op. Puur extra geld waarvoor je niks hoeft te doen.
Als alleenstaande ben je gewoon niet geweldig af, al heb je een aardig salaris.

Een collega verdient plusminus net zoveel als ik, maar woont dus ook alleen. Het verschil in bestedingsruimte is enorm! En dat terwijl ik ook nog 2 kids en 2 auto's heb.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')