Waarom dan perse een cirkel? je krijgt dan toch ax2 +ay2=k.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:08 schreef thabit het volgende:
Dan heb je een cirkel (en dus een ellips).
Heb je ook nog een domein?quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:55 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
laat de formule f(x) om de y-as wentelen en bereken inhoud. f(x)=ln(x)^2
Ik krijg hem niet eens naar de x= vorm. Weet iemand hoe je deze som oplost?
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.quote:Op donderdag 25 juni 2009 22:55 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
laat de formule f(x) om de y-as wentelen en bereken inhoud. f(x)=ln(x)^2
Geef eens de oorspronkelijke en complete tekst van de opgave.quote:Ik krijg hem niet eens naar de x= vorm. Weet iemand hoe je deze som oplost?
Hij zal het lijnstuk {(x,y) | y=f(x), 0<x<=2} wel om de y-as willen wentelen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.
Is het dan wel goed als je zegt dat je "de integraal van de functie f(x) = ... " wilt wentelen om de y-as op het domein a,b ?quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kunt een 'formule' niet om de y-as laten wentelen. Nu ja, het kan wel, maar dat is niet wat er wordt bedoeld. Iets minder onbeholpen taalgebruik mag wel. Wiskunde is een exact vak, en hoewel taal dat niet is, is nauwkeurig formuleren toch wel een vereiste bij wiskunde.
[..]
Geef eens de oorspronkelijke en complete tekst van de opgave.
je r is f-1(y).quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:09 schreef Quyxz_ het volgende:
Maar moet je niet gewoon de integraal uitrekenen over het domein en dat dan maal (pi * r²) te doen? Met 2 als straal in dit geval.
Nee, dat klopt nog niet helemaal ... y is je onafhankelijke variabele, dus het interval waarover je integreert is niet [0,2].quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:18 schreef GlowMouse het volgende:
ln(x) = sqrt(y)
x = exp(sqrt(y)).
b is integraal van 0 t/m 2 van pi*exp(sqrt(y))^2 dy.
Een primitieve van e√y is 2(√y - 1)e√y. Maar bedenk dat je een primitieve moet vinden van het kwadraat van e√y ...quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:24 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
Maar ik zie niet hoe die kunt primitiveren? deze bedoel ik dan exp(sqrt(y)).
quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dat klopt nog niet helemaal ... y is je onafhankelijke variabele, dus het interval waarover je integreert is niet [0,2].
quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:13 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
Ook ik had het anders in mijn hoofd.
f(x)=ln2(x)
a) G is het gebied, begrensd door de X-as, de Y-as, de grafiek van f en de rechte lijn y=2
Op het gebied vanaf het snijpunt van y=2 met f(x) tot f(x)=0 is de maximale y-waarde geen 2, maar f(x).quote:
Ja, hetgeen je zei klopt wel, maar dat was pas het geval nadat Zwavel-Zuur zijn post had ge-edit en de complete opgave had gegeven.quote:
Correct, maar dat gegeven (de lijn y = 2) had je er eerst niet bij staan.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:43 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
Volgens mij is het wel gewoon [0.2], want de grafiek verandert toch niet? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De lijn y=2 geeft toch aan tot waar hij gaat?
Het simpelste is een beetje trial and error. Je weet dat ey zichzelf als primitieve heeft, dus 'probeer' je als primitieve van e√y eerst e√y. Bepaal daarvan de afgeleide, en je ziet dan wel hoe je moet 'corrigeren'. Maar ga je hier nu niet blind op staren, want je hebt voor de bepaling van het volume van het omwentelingslichaam een primitieve van het kwadraat van deze functie nodig.quote:Op donderdag 25 juni 2009 23:56 schreef Zwavel-Zuur het volgende:
Ok ik begin het te snappen. Maar hoe kom je op deze primitieve 2(√y - 1)e√y? Voor de rest gewoon simpel oplossen. Welke methodes heb je gebruikt om daar te komen? Partieel integreren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |